Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرخنده گفت: یک فرد از لحاظ تکلیفی حق ندارد بدون آگاهی و از روی احساس رأی بدهد یا بگوید که من در انتخابات شرکت نمی کنم، چرا که در این صورت نه تنها خودمان را از حق خود محروم کرده ایم بلکه در حق بقیه هم جفا کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علی فرخنده کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: انتخابات به عنوان یک حق مطرح است، به این معنی که همه مردم در نظامی که بر پایه مردم سالاری دینی است، باید در سرنوشت خودشان شرکت کنند و این حق هر شهروند است، پس انتخابات حق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از طرف دیگر انتخابات یک تکلیف است به این معنی که اثر یک رأی مانند اثر یک رفتار اجتماعی است و در زندگی دیگران هم تاثیرگذار است. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و رفتارش بر دیگران هم تاثیر می گذارد، همانطور که در حوزه رفتار اجتماعی، نباید هر رفتاری از انسان سر بزند و بگوید دلم می خواهد، در انتخابات هم همینطور است.

کارشناس سیاسی ادامه داد: در واقع یک فرد از لحاظ تکلیفی حق ندارد بدون آگاهی و از روی احساس رأی بدهد یا بگوید که من در انتخابات شرکت نمی کنم، چرا که در این صورت نه تنها خودمان را از حق خود محروم کرده ایم بلکه در حق بقیه هم جفا کرده ایم.

فرخنده بیان کرد: همچنین ارزش رأی هر فرد، به اندازه ارزش رأی مقام معظم رهبری است و همه از رأی یکسانی برخوردارند. پس باید در این نظام مردم سالار، با شرکت در انتخابات؛ هم از حق خودمان دفاع کنیم و هم بر اساس تکلیف ورود پیدا کنیم.

مدعیان عدم پیشرفت انقلاب؛ دروغگویند

وی اظهارکرد: بر اساس بررسی تاریخ، می بینیم که تاریخ اسلام در بزنگاه هایی رشد و ترقی و پیشرفت و در مواردی هم حالت سکون و عقب گرد داشته است. تاریخ انقلاب اسلامی ما هم همینطور بوده است و افرادی که مدعی هستند انقلاب اسلامی پس از 42 سال پیشرفتی نداشته است، دروغ می گویند. 

کارشناس سیاسی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری که در رأس نظام و بهتر از همه اشراف دارند، در بیانیه گام دوم انقلاب با صراحت اعلام می کنند که چله ی پرافتخاری را پشت سر گذاشته ایم و این موضوع حاکی از پیشرفت است. همچنین ایشان معتقدند که اگر در برخی موارد دیگر هم شعارهای انقلابی را فراموش نمی کردیم و نیروهای انقلابی را کنار نمی زدیم، اکنون پیشرفت ها بسیار بیشتر بود.

فرخنده با اشاره به زندگی حضرت یوسف(ع) به عنوان نمونه مصداقی در این خصوص، بیان کرد: حضرت یوسف(ع) در اوج بحران اقتصادی و خشکسالی، مدیریت خودش را بر مردم عرضه کرد و تاکید کرد که اگر او را به عنوان مدیر انتخاب کنند، امانت دار صندلی و خزانه ای خواهد بود که به دست او سپرده می شود. همچنین ایشان به جای شعاری بودن، توانایی اش را در عمل اثبات کرد.

صحبت های کاندیداها شعاری و رأی جمع کن نباشد

وی افزود: اکنون هم  سرمایه این نظام عمر جوانان، خون شهدا، فرهنگ و سنت مردم است که به دست مسئولان سپرده می شود و باید امانت دار خوبی باشند. کاندیداهای انتخاباتی هم اگر قرار است مشکلات را حل کنند، باید مانند حضرت یوسف(ع) در عمل خودشان را به اثبات برسانند و صحبت هایشان حالت شعاری و رأی جمع کن نداشته باشد. 

کارشناس سیاسی گفت: دلیل سکون و عدم رشد آنچنانی در برهه ای از انقلاب نیز، به این دلیل بوده است که یا مدیران؛ مدیران خوبی نبوده اند و یا هم در حوزه عملکردی شان شعاری حرف زدند و علم بمست شکنی و برون رفت از مسائل و مشکلات کشور را نداشته اند، به همین دلیل گرفتار مشکلاتی شده ایم.

فرخنده در خصوص نحوه انتخاب فرد اصلح هم، اظهارکرد: بر اساس روایتی از کتاب کافی، فردی به امام صادق(ع) مراجعه و پرسید که اگر بخواهیم بین دوحاکم، یک نفر را انتخاب کنیم باید به چه نکته ای توجه کنیم؟ امام در این خصوص مصادیقی مثل صداقت، ایمان و تقوای بهتر را بیان فرمودند. اما دوباره او پرسید که اگر نتوانستم به این معیارها برسیم باید چه کنیم؟ که امام(ع) پاسخ دادند که ببینید کسانی در محل شما که اهل ایمان، صداقت و عدالت هستند، به کدام حاکم میل دارند، شما هم به تبع آنها بروید. این شخص دوباره  پرسید که اگر به این هم نرسیدیم، چه کار کنیم؟ که باز امام(ع) پاسخ دادند که باید ببینید دشمنان ما از چه کسی دم می زنند، دنبال این افراد نروید.

سنجش واقعیت شعارهای کاندیداها بر اساس عملکردشان

وی با اشاره به راهکار دیگر انتخاب کاندیدای اصلح، گفت: همه افرادی که برای این انتخابات کاندیدا شده اند، هر کدام داری سبقه مدیریتی کلان در سطح کشور هستند. در همین خصوص مردم باید ببینند که آیا حرف های این کاندیداها با گذشته آنها تطابق دارد یا اینکه الان دارند شعاری حرف می زنند و گذشته عملیاتی آنها چیز دیگری است.

کارشناس سیاسی تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه بر اساس اصل 110 قانون اساسی، ریل گذاری سیاست های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است، باید دید که شعارها و کلیدواژه های این کاندیداها، چقدر با سیاست های نظام تطابق دارد. در این خصوص مقام معظم رهبری حداقل طی سالهای اخیر سیاست هایی مبنی بر تکیه به درون، تقویت تولید ملی، گره نزدن امور کشور به شرق و غرب، بی اثرکردن تحریم ها و شکستن بمبست ها و ... را مطرح کرده اند که باید ببینیم شعارهای این کاندیداها چقدر با این سیاست ها منطبق است. چرا که اگر منطبق نباشد، قطعا دوباره دچار مشکل و درجا زدن خواهیم شد.

تلاش برخی کاندیداها برای احساسی عمل کردن مردم

فرخنده بیان کرد: راهکار دیگر نیز این است که ببینیم که آیا فرد کاندیدا عملکرد و برنامه های خودش را بیان می کند یا اینکه می گوید دوغ همسایه ترش است و مانند دشمنان نظام در آن سوی مرزها، دست به ایجاد دوگانه سازی می زند. در واقع برخی از کاندیداها برای اینکه بتوانند رأی جمع کنند، با عملیات روانی سعی می کنند تا رأی مردم را از انتخاب آگاهانه به احساسی عمل کردن تغییر دهند.

وی اظهارکرد: بر این اساس لازم است که مردم متدین بر اساس حقی که دارند، تکلیف مدارانه و با انتخاب آگاهانه وارد عرصه انتخابات شوند و با عشق به نظام و انقلاب، مقام معظم رهبری و شهدا، رأی خود را به صندوق ها بیاندازند و مدیری را انتخاب کنند که امانت دار بوده، در صحنه عمل بمبست شکنی کند و مشکلات و دغدغه های اقتصادی مردم را با استفاده از ظرفیت های متعدد از جمله جوانان رفع کند.

نوع تصمیم ما از جنس اردوگاه یزیدیان خواهد بود یا حسین ابن علی(ع)؟

کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری، کسی که مردم را تشویق به نیامدن می کند، دلسوز مردم نیست و اگر هم از مردم دم می زند، دروغ می گوید، گفت: در بحث مشارکت مردم در این دو راهی بزنگاه تاریخی انقلاب، انتخاب با مردم است. آمریکایی ها، صهیونیستی ها، منافقان و سلطنت طلبان و اردوگاه یزید، همه مردم را به نرفتن پای صندوق های رأی دعوت می کنند، اما در نظام جمهوری اسلامی و به قول شهید سلیمانی به عنوان اردوگاه حسین ابن علی(ع)، افراد دلسوز به انقلاب، نظام، شهدا و اهل بیت(ع)، مردم را به آمدن دعوت می کنند. اما باید ببینیم که نوع تصمیم ما از جنس اردوگاه یزیدیان است یا حسین ابن علی(ع)؟

فرخنده یادآور شد: اما در تاریخ انقلاب اسلامی تاکنون، همیشه شاهد این بوده ایم که مردم با بصیرت و ارتباط قلبی که با رهبری داشته اند، مشارکت مردم خوب بوده است که امیدواریم در انتخابات پیش رو هم حضور مردم حداکثری باشد. در حالی که باید مسئولان اجرایی به عنوان متولیان حضور حداکثری مردم، وضعیت معیشتی مردم را در سطحی قرار می دادند تا امروز بیگانگان بهانه ای برای ترغیب مردم به نیامدن نمی داشتند.

انتهای پیام / 

منبع: دانا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری کارشناس سیاسی سیاست ها بر اساس اثر یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۷۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است

رضا رحیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جمهوری به این معنی است که حکومت دارای پشتوانه مردمی بوده و مراجعه به آرای مردم در این نظام وجود دارد، افزود: لازمه تقویت نظام جمهوری این است که مردم بیش از پیش در صحنه‌های مختلف حضور داشته باشند و این بدان معنی است که مردم به سرنوشت خود اهمیت داده و حاکمیت نیز این زمینه را برای آحاد مردم در راستای تعیین سرنوشت خود فراهم کند.

رحیم‌پور با تاکید بر اینکه یکی از المان‌های مهم مشارکت مردم یا به عبارتی مردم‌سالاری و دموکراسی، بحث انتخابات است، اظهار کرد: این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که در عرصه انتخابات مردم به جمهوریت معنی بخشیده و خود را در سرنوشت‌شان دخیل دانسته و در این عرصه به طور غیرمستقیم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بی‌تردید در همه جوامعی که ساختار جمهوریت دارند، نمی‌توان به همه آحاد مردم به دلیل وجود محدودیت، مسؤولیتی سپرد، ادامه داد: راهکار منطقی مشارکت و دخالت مردم در بحث حکمرانی و قانون‌گذاری، بحث انتخابات است. مردم در انتخابات از جانب خودشان نمایندگانی انتخاب کرده و به آن‌ها در بحث مقررات، قواعد اجتماعی و همه معاهدات بین‌المللی وکالت می‌دهند تا از جانب آن‌ها نمایندگی کنند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه با توجه به اهمیت انتخابات، همه آحاد مردم باید این تکلیف را بر خود بدانند که از این حق قانونی خود استفاده کنند، تصریح کرد: حضور نیافتن در این عرصه و بی‌تفاوت بودن به این موضوع مهم، در درجه اول ظلم به خود است و در ثانی حقوق شهروندی را زیر پا می‌گذاریم.

رحیم‌پور، بالاترین ارزش جمهوریت نظام کشور را برخورداری از پشتوانه اسلامی آن دانست و خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که علاوه بر آرای مردم و مردم‌سالاری، بحث اسلامیت و مشروعیت این نظام مطرح است.

وی با یادآوری اینکه شاکله نظام این است که با کمک خود مردم به سمت گفتمان‌های انقلاب که همان عدالت به عنوان مهم‌ترین پایه و اساس نظام است، حرکت کند، عنوان کرد: در این راه همه مردم باید مشارکت داشته باشند که یکی از راه‌های مشارکت مردم این است که نمایندگان را به خوبی انتخاب کنند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه در آستانه دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، اضافه کرد: دور اول این انتخابات در اسفندماه سال گذشته و باوجود همه ترفندها و توطئه‌های دشمنان، با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد، لذا برای تکمیل این مشارکت در استان زنجان مردم باید در دو حوزه انتخابیه زنجان و طارم و خدابنده دوباره پای کار بیایند تا دور دوم نیز همانند دور اول باشکوه برگزار شود.

رحیم‌پور با تاکید بر اینکه نماینده اصلح از دو جنبه خصوصیات فردی و از جنبه تخصص فرد حائز اهمیت است، متذکر شد: نماینده مجلس باید سلامت نفس داشته و آلوده به برخی مسائل از جمله مباحث اقتصادی نباشد. همچنین نماینده باید حائز تعهدات فردی و اخلاقی باشد.

وی یادآور شد: علاوه بر این، نماینده باید تخصص لازم را برای ورود به مجلس که کرسی بسیار حساسی است، عهده‌دار خواهد بود؛ چرا که ساختار دو قوه قضائیه و مجریه از قوه مقننه استخراج می‌شود و به تعبیر امام راحل این قوه در رأس امور قرار دارد.

کد خبر 6094873

دیگر خبرها

  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود
  • رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود
  • آماده سازی ۴۰۰ نقطه در کرمانشاه برای تبلیغات کاندیداهای مجلس
  • ۲۰ توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  • ۲۰ توصیه رهبر انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟