Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دادگستری چهارمحال و بختیاری، رئیس دیوان عالی کشور در نشستی با مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری یکی از وظایف مهم دستگاه قضا را صدور آرای متقن و مستدل عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی‌مقدم با تأکید بر اینکه خط مشی قوه قضائیه در دوره جدید حفظ کرامت انسانی شهروندان و رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها و نهایتاً صدور آرای متقن است، گفت: یکی از نکاتی که مسئولان حوزه‌ها و مراجع قضایی همواره باید مد نظر خود قرار دهند دیدارهای مستقیم با مردم و پاسخگویی به مطالبات ایشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عملکرد ما نباید به گونه‌ای باشد که مردم از مراجعه به دادگستری نا امید شوند؛ حتی زمانی که کاری از دست ما ساخته نیست باید به مردم راهکار نشان دهیم و تا حد ممکن ایشان را راهنمایی و ارشاد نمائیم.

رئیس دیوان عالی کشور از دیگر موضوعات مهم مورد توجه در دستگاه قضایی را تلاش مسئولان برای آسان کردن کار مردم دانست و بیان کرد: باید اهل ریسک باشید و اگر هدفتان خدمت است این امر را به نحو مطلوب و با جلب رضایتمندی مردم انجام دهید.

وی ادامه داد: گاهی می‌توان تنها با یک پیام و یا تلفن کار مردم را انجام داد و از خرج‌تراشی و تحمیل هزینه به آنها جلوگیری کرد.

مرتضوی‌مقدم تصریح کرد: باید به وقت مردم اهمیت داد و شخصیت آنها را ارج نهاد؛ هرکسی که به دادگستری مراجعه می‌کند برای خودش زندگی و جایگاه اجتماعی دارد و نباید ما که در مرتبه قدرت قرار داریم شخصیت و عزت افراد را سرکوب کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه پیرامون لزوم رسیدگی‌های سریع و دقیق به پرونده‌های مردم و صدور احکام مستند و مستدل اظهار داشت: بازرسی‌هایی که طی دو سال اخیر انجام شد نشان داد که می‌شود در مراجع قضایی هم روند دادرسی‌ها را سریعتر کرد و هم دقت نظر در صدور احکام قضایی را بالا برد.

وی با بیان اینکه قضات باید آرای خود را مستدل و متقن صادر کنند، عنوان کرد: گاهاً ممکن است یک پرونده به دلیل اعتراض‌های مکرر از سوی طرفین دعوا پس از دادگاه بدوی، به دادگاه تجدید نظر و سپس از طریق درخواست اعمال ماده 477 مورد بررسی قرار گیرد حال آنکه اگر از ابتدای رسیدگی رأی محکمی صادر و اجرا شود پرونده در همان مرحله مختومه و بقیه این مراحل حذف خواهد شد.

مرتضوی‌مقدم نقض آرای محاکم در دیوان عالی کشور را موجب لحاظ شدن امتیاز منفی برای قضات رسیدگی‌کننده عنوان کرد و گفت: قضاتی که آرای آنها در دیوان زیاد نقض می‌شود اسامی‌شان ثبت و برایشان امتیاز منفی لحاظ می‌گردد که این امر در ارتقای رتبه و کسب درجات بالاتر برای ایشان تأثیر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: سعی ما بر آن است که قضات متوجه شوند با استدلال می‌توانند جرم را ثابت و با استناد، برای آن تعیین مجازات کنند و لذا این موضوع برای صدور یک رأی جامع و متقن بسیار مهم است.

رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر اثرگذاری انجام دقیق و سریع کارها در روحیه و سلامت روانی افراد متذکر شد: قضات باید کار خود را به روز انجام دهند و اجازه ندهند که با انباشته شدن پرونده‌ها روی میزشان موجبات افسردگی و خستگی فکری و روحی آنها پدید آید.

مرتضوی‌مقدم در سخنان خود با اشاره نحوه تنظیم پرونده‌های فرجامی و مرتبط با دادگاه کیفری یک گفت: از آنجا که در بسیاری موارد حجم مدارک و مستندات یک پرونده در زمان ارجاع به دیوان عالی کشور بالاست و این موضوع می‌تواند در کیفیت کار و مدت زمان رسیدگی به پرونده تأثیرگذار باشد لذا از کلیه قضات درخواست می‌گردد گزارشی جامع از تمامی زوایای پرونده را ضمیمه کنند تا دیگر نیازی به مطالعه کامل پرونده نباشد و مدت زمان رسیدگی به حداقل برسد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از موارد مهم در این پرونده‌ها قرار دادن فهرست و شناسه در ابتدای پرونده است تا قضات دیوان با سهولت خاطر و در اسرع وقت بتوانند نسبت به پرونده‌ها و احکام صادره اعلام نظر نمایند.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص توجه به امور زندانیان و جلوگیری از در زندان ماندن افراد نیز اظهار داشت: برای موضوعاتی مانند بدهی و یا پرداخت مهریه تا جایی که امکان دارد باید از بازداشت افراد خودداری کرد اما اگر این موضوع موجبات سوء استفاده و تضییع حقوق مال‌باختگان را فراهم کرد باید فرد خاطی بازداشت و با جدیت بای وی برخورد شود.

مرتضوی‌مقدم در بخشی از سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره و اظهار کرد: در برهه کنونی که دشمنان نظام و انقلاب سعی در ضربه زدن به اعتماد مردم دارند حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب بسیار مهم است.

وی افزود: همه ما باید زمینه حضور مقتدرانه و هوشمندانه مردم را در عرصه انتخابات فراهم آوریم تا در سایه این مشارکت همگانی فردی ارزشمند و انقلابی برای ریاست جمهوری انتخاب گردد.

انتهای پیام/68023/م  

منبع: فارس

کلیدواژه: مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور آرای متقن رئیس دیوان عالی کشور مرتضوی مقدم پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۷۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود

حجت‌الاسلام حسینی در جلسه با شورای معاونین، روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های تابعه قضایی استان در سنندج، اظهار کرد: مسئولین قضایی استان باید در راستای تحقق شعار سال ضمن شناسایی کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اعلام این واحد‌ها به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اهتمام جدی داشته باشند. 

وی تاکید کرد: سند تحول قضایی و اجرای برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳ باید محور حرکت فعالیت‌های دستگاه قضایی استان در سال جدید باشد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با اشاره به ضرورت تکریم مراجعین به دستگاه قضایی، گفت : یکی از مصادیق بارز این موضوع، پاسخگویی صحیح به سوالات و درخواست‌های ارباب رجوع است و همچنین ارزش قائل شدن قضات و کارکنان اداری برای وقت مردم است. 

حسینی خطاب به روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان بر تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص تاکید کرد و افزود: قضات باید در صدور قرار تامین منجر به بازداشت با دقت بیشتری عمل کنند. 

وی اضافه کرد: قضات امسال باید در راستای مختومه نمودن پرونده‌های قضایی توام با اتقان آراء تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم استان فراهم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می‌کند
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می کند
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!
  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود