Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- تاکنون روش‌های متعددی برای مدیریت اجاره‌ مسکن در کشور آزموده شده‌اند که بیشتر آنها از ابزارهای نظارتی استفاده می‌کردند و در عمل نیز چندان نتیجه‌بخش نبوده‌اند. به گفته یک کارشناس بازار سرمایه می‌توان از ظرفیت‌های این بازار برای کاهش نرخ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی بهره‌مند شد.

 در بررسی تحولات بازار مسکن، به‌طور معمول قیمت هر مترمربع واحد مسکونی است که مورد توجه قرار می‌گیرد و تحلیل‌های بازار مسکن پیرامون قیمت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بازار اجاره مسکن نیز مخاطبان خاص خود را دارد و می‌توان تحلیل‌های جداگانه‌ای در زمینه بازار اجاره واحدهای مسکونی ارائه داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده مرکز آمار ایران، حدود ۲۴ درصد خانوارهای شهری و حدود ۴.۵۱ درصد خانوارهای روستایی کشور در سال ۱۳۹۸ اجاره‌نشین بوده‌اند. از طرف دیگر، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد شاخص کرایه مسکن اجاری در کل مناطق شهری کشور نسبت به ماه مشابه پارسال ۳۶.۳ درصد رشد کرده است.

عوامل متعددی برای افزایش اجاره‌بها شمرده می‌شود. به‌عنوان نمونه افزایش نرخ تورم یکی از عوامل کلان مؤثر بر افزایش هزینه‌ اجاره‌نشینی است. کمبود عرضه واحدهای اجاری نیز دیگر عاملی است که از درون این بازار موجب افزایش قیمت اجاره‌بها شده است.

افزایش عرضه مسکن برای کاهش اجاره
ابزارهای متعددی برای تحریک طرف عرضه در بازار اجاره واحدهای مسکونی وجود دارد. به‌عنوان نمونه، طرفداران مالیات بر خانه‌های خالی می‌گویند این مالیات می‌تواند انگیزه مالکان این خانه‌ها را برای عرضه واحدهای خود در بازار افزایش دهد و این افزایش عرضه مسکن خواهد توانست نرخ اجاره‌بها را کاهش دهد.

نهادها و ابزارهای مالی نوین نیز می‌توانند بر عرضه واحدهای مسکونی در بازار اجاره تأثیرگذار باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات یا REITs می‌تواند با افزایش عرضه ساختمان‌های اجاری در کاهش نسبی اجاره‌بها تأثیرگذار باشند.

شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در حال تکمیل اساسنامه نخستین صندوق‌ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات ایران با محوریت سازمان بورس و اوراق بهادار است و در آینده با معرفی این صندوق به بازار سرمایه کشور، انتظار می‌رود شاهد تغییراتی در ساختار بازار اجاره باشیم.

صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات چگونه کار می‌کند؟
بهرنگ اسدی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در رابطه با نخستین صندوق‌ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات کشور به ایرناپلاس گفت: طرح توجیهی و امیدنامه صندوق‌ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات توسط این شرکت تهیه و درخواست تأسیس اولین صندوق به سازمان بورس ارائه شده است. در آینده‌ای نزدیک و در صورت موافقت سازمان بورس، شاهد راه‌اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات خواهیم بود.

وی درباره سازوکار صندوق‌ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات توضیح داد: این صندوق‌ها، قابل معامله تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. فعالیت اصلی این صندوق‌ها، خرید املاک و عرضه آنها در بازار اجاره است و عواید حاصل از اجاره، بین دارندگان واحدهای صندوق تقسیم می‌شود.

کاهش اجاره‌بها از مسیر بازار سرمایه
اسدی درباره تأثیر صندوق‌ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات بر اجاره‌بها گفت: در سال‌های اخیر دو عامل موجب افزایش تقاضا برای اجاره مسکن شده است. افزایش قیمت مسکن از یک طرف و نسبت پایین تسهیلات به بهای مسکن موجب شده بسیاری از خانوارها به اجاره‌نشینی روی آورند. نرخ رشد اجاره‌بها در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۹، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ نسبت به سال پیش به ترتیب حدود ۴۷، ۳۷ و ۲۹ درصد بوده است.
با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات کمک، ساختمان‌های مسکونی قابل اجاره افزایش یافته و انتخاب آپارتمان مسکونی توسط متقاضیان افزایش و قیمت اجاره‌بها کاهش خواهد یافت.

اسدی درباره بازدهی صندوق‌ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات نیز توضیح داد: به‌طور معمول سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات فقط برای کسب بازده انجام نمی‌شود، بلکه دلیل اصلی آن پوشش ریسک ناشی از تغییرات سریع قیمت مسکن است. با این حال دو عامل تأثیرگذار بر بازدهی صندوق‌ سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، نرخ رشد مسکن و میزان دریافت اجاره‌بهای املاک تحت تملک هستند.

وی افزود: در حالت محافظه‌کارانه و در حالت مدیریت غیرفعال، انتظار می‌رود بازدهی بلندمدت صندوق تقریباً برابر با نرخ رشد مسکن باشد. با این حال در صورت مدیریت فعال صندوق و با انتخاب مناسب دارایی، متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری از طریق خرید املاک در مناطق مختلف و نیز شناسایی دوره‌های رونق و رکود بازار مسکن می‌توان انتظار داشت بازدهی صندوق افزایش یابد.

 ایرناپلاس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرمایه گذاری در املاک و مستغلات واحدهای مسکونی بازار سرمایه سازمان بورس بازار اجاره اجاره بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از افزایش وام دانشجویی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: افزایش وام‌های دانشجویی در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بسیار قابل قبول است.

بیشتر بخوانید: وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟

وی بیان کرد: وام ودیعه مسکن دانشجویی برای سال تحصیلی آینده در شهرهای کوچک از ۱۵ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون افزایش خواهد یافت. همچنین شهرهای بزرگ از ۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون افزایش خواهد داشت.

گنجی ادامه داد: عملکرد دولت سیزدهم باعث شده تا صندوق رفاه دانشجویان بتواند کیفیت خدمات رفاهی و افزایش وام‌های دانشجویی را انجام دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی آینده از ۸ تا ۱۰ برابر افزایش خواهند داشت. بودجه هیچ نهاد یا سازمانی در یک سال حدود ۱۰ برابر افزایش نداشته است.

وی اضافه کرد: تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان مورد نیاز است، بنابراین قصد داریم حداکثر کمک را به دانشگاه‌ها داشته باشیم. علاوه بر آن؛ بودجه‌ای که دانشگاه‌ها از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کنند را تابستان به خوابگاه‌ها تخصیص دهند.

گنجی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمهیدات خاصی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نظر گرفته است، دانشجویان در ترم تحصیلی آینده مشکل رفاهی نداشته باشند.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228955 برچسب‌ها وام دانشجویی

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است