Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ظرفیت‌های کشاورزی بوشهر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید خرما در کشور است و همچنین در تولید سایر محصولات کشاورزی جالیزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با وجود این، استان ساحلی بوشهر در اقلیم گرم و خشک قرار گرفته و بی‌آبی حریف قدرتمندی برای توسعه طرح‌های کشاورزی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در سال‌های اخیر کشت گیاهان دارویی به ویژه گونه‌های بومی به دلیل مصرف کمتر آب در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی بوشهر قرار گرفته است. «سمیه فرحبخش» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با همشهری از ظرفیت‌های استان در تولید گیاهان دارویی می‌گوید.


بوشهر در کشت داروهای گیاهی چه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی دارد؟
در اراضی زراعی بوشهر گیاهان دارویی چون آلوئه‌ورا، سیاه‌دانه، شوید، گشنیز، رازیانه، زنیان، اسفرزه و کاسنی و در اراضی دیم گیاهان دارویی مثل هلپه، لگجی، کنار و آنغوزه کشت می‌شود. 


چند گونه گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود؟
بنابر اعلام کارشناسان گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی استان، حدود 500گونه گیاهان دارویی در بوشهر وجود دارد.


سطح زیر کشت اراضی استان در حال حاضر چقدر است و چند فرصت شغلی در این حوزه ایجاد شده؟ 
677 هکتار از اراضی شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد. البته سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سال‌های 97 و 98 کمتر از 400 هکتار بود که در سال گذشته و امسال افزایش یافت. میزان اشتغال‌زایی گیاهان دارویی در بوشهر به طور مستقیم 1500 نفر و غیرمستقیم 2200 نفر است.


جایگاه بوشهر در تولید داروهای گیاهی نسبت به سایر استان‌ها چگونه است؟
با توجه به اینکه تقریبا در آغاز حرکت توسعه و کاشت گیاهان دارویی در استان هستیم، امیدواریم با تامین زیرساخت‌های فرآوری شاهد رشد و پیشرفت مطلوبی در این زمینه باشیم.


آیا جهاد کشاورزی بوشهر از  افرادی که بخواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، حمایت می‌کند؟
سال گذشته از تولیدکنندگان گیاهان دارویی حمایت شد و امسال هم با توجه به نام‌گذاری سال، برنامه‌های حمایتی خوبی از کشاورزان تدارک دیده شده است. این حمایت‌ها هم در قالب یارانه کاشت و هم واگذاری تسهیلات می‌تواند به رفع مشکلات تولیدکنندگان کمک کند. امسال آمادگی داریم تسهیلات بانکی از محل کمک‌های فنی و اعتباری تبصره 18 با سود 4 درصد در اختیار کشاورزان قرار دهیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته یعنی 98 و 99 تسهیلات با سود 12 درصد اعطا می‌شد.


بازار داروهای گیاهی داخلی و خارجی چگونه است؟
وضعیت بازار خارجی تقریبا مناسب است. در بازارهای داخلی هم در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از شیوع بیماری کرونا اقبال مردم به مصرف گیاهان دارویی بیشتر شده است.


میزان تولید استان چقدر است و چه حجمی از این تولید در داخل بوشهر مصرف می‌شود؟
تولید استان 4500 تا 5000 تن است که عمدتا به مصرف داخلی می‌رسد. صادرات گیاهان دارویی مستلزم تامین زیرساخت‌های فرآوری و بسته‌بندی است.


چشم‌انداز توسعه مزارع داروهای گیاهی استان چیست؟
با توجه به مناسب بودن شرایط اقلیمی، ضرورت ارتقای بهره‌وری مصرف آب در مزارع و باغات و از طرفی کاهش منابع آب‌های زیرزمینی، توسعه گیاهان دارویی می‌تواند به عنوان یک مزیت و قابلیت در برنامه اصلاح الگوی کاشت استان قرار گیرد.


فعالان این حوزه بیشتر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
بیشترین مشکلات تولیدکنندگان دارویی عدم استقرار مراکز فرآوری و فروش در استان است.

کد خبر 605169

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گیاهان دارویی داروهای گیاهی کشاورزی بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۹۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت عصر امروز یکشنبه در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم‌آباد با اشاره به اینکه رویکرد مدیریتی صحیح مهم‌ترین نکته درباره موفقیت این مجموعه است، اظهار داشت: این مدل سرمایه‌گذاری جزو مزیت‌های مهم و اساسی کشت و صنعت فجر صفا است که نتیجه آن افزایش اشتغال، امنیت غذایی، افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی را به دنبال دارد.

وی انجام کارهای پژوهشی و تولید محصولات کاملاً ایرانی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و حتی نژاد دامی که وارد شده، تغییریافته و ایرانی شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم‌آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می‌کنند، افزود: این مجموعه می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی پذیرای مهمانان مختلف باشد نیز باشد.

شفقت با اشاره به اینکه شهرک صنعتی این مجموعه به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد بر ایجاد زنجیره ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم‌آباد تأکید کرد و افزود: باتوجه‌به سطح اراضی این مجموعه، اگر گیاهان دارویی در این مجموعه کشت و عصاره‌گیری شود مردم نیز می‌توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی می‌تواند بیشتر نیز باشد.

وی ادامه داد: این قابلیت در شهرهای دیگر لرستان نیز وجود دارد تا جایی که بیش از ۵۰ تا ۷۰ نقطه دیگر استان هم این امکان وجود دارد.

استاندار لرستان، تأکید کرد: جهاد کشاورزی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری این چنینی را شناسایی کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

شفقت بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا را اقدام مثبتی در راستای اشاعه فرهنگ «ما می‌توانیم» دانست و افزود: این اقدام می‌تواند حتی برای سرمایه‌گذاران دیگر الگوی مثبتی باشد و این مدل مدیریتی تسری پیدا کند.

کد خبر 6091372

دیگر خبرها

  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان