Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-30@00:22:20 GMT

از فقر مردم نباید مالیات گرفت

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۶۵۰۲

از فقر مردم نباید مالیات گرفت

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه کمتر از یک هفته است که در مجلس به تصویب رسیده است. رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران درباره تبعات اجرایی شدن این طرح گفت: متأسفانه مسئولان در کشور ما، مدام در حال الگوبرداری ناقص و بیهوده از کشورهای غربی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای غربی به اجرا رسیده است درواقع این طرح در کشورهایی که با ثبات اقتصادی رو به رو هستند عملیاتی شده و قرار نیست ما در کشورمان بدون توجه به مختصات اقتصادی آن کشورها، قانون‌های غربی را پیاده کنیم.

محمود تولایی در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: بررسی یک قانون در مجلس، بدون توجه به میزان ثبات اقتصادی در کشور و تورم افسار گسیخته حاکم بر محیط اقتصادی ایران، نتیجه بخش نخواهد بود. از آنجا که در این قانون تورم‌زدایی نشده و احتمال اینکه بخش عمده‌ای از مالیات وصول شده، حاصل ثروت فرد مالیات دهنده باشد وجود ندارد بلکه آنچه وصول می‌شود، حاصل تورم است.

تولایی در توضیح ادعای خود گفت: با اجرای این طرح، خانه‌ای که در گذر زمان به واسطه تورم گران‌تر اما کهنه‌تر شده در صورت فروش مشمول مالیات می‌شود و این شیوه، شیوه درستی نیست. چرا که فروشنده این خانه برای خانه مستهلک شده باید درصد قابل توجهی را بعد از فروش پرداخت کند و این موضوع ممکن است باعث شود قدرت خرید او بعد از فروش خانه 100 متری به 80 متر تنزل پیدا کند. این نوع مالیات‌ستانی نه فکر شده است نه کارشناسی نه اقتصادی نه علمی و در هیچ دنیای دنیا رواج ندارد. مفاد قانون‌های غربی را نباید ایرانی و اسلامی کنیم بدون آنکه از پشتوانه غربی آن بهره‌مند باشیم.

رییس اتاق کاشان افزود: اقتصاد آمریکا، به عنوان کشوری که این طرح در آن اجرا می‌شود، اقتصادی است که تورم ندارد و نمی‌تواند برای ما سرمشق اقتصادی باشد.

او اظهار کرد: یکی از تبعات دیگر این طرح احتمالاً، انتقال بازار دلار، طلا و سکه به زیرزمین است. مالیات امروز هم در این بازارهای مالی وجود دارد اما با این اقدامات سرمایه‌ها و نقدینگی‌ها به بخش‌های غیر مولد هدایت می‌شود و سفته‌بازی‌ها افزایش پیدا می‌کند. فراموش نکنیم که اگر سکه و ارز از چرخه معاملات رسمی بیرون برود و این روند هم توسعه پیدا کند اقتصاد متضرر می‌شود

تولایی تأکید کرد: اتاق بازرگانی در جسله‌ای که با مجلسی‌ها داشت، هشدارهایش را در این‌باره داد و گزارش کارشناسی مکتوب در اختیار آن‌ها گذاشت اما در جریان کمیسیون، التفات کافی به نظرات بخش خصوصی نشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق افزود: از سوی دیگر، ازآنجاکه سرمایه‌های بانک‌ها مشمول مالیات می‌شوند افراد می‌توانند برای فرار فعالیت سراغ اقتصاد پنهان و معامله زیرزمینی سکه، ارز و طلا بروند. بخش اقتصاد پنهان جامعه می‌تواند روی ارز، طلا و منابع ملی کشور کار کند و هیچ ردی از خود بر جای نگذارد.

تولایی در ادامه گفت: با مالیات ستانی از تورم، مردم فقیرتر می‌شوند. از فقر مردم نباید مالیات گرفت. مسئولیت اقتصاد تورمی و رکود در بازارها با دولت‌هاست. دولت‌ها نباید از این خطای بزرگ و از این تورم مستمر دورقمی مالیات هم بگیرند. این طرح ازمجلس برای تأمین کسر بودجه دولت آمده است و البته به اهداف احتمالی خود نخواهد رسید.

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: فقر مالیات مالیات بر عایدی سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۶۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمحمد موسوی‌نسب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در دیدار با بهروز ناصری رئیس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام  اظهار کرد: اجرای طرح‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سایر بخش‌ها برای دستیابی به اهداف واقعی باید از مسیر دانشگاه بگذرد و اتاق بازرگانی ایلام از هرگونه همکاری مشترک با این دانشگاه در راستای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی، آموزش و ایجاد نمایشگاه استقبال می‌کند.

وی افزود: پیوند اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی با دانشگاه زمینه‌ساز رشد تولید، تجارت، بازرگانی و سایر بخش‌های اقتصادی خواهد بود. تلاش می‌شود که با انعقاد تفاهم‌نامه زمینه لازم برای توسعه همکاری بین اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام تأکید کرد: استان ایلام دارای ظرفیت‌های مناسبی از حیث نفت و گاز، پتروشیمی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، صنعت و معدن، داشتن مرز مشترک با عراق و کشاورزی برای جذب سرمایه‌گذاری است که باید از ظرفیت دوسویه اتاق و دانشگاه برای تحقق این مهم استفاده بهینه شود.

تحول اقتصادی با اجرای طرح‌های مشترک بین اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام نیز با استقبال از هرگونه همکاری دوسویه با اتاق بازرگانی به‌منظور توسعه همه‌جانبه این استان استقبال کرد، گفت: اجرای طرح‌های مشترک بین اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند فرصت‌های جدید کارشناسی شده‌ای را برای تحول اقتصادی در استان فراهم کند.

بهروز ناصری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی ورود به مسائل استانی و کمک به حل مسئله در استان بوده که این دانشگاه در استان با همه ظرفیتی که دارد در خدمت توسعه استان است. ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام مشغول تحصیل هستند که خروجی آن زمینه‌ساز تحول بوده و این ظرفیت می‌تواند در حوزه کارشناسی اقتصادی و سایر بخش‌ها به فعالان بخش خصوصی کمک کند. این دانشگاه آمادگی لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه با اتاق بازرگانی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟