Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان عضو فقهای شورای نگهبان، امام خمینی(ره) را تربیت یافته مکتب انبیا و اوصیای الهی به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) دانست و یادآور شد: هنر امام گفتمان سازی انبیا بود.

آیت الله سید احمد خاتمی در مراسم استانی سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و گرامیداشت بیستمین سالگرد عروج آیت الله صادق احسانبخش که در مصلای رشت برگزار شد، با اشاره به آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا»، اظهار کرد: آیت الله احسابخش نه فقط در شعار، بلکه در عمل ولایتمدار بود و کمک های هزار کامیونی گیلان به جبهه ها یکی از مفاخر این عالم مجاهد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفتمان سازی را از ویژگی های برجسته انبیا دانست و افزود: گفتمان، فرهنگ نهادینه جامعه است که در عمق جان ها ثابت و استوار می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، عزاداری سیدالشهداء(ع) را یک گفتمان شیعی دانست و تصریح کرد: نخستین گفتمان انبیا «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» است، یعنی پیامبران آمدند تا جسم و جان بشریت را بسازند و رشد دهند. اگرچه مادیات جهان را فرا گرفته، اما انبیا سربلند هستند و دین و معنویت موجود در جهان به برکت تلاش انبیا برای گفتمان سازی است.

آیت الله خاتمی، عدالت را دومین گفتمان انبیای الهی دانست و عنوان کرد: انبیا از مردم می خواهند که خودشان در پی عدالت باشند، یعنی اگر عدالت به گفتمان رایج جامعه تبدیل نشود، عدالت در آن جامعه برپاشدنی نیست.

وی امام خمینی(ره) را تربیت یافته مکتب انبیا و اوصیای الهی به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) دانست و یادآور شد: هنر امام گفتمان سازی انبیا بود.

امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه معمار کبیر انقلاب در طول ۱۰ سال مدیریتش بر جامعه نه تنها برای ایران، بلکه برای جهان بشری گفتمان آفرید، گفت: مقصود امام از عبارت «صدور انقلاب» همین گفتمان سازی جهانی بود و امروز بعد از گذشت ۳۲ سال از رحلت امام شاهد صدور گفتمان انقلاب به کشورهای منطقه هستیم.

وی گفتمان انقلاب را عامل ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین و تبدیل انتفاضه سنگ به انتفاضه موشک دانست و ادامه داد: رژیم صهیونیستی در یک مقطع توانست در هفت روز سه دولت را از پا درآورد، اما در جنگ اخیر علیه غزه، برای نخستین بار این صهیونیست ها بودند که تقاضای آتش بس کردند و فلسطینیان در این مقطع پیروز شدند؛ به زودی در مقاطع دیگر نیز شاهد پیروزی قدس و سقوط رژیم جعلی اسرائیل خواهیم بود.

آیت الله خاتمی، حضور ۷۰ درصدی مردم جنگ زده سوریه در انتخابات و رای قاطع به بشار اسد را از دیگر جلوه های صدور گفتمان انقلاب و مقاومت دانست و تصریح کرد: عربستان سعودی نیز که خیال می کرد هفت روزه یمن را به تسخیر خود در می آورد، هفت سال است که در باتلاق گیر کرده و یمنی ها با استفاده از گفتمان انقلاب اسلامی تا عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عربستان پیش رفته اند.

عضو فقهای شورای نگهبان، گفتمان انقلاب را یک فرهنگ جهانی دانست و متذکر شد: برپایی مراسم ارتحال امام نوعی مانور و رزمایش برای پاسداری از این گفتمان است.

وی نخسین ویژگی گفتمان انقلاب را آوردن دین به صحنه زندگی دانست و خاطرنشان کرد: روشنفکران کار را به جایی رسانده بودند که در محافل علمی و دانشگاهی دین را افیون توده ها معرفی می کردند، امام امام خمینی دین را به صحنه جامعه آورد و ثابت کرد که دین جامعه را زنده می کند. در واقع امام راحل با استفاده از دین حکومت طواغیت را سرنگون کرد و بر ویرانه های آن ساختمان رفیع حکومت اسلامی را بنا نهاد.

آیت الله خاتمی، با بیان اینکه جدایی دین از سیاست گفتمان رایج جامعه قبل از نهضت امام در سال ۱۳۴۲ بود، عنوان کرد: امام خمینی زمانی که سیاسی بودن انگ بود، دین را عین سیاست و سیاست را عین دین معرفی کرد و جدایی دین از سیاست را تکذیب رسالت انبیای الهی دانست.

وی دین و حکومت دینی را لازم و ملزوم هم دانست و تصریح کرد: امام گفتمان جدایی ناپذیری دین و سیاست را احیا کرد، اما جریان ارتجاع در پی معرفی نقطه مقابل گفتمان امام، یعنی گفتمان سکولار و جدایی دین از حکومتداری است.

عضو هیئت رئیسه خبرگان، جریان سکولار را جریانی خطرناک دانست که برگرفته از مسیحیت تحریفی است و اضافه کرد: پیامبران الهی از جمله حضرت عیسی(ع) هرگز از جدایی دین و حکومت سخن نگفتند.

عضو فقهای شورای نگهبان، جریان روشنفکری و جریان ارتجاع را دو تیعه گفتمان سکولار دانست و گفت: خشک مقدس ها، یعنی کسانی که دین را نفهمیدند از امام حسین(ع) در مقابل یزید حمایت نکردند.

وی دومین ویژگی گفتمان انقلاب را مردم سالاری دینی دانست و یادآور شد: امام خمینی زمانی که گفتمان لیبرال دموکراسی بر غرب و گفتمان سوسیال دموکراسی بر شرق حاکم بود، گفتمان مردم سالاری دینی را مطرح کرد، یعنی مردم در چارچوب دین سرنوشت خودشان را تعیین می کنند.

آیت الله خاتمی، با بیان اینکه اصل ششم قانون اساسی به مسئله جمهوریت نظام و مردم سالاری پرداخته است، گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی از جلوه های برجسته مردم سالاری است.

وی انتخابات را جشن سیاسی ملت ایران دانست و اظهار کرد: هم در دوره ۵۷ ساله سیاه پهلوی و هم در دوره قاجار و قبل از آن مردم به حساب نمی آمدند و شاهان خودشان را ارباب کشور و ملت می دانستند. در چنین شرایطی آمریکایی ها و انگلیسی ها همه کاره بودند و ساواک نمایندگان مجلس را معرفی می کرد، اما به برکت گفتمان انقلاب اسلامی، مردم صاحبخانه هستند و در ۲۸ خرداد برای سیزدهمین بار رئیس جمهور خودشان را انتخاب می کنند.

امام جمعه موقت تهران، مردم را به مثابه آحاد ملت و شهروندان دانست و اضافه کرد: برخی مردم را فقط حزب و جناح و باند خود می دانند و در صورت پیروزی در انتخابات جمهوریت را قبول دارند و در صورت عدم پیروزی، جمهوریت را زیر سوال می برند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان براساس قانون وظیفه دارد در جریان انتخابات صلاحیت رجل سیاسی و مذهبی مدیر و مدبر را احراز کند، گفت: شورای نگهبان یک فیلتر قانونی است و کاندیداها باید صلاحیت قانونی داشته باشند لذا شورای نگهبان کاندیداها را رد نمی کند، بلکه صلاحیت آنان برای حضور در صحنه انتخابات را احراز می کند.

آیت الله خاتمی، با اشاره به شبهات مطرح شده علیه شورای نگهبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، اضافه کرد: بیش از ۴۰ سال است که شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل کرده و این ملت دو بار به قانون اساس جمهوری اسلامی رای داده است و لذا هجمه های انتخاباتی خللی در وظایف قانونی شورای نگهبان ایجاد نخواهد کرد.

وی خط دشمن را مایوس کردن مردم از انتخابات دانست و عنوان کرد: دشمن فریبکار با شبهه مهندسی انتخابات به دنبال ایجاد یک فضای سرد و بی رمق در جامعه است، اما شورای نگهبان کف صلاحیت کاندیداها را تشخیص می دهد و مردم باید سقف صلاحیت کاندیداها که همان «اصلح» است را مشخص کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان، مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان را تهمت و دروغ آشکار دشمن دانست و متذکر شد: وفاداران به انقلاب همواره خط دشمن را می خوانند و با حضور حداکثری خود پای صندوق های رای، دشمن را مایوس می کنند. بی تردید حضور در انتخابات یک واجب شرعی است، زیرا امام خمینی(ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات می دانست.

وی حضور حداکثری پای صندوق های رای را یکی از مصادیق حفظ نظام دانست و اظهار کرد: حضور در انتخابات رای مجدد به نظام اسلامی است؛ البته در کنار حضور حداکثری، انتخاب اصلح هم مد نظر است.

آیت الله خاتمی، با بیان اینکه امام و رهبری ویژگی های کاندیداهای اصلح را تبیین فرمودند، گفت: کاندیدای اصلح دلداده اسلام و انقلاب است، ولایتمدار است، گره از مشکلات مردم باز می کند، ملت را باور دارد، اعتقادش «ما می توانیم» است، استکبارستیز است، خستگی نشناس است، مدیریت جهادی دارد و شبانه روز برای مردم کار می کند.

وی سومین ویژگی گفتمان انقلاب را استکبارستیزی دانست و تصریح کرد: روحیه استکبارستیزی روحیه قرآنی است و امام خمینی آمریکا را مصداق استکبار و شیطان بزرگ می دانست. امروز شاهد افزایش شیطنت های آمریکا هستیم و باید همچنان در مقابلش ایستادگی کنیم.

آیت الله خاتمی قصه مذاکره را قصه سلطه؛ نه قصه پایان مشکلات کشور دانست و اضافه کرد: ملت عاشورایی ایران هرگز روی ذلت را نخواهد دید.

عضو هیئت رئیسه خبرگان، ملت ایران را ملتی انقلابی و بصیر دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته با همین بصیرت اداره شده و امیدواریم به مقصد نهایی آن که همانا حکومت جهانی ولی عصر(عج) است، برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سالگرد ارتحال امام خمینی ره آیت الله احمد خاتمی انتخابات ۱۴۰۰ استانی سیاسی عضو فقهای شورای نگهبان دانست و تصریح گفتمان انقلاب امام خمینی ره امام گفتمان الله خاتمی جدایی دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید؛ محسن رضایی: ارتباط ایران با جبهه مقاومت دستوری و آمرانه نیست

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229413 برچسب‌ها محسن رضایی

دیگر خبرها

  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
  • اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است