Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@20:49:09 GMT

تولید، از کارآفرینی تا مانع‌زدایی و پشتیبانی

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۱۳۰۸

تولید، از کارآفرینی تا مانع‌زدایی و پشتیبانی

خبرگزاری فارس لرستان،  تولید ملی یکی از شاخص‌های ارزیابی میزان پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشورهاست بنابراین این روزها دشمن با جنگ اقتصادی ما را تهدید می‌کند و به همین دلیل مقام معظم رهبری هر ساله در بیانات‌شان مبنای شعار سال را بر پایه اصول اقتصادی ریل‌گذاری می‌کنند.

بر همین اساس سال ۱۴۰۰ نیز تحت عنوان" تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" نام‌گذاری شده و در واقع می‌توان آن را ادامه شعار سال‌های اخیر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌شک برای رونق تولید ضرورت مانع‌زدایی کاملا احساس می‌شود چراکه علی‌رغم تشکیل هیات مقرارت‌زدایی و تصمیمات و گام‌های برداشته شده، به خاطر نبود ضمانت‌ و پشتیبانی‌های قوی، تاکنون تاثیر ملموسی در فضای اقتصادی کشور ایجاد نشده است.

قاعدتا بهبود ظرفیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بدون رفع موانع تولید و چالش‌های پیش روی این بخش امکان‌پذیر نیست برای همین باید با پیگیری برنامه‌های حمایتی هدف‌مند، اولویت‌بندی موانع، بهبود فضای کسب‌وکار، انسجام‌بخشی به اقتصاد و افزایش اعتماد فعالان بخش خصوصی به حاکمیت، برقراری تعامل سازنده با جهان و... این مهم را بهبود بخشید.

می‌توان از موانع تولید به بی‌ثباتی در مقررات، ضوابط و آئین‌نامه‌ها، تغییرات مستمر قیمت مواد اولیه، نبود دسترسی به منابع مالی، مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی و... اشاره کرد.

متاسفانه عرصه فعالیت‌های اقتصادی سالم با صدور بخش‌نامه‌های گوناگون و گاها متناقض تنگ شده و مورد تهدید قرار گرفته است؛ همچنین بروکراسی اداری و مسائل بانکی از عمده‌ترین موانع بر سر تولید و فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند بنابراین ضرورت دارد بین بانک‌ها و بخش خصوصی تعامل و تفاهم برقرار باشد تا چرخه اقتصادی به حرکت خود ادامه دهد و راهکارهای اِعمال پشتیبانی حاکمیتی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

گفتنی است که در کنار این اقدامات، اگر بازارهای سوداگرانه در بستر قانونی ساماندهی نشوند مشکلات باقی خواهند ماند پس باید فکری اساسی برای این مسئله نیز شود.

همان‌طور که می‌دانیم هر گونه بسترسازی برای ارتقای تولید یکی از وظایف اساسی و ذاتی حاکمیت‌ است بنابراین دولت باید ضمن کوشش برای حمایت از تولید ملی و رفع موانع، در سطح بین‌المللی نیز با اِعمال دیپلماسی قوی، شرایط ارتقای آن را فراهم کند. در همین خصوص می‌تواند با پیاده‌سازی نظام تعرفه‌ای صحیح از واردات بی‌رویه جلوگیری و با ایجاد محرک‌های لازم صادرات را افزایش دهد.

تاکید می‌شود که حاکمیت موظف به پشتیبانی از مردم در مقابل نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی است و باید از تولید ملی حمایت کند.

در همین خصوص برای پشتیبانی و حمایت از تولید باید دقت کند که این کمک‌ها به سمت جامعه هدف واقعی سوق داده شوند و مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. همچنین طرح‌ها معطوف به تولید شود و دست بخش‌های سوداگر از آنها کوتاه شود.

در کنار حمایت‌های دولتی، رفتارهای کارآفرینی نیز در سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی باید تقویت شوند بنابراین برای برون‌رفت از وضعیت تحریمی و به وجود آمدن تحول اقتصادی و دستیابی به رونق تولید، ایجاد گرایش کار‌آفرینی ضروری است.

می‌توان گفت در کنار راهکارهای ذکر شده، توسعه فرهنگ کارآفرینی و زمینه‌سازی برای تربیت و پرورش کارآفرینان موجب تحقق شعار سال می‌شود و البته نباید استفاده از استعدادها و ایده‌های خلاق در تمامی حوزه‌های اقتصادی و مدیریت کشور نیز مغفول بماند.

نگارنده: سعید میر، دکترای بازاریابی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حمایت از تولید کارآفرینی رونق تولید توسعه فرهنگ کارآفرینی تحول اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد بنافی ظهر شنبه در نشست تبیینی طرح تکام «توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه» بیان کرد: توسعه اشتغال روستایی را به عنوان یک برنامه و اولویت مهم در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: اگر طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان با جدیت دنبال شود تحول در حوزه روستایی به ویژه در اشتغال و اقتصاد روستایی رخ می‌دهد و به عبارتی تبلور مردمی سازی اقتصاد روستا است.

وی اضافه کرد: تجربه‌های خوب دهیاران در این حوزه به اشتراک گذاشته شود و تلاش شود تا سند توسعه هر روستا بر پایه الگوی مردمی تدوین و عملیاتی شود.

کد خبر 6089974

دیگر خبرها

  • تأکید نماینده ولی فقیه در لرستان بر رفع موانع تولید
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود