Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:30:13 GMT

دروازه جنوبی شارستان میبد احیا شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۲۰۱۲

دروازه جنوبی شارستان میبد احیا شد

به گزارش ایرنا ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ظهر روز سه شنبه در محل کلنگ زنی عملیات عمرانی باغ گودالُک طی سخنانی از همکاری‌های انجام شده در پیگیری عملیات احیای این مسیر گردشگری و کمک‌ها و پیگیری‌های انسیه فلاح عضو شورای شهر پنجم برای آزاد سازی حمام قدیمی در مسیر گردشگری قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید مصطفی فاطمی در ادامه کمک‌های  سید عبدالعظیم پویا محقق میبدی در رفع مخالفت‌ها و مسائل فنی مطرح شده در سطح وزارتخانه که نیاز به طرح استدلال‌هایی از گذشته برای رفع آنها بود را  نیز ستود و به توافق انجام شده با شهرداری برای احیای محور و مسیرهای اصلی گردشگری میبد اشاره کرد.

وی همچنین اظهار کرد: تا کنون در این مسیر اقداماتی به صورت مشارکتی با همکاری شهرداری انجام شد و هم‌اکنون نیز با کامل شدن کف‌سازی به صورت همزمان بدنه‌سازی نیز با تقسیم وظایف در تامین مصالح و انجام عملیات از سوی شهرداری ومیراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته‌است.  

این مسوول افزود: عملیات عمرانی باغ گودالُک واقع در مسیر راسته بازار نیز خواسته مردم بود که در ارتباط با آن طرح‌های مختلف ارائه شد و موضوع مورد توجه حفظ دیواره قدیمی و باستانی در جلسه شورای فنی مورد بررسی قرار گرفت و انتخاب طرح به نتیجه رسید.

وی با یادآور شدن مشکلات و نگرانی‌هایی که برای مردم منطقه در هنگام انجام دادن این عملیات عمرانی داشتند و همچنان در ادامه کار نیز دارند ، اظهار امیدواری کرد که این نگرانی‌ها پس از انجام کار رفع و آغاز خوبی برای فعالیت‌های گردشکری شود.

شهردار میبد نیز در این مراسم  اظهار امیدواری به گرفتن اعتبارهای ملی برای احیای راسته بازار و زنده سازی مجموعه آن با همکاری‌های انجام شده از سوی نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی کرد.

علیرضا نقوی افزود: تا کنون هر هزینه‌ای از اعتبارات داخلی شهرداری و همچنین میراث فرهنگی برای احیای این مسیر شده ، کافی نیست و علی رغم ادامه کمک برای تامین اعتبارات به اعتبارات ملی نیز نیاز است تا این بافت‌ها به عنوان هویت تاریخی شهر بازسازی و زنده سازی شود.

همچنین به گفته حمید رضا عزیزی یکی از اهالی محله میبد بالا خواسته مردم در مجموعه راسته بازار در نظر گرفتن یک پارکینگ و همچنین مورد توجه قرار مشکلات در بستن راه مردم در حین انجام عملیات است ، همانطور که برای احداث حضار باغ گودالُک به مدت یک ماه راه مردم بسته بود.  

منزل شهید مدافع سلامت دکتر محمد آقایی در مسیر ابتدای دروازه جنوبی شارستان میبد قرار دارد  و همرمان با بر گزاری آیین بهره برداری احیای این ئروازه از مقام والای وی تجلیل شد.

دکتر آقایی  میبدی، پزشک خیر شهرستان میبد که از بیمارانش فقط ۵۰۰ تومان حق ویزیت می‌گرفت ، ششم آبان سال ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به مدت ۲۰ روز در بیمارستان بستری بود به دیار باقی شتافت. 

بر اساس نوشته‌های کتاب «سیمای باستانی میبد» نوشته «سید عبدالعظیم پویا» محدوده محصور شارستان میبد در قدیم به محوطه های پیرامون خود از طریق چهار دروازه در محورهای شمالی ، جنوبی ، شرقی و غربی راه می‌یافت که از میان آنها سه دروازه کارکرد باستانی خود را تا اوایل قرن حاضر حفظ کرده‌بود.  

هنوز هم به آن سه محل «در دروازه» می‌گویند ، موقعیت دروازه جنوبی که قبلا به دروازه فارس شهرت داشته و بعدها آن را دروازه شمس آباد نیز نامیده‌اند  و در شاه راه باستانی ری – کرمان قرار داشته ، موجب شده به عنوان دروازه اصلی شهر دارای اهمیت باشد.

این دروازه دارای تجهیزات دفاعی و دروازه بانی معتبری بوده و راههای باستانی غرب (ری و اصفهان) ، شرق(یزد و کرمان) و جنوب (فارس) به جلوگاه آن منتهی می‌شده‌است.

در سال 99 شهرداری میبد با مشارکت میراث فرهنگی شهرستان مبادرت به احیا و بازسازی این دروازه بر اساس مدارک و مستندات و بهره‌گیری از الگوی سایر دروازه‌های  موجود شهر کرد.

وسعت بافت تاریخی میبد ۸۰۰  هکتار است و این شهر با داشتن ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت ملی از مناطق باستانی و تاریخی کشور محسوب می‌شود.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها شهرستان ری میبد یزد اصفهان میراث فرهنگی علیرضا نقوی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری میبد یزد شهرستان ری میبد یزد اصفهان میراث فرهنگی فارس اخبار کنکور میراث فرهنگی انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد

محمد نوروزی رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان میبد گفت: پرونده گرانفروشی شیرینی به ارزش ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال در شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان میبد رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، و اظهارات متهم، اتهام انتسابی را محرز اعلام و نامبرده را به پرداخت ۱۷۳ میلیون ریال جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش تخلف محکوم کرد.

 نوروزی گفت: درگشت مشترک تعزیرات حکومتی به همراه بازرسان اتاق اصناف شهرستان میبد این تخلف را کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۲ درصدی حوادث ساختمان در خراسان جنوبی
  • قاچاقچی سوخت در بند قانون تعزیرات
  • مسدودی مسیر در محور روستایی ساردوئیه جیرفت
  • تغییر نام استقلال در مسیر قانونی انجام شود
  • برگزاری همایش ایمنی وبهداشت شغلی شرکت‌های شهرستان میبد
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • جمع آوری ۳ میلیارد ریال درجشن گلریزان میبد
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود