Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:32:39 GMT

افشای دوران تاریکی از تاریخ حقوق بشر کانادا

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۷۷۰۵

افشای دوران تاریکی از تاریخ حقوق بشر کانادا

به گزارش  ایرنا، این حادثه دردناک جامعه کانادا را آن چنان تکان داده که گروههای مختلف را نگران کرده و به همین دلیل درخواست های گسترده ای برای انجام تحقیقات در این راستا و همچنین شفافیت درباره علل بروز این حادثه از سوی مقامات، نهادها و گروههای مختلف مطرح شده است.

به دنبال وقوع این حادثه غیرمنتظره، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا کشف این گور را یادآور «فصل تاریک و شرم آور تاریخ کشورش» و حادثه ای دلخراش توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کشف بقایای کودکان متعلق به یکی از گروه های بومی در کانادا بار دیگر سبب شده تا تقاضا برای عذرخواهی کلیسای کاتولیک رم به دلیل نقش آن در سیاستهای کانادا در قرن های ۱۹ و بیستم بالا بگیرد؛ کلیسایی که باعث می شد کودکان بومی از خانواده های خود برای حضور در اینگونه مدارس دینی جدا شوند.

کلیسای کاتولیک رم علی رغم اینکه ترودو از «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان خواسته  است به دلیل نقش این نهاد مذهبی در آنچه کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا در سال ۲۰۱۵ "نسل کشی فرهنگی" خواند، عذرخواهی کند، تا کنون از این اقدام خودداری کرده است.

تارنمای نشریه تایم در این رابطه عنوان کرد: همزمان با اظهار نظر نخست وزیر کانادا در مورد این حادثه و ابراز شرمساری وی، ترودو گفت که مقامات باید حقایق را در مورد این مسئله بیان کنند.

از ابتدای قرن ۱۹ تا سال ۱۹۷۰، بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی از جمله سرخ پوستان بومی مجبور به شرکت در مدارس با بودجه دولتی مسیحی به عنوان بخشی از یک برنامه برای وفق دادن با جامعه کانادا شدند.

در همین راستا مدرسه شبانه روزی کملوپس در سال ۱۸۹۰ میلادی توسط کلیسای رومن کاتولیک تاسیس  و در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد.

این مدرسه بخشی از شبکه مدارس شبانه روزی در سراسر کانادا بود که با هدف یکپارچه سازی اجباری کودکان بومی از طریق جدا کردن کودکان از خانواده  و جامعه آنها و تحت فشار قرار دادن آنها به خودداری از صحبت کردن به زبان مادری یا انجام اقدامات خاص فرهنگی تاسیس شد.

دستکم ۱۵۰ هزار کودک در این مدارس حضور داشتند و کمیسیون حقیقت و آشتی در سال ۲۰۱۵ آن را «فرهنگ نسل کشی با هدف بومی ها در کانادا» توصیف کرده است.

این کودکان مجبور بودند به دین مسیحیت روی بیاورند و اجازه نداشتند زبان مادری‌شان را صحبت کنند. بیشتر آنها مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند و با الفاظ رکیک مورد سوءرفتار قرار می گرفتند. گزارش شده است که بیش از شش هزار تن از این کودکان جان باخته اند.

دولت کانادا پیشتر در سال ۲۰۰۸ نیز اذعان کرده بود که سوءرفتارهای فیزیکی و جنسی در این مدارس شایع بوده و از این اقدام عذرخواهی کرده بود. بسیاری از این دانش آموزان به دلیل صحبت کردن با زبان مادری‌شان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و از والدین شان جدا شدند.

نخست‌وزیر کنونی کانادا به دنبال کشف بقایای اجساد این کودکان بومی گفته است که وی با وزیران خود در مورد اقدامات بیشتر با هدف جلوگیری از تکرار چنین حوادث مشابه ای رایزنی خواهد کرد.

در این میان رهبر حزب مخالف "دمکرات جدید"  کانادا خواستار بررسی فوق‌العاده این چالش در پارلمان کانادا شد.

"میشله رمپل گارنر" یک قانونگذار مخالف نیز در این راستا گفت که کشف اجساد این کودکان بومی لکه ننگی بر کاناداست که لازم است اصلاح شود.

برخی از سیاستمداران کانادایی ضمن اعلام اینکه کشف چنین گورهای دسته جمعی در مدارس سابق بومی در کانادا مسئله جدیدی نیست اما اینکه این زخم کاری در تاریخ کانادا طی مقاطع مختلف عیان می شود، همیشه ویرانگر بوده است.

تارنمای شبکه دویچه‌وله نیز طی گزارشی عنوان کرد که به دنبال کشف گور جمعی در یک مدرسه سابق بومیان در کانادا، شرایط پیچیده ای ایجاد شده و جامعه کانادا شوکه شده است.

رهبران بومیان و سرخ پوستان بومی در کانادا از دولت این کشور خواسته تا در تمامی مناطقی که  این مدارس بومیان دایر بوده، جستجوهایی انجام شود که ممکن است گورهای دسته جمعی مشابهی کشف شوند تا حقایق بیش از اینها روشن‌تر شود.

در این میان جامعه کانادا نیز با خانواده ها و وابستگان قربانیان این حادثه از طریق انجام  یکسری اقدامات نمادین از جمله قرار دادن کفش های کودکان مقابل پارلمان اوتاوا و دفاتر دولتی و کلیساها در چند شهر ابراز همبستگی کرده اند.

بیشتر سیاستمداران و اعضای گروههای مختلف خواستار این شده اند که به دنبال کشف این گور جمعی کودکان بومی، تحقیقات گسترده ای در مورد فعالیت مدارس سابق بومیان انجام شود تا حقایق بیشتری مشخص شود.

تارنمای "ونکوور سان" نیز در مطلبی با محوریت کشف این گور دسته‌جمعی کودکان بومی در کانادا عنوان کرد: این همان چیزی است که به نسل‌کشی شباهت دارد: کشف یک گور دسته جمعی با اجساد ۲۱۵ کودک که هویت شان نامشخص بوده و مرگ آنها نیز ثبت نشده است.

نویسنده این مطلب ونکوور سان تصریح کرد: این مسئله برای کشور کانادا شرم‌آور است که این کودکان پس از آن جان خود را از دست داده اند که از خانواده هایشان جدا شده و برای بیش از ۸۸ سال تحت نظارت دولت فدرال و حفاظت کلیسای کاتولیک بودند.

یک مسئله مهم در مورد مدارس سابق بومیان این بوده است که کودکان به دلیل صحبت کردن زبان مادری‌شان مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند. رخ دادن چنین حوادثی برای این کودکان بومی نشان از کم کاری و بی‌اعتنایی دولتهای فدرال وقت و مقامات کلیسا بوده است.

با گذشت سالها، کشف چنین گورهای جمعی اثبات عینی از اتفاقات دردناک دهه‌های گذشته بوده است. خشونت و بی‌رحمی‌ها در این مدارس بومیان کانادا روایت و ادعا نبوده بلکه حقیقت داشته است و چه بسا با بررسی های بیشتر حقایق غم انگیز و ناراحت کننده تری در مورد سرنوشت این کوئکان بومی کشف شود. افشا شدن چنین حوادثی بخشی از تاریخ کانادا محسوب می شود.

تارنمای سی بی سی کانادا نیز طی مطلبی درباره این مسئله تصریح کرد: رهبران بومی‌ کانادا در حالی خواستار مشخص شدن حقایق مربوط به سرنوشت کودکان در مدارس سابق بومیان این کشور شده اند که بسیاری در کانادا معتقدند که کشف این گور جمعی باز شدن زخمی دردناک در تاریخ این کشور است که لازم است دولت کنونی اقدامات بیشتر و جدی‌تری را برای کشف حقایق انجام دهد.

اینکه این کودکان از صحبت کردن به زبان مادری‌شان، پوشیدن لباس‌های دلخواه خود و ارتباط با والدین‌شان در این مدارس منع شده بودند، برای کودکان امری سخت و دشوار بوده است.

در این میان "مری هانابرگ" معاون رئیس زنان بومی استان کبک خواستار این شد که سازمان ملل تحقیقاتی را در مورد اتفاقات رخ داده در این مدارس بومی‌ها در کانادا به ویژه مرگ کودکان و نادیدن شدن شماری از آنها انجام دهد.

وی تصریح کرد: بومی ها دیگر به دنبال شنیدن عذرخواهی نیستند و ما خواهان کشف حقایق کامل هستیم. امیدواریم مقامات فدرال و استانی اقدامات گسترده ای برای مشخص شدن اینکه آیا امکان کشف گورهای دسته بیشتری در این راستا وجود دارد، انجام دهند.

" جان مارتین" رئیس یک گروه بومی در کانادا نیز در این رابطه گفت: این حوادث غم انگیز در تاریخ کانادا رخ داده و فراموش شده اند. ما خواهان پاسخ از سوی مقامات کانادایی هستیم.

برچسب‌ها تورنتو کانادا جاستین ترودو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تورنتو کانادا جاستین ترودو تورنتو کانادا جاستین ترودو اخبار کنکور بومی در کانادا جامعه کانادا کودکان بومی کشف این گور دسته جمعی صحبت کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۷۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!

مردی که به او لقب «نوستراداموس زنده» را داده‌اند در آخرین پیشگویی خود مدعی شده جهان امسال شاهد قطع فناوری ناشی از استفاده از فناوری پالس الکترومغناطیسی (EMP) خواهد بود. اما تکنولوژی EMP چیست و چه اثراتی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش روزیاتو، اتوس سالومه ۳۶ ساله که یک فراروان‌بین آموزش‌دیده اهل برزیل است اغلب به‌خاطر دقت پیش‌بینی‌هایش ازجمله پیش‌بینی همه‌گیری کووید-۱۹، خرید توییتر توسط ایلان ماسک و حتی مرگ ملکه الیزابت، به عنوان یک پیشگو شناخته می‌شود.

 

او اکنون هشدار داده است که پیشرفت در جنگ‌افزارها، مانند فناوری پالس الکترومغناطیسی می‌تواند اثرات مخربی بر جهان داشته باشد.

او تصریح کرد که پیش‌بینی‌اش نه در مورد یک رویداد طبیعی، بلکه در مورد آزمایش‌هایی است که شامل فناوری پالس الکترومغناطیسی و تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل می‌شود که به‌طور بالقوه منجر به درگیری در مقیاسی بزرگ‌تر خواهد شد و راه را برای رویدادی شبیه به جنگ جهانی سوم هموار خواهد کرد.

تکنولوژی فناوری پالس الکترومغناطیسی یا EMP چیست؟

EMP ابزاری تخصصی برای غیرفعال کردن سیستم‌های اطلاعاتی است که با ایجاد پالس‌هایی، تجهیزات و زیرساخت‌های الکترونیکی را بدون آسیب مستقیم به افراد یا ساختمان‌ها مختل می‌کند.

فناوری پالس الکترومغناطیسی در ابتدا به عنوان یک ابزار استراتژیک در طول جنگ سرد از سوی ایالات متحده و شوروی استفاده شد، تکامل یافت و امروزه دستگاه‌های EMP محلی‌سازی‌شده غیرهسته‌ای یک تهدید قابل توجه برای سناریو‌های مدرن وابسته به تکنولوژی هستند.

زمینه تاریخی و تهدیدات کنونی

سالومه اهمیت تاریخی فناوری EMP را مورد بحث قرار می‌دهد و به رویداد‌هایی مانند آزمایش موسوم به استارفیش پرایم (Starfish Prime) ایالات متحده در سال ۱۹۶۲ اشاره می‌کند که پتانسیل مخرب انفجار‌های هسته‌ای در ارتفاع بالا بر سیستم‌های ارتباطی جهانی را نشان داد.

در سال ۱۹۶۲، ایالات متحده یک کلاهک هسته‌ای ۱.۴ مگاتنی را در این آزمایش در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری بالای اقیانوس آرام منفجر کرد.

این انفجار که قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای جهان در ارتفاع بالا بوده است، یک پالس الکترومغناطیسی قوی ایجاد کرد که توانست ارتباطات رادیویی جهانی را مختل کند، منجر به از کار افتادن اولین ماهواره بریتانیا، Ariel-۱، شود و حتی به منفجر شدن چراغ‌های خیابان‌ها در هاوایی بیانجامد.

او بر علاقه کنونی جهان به فناوری EMP تاکید می‌کند که کشور‌های پیشرفته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین در توسعه آن برای اهداف استراتژیک خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و حتی کره شمالی به دنبال آن است.

نقش هوش مصنوعی و سناریو‌های آینده

سالومه پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۴، کشور‌هایی مانند اسرائیل و ایران ممکن است فناوری‌های هوش مصنوعی را در استراتژی‌های دفاعی و تهاجمی خود بگنجانند که به‌طور بالقوه تنش‌ها را تشدید خواهد کرد. او ماهیت دوگانه هوش مصنوعی را به عنوان ابزار حفظ صلح و محرک احتمالی درگیری برجسته کرده است.

اثرات آنی و بلندمدت حمله EMP

اثرات فوری آن شامل ویران کردن زیرساخت‌های الکتریکی، از بین بردن فوری منابع آب و انرژی و سیستم گرمایشی خواهد بود.

ماشین‌ها، کامپیوترها، تلفن‌ها، حمل‌ونقل، بانکداری… هر چیزی که از اجزای الکتریکی استفاده می‌کند یا برای کار به سیستم‌های الکترونیکی متکی است، از کار خواهد افتاد.

این تکنولوژی دسترسی شما به آب، گرما و غذا – سه عنصر پایه هرم مازلو – را از بین می‌برد و اساساً در نتیجه باعث فروپاشی اجتماعی می‌شود؛ بنابراین اثرات بلندمدت حمله EMP شامل کاهش چشمگیر جمعیت خواهد بود.

طی هفته‌ها و ماه‌ها، اکثر مردمی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند از تشنگی یا گرسنگی می‌میرند و یا در وحشت و خشونت کشته می‌شوند. هرکسی که به درمان منظم پزشکی نیاز داشته باشد نیز هیچ شانسی برای زنده ماندن نخواهد داشت.

دسترسی به اندک ذخایر غذا و آب مسلماً توسط دولت و ارتش‌ها یا بانفوذترین و خشن‌ترین باند‌های مسلح کنترل می‌شود.

در ایالات متحده، مطالعات وزارت انرژی تخمین می‌زند که تا ۵ سال طول می‌کشد تا تنها ۲۰ درصد از شبکه دوباره آنلاین شود، در این مرحله جامعه مدرن تقریباً فرو می‌پاشد.

آیا راهی برای دفاع در برابر حمله EMP وجود دارد؟

دفاع در برابر حمله EMP به دلیل ماهیت خط دید و استقرار آن در صد‌ها کیلومتر بالاتر از سطح زمین، چالش‌های مهمی را به همراه دارد.

برخلاف سامانه‌های دفاع موشکی هسته‌ای، که موشک‌ها را قبل از ورود مجدد رهگیری می‌کنند، رهگیری موشک‌های EMP در بازه زمانی کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تقریباً غیرممکن است.

حفاظت سطح زمین در برابر EMP نیازمند ارتقاء گسترده اجزای شبکه برق قدیمی مانند ترانسفورماتور‌ها و پست‌های برق است.

با این حال با وجود این تلاش‌ها، اثربخشی چنین اقداماتی در مواجهه با یک حمله گسترده EMP محدود خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان
  • از حسرت کودکان نیازمند تا لبخند گرمابخش یک معلم
  • بحران کودک‌همسری در آمریکا
  • (عکس) مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!