Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- چندین سال است که بسیاری از اهالی روستاها و حتی شهرهای گیلان از جمله مرکز بخش کوچصفهان از قطعی آب شرب گلایه‌مند هستند و جدیتی برای برطرف کردن این مشکل در مسئولان دیده نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت ، آب مایه حیات و پس از هوا نخستین عامل حیات بشر است و از آغاز سکونت بشر دو پا در این کره خاکی آبادی‌ها همواره بر پایه وجود آب در مناطق شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه در قرن بیست و یکم و هیاهوی تکنولوژی روزافزون محرومیت ساکنان برخی از شهرها و روستاها از آب به‌عنوان ابتدایی‌ترین حق حیات در گفتار ناباورانه و مضحک به نظر می‌رسد که البته در عمل با دست توانمند برخی مدیران این ناممکن به حقیقت پیوسته است.

کشور ایران در اقلیم خشک قرار دارد و سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش نزولات جوی و عوامل دخیل دیگر با بحران کم‌آبی مواجه شده است البته این بحران کم‌آبی با این شدت مربوط به سال‌های اخیر بوده و بسیاری از روستاهای گیلان چندین دهه است که از مشکلات نبود آب مناسب برای آشامیدن و قطعی آن رنج می‌برند.

احتمال قطعی آب 15 درصد جمعیت گرگان/کارواش‌ها از آب شرب استفاده نکنندوضعیت تأمین آب و برق تابستان 1400 / منتظر قطعی آب و برق باشیم؟خلف وعده دولت در تخصیص اعتبار 45 میلیاردی رفع تنش آبی تبریز؛ آیا قطعی آب ‌جدی‌تر می‌شود ؟
گیلان از جمله استان‌هایی است که در بسیاری از شاخص‌های محرومیت تفاوت چندانی با استان‌های محروم کشور نظیر سیستان و بلوچستان ندارد و اکثر ساکنان در روستاهای گیلان و حتی شهرهای آن نیز از مشکلات آب شرب و البته عدم مدیریت صحیح در حوزه آب و فاضلاب این استان رنج می‌برند.

در واقع روستاییان در گیلان با این مشکل خو گرفته و آن را جزئی از روزمرگی خود قلمداد می‌کنند؛ قطعی آب در روستاها و برخی از شهرهای گیلان و پایین بودن کیفیت آن جهت آشامیدن موضوع جدیدی نبوده و به تکرر از مسئولان در این باره مطالبه شده است.

لذا عدم مدیریت صحیح در حوزه آب و فاضلاب، مشکلات زیرساختی نظیر فرسودگی لوله‌ها و عدم تصفیه‌ مناسب در مخازن آب سبب شده تا هنوز با فرا نرسیدن فصل تابستان اهالی بسیاری از روستاهای گیلان و حتی شهرها با مشکلات کم‌آبی و نبود آب مواجه باشند.

 اهالی روستاهای استان گیلان به‌ویژه در شهرهای صومعه سرا، رشت، رودبار، فومن، کوچصفهان، آستانه اشرفیه، لاهیجان و برخی از شهرهای دیگر در حال حاضر شرایط سختی را از لحاظ افت فشار آب و قطعی آن در برخی از روزها پشت سر می‌گذارند؛ از این رو با تعدادی از اهالی کوچصفهان همراه شدیم تا بار دیگر پیگیر مشکلات آب این بخش از مسئولان مربوطه باشیم.

‌نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، درباره مشکلات آب شرب کوچصفهان اظهار داشت: آب شرب در بسیاری از نقاط شهری و روستایی گیلان شرایط خوبی ندارد و در این سال‌ها به موضوع آب شرب روستایی بسیار کم توجهی شده است.

سیدعلی آقازاده با بیان اینکه در حال حاضر این موضوع در حال پیگیری بوده و در این راستا برخی از طرح‌های دراز مدت در حال اجرا است افزود: این طرح‌ها به‌دلیل درازمدت بودنشان در زمان حال دردی از مردم دوا نمی‌کند و این مشکل توسط مسئولان به خوبی بررسی نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برطرف کردن مشکلات آب شرب کوچصفهان نیز در دستور کار ما قرار دارد خاطرنشان کرد: به‌دنبال بازسازی و اصلاح شبکه، بازسازی چاه‌ها و ارتقای بهداشت آن‌ها هستیم تا بتوانیم در این حوزه شرایط بهتری را ایجاد کنیم.

بخشدار کوچصفهان نیز در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: در مورد مشکلات قطعی آب کوچصفهان و روستای رودکل از رئیس آب و فاضلاب بخش خواسته شد تا مورد را بررسی کرده و در این زمینه گزارشی ارائه دهد.

حبیب‌الله اخینه تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده مردم منطقه با مشکلات ضعف و قطعی آب روبه‌رو بودند که روز یکشنبه 9 خردادماه نسبت به رفع مشکل اقدام شده و اکنون مشکلی در حوزه کمیت و کیفیت آب در رودکل وجود ندارد.

همچنین رئیس اداره آب و فاضلاب رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن عذرخواهی از مشترکین کوچصفهان به‌ویژه مردم روستای رودکل افزود: به‌دلیل بروز مشکل فنی در یکی از منابع تولید آب شهر(چاه شماره 5) و خاموشی آن با کاهش تولید مواجه شدیم.

محمود امیری عنوان داشت: در این راستا با خرید الکتروپمپ و سایر تجهیزات مورد نیاز مشکل افت فشار تا ظهر دوشنبه 10 خرداد رفع می‌شود همچنین با رفع مشکل و افزایش تولید، بلافاصله نسبت به شست‌و‌شوی شبکه در نقاطی که آب در آن رنگی است اقدام خواهد شد.

امیری در پاسخ به سوال علت رنگ و کیفیت نامطلوب آب شرب کوچصفهان خاطرنشان کرد: به‌دلیل تزریق ماده ضدعفونی‌کننده کلر به آب، در انتهای بن‌بست‌ها شاهد رنگی شدن آب هستیم که با شستشوی شبکه برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه به مشترکین شهر کوچصفهان در مورد سلامت و عدم آلودگی آب شبکه شهر اطمینان داده می‌شود تصریح کرد: شهروندان و مشترکین می‌توانند انتقاد، پیشنهاد و یا هر نوع حادثه‌ای را از طریق سامانه شبانه‌روزی 122 اطلاع‌رسانی کنند.

امام جمعه کوچصفهان نیز در این مورد به خبرنگار تسنیم گفت: تقریباً 7 الی 8 سال پیش مسئولان در مورد مشکل آب شرب کوچصفهان وعده‌ای مبنی بر اینکه آب از سنگر به سمت کوچصفهان لوله‌گذاری شود دادند تا مردم کوچصفهان به لحاظ کمی و کیفی از آب شرب خوبی برخوردار باشند.

احمد حکیمی گیلانی عنوان داشت: این لوله‌گذاری تا 4 الی 5 کیلومتری کوچصفهان آمده ولی متأسفانه هنوز به داخل کوچصفهان نرسیده که روستاها و شهرهای آن بتوانند از آن بهره‌مند شوند لذا مردم کوچصفهان از مدت‌ها پیش با مشکلات کمی و کیفی آب در شهر مواجه بودند.

حکیمی با بیان اینکه راهکار ارائه شده از سوی مسئولان تهیه پمپ بود خاطرنشان کرد: این راهکار راه حل صحیحی نیست چرا که همه مردم توان تهیه پمپ را ندارند و همه مردم باید به صورت مساوی از نعمت آب برخوردار باشند.

وی گفت: طی ادغامی که در بخش شهری و روستایی اداره‌ آب و فاضلاب انجام شد اکنون رئیس اداره آب و فاضلاب کوچصفهان هم مدیریت حوزه شهری و هم حوزه روستایی را بر عهده دارد و لازم به ذکر است که در روستاها نیز مشکلات آب و فاضلاب زیر ساختی است.

 امام جمعه کوچصفهان با اشاره به اینکه اخیراً متوجه شدیم رئیس اداره آب و فاضلاب کوچصفهان به‌عنوان رئیس آب و فاضلاب خشکبیجار نیز معرفی شده افزود: زمانی که ریاست اداره آب و فاضلاب کوچصفهان نتوانسته مشکلات یک بخش و روستاهایش را مدیریت کند چگونه می‌تواند مدیریت یک بخش دیگر را برعهده بگیرد.

حکیمی تصریح کرد: اکنون مردم کوچصفهان با قطعی آب و مشکلات کمیت آن مواجه هستند که مسئولان اظهار داشتند چاهی در شهر خراب شده و بنا است تعمیر آن از روز کاری شنبه یا یکشنبه آغاز شود شایان ذکر است که برای ادارات خدماتی، تعطیلات معنایی ندارد.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان مربوطه درباره رفع مشکلات مردم در روز کاری گفت: دستگاه‌های خدماتی باید در هر روز اعم از تعطیل و غیرتعطیل و در هر زمانی مشکلات مربوط به آب، برق و گاز مردم که جز نیازهای حیاتی زندگی امروز است را برطرف کنند لذا باید در اسرع وقت اکیپی برای تعمیرات چاه فرستاده می‌شد.

امام جمعه کوچصفهان ابراز داشت: انتظار ما این است که مسئولان اعم از  نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار رشت، اداره‌کل آب و فاضلاب گیلان برای حل مشکلات آب و فاضلاب کوچصفهان ورود کنند و در این زمینه جدیت بیشتری از خود نشان دهند.

یکی از اهالی روستای رودکل کوچصفهان که چندین سال با مشکلات آب شرب روبه‌رو است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نزدیک به چهار سال است که ما با مشکل قطعی آب و کیفیت نامناسب آن روبه‌رو هستیم و در سال‌های گذشته با نمایندگان پیشین رشت در مجلس نیز این مسئله را مطرح کردیم.

هاجر رمضان‌زاده عنوان داشت: یکی از مشکلات آب، آلودگی است و آب موجود تنها برای شست‌و‌شو مناسب بوده و برای آشامیدن کیفیت ندارد اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که ما کیفیت آب را نادیده گرفته‌ایم و اکنون مهمترین مشکل قطعی و نبود آب است.

رمضان‌زاده تصریح کرد: به‌دنبال این مشکل مراجعات بسیاری به اداره آب و فاضلاب کوچصفهان داشتیم اما مسئولان مربوطه نه تنها برخورد مناسب و احترام‌آمیزی با ارباب ‌رجوع نداشتند بلکه پاسخشان خرید پمپ، منبع و احداث چاه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در پی مطالباتی که از بخشدار داشتیم بخشدار منطقه با پیگیری‌هایی که در این زمینه داشت رئیس اداره آب و فاضلاب را به منطقه آورد و رئیس اداره آب و فاضلاب جنب مدرسه فاطمیه کوچصفهان منبع آبی را ایجاد کرد که مشکل قطعی آب تا مدتی برطرف شد.

رمضان‌زاده افزود: این هفته مردم منطقه به‌ویژه روستای رودکل به دلیل نبود آب روزهای سختی را داشته‌اند و هرکدام از ساکنین که از منبع برخوردار بودند در هفته‌های اخیر آب داشتند و حتی آنانی که پمپ داشتند نیز با مشکلات آب مواجه بودند.

وی گفت: زمانی که به اداره آب و فاضلاب کوچصفهان مراجعه کردیم گویا رئیس اداره آب و فاضلاب اصلاً در جریان مشکلات آب کوچصفهان نبود البته در مواقعی که به اداره مراجعه کرده و اعتراض می‌کنیم تنها به مدت چند روز مشکلات آب برطرف شده و سپس دوباره مشکلات قبلی آغاز می‌شود.

یکی دیگر از اهالی کوچصفهان نیز در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: در بسیاری از مواقع در کوچصفهان با مشکل ضعیف بودن و قطعی آب مواجه هستیم و از طرفی کیفیت آب نیز مناسب نبوده و رنگ آن کاملاً غیرطبیعی است تا جایی که ساکنین معمولاً از آب شرب این منطقه استفاده نکرده و از مناطق دیگر آب شرب تهیه می‌کنند.

سعیده زیرک عنوان داشت: سال‌های سال است کوچصفهان و مردم آن با مشکلات آب مواجه هستند و به نوعی دیگر با این مشکل خو گرفته‌اند البته اکنون طرح جدیدی برای انتقال آب از سنگر به کوچصفهان مطرح است اما در حال حاضر مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه مشکل آب شرب کوچصفهان قابل انکار نیست افزود: آب شرب شهر که از لوله‌ها خارج می‌شود کاملاً رنگ تیره مایل به سیاه دارد و در بسیاری از مناطق کوچصفهان به‌ویژه منطقه رودکل مردم با مشکلات شدیدتری روبه رو هستند.

زیرک ابراز داشت: برخی از مردم رودکل پمپ تهیه کرده‌اند و برخی نیز توان تهیه پمپ را نداشتند از طرفی زمانی که در یک کوچه 10 خانوار از پمپ استفاده می‌کنند خانواده‌ای که پمپ ندارد با قطعی آب مواجه شده و فشار آب منازل بدون پمپ بسیار کم می‌شود؛ در اکثر خانه‌های کوچصفهان پمپ وجود دارد که آن نیز اکنون جوابگو نبوده و فشار آب باز هم کم است.

به گزارش تسنیم، مسئولان مربوطه دلیل کیفیت نامناسب آب کوچصفهان را در استفاده از کلر و مواد ضدعفونی‌کننده بیان کردند این در حالی است که رنگ  آب شرب در بخش‌هایی از کوچصفهان مایل به سیاه است.

اگر علت کیفیت نامناسب آب به گفته مسئولان مربوطه تنها تزریق کلر نیز باشد باز هم جای تعجب دارد که چرا در اسرع وقت و با جدیت اقدامات لازم نسبت به پاکسازی این کانال‌ها  انجام نمی‌شود تا مردم کوچصفهان مجبور به خرید آب و یا تهیه آن از شهرهای دیگر نباشند.
 
البته اهالی کوچصفهان به‌ویژه روستاهای اطراف نظیر رودکل اکنون از خیر کیفیت آب گذشته‌اند و درخواست آن‌ها تنها وجود آبی برای انجام امور روزمره، شست‌ و شو و نظافت و بهداشت فردی است که امیدواریم با پیگیر‌ی‌ها این امر میسر شود.

گفتنی است که مسئولان همواره ریشه اصلی بحران‌های کم‌آبی را وقوع خشکسالی‌ها و پدیده‌های دوره‌ای تلقی می‌کنند این در حالی است که بحران آب در واقع ریشه در رویکرد سطحی‌نگرانه و نامناسب بودن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم دارد و تا زمانی که مشکلات زیرساختی برطرف نشود یقیناً نمی‌توان شاهد برطرف شدن مشکلات در این حوزه بود.

متأسفانه مدیریت سطحی در کشور و به تبع استان گیلان تبدیل به یک الگوی مدیریتی شده و مدیران حوزه آب و فاضلاب نیز که یکی از مشکلات دیرینه مردم این اقلیم است به جای توجه به عوامل اصلی آن و اختصاص اعتبار بیشتر برای برطرف کردن این مشکلات تنها به درمان‌های سطحی این مشکل بسنده کرده‌اند.

انتهای پیام/614/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس اداره آب و فاضلاب مسئولان مربوطه مردم کوچصفهان خبرنگار تسنیم مشکلات آب شرب حال حاضر برطرف کردن آب مواجه کیفیت آب قطعی آب روبه رو نبود آب کم آبی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۸۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری مشکلات فاضلاب منطقه ۲۲ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،معاون عمرانی فرماندار تهران گفت: قرار است امسال ، تصفیه خانه فاضلاب جدیدی در این منطقه احداث شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • وزیر کار : حقوق کارگران هنوز به حد ایده‌آل نرسیده زیرا عقب‌ماندگی چندین ساله‌ای در این حوزه وجود دارد
  • پیگیری مشکلات فاضلاب منطقه ۲۲ تهران
  • موانع و مشکلات ۳۰۰ واحد تولیدی در سطح همدان برطرف شد
  • زارعی: دغدغه ما برای مالکیت استقلال و پرسپولیس برطرف شد
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند