Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@12:30:29 GMT

چالش‌های دفاعی - امنیتی آمریکا در دوران جو بایدن

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۳۸۲۶

چالش‌های دفاعی - امنیتی آمریکا در دوران جو بایدن

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی چالش‌های دفاعی-امنیتی آمریکا در دوران جو بایدن را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «چالش‌های دفاعی-امنیتی آمریکا؛ در دوران جو بایدن» آورده است؛ تحلیل مضمون جلسات رأی اعتماد به نامزدهای تصدی نهادها و وزارتخانه‌های امنیتی-دفاعی آمریکا نشان می‌دهد هشت موضوع «مشکلات و مسائل درون‌سازمانی»، «چین»، «ایران»، «مسائل سایبری»، «خاورمیانه»، «تروریسم داخلی و افراط‌گرایی سیاسی»، «روسیه» و «همه‌گیری کرونا» پرتکرارترین موضوع‌های مورد بحث و بررسی سناتورها و نامزدها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقدان انگیزه و روحیه به‌دلیل سیاسی‌کاری در حوزه امنیت، موضوع بودجه و الگوی استخدام و آموزش نیروها در بحث مشکلات درون‌سازمانی برجسته است. سبقت چین در حوزه فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نظامی و ژئوپلیتیک، به‌ویژه حضور در آفریقا و تثبیت جایگاه در اقیانوس آرام، چین را به تهدید دوم دفاعی-امنیتی آمریکا تبدیل کرده است. در مورد ایران، چهار حوزه هسته‌ای، موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای و حقوق بشر مورد بحث و بررسی بوده است. برآیند گفتگوها نشان می‌دهد از نظر آمریکایی‌ها، بازگشت به برجام باید همراه با تلاش برای مواجهه با فعالیت‌های منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک ایران باشد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ حملات سایبری به زیرساخت‌های نهادها و وزارتخانه‌های آمریکا و شکل‌گیری کمپین‌های دست‌کاری افکار عمومی و نشر دیس‌اینفو و به‌ویژه فقدان استانداردهای حاکمیت سایبری متناسب با رخدادهای روز، سبب شده «مسائل سایبری» در رتبه چهارم چالش‌های مهم قرار گیرد.

گمان آمریکایی‌ها این است که بازاندیشی و بازطراحی ساختار سایبری آمریکا به‌منظور افزایش هزینه حملات ادعایی سایبری به‌ویژه حملات روسیه ضروری است. شکل‌گیری گروه‌هایی فاشیستی و افراط طلب نژادپرست که در حمله به کاخ کنگره آمریکا سبب رسوایی و بی‌آبرویی آمریکا در جهان شد، موضوع چهارم مورد توجه در این جلسات بوده است. لزوم تجدیدنظر در حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن و نقد راهبرد «تغییر رژیم» از طریق تقویت نیروهای تکفیری در عراق و سوریه که بی‌اثر بودن و آسیب‌زا بودن خود را نشان داد؛ موضوع غرب آسیا را بیشتر در صلاحیت وزارت خارجه آمریکا قرار داده است. تقابل سایبری روسیه و آمریکا و خط لوله «نورد استریم ۲» دو موضوع مهم در بررسی جلسات رأی اعتماد در مضمون روسیه بوده است.

بر اساس این گزارش دو راهکار کلان پیشنهادی مطرح شده در این جلسات به نامزدهای تصدی نهادها و وزارتخانه‌های امنیتی آمریکا برای غلبه بر این چالش‌ها شامل «اتکا به فناوری» و «بهره‌مندی از ظرفیت متحدین» بوده‌اند. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران باید کوشش همه‌جانبه و فراگیری پیش گیرد تا اولاً در حوزه‌هایی که حساسیت بیشتری برای آمریکا ایجاد می‌کند و در قالب قراردادها و تفاهم‌های آشکاری که واجد پیام‌های سیاسی معناداری برای آمریکاست؛ منابع قدرت و ابزارهای فشار خود را در منطقه که در سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌اعتنایی به همسایگان، تنزل یافته؛ جبران کند. ثانیاً جمهوری اسلامی ایران هر اندازه حوزه‌های رویارویی با آمریکا را تنوع دهد، امکان گریز از فشار سیاسی و تحریم اقتصادی برای خود را افزایش داده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فلسطین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همه گیری کرونا جنگ یمن سوریه حقوق بشر ائتلاف سعودی وزارت خارجه آمریکا برجام امنیتی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم

امر به معروف و نهی از منکر از فرایض واجب اسلامی به شمار می‌روند و در قرآن هم به آن تاکید شده است؛ اما این موضوع طی سال‌های اخیر در ایران به خصوص در مسئله حجاب به یک چالش اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است که علت آن مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا شرکت می‌کند
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا