Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- تعداد قربانیان و زخمی‌های انفجار‌های دو مینی بوس مسافربری در غرب شهر کابل به بیست و دو نفر افزایش یافت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شب گذشته دو مینی بوس مسافربری در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت در غرب شهر کابل هدف انفجار‌های بمب‌های مغناطیسی قرار گرفت که در این انفجار‌ها ده نفر تاکنون جان باخته اند و دوازده نفر دیگر هم زخمی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پلیس کابل گفته است؛ زخمی‌ها و قربانیان همگی غیرنظامی و سرنشینان این مینی بوس‌ها بوده اند. تاکنون کسی یا گروهی مسئولیت این انفجار‌ها را بر عهده نگرفته است.
امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان امروز در پیامی ضمن محکوم کردن این دو انفجار خونین از مردم خواست تا در تامین امنیت با دولت همکاری کنند.
امرالله صالح گفته است فقط در پنج ماه گذشته بیش از هشتصد و پنجاه مورد تلاش دشمن برای بمب گذاری در شهر کابل کشف و خنثی شده است. این چندمین باری است که در ماه‌های گذشته مینی بوس‌های مسافربری در شهر کابل هدف بمب‌های مغناطیسی قرار می‌گیرد.

قطع برق کابل و استان‌های همجوار
افراد ناشناس سه شنبه شب یک پایه برق وارداتی را در شهرستان قره باغ در نزدیکی کابل منفجر کردند که بر اثر آن برق پایتخت و استان‌های همجوار قطع شد.
شرکت دولتی برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد: افراد ناشناس سه شنبه شب یک پایه برق وارداتی را در شهرستان قره باغ در نزدیکی کابل منفجر کردند که بر اثر آن برق پایتخت و استان‌های همجوار قطع شد.
در این اطلاعیه آمده است: نیرو‌های این شرکت منتظر هستند تا پس از تامین امنیت، جریان برق را دوباره وصل کنند.
چند ساعت قبل نیز این شرکت از وزش باد شدید در تاجیکستان و اختلال در برق پایتخت و دوازده استان افغانستان خبر داده بود.
افغانستان حدود هفتاد و پنج درصد برق مصرفی خود را از کشور‌های همسایه تامین می‌کند.

32 کشته و زخمی در حمله به فرماندهی پلیس در افغانستان
انفجار خودروی بمب گذاری شده و حمله مهاجمان مسلح به ساختمان فرماندهی پلیس شهرستان «بغلان مرکزی» استان بغلان، چهار کشته و 28 زخمی برجای گذاشت.
«جاوید بشارت» سخنگوی پلیس بغلان امروز اعلام کرد: براثر انفجار یک دستگاه تانک «هاموی» بمب گذاری شده در ورودی فرماندهی پلیس شهرستان بغلان مرکزی چهار نفر از جمله سه نظامی و یک غیرنظامی کشته و 28 نفر از جمله 20 غیر نظامی و هشت نظامی زخمی شدند.
وی افزود: طالبان عصر دیروز پس از منفجر کردن هاموی بمب گذاری شده به ساختمان فرماندهی پلیس بغلان مرکزی حمله کردند و با نظامیان افغان درگیر شدند که براثر آن پنج عضو طالبان کشته و هفت نفر از آن‌ها زخمی شدند.
سخنگوی پلیس بغلان گفت: بیشتر تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان ناشی از انفجارخودروی بمب گذاری شده بود.
یک عضو شورای استانی بغلان نیز اضافه کرد: درگیری طالبان با نظامیان افغان در فرماندهی پلیس بغلان مرکزی تا بامداد امروز ادامه یافت.
همچنین یک دستگاه مینی بوس حامل غیرنظامیان صبح امروز در منطقه «غوربند» از توابع استان پروان هدف انفجار مین قرار گرفت که براثر این انفجار دو نفر از سرنشینان آن زخمی شدند.
منابع امنیتی هم امروز اعلام کردند: «عتیق الله خوستی» یکی از افسران پلیس مبارزه با جرایم سنگین وزارت کشور افغانستان دیشب در حمله افراد مسلح ناشناس در ناحیه دوازدهم امنیتی شهر کابل کشته شد.
از سوی دیگر «وحید الله جمعه زاده» سخنگوی استانداری غزنی امروز اظهارداشت: افراد مسلح ناشناس رئیس سابق اداره آبرسانی غزنی که یکی از بزرگان قومی این استان بود در شهر غزنی مرکز این استان به ضرب گلوله کشتند.

خروج 30 تا 44 درصدی نظامیان آمریکایی از افغانستان
با توجه به ارزیابی‌های هفتگی پنتاگون که روز سه شنبه منتشر شد، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از هفته گذشته تا کنون، روند سریعتری به خود گرفته است.
منابع آگاه خبری از تسریع خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از هفته گذشته تا کنون خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، با توجه به ارزیابی‌های هفتگی پنتاگون که روز سه شنبه منتشر شد، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از هفته گذشته تا کنون، روند سریعتری به خود گرفته است.
ارزیابی‌های پنتاگون نشان می‌دهند 30 تا 44 درصد از نظامیان آمریکایی تا کنون از افغانستان خارج شده اند؛ این در حالی است که خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، باید تا 11 سپتامبر تکمیل شود.
بنابر اعلام فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، از زمانی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، در ماه آوریل، دستور خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را صادر کرد، آمریکایی‌ها معادل 300 هواپیمای باری مدل سی-17 مخصوص حمل تجهیزات، از این کشور خارج شدند. به علاوه، نظامیان آمریکایی بیش از 13 هزار قطعه تجهیزات را برای امحا به یک آژانس پنتاگون تحویل دادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هر چند آمریکا تاریخ نهایی خروج کامل از افغانستان را به علت حفظ ایمنی عملیات خروج از این کشور، اعلام نمی‌کند، اما وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد عملیات خروج از افغانستان مطابق تقویم پیش بینی شده، پیش می‌رود.

خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام تا 20 روز دیگر
یک منبع نظامی افغانستان اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی در این کشور برای آنکه تا 20 روز دیگر پایگاه بگرام را به افغان‌ها تحویل دهند آماده می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع نظامی افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی در این کشور برای آنکه تا 20 روز دیگر پایگاه نظامی اصلی خود یعنی پایگاه بگرام را به افغان‌ها تحویل دهند آماده می‌شوند. این مرحله جدیدی از تسریع در خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به شمار می‌آید.
این منبع که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد «روند تحویل این پایگاه احتمالا نزدیک به 20 روز طول می‌کشد، اما ممکن است این مهلت تا حدودی طولانی‌تر شود».
یک منبع رسمی که خواست نامش فاش نشود تأیید کرد در عین حال، هیئتی از دولت افغانستان، که محدود به شش تا هشت نفر است، روز سه شنبه در راه دوحه است و امید دارد، به رغم ادامه درگیری‌ها در این کشور، گفتگو‌ها با طالبان برای تقسیم احتمالی قدرت از سر گرفته شود.
خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که در ابتدا قرار بود در تاریخ اول مه انجام گیرد و سپس جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را به تعویق انداخت و به تاریخ نمادین 11 سپتامبر موکول کرد، با آهنگی سریع پیش می‌رود. بازگرداندن پایگاه بگرام که در آن ده‌ها هزار نیروی آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با بیشترین توان برای انجام عملیات مستقر هستند، مرحله‌ای مهم خواهد بود.
یک سخنگوی نیرو‌های آمریکایی گفت «من تأیید می‌کنم که ما به زودی پایگاه آمریکایی بگرام را تحویل می‌دهیم، اما من از جزئیات و جدول زمانی آن مطلع نیستم».
در حالی که 20 سال از آغاز مداخله آمریکا در افغانستان در اکتبر 2001 می‌گذرد، آمریکا همچنان 2500 نظامی مستقر در افغانستان دارد که بدون شک خروج آن‌ها در این تابستان به پایان می‌رسد.
پایگاه نظامی بگرام که در استان پروان، تقریبا در 50 کیلومتری شمال شرقی کابل قرار دارد مهمترین پایگاه عملیاتی نیرو‌های غربی در افغانستان است.
این پایگاه که توسط نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمانی که افغانستان را اشغال کردند (1989-1979) ساخته شد، در اوج عملیات در سال 2011، تا 300 هزار نیروی نظامی و غیرنظامی آمریکایی و نیرو‌های ناتو، از جمله نیرو‌های فرانسوی، را در خود جای داده بود.
از این پایگاه همچنین به عنوان بازداشتگاه استفاده شد که عفو بین الملل این اقدام را محکوم کرد و از «مراکز شکنجه» در انبار‌های این پایگاه سخن گفت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان طالبان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیرو های آمریکایی فرماندهی پلیس بمب گذاری شده پایگاه بگرام بغلان مرکزی روز سه شنبه پلیس بغلان هفته گذشته انفجار ها مینی بوس شهر کابل تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد

سفارت ایران در کابل حمله مسلحانه به نمازگزاران در ولسوالی گذره هرات را محکوم کرد.

سفارت ایران در کابل در اطلاعیه‌ای نوشت سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت حادثه تروریستی مسجد امام زمان (عج) ولسوالی گذره ولایت هرات که منجر به جراحت و شهادت جمعی از نمازگزاران شد، خواستار شناسایی و مجازات مرتکبین این جنایت می‌باشد.

در این اطلاعیه آمده است ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام می نماید.

گفتنی است در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه شهرستان گذره هرات در هنگام نماز مغرب و عشاء جمعی از نمازگزاران به شهادت رسیده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»