Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@22:01:02 GMT

حق مستاجر برای فسخ قرارداد اجاره

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۳۷۵۹

حق مستاجر برای فسخ قرارداد اجاره

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مستاجرباید بتواند به طور کامل از منافع مالی که اجاره کرده است، منتفع بشود و هر عیبی که موجب نقص در بهره‌مندی مستاجر شود، در صورت امکان باید رفع شود؛ اگر هم رفع عیب و ایراد عین مستاجره امکان‌پذیر نباشد، مستاجر حق دارد تا قرارداد اجاره را فسخ کند. ممکن است پس از انعقاد عقد اجاره، مشخص شود که عین مستاجره، معیوب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این صورت مستاجر حق دارد قرارداد اجاره را فسخ کند؛ البته فسخ قرارداد اجاره شرایطی دارد که سعید مرادی، حقوقدان و وکیل دادگستری  به تشریح آن پرداخته است.

بیشتربخوانید

تعدیل قرارداد چیست؟

مرادی در خصوص اینکه در صورت وجود عیب در عین مستاجره، چه اقدامی باید انجام داد، اظهار کرد: برابر ماده ۴۷۱ قانون مدنی، برای صحت اجاره باید انتفاع از عین مستاجره با بقای اصل آن ممکن باشد. وی ادامه داد: باید توجه داشت اگر عین مستاجره معیوب باشد، مستاجر حق فسخ اجاره را دارد، اما اگر موجر اقدام به رفع عیب کند و این رفع عیب به نحوی باشد که ضرری به مستاجر نرسد، مستاجر حق فسخ ندارد.

عیب موجب نقصان منفعت
این وکیل دادگستری افزود: ضمن اینکه عیبی موجب حق فسخ به وسیله مستاجر است که نقصان منفعت یا صعوبت در انتفاع را به دنبال داشته باشد و اگر عیبی پس از عقد، قبل از قبض منفعت در عین مستاجره حادث شود، موجب خیار فسخ برای مستاجر است همچنین اگر در طول اجاره این عیب به وجود آید، نسبت به باقیمانده مدت، مستاجر دارای اعمال خیار جهت فسخ خواهد بود. مرادی اضافه کرد: هرگاه نیز عیب به‌گونه‌ای باشد که عین مستاجره را از قابلیت انتفاع خارج سازد و نتوان آن عیب را رفع کرد، اجاره باطل می‌شود.

تعمیرات مستاجر در عین مستاجره
وی تاکید کرد: مستاجران باید بدانند که اگر در عین مستاجره بدون اذن موجر، تعمیراتی انجام دهند، برابر ماده ۵۰۲ قانون مدنی، حق مطالبه قیمت آن را نخواهند داشت البته باید در نظر داشت برابر ماده ۴۸۶ تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است، بر عهده مالک خواهد بود مگر آن که شرط خلاف آن شده یا عرف بلد برخلاف آن جاری باشد.

این حقوقدان گفت: همچنین برابر ماده ۴۸۵ قانون مدنی، اگر در مدت اجاره در عین مستاجره تعمیراتی لازم آید که تاخیر در آن موجب ضرر موجر باشد، مستاجر نمی‌تواند مانع تعمیرات مزبور شود البته در این مورد مستاجر حق فسخ اجاره را به واسطه مانعی که در سر راه بهره برداری ازعین مستاجره کلاً یا بعضاً به‌وجود آمده است، دارد لذا این حق برای مستاجر محفوظ نگه داشته شده است.

تاثیر اسقاط خیارات در قرارداد
وی در خصوص تاثیر اسقاط خیارات در قرارداد بیان کرد: به استثنای خیار مجلس، حیوان و تاخیر ثمن که مختص بیع هستند، مابقی خیارات در عقد اجاره وجود دارند؛ این مطلب در ماده ۴۵۶ قانون مدنی هم تاکید و گفته شده است که تمام انواع خیار در جمیع معاملات لازمه ممکن است یافت شود مگر خیار مجلس، حیوان و تاخیر ثمن که مختص بیع است.

مرادی اضافه کرد: اجاره عقدی لازم است و تا زمانی که منقضی نشده، هیچ یک از طرفین حق برهم زدن آن را ندارند. خیاراتی که در قالب شرط ضمن عقد در قرارداد‌های اجاره در نظر گرفته می‌شود، از جمله حقوقی است که برای هریک از طرفین جهت برهم زدن معامله در نظر گرفته می‌شود که برخی از آن‌ها را طرفین می‌توانند با اختیار و تراضی اسقاط کنند، اما اغلب متعاملین سعی می‌کنند که دو خیار عیب و تدلیس را ساقط نکنند، زیرا ممکن است عیبی وجود داشته باشد و مانع بهره‌برداری از عین مستاجره شود یا تدلیسی به کار گرفته شده باشد که موجب فریب هر یک از طرفین شود.

افراد به متون قرارداد‌ها توجه کافی داشته باشند
وی در ادامه عنوان کرد: عبارت «اسقاط کافه خیارات» در متن قرارداد به این معنا است که کلیه خیارات قانونی را با توافق در مورد آن قرارداد بخصوص، از بین برده‌ایم؛ بنابراین با امضای این بند دیگر نمی‌توانیم به هیچ وجه قرارداد را فسخ کنیم و باید ملتزم به آن باشیم. مرادی تصریح کرد: این موضوع بدین معناست که حتی خیار غبن فاحش هم ساقط شده و لذا ضروری است افراد به متون قرارداد‌ها توجه کافی داشته و در صورت عدم فهم معانی با استفاده از مشاوران حقوقی و پس از اطلاع کامل از متن قرارداد، آن را امضا کنند.

این حقوقدان افزود: البته این موضوع، مانع از آن نیست که مثلا اگر مستاجر محل اجاره را به محلی برای انجام اعمال خلاف قانون تبدیل کند، موجر نتواند قرارداد را برهم بزند. ضمن اینکه اگر مستاجر از مال مورد اجاره، استفاده‌ای کند که موجب خرابی و ضرر به عین مستاجره شود، موجر می‌تواند فسخ قرارداد را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند؛ البته به شرطی که موفق نشود وی را از این اقدام منع کند، این حق را دارد که قرارداد را فسخ کند. وی خاطرنشان کرد: اسقاط کافه خیارات بدین معنا نیست که در موارد خلاف متن قرارداد و قوانین جاریه و تعدی و تفریط نتوان هیچ گونه اقدام قانونی انجام داد بلکه صرفاٌ آن دسته از خیاراتی که ساقط شده، مد نظر است و نیازی به درج موارد خلاف قانون، نظم و اخلاق عمومی در قرارداد جهت رعایت آن‌ها نیست بلکه از قواعد عمومی و آمره هر قراردادی است.

منبع: وکیل ۳۶۰

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی های حقوقی قانون اساسی عین مستاجره قرارداد اجاره برابر ماده قانون مدنی مستاجر حق حق فسخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!

مسئله رحم اجاره‌ای سالیان زیادی است که نه‌تن‌ها در کشور ما که در بسیاری از کشور‌های دیگر وجود دارد. در واقع یکی از تجارت‌های پررونق به شمار می‌رود و پیش بینی می‌شود تجارت این بازار جهانی تا سال ۲۰۳۲ به ۱۲۹ میلیارد دلار برسد.

اما مسئله مهم در این بین حضور افرادی است که به عنوان دلال در این بازار فعالیت می‌کنند و البته سود‌های کلانی هم به دست می‌آورند.

وقتی هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده بود که مسئله ناباروری همچون امروز قابل حل باشد بسیاری افراد که در آرزوی بچه داشتن بودند وقتی به دلیل مشکلات سلامتی این آرزویشان دست‌نیافتنی می‌شد به مسئله رحم اجاره‌ای فکر می‌کردند. از همان زمان هم زنانی که در این بازار فعالیت می‌کردند کسانی بودند که به دلیل فقر و مشکلات مالی تن به چنین کاری می‌دادند.

امروز هم در این زمینه چیزی تغییر نکرده جز قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند.

البته اکنون مسئله به شکل دیگری هم رقم می‌خورد و هستند کسانی که دلشان نمی‌خواهد زیبایی و فرم بدن خود را به دلیل بارداری از دست بدهند و بدون اینکه مشکلی داشته باشند ترجیح می‌دهند این کار را به فرد دیگری سپرده و با استفاده از رحم اجاره‌ای باردار شوند و در نهایت هم تناسب و زیبایی خود را حفظ کنند.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا این اندازه قیمت رحم اجاره‌ای در کشور ما افزایش پیدا کند همین مساله باشد.

قیمت‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به شرایط فرد که شامل سن، سلامتی، زیبایی ظاهری و ... است گاهی به ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

رقمی که برای خیلی از افراد با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی این روز‌ها به‌مراتب بیشتر از قبل وسوسه‌انگیز خواهد بود.

مشکلات رحم اجاره‌ای از زبان یک فوق‌تخصص

طاهره میرزایی، فوق تخصص زنان و زایمان، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: اجاره رحم هم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار می‌شوند مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود می‌شوند. در اکثر موارد زنان برای این کار داوطلب می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده‌هایشان را حل و فصل کنند.

او می‌افزاید: این اتفاق حداقل برای افرادی که واقعا نمی‌توانند بچه‌دار شوند و آرزوی فرزنددار شدن دارند بسیار هم خوب است، اما مساله اینجاست که در این بین افرادی به‌عنوان واسطه حضور دارند که شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شوند تا برخی مشکلات در طول مدت بارداری خود را نشان دهند.

این فوق تخصص زنان و زایمان می‌گوید: قبل از هر چیز فردی که قرار است رحم خود را اجاره دهد باید از نظر سلامتی تائید شود. این کار اغلب از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود و برگه تایید سلامت می‌دهند؛ از سوی دیگر فرد باید از نظر اعتیاد و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های مقاربتی و ارثی مورد بررسی قرار بگیرد. اما متاسفانه در برخی موارد اتفاق افتاده که واسطه‌ها این برگه‌ها را به صورت تقبلی در اختیار خانواده خواهان رحم اجاره‌ای می‌گذارند و در نهایت هم ممکن است بارداری به شکل ناموفق تمام شود و یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و افراد بعد از اینکه پول را پرداخت می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که فرد داوطلب مشکلات سلامتی دارد یا معتاد است و ....

میرزایی می‌گوید: به همین خاطر است که افراد متقاضی باید در این زمینه دقت عمل بیشتری به خرج دهند و قبل از اینکه به افراد غیر مسوول مانند واسطه‌ها برای انجام این امور مراجعه کنند از افراد ذی صلاح مشورت بگیرند و در نهایت هم در تمام مراحل تایید سلامت فرد مورد نظر حضور داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

او در مورد زنانی که می‌توانند، اما به دلایلی نمی‌خواهند باردار شوند و از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند نیز می‌گوید: متاسفانه این مساله طی سال‌های گذشته رونق بسیاری پیدا کرده است. از وقتی که مساله ظاهر برای بسیاری از افراد به یک مساله حیاتی تبدیل شد و عمل‌های جراحی زیبایی رونق گرفت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری رخ می‌دهد و خیلی از افرادی که خود توانایی بارداری دارند به دلایل واهی از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

نظارتی بر این بازار وجود ندارد

عاطفه رحیمی، پرستار یکی از زایشگاه‌های خصوصی تهران نیز در این باره می‌گوید: مساله اینجاست که هیچ نظارتی بر این بازار وجود ندارد. همانطور که در زمینه فروش اعضای بدن همه چیز دست واسطه هاست در این زمینه هم باز واسطه‌ها هستند که شرایط را تعیین می‌کنند.

او می‌افزاید: در حال حاضر درمان‌های زیادی برای باروری افراد نابارور وجود دارد، اما برخی افراد واقعا به هیچ درمانی پاسخ نمی‌دهند و مجبورند از رحم اجاره‌ای استفاده کنند، اما سودجویی دلالان در این بین باعث می‌شود تا برخی از این خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی و عدم توانایی مبالغ درخواستی نتوانند به آرزوی خود برسند.

رحیمی در مورد این موضوع که بیشتر چه رده سنی در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌گوید: در حال حاضر متولدین دهه ۷۰ بیشترین آمار را در بین افرادی که رحم خود را اجاره می‌دهند دارند. البته چند نمونه دهه هشتادی هم در بیمارستان ما بوده اند که زود ازدواج کرده و فرزند داشته اند و باز هم بنا به دلایل اقتصادی مجبور به این کار شده اند. به هر حال این مبلغی که دریافت می‌کنند می‌تواند حداقل تا مدتی مشکلات معیشتی آنها را رفع کند.

منبع: تجارت نیوز

tags # بارداری سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب در بازار اجاره؛ اجاره راه پله به جای مغازه
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود
  • فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است
  • ممنوعیت عقد قرارداد مسکن با اتباع غیر مجاز
  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳