Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@20:48:09 GMT

خطرات جدی قلیان برای سلامت

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۹۸۱۷

خطرات جدی قلیان برای سلامت

قلیــان کشــیدن بــه روش اســتفاده از دخانیــات اشــاره دارد کــه در آن دود قبــل از رسـیدن بـه دهـان مصـرف کننـده از آب عبـور مـی‌کنـد و همین امر برای برخی این تصور را ایجاد می‌کند که ضرر آن در هنکام گذر از آب کاهش می‌یابد و از سیگار سالم‌تر می‌شود، اما به عنوان عامل سرطان شناخته شده است.

به گزارش ایمنا، استفاده از قلیان در آغاز قرن بیست و یکم به صورت چرخشی از خاورمیانه شروع و در ایالات متحده و اروپا گسترش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چند قسمت از جهان، قلیان کشیدن به عنوان شکل اولیه استعمال دخانیات بویژه در بین جوانان به سرعت جایگزین سیگار شده است. تصور غلط اصلی مرتبط با این افزایش مصرف این فرضیه است که قلیان کشیدن یک جایگزین سالم‌تر برای محصولات دخانی است زیرا مواد مضر توسط آب فیلتر می‌شوند. از طرفی افزودن طعم دهنده‌ها به محصول دخانی از ناخوشایند بودن آن کاسته و در نتیجه از نظر جوانان بسیار قابل قبول است.

استفاده از قلیان در بین جوانان، مردان و در محیط‌های شهری شایع است. مشخصه قلیان کشیدن استفاده متناوب و اجتماعی از آن است و انگیزه‌های قابل توجه برای استعمال قلیان، معاشرت، آرامش، لذت و سرگرمی خوانده می‌شود و به این ترتیب کافه‌ها و باشگاه‌هایی که قلیان عرضه می‌کردند در بین جوانان به عنوان مد شناخته می‌شدند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، یک مرور نظام‌مند در مدت اخیر نشان داد که تخمین شیوع استفاده از قلیان در میان جوانان در مناطق مدیترانه شرقی و کشورهای اروپایی زیاد است. همچنین بررسی ملی در کویت نشان داد که ۵۷ درصد از مردان و ۶۹ درصد از زنان حداقل یک بار از قلیان استفاده کرده‌اند. در مصر نیز گزارش زیادی از میزان استفاده از قلیان وجود دارد که سن شروع آن بسیار کم است. همچنین در سوریه و لبنان، نیمی از دانشجویان دانشگاه قلیان کشیده‌اند که یک چهارم آن‌ها مرد هستند.

در سال ۲۰۱۵ کاهش ۳۳ درصدی سیگار کشیدن در میان دانش‌آموزان دبیرستانی در ایالات متحده گزارش شد، در حالی که استعمال محصولات غیر سیگاری از جمله قلیان ۱۲۳ درصد افزایش داشت.

مطالعه دیگری که در لندن در خصوص عرضه قلیان انجام شد، نشان داد که ۹۸ درصد از مشتریان آن تنباکوی معسل می‌کشیدند و نیمی از کسانی که تاکنون قلیان کشیده‌اند، ابتدا آن را در کافه‌هایی که قلیان عرضه می‌کردند، تجربه کرده‌اند.

شواهد کافی برای حمایت از خطرات جدی سلامتی مرتبط با قلیان وجود دارد. خطرات اولیه سلامتی شامل سرطان ریه، بیماری‌های تنفسی، وزن کم هنگام تولد نوزاد، بیماری‌های دهان و دندان، بیماری‌های عفونی مانند سل و انتشار ویروس‌هایی مانند هپاتیت و تبخال است.

استعمال قلیان به دلیل مقدار قابل توجهی نیکوتین موجود در تنباکو وابستگی ایجاد می‌کند و این وابستگی، چالشی برای ترک در افراد سیگاری است، مخصوصاً به دلیل بروز نشانه‌های عود مصرف حتی زمانی که انگیزه ترک آن را دارند.

شواهد همچنین نشان می‌دهد که اثرات قلیان می‌تواند سیگار کشیدن را برای افراد سیگاری و اطرافیان آنها تقلیدی کند. یک جلسه کشیدن قلیان معادل کشیدن ۱۰۰ سیگار برآورد شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ماندگاری قلیان بسیار بیشتر از کشیدن سیگار است و هر پک مقدار زیادی دود تولید می‌کند و به دنبال آن منجر به استنشاق طولانی مدت مواد سمی می‌شود. علاوه بر این، دود دست دوم، افراد غیرسیگاری را در معرض ذرات هیدروکربن‌های معطر چند حلقه‌ای سرطان‌زا و مونوکسید کربن قرار می‌دهد و همه اینها می‌تواند به مخاطرات سلامتی منجر شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 498270

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قلیان مصرف کنندگان قلیان مضرات مصرف قلیان و سیگار ترک قلیان مصرف قلیان و سیگار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استفاده از قلیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط مرگبار عکاس ۴۰ ساله از ارتفاعات جنگل ابر شاهرود

یک مرد ۴۰ ساله که برای عکاسی به ارتفاعات جنگل ابر شاهرود رفته بود، بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت. - اخبار استانها -

علی عامریان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حوالی ساعت 18 و 40 دقیقه عصر روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت 1403، بنا بر گزارش واصله اطلاع یافتیم مردی حدوداً 40 ساله در منطقه موسوم به "قلعه‌چه" که در سمت چپ آن پرتگاهی وجود دارد دچار حادثه سقوط شده است.

وی با اشاره به وجود پرتگاه‌های عمیق در این منطقه افزود: فرد مذکور به پایین پرتگاهی حدوداً 100 متری سقوط کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر شاهرود با تأیید کشته شدن این مرد 40 ساله افزود: تیم امدادونجات جمعیت هلال احمر شاهرود با احداث کارگاه نجات در منطقه و انجام طناب‌کشی‌های لازم در حال بالا کشیدن جسد از پرتگاه به سمت بالا هستند.

عامریان با اشاره به اینکه تیم دوم امدادونجات نیز برای پشتیبانی به محل حادثه اعزام شده است بیان داشت: باتوجه به اینکه مسیر حادثه صعب‌العبور بوده و منطقه نیز متأثر از هوای ناآرام جوی است، عملیات بالا کشیدن جسد فرد فوت شده به کندی پیش می‌رود.

انتهای پیام/363/

 

دیگر خبرها

  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • پاکسازی ریه با سیگار کشیدن!
  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • سقوط مرگبار عکاس ۴۰ ساله از ارتفاعات جنگل ابر شاهرود