Web Analytics Made Easy - Statcounter

چین در آرزوی تولید حداکثری شیر است. پس از اعلام پزشکان درباره خواص این ماده غذایی و فرآورده‌های لبنی در بهبود بیماری کرونا تقاضا برای شیر در این کشور افزایش یافته است. این موضوع باعث شده شوق و اشتیاق برای ساخت مزارع کشت و صنعت لبنی افزایش یابد.

به گزارش عصر ایران، رفع تقاضای در حال افزایش شیر در چین مشکل است زیرا این کشور گاو کافی ندارد و این موضوع چالش اصلی برای توسعه مزارع  کشت و صنعت جدید و توسعه یافته لبنی چین به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کارگر کارتن شیر را در قفسه یخچال سوپر مارکت در پکن می‌چیند/ عکس: رویترز

چین سومین تولید کننده بزرگ شیر در جهان محسوب می‌شود و در سال گذشته 34 میلیون تن از این محصول را تولید کرده است. این میزان 70 درصد از نیازهای داخلی این کشور را تامین می‌کند.

هزینه‌های خوراک دام در چین به شدت افزایش یافته و به بالاترین میزان خود در چند ساله گذشته رسیده است. کمبود زمین و آب نیز از دیگر عواملی هستند که این کشور را به مکانی پر هزینه برای تولید شیر تبدیل کرده‌اند.

براساس گزارش شرکت مشاوره "لبنی اورینت پکن" با وجود افزایش بی سابقه قیمت شیرخام، حدود 200 واحد جدید لبنی چینی در سال گذشته احداث شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پروژه‌های جدید با 10 هزار گاو اضافی شروع شده و برنامه تامین 2.5 میلیون راس گاو در چشم‌انداز آن در نظر گرفته شده است. این میزان تقریبا نیمی از گله گاو شیرده کنونی در چین است که قرار است در سال های آینده به تعداد گاوهای چینی افزوده شود.

فروش سالانه بازار لبنیات چین حدود 62 میلیارد دلار برآورد می‌شود و به خوبی توسعه یافته و جا افتاده است. دولت چین نیز برای حمایت از صنایع لبنی روستایی به شدت بر استفاده از شیر و فواید آن تاکید دارد.

 میزان تولید شیر در کشورهای جهان/ منبع: زارت کشاورزی آمریکا

براساس گزارش "یورو مونیتور اینترنشنال" سرانه مصرف سالانه شیر در چین 6.8 لیتر و در آمریکا 50 لیتر است.

"گائو لینا" مدیر عامل هولدینگ لبنی "مدرن دایری چین"به رویترز گفت: متوسط مصرف سرانه شیر در چین بسیار کم است.

وی افزود: پتانسیل زیادی در این زمینه وجود دارد.

او گفت چینی‌ها به ویژه کودکان بیشتر از قبل پنیر می‌خورند و همین مسئله تقاضا برای تولید شیر را بیش از پیش افزایش می‌دهد. برای تهیه یک کیلو پنیر معمولا 10 کیلوگرم شیر لازم است.

شیر در چین هنوز به اندازه‌ کافی خاص است و می تواند یک هدیه محبوب باشد. هر لیتر شیر تازه در چین حدود 2 دلار قیمت دارد. این میزان تفریبا دو برابر قیمت شیر در بریتانیا و آمریکا است. یک بسته شیر پاستوریزه 240 میلی لیتری در چین حدود 40 سنت آمریکا می‌ارزد.

یک مشتری در 21 می سال 2021 از قفسه یخچال سوپر مارکت چین شیر برمی‌دارد/ عکس: رویترز

 

براساس داده‌های شرکت "نیلسن"، تقاضا برای شیر سرد تازه که یک پنجم فروش شیر در چین را تشکیل می‌دهد، رشد سریعی نشان داده است در 11 ماه اول سال 2020 حدود  21 درصد در مقایسه با سال گذشته آن افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران، برای تامین این تقاضا در چین بازیکنان بزرگ بخش لبنی باید منابع شیر خام را در نزدیکی مراکز جمعیتی ثروتمندتر توسعه دهند.

 واردات گاو؛ توقف صادرات گاو نیوزیلند به چین

 شرکت‌های لبنی چین مانند "مدرن دایری" در طرح‌های کلان خود تلاش دارند با ایجاد شرکت‌های کوچکتر دامداری و ایجاد مزارع توسعه یافته، تولید خود را بیشتر کنند. "مدرن دایری" قصد دارد در 5 سال آینده گله گاوهای خود را دو برابر کند و تعداد آنها را 500 هزار راس برساند.

شرکت فراوری غذا و لبنیات "برایت دایری" شانگ‌های قصد دارد با تاسیس 4 مزرعه دیگر 31 هزار گاو را به 66 هزار گاو کنونی خود اضافه کند. شرکت لبنیاتی "یوران یوران" در حال برنامه ریزی برای "عرضه عمومی اولیه" (IPO) و تامین 800 میلیون دلار برای گسترش گله‌های خود، گسترش سیستم‌های مکانیزه تولید مثل و در نهایت راه‌هایی برای افزایش تولید شیر است.

در یک تعریف اقتصادی، عرضه‌ی عمومی اولیه (IPO)، عرضه‌ی اوراق‌ بهادار شرکت به عموم برای اولین بار و بدون سابقه قبلی قیمت‌گذاری است.

براساس گزارش شرکت مشاوره "لبنی اورینت پکن" مزارع کشت و صنعت جدید چینی که بسیاری از آنها در حال ساخت هستند  در مجموع به 1.35 میلیون راس گاو جدید نیاز دارند و احتمالا بسیاری از آنها پس از ساخت خالی خواهند مانند.

براساس برآوردها گاوهای چین در دو سال آینده حدود 500 هزار گوساله ماده تولید خواهد کرد و اگر سرعت واردات مانند سال قبل باقی بماند این کشور حدود 400 هزار گوساله ماده را وارد می‌کند. چین در سال گذشته بیش از 200 هزار گاو و گوساله ماده را از استرالیا و نیوزیلند وارد کرده است.

میزان مصرف شیر در کشورهای جهان/ منبع: وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا

 

واردات گوساله و گاو ماده سریعترین راه برای راه‌اندازی یک مزرعه جدید است و حدود یک سال طول می‌کشد تا هر گاو یک گوساله دیگر به دنیا آورد. از طرفی دامداران واردات گاو را ترجیح می‌دهند زیرا گاوهای وارداتی عاری از چرخه بیماری گله‌های چینی هستند.

اما تصمیم ماه آوریل (فروردین) نیوزیلند برای توقف صادرات گاو زنده به مدت دو سال چشم انداز آتی چین در تامین گاو را تار کرد. نیوزیلندی‌ها اعلام کردند که نگران رفاه و سلامت دام هایشان در مسیر طولانی صادرات در داخل کشتی ها به مقصد چین هستند.

یک صادر کننده گاو استرالیایی که از گفتن نامش خودداری کرد در این باره گفت: پس از آنکه نیوزیلند صادرات گاو زنده به چین را متوقف کرد، ما بیشتر از قبل مورد توجه چینی‌ها قرار گرفتیم.  وی افزود: پرس و جو و تمایل بیشتر باعث شده تا گله دارن بیشتر از همیشه برای تولید گاوها هزینه کنند.

شیلی و اروگوئه نیز گاوهای کمتری به چین صادر کرده‌اند. اما زمان ارسال این گاوها از این کشورها در برابر استرالیا و نیوزیلند دو برابر بیشتر است. از طرفی گاوهای شیلی و اروگوئه شیر کمتری تولید می‌کنند و این موضوع جاذبه زیادی برای دامداران چینی ندارد.

پاکت های شیر در طبقه یک سوپر مارکت در پکن/ عکس: رویترز

 

"دو مینگ" اقتصاد دان و مدیر یکی از بخش های شرکت "لبنی اورینت پکن" در این باره گفت: برزیل، آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند به منابع خوبی برای پرورش و ثادرات احشام برای چین تبدیل شوند.

او افزود: اگر دو کشور دیگر به منابع وارداتی ما اضافه شوند، شرایطمان خوب می‌شود.

چین و ایالات متحده متعهد شدند که تا طی یک توافق تجاری که فاز اول آن در ژانویه گذشته به امضا رسید در مورد تجارت گاوهای پرورشی مذاکره کنند اما هنوز تاریخی در باره  تجارت احشام  میان این دو کشور مطرح نشده است.

 میزان پرورش گاوهای شیری در کشورهای جهان/ منبع: وزارت کشاورزی در آمریکا

تحلیلگران و کارشناسان صنعت دامداری در این باره می‌گویند هزینه‌های خوراک دام و گران شدن آنها برایشان مشکل ساز است و پروسه تبدیل گوساله به گاوهای شیرده زمان بر است.

"گرانت بیلدز" مدیر چینی در شرکت "لند او لیکز" که دانه، خوراک دام و علوفه به بازار عرضه می‌کند در این باره گفت: قیمت ذرت به عنوان غذای گاو در سطحی جدید رکورد زده و قیمت یونجه و علوفه به دلیل رقابت با ذرت مرتب بالا می‌رود.

پاکت های شیر در طبقه یک سوپر مارکت در پکن/ عکس: رویترز

 

یک کارمند سوپر مارکت در حال چیدن شیر در یخچال در پکن/ عکس: رویترز

 

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سوپر مارکت شیر در چین سال گذشته تولید شیر هزار گاو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۰۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کافی است انسان باشد!

یک. دستان نحیف کودک و آه مظلومیت او در برابر بمب‌ها و جنگنده‌ها پیروز می‌شود، همان‌گونه که خون بر شمشیر پیروز شد. این مهم‌ترین تصویر این روزهای غزه است.
دو. از عاشورای ۶۱، قاب‌های ماندگاری در ذهن‌ها مجسم است و نسل به نسل منتقل‌شده، از دستان بریده یک علمدار، تا حنجره طفل شیرخوار؛ کربلای غزه هم برای نسل امروز، یادآور همان شدائد و مصائب کربلاست. تصویرها را همه ما به‌اندازه توان و تحمل مان دیده‌ایم، زنی که خانه ویرانه خود را که تمام دیوارهایش فروریخته جارو می‌زند، دختری که سرمای هوا، بدنش را به لرزه انداخته، پسری که از گرسنگی، لاغر شده و رنگ به رخسار ندارد و پدری که با بهت، در میان آوارها دنبال همسر و فرزندان خویش است.
سه. اگر می‌شنویم جوانان و دانشگاهیان در اروپا و آمریکا علیه اسرائیل و حمایت‌های دولتشان از این رژیم شوریده‌اند، اگر صدای مظلومین غزه به سرتاسر عالم رسیده و انزجار و تنفر از رژیم کودک کش صهیونیستی در حال فوران است، نشانه‌ای بر این است که خون بر شمشیر پیروز می‌شود. کربلای امروز شباهت‌های زیادی با کربلای حسین بن علی علیهماالسلام دارد. در آن قیامت صغری، همان‌گونه که لشکر حق ریزش و رویش داشت، امروز هم برخی مسلمانان و اعراب منطقه در خفا و علن در کنار دژخیمان ایستاده‌اند و از سوی دیگر، دانشجویان آمریکایی و اروپایی صدای فریاد مردم غزه شده‌اند. جوانه‌های حق از دل نقطه تسلط فرهنگ باطل در حال سر برآوردن است و همچون سروی که ریشه‌هایش دل صخره‌ها را می‌شکافد و پیش می‌رود، سنگ‌ها و صخره‌های فرهنگ لیبرال متظاهر مدعی حقوق بشر در حال شکستن است.
چهار. باید مراقب اختلافات و فتنه‌انگیزی‌ها بود. هرقدر اسرائیل در سراشیب قرار می‌گیرد بیشتر دست‌وپا می‌زند که الغریق یتشبث بکل حشیش. دوگانه شیعه-سنی یا دوگانه مسلمان-غیرمسلمان و عرب-عجم و هرچیزی ازاین‌دست فرعی و ساختگی است. دوگانه اصلی که باید محور تمام معادلات و ارتباطات باشد، دوگانه بمب-کودک است و صدالبته که هر انسان آزاده‌ای در سمت کودک می‌ایستد. صبر کنید، به آزاده بودن هم احتیاج نیست، کافی است انسان باشد!

دیگر خبرها

  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان
  • کافی است انسان باشد!
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • هوشمندسازی حداکثری و عدم ارجاع پرونده‌های ناقص