Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@03:01:49 GMT

۱۸هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان غربی برداشت می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۰۴۳۲

۱۸هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان غربی برداشت می شود

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این استان دارای یک‌هزار و ۹۹۳ هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان ۱۵۰۰ هکتار بارور و مابقی غیربارور است، افزود: عمده شهرستان‌های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و ارومیه با ۳۶۰ هکتار رتبه اول، خوی با ۲۸۰ هکتار و اشنویه با ۲۰۵ هکتار رتبه دوم و سوم تولید را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه بر تأمین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: همه ساله ۸ تا ۱۰ هزار تن گیلاس از استان به کشور روسیه و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

کرامتی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغ‌های سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۱۱۵ هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز و … است که علاوه بر تأمین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استان‌ها و کشورها نیز صادر می‌شود.

درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

کد خبر 5227223

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گیلاس انتخابات 1400 ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان آمار کرونا چالش شایستگی اردبیل سیدابراهیم رئیسی واکسن کرونا اراک مشارکت مردم در انتخابات عکس استانها شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۰۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی معتمدی پور با اشاره به اینکه امسال ۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته گفت: ۶۹ هزار هکتار از اراضی استان دیم و بقیه آبی است، ضمن اینکه سطح زیر کشت جو نیز ۲۸ هزار هکتار است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تمهیدات لازم جهت خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با اختصاص ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی در استان در نظر گرفته و تجهیز شده است، همچنین خرید تضمینی کلزا نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شد. معتمدی پور با بیان اینکه ۷۰ درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تامین شد و در سال زراعی جاری که با نام "جهش تولید با مشارکت مردم" توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، برنامه ریزی هدفمند جهت به کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته است. این مسئول با بیان اینکه با هم افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تامین امنیت غذایی گام برداریم، گفت: در سال جاری حواله سوخت کمباین‌ها منوط به ارائه کارت معاینه فنی و همچنین معرفی نامه از مراکز جهاد کشاورزی با امضای کارشناس پهنه، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.  

دیگر خبرها

  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری