Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی سیدعلی در حاشیه ضبط برنامه تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران مقابل دوربین طرفداری قرار گرفت و به سوالات ما پاسخ داد. سوالاتی که منجر می شود طرفداران فوتبال داور و داوری در ایران را از زاویه ای دیگر ببیند. مهدی سیدعلی مستقیم با هواداران فوتبال صحبت کرد و پیامی داد. این برنامه را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

از مهدی سیدعلی درباره داوری و مشکلاتش، اعتراض ها، تهییج هواداران بر علیه داور و آرزوهایش پرسیدیم. هرکدام از این پرسش ها بابی جدید در گفتگو باز کرد. مثلا وقتی پرسیدیم آیا دوست دارد پیراهنش را با بازیکنی عوض کند، فهمیدیم که داورها برای کل فصل چند پیراهن می گیرند و هر بازی لباس و تجهیزات به آن ها داده نمی شود. فهمیدیم از آخرین تست کرونای داوران مدت زیادی گذشته این در حالیست که در موعد مقرر تمامی تیم ها تست کرونا می دهند.

مهدی سیدعلی از بهترین و بدترین خاطره اش و آرزویش در فوتبال ایران و داوری گفت. گفتگوی سامان خدائی با مهدی سیدعلی را تماشا می کنید:

سلامی دوباره به مخاطبان رسانه طرفداری. در حاشیه ضبط برنامه تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران در کنار مهدی سیدعلی هستیم. چند سوال حاشیه ای و جالب از ایشان داریم. تا حالا شده پیراهن تان را با بازیکنی عوض کنید یا بخواهید این کار را کنید؟

ما چون لباس هایمان را گاهی اوقات برای فصل بعد هم باید بپوشیم این امکان وجود ندارد. باید صبر کنیم لباس بعد را به ما بدهند بعد لباس های فصل قبل را کنار بگذاریم. معمولا این اتفاق می افتد که داوران جوان تر لباس های ما را می گیرند چون فوتبالیست ها معمولا از داور ها خوششان نمی آید که علاقه مند به گرفتن لباس شان باشند.

یعنی داوران فصلی یک لباس دارند؟

در فصلی که هستیم، از فصل قبل تا حالا لباس نگرفته ایم یعنی اول فصل نوزدهم به ما لباس دادند الان لباس جدیدی برای فصل بیستم که در هفته بیستم و سومش هستیم ندادند.

عجیب است. اگر لباس داور جایی گیر کند و اتفاقی برایش بیفتد و پاره شود چه.

باید قرض کنیم. باید از رفقا بگیریم و جایی هم نیست که برویم بخریم. امیدوارم با حضور عزیزی خادم این مشکلات حل شود و شأن و جایگاه داوران برگردد.

الگوی شما بین داوران خارجی چه کسی است.

من از یک الگو استفاده نکردم سعی کردم از تعدادی داوران الگوبرداری کنم. الان نزدیک به 26 سال است که قضاوت می کنم از قضاوت پیرلوییجی کولینا، ژیل ویسیِ فرانسوی و همینطور داورانی که در کشور خودمان هستند سعی می کنم از همه بچه ها الگوبرداری داشته باشم و نکات مثبت شان را بردارم.

به سال هایی که داوری کردید اشاره داشتید. فکر می کنم در نوزده دوره لیگ برتر قضاوت کرده اید.

من از دوره دوم حرفه ای در لیگ برتر حضور داشتم.

اولین بازی ای که در لیگ قضاوت کردید به خاطر دارید؟

بله اولین بازی، بازی فجرسپاسی شیراز و ملوان بندرانزلی بود که با نتیجه 4-1 به سود فجر سپاسی تمام شد و جزو قضاوت های خاطره برانگیزم بود چون همه چیز در آن وجود داشت. کارت زرد، کارت قرمز و پنالتی. همه چیز خوب بود.

اگر بخواهید در همه این سالها بهترین خاطره و اتفاق و بدترین خاطره و اتفاق را بگویید، این موارد چه چیزهایی هستند.

بهترین خاطره برای هر داوری قضاوت خوب در مسابقاتش است. هر مسابقه ای که ما خوب قضاوت کنیم و کمترین اشتباه را در آن داشته باشیم برایمان بهترین قضاوت و بهترین خاطره است و برای من بدترین خاطره هم عدم حضورم در لیست داوران بین المللی بود که علی رغم اینکه من دو سال کاندید لیست بین المللی بودم ولی به دلایلی که برای خودم هم مشخص نیست، شاید به این دلیل که در آن سالها به خاطر سلایق مدیران داوران انتخاب می شدند، من انتخاب نشدم و جالب است در سال اولی که من کاندید بودم، من و محمدرضا اکبریان با هم کاندید بودیم رفتیم با هم آزمون زبان هم دادیم ولی به دلایلی گفتند آن نفری که از لیست می خواهد خارج شود، امسال خارج نشود و سال آینده که مسعود مرادی هم از لیست خارج می شود شما دو نفر وارد لیست شوید و سال بعدش هم چهارنفر وارد لیست شدند و من نشدم.

در کوچه و خیابان رفتار مردم چگونه است. چند درصد از مردم شما را می شناسند و وقت می بینند چه رفتاری دارند.

مردم خیلی خوب رفتار می کنند. رفتار مردم داخل ورزشگاه و خارج از آن با هم خیلی فرق دارد. مردم مخصوصا جوان ها آنهایی که در جو استادیوم هستند وقتی که آن آدرنالین شان مقداری کاهش پیدا کرد و به شرایط استیبل رسیدند آرام می شوند و با خودشان فکر می کنند که داور هم انسان هست و اشتباه هم برای هر انسانی وجود دارد ولی با توجه به اینکه ما فضای تمرینی در تهران نداریم علی رغم اینکه در پایتخت هستیم هم باید در پارک ها تمرین کنیم خب با مردم زیاد ارتباط داریم و مردم هم به ما محبت دارند.

این رفتار داخل و خارج از ورزشگاه را می شود به داخل و خارج از فضای مجازی هم تعمیم داد؟

دقیقا همینطور است فضای مجازی مثل داخل ورزشگاه است.

به نظر ماسکی روی چهره می گذارد.

اسمش هم رویش است فضای مجازی. آدم ها هم مجاز هستند و خود واقعی شان نیستند.

تا حالا شده در یک بازی اهانت زیادی به شما شود؟ مثلا مربی یا بازیکن هوادار را تهییج کنند یا بعد بازی از این دست اتفاقات افتاده؟

بله در دو سه مورد در این نوزده دوره ای که در لیگ برتر بوده ام اتفاق افتاده است. شاید تا هفته ها در گیر  بوده ام از گوشی تلفن خودم شاید نتوانستم استفاده کنم چون هر موقع روشن می کردم بلافاصله زنگ می خورد و الفاظی می شنیدم که خوشایند نبود. تا دو سه هفته شاید درگیر بودیم ولی این هم از مواردی است که در شرایط داوری فوتبال اجتناب ناپذیر است مخصوصا در فوتبال ما.

می شود از این قضیه جلوگیری کرد؟

متاسفانه ما عنوان فوتبال حرفه ای را یدک می کشیم. ما اتفاقاتی که در مستطیل سبز اتفاق می افتد و بیرون از آن هستند، انتظارم به عنوان داور این است که کمیته انضباطی afc و فیفا و فدراسیون های دیگر قوی برخورد کنند. شما ببینید همین الان باشگاه های ما در همین مسابقات اخیری که برگزار شد بسیار تمکین کردند و من لذت می بردم با هر سوتی که داور می زد شاید خیلی از سوت ها علیه تیم ها بود و حتی به اشتباه زده می شد ولی مربیان ما تمکین می کردند. آرزو می کنم این شرایط به وجود بیاید و کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و کمیته صیانت از لیگ انقدر قوی برخورد کنند که چنین اتفاقاتی را نبینیم و آرایی که صادر می شود هم ضمانت اجرا داشته باشد. اینجور که من شنیده ام آیین نامه انضباطی ما آیین نامه فوق العاده قوی ای هست و اگر بخواهند آرای متناسب با جرم صادر کنند می تواند از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

پس می شود گفت مربی یا بازیکن خیالشان راحت است که در لیگ ما به اندازه بازی های بین المللی انقدر سختگیری نمی شود.

چیزی که در فوتبال مان می بینیم این چنین است.

همین الان که صحبت می کنیم، مثلا اگر نام مهدی سیدعلی به عنوان داور بازی یک تیم مطرح شود، یک سری هواداران در فضای مجازی موضع می گیرند که می خواهد علیه ما بگیرد، برای همه داوران این موضوع وجود دارد. اگر بخواهید پیامی به آن هوادار دهید که چرا داور باید این کار را کند و چنین چیزی در فوتبال نیست، آن پیام چیست.

اولا که دوست داریم خیلی زودتر در ورزشگاه ببینیم تان. دوست داریم شعار های شما که حاکی از حمایت تیم تان است را بشنویم و طنین انداز شود فقط سوت شما را الان می شنویم و امیدواریم که فیزیک شما را هم در ورزشگاه داشته باشیم ولی به عنوان قدیمی ترین داور حال حاضر فوتبال لیگ برتر خدمت شما عرض می کنم، هیچ داوری، هیچ داوری و هیچ داوری در زمین مسابقه نمی رود که اشتباه کند. داوران هم می خواهند پیشرفت کنند و علاقه دارند تا بهترین عملکرد را از خودشان به جا بگذارند تا بتوانند هفته آینده هم قضاوت کنند و شما هم مطمئن باشید که آبروی هر داور برای خودش مهمترین چیز است نه نتیجه ای که در زمین مسابقه بدست می آید.

قضاوت بدون هدست سخت نیست؟

ما قدیم بدون این هدست ها کارمان را می کردیم ولی وقتی تکنولوژی وارد می شود، می آید برای اینکه عملکرد بهتر داور را داشته باشیم ولی مثل این می ماند شما یک خودروی بی کیفیت داشتید و الان سوار یک خودروی باکیفیت شده اید. بعد از چند وقت به شما بگویند باید برگردید پشت آن خودروی بی کیفیت بنشینید، سخت است این موضوع. سیستم های رادیویی هم همینطور است، 8 سیستم رادیویی تا جایی که می دانم در ادوار گذشته تهیه شده بود و اینها به مرور زمان مستهلک و معیوب شده و تا جایی که می دانم تا الان اقدامی برای تعمیر آنها صورت نگرفته یا اگر گرفته ما در جریان نیستیم و به صورت عملی آنرا نمی بینیم اینکه یک تیم داوری بدون تجهیزات وارد زمین داوری شود در این شرایط مقداری سخت است. شرایط تحریم را درک می کنم، ورود این سیستم ها سخت است ولی ادعا می کنم با توجه به اینکه ما افرادی فناور در کشورمان داریم حتما تعمیر این تجهیزات را در توانایی های مان داریم، نمی خواهیم که هسته اتم را بشکافیم می خواهیم هشت سیستم رادیویی را تعمیر کنیم. این موضوع تخصص من نیست ولی حتما در کشورمان افرادی هستند که از پس این کار بربیایند. امیدوارم که تمهیداتی اندیشیده بشود تا ما هم مثل غواصی نباشیم که دست و پایش را بسته اند و انداخته اند داخل اقیانوس می گویند شنا کن.

نظر شما در مورد سیستم VAR چیست.

این سیستم یک پروسه زمان بر دارد و یک تشکیلات خاصی را باید داشته باشد و یک مدت زمان مشخص، اینجور نیست که شما بگویید تلاش می کنم مدت زمان را کم کنم. باید تمام تلاش تان را بکنید تا این کار انجام شود تا جایی که من می دانم هر ورزشگاه حدود سیصد هزار دلار هزینه دارد. این هزینه ها اگر که انجام نشود قطعا ما سیستم رادیویی را نخواهیم داشت و علاوه بر این ما الان تحریم هستیم و ورود این تجهیزات به کشور هم مشکلی دیگر هست. فکر می کنم که حداقل یک سال زمان برای ورود این سیستم به کشورمان نیاز داریم اگر همه شرایط به بهترین نحو ممکن وجود داشته باشد و سخت افزارش به وجود بیاید و پولش هم باشد.

عجیب غریب ترین اشتباهی که تا به حال در این سالها داشته اید چیست.

عجیب ترین اشتباه به فصل قبل برمی گردد متاسفانه بازی تیم های پدیده و گل گهر سیرجان که در سیرجان قضاوت می کردم، کمک داور یک پرتاب اوت دستی را آفساید گرفت من با توجه به اینکه هفته قبلش یک مسابقه سختی را پشت سر گذاشته بودم شاید در آن لحظه نتوانستم تمرکز کنم و ایشان پرتاب اوت دستی را آفساید گرفت و من هم متاسفانه سوت زدم. بلافاصله متوجه شدم و با دراپ بال بازی را مجددا آغاز کردم.

شما فوتبال هم بازی می کنید؟

با داوران هفته ای یک بار جمع می شویم در سالن و بازی می کنیم.

آن بازی را چه کسی داوری می کند؟

سعی می کنیم کسی که بزرگتر و قدیمی تر هست قضاوت کند اگر آن در زمین باشد لاجرم یکی دیگر از داوران قضاوت را برعهده دارد ولی خب سخت ترین کار دنیا قضاوت برای داوران است.

تا حالا به اختلاف نخورده اید؟

چرا بعضی وقت ها اختلاف به وجود می آید ولی در هر صورت آنجاست که داوران بیشتر شرایط بازیکنان و مربیان را درک می کنند.

سقف آرزوهای شما در داوری کجاست.

با توجه به اینکه هنوز دوسال از حداکثر سن داوری ام مانده برای خودم سقف آرزویی ندارم ولی آرزو می کنم که شأنیت و شخصیت جامعه داوری به جایی که لیاقتش را دارد برسد. رفتاری با داوران انجام شود که تمرکز داوران از بین نرود و از نظر سخت افزاری و نرم افزاری هم امکانات مناسبی برای داوران مهیا شود تا داوران شرمنده تیم ها و هوادارانشان نشوند به جهت اشتباهات سهوی که انجام می دهند.

شما استاد دانشگاه هستید. دانشجوهایی دارید و قضاوت می کنید و امکان دارد تعدادی از آن دانشجو ها فوتبالی باشند. ماجرایی بعد از قضاوت ها پیش نمی آید که اعتراض ها به کلاس درس کشیده شود؟

البته الان که کلاس ها مجازی برگزار می شود ولی قبل از اینکه کرونا باشد، خودشان می دانند دانشجوهای من اول درس، خیلی کلاس جدی برگزار می شود و کلاس که تمام شد یک زمانی را می گذاریم خارج از بحث استاد و شاگردی تا بچه ها به سوالات فوتبالی خودشان هم بپردازند.

از کرونا گفتید و شرایط امروز. داوران هم مثل تیم ها تست کرونا می دهند؟

ما هفته بیست و یکم فصل نوزدهم قبل از اینکه مسابقات بعد از کرونا آغاز شود یک بار تست کرونا دادیم ولی متاسفانه از آن تاریخ تا الان که یک فصل و نیم می گذرد هنوز تستی از داوران گرفته نشده است.

خب این عجیب و غریب نیست؟ کل کادر تیم ها تست کرونا می دهند و وقتی منفی باشند وارد زمین می شوند. وقتی تست نگرفته اند از داور از کجا متوجه می شوند تست داور منفی است.

به هر صورت این سوال را نباید من جواب دهم این سوال را باید مسئولین فدراسیون پاسخ دهند. خیلی از داوران هم بوده اند که درگیر این بیماری شده اند ولی امیدوارم تمهیداتی برای این مسئله داشته باشند، همان سوالی که فرمودید سقف آرزوهایم چیست، یکی از موارد این است که برای داوران هم مانند سایر ارکان فوتبال احترام، ارزش و قرب قائل بشوند.

دوست دارید پرهام هم داور شود؟

من مخالفتی ندارم پرهام هر رشته ورزشی که خودش علاقه مند باشد را اجازه دارد دنبال کند البته وظیفه ما به عنوان والدینش هم این است که رصد کنیم که در چه رشته ورزشی استعداد بهتری دارد و بتواند از شرایطی که برایش به وجود می آید به بهترین نحو ممکن استفاده کند.

به عنوان سوال پایانی. در خانه و خانواده هم شما قضاوت می کنید؟

در خانه پرهام بیشتر قضاوت می کند در هر صورت ایشان به عنوان تنها فرزند ما، البته کار ما به قضاوت کشیده نمی شود و سعی می کنیم با تعامل کارمان را انجام دهیم و امورات را رفع و فتق کنیم ولی در هر صورت تصمیم گیرنده در محیط خانواده پرهام و همسرم هستند.

یعنی حرف آخر را در خانه شما نمی زنید.

چرا من می زنم و می گویم چشم.

ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید گفتگویی صریح و صمیمی. ممنون از مخاطبان رسانه طرفداری که همراه ما بودند.

اخبار داغ 

پرونده مرگ "علی انصاریان" تازه باز شد! / علت دقیق مرگ چه بود؟! + ناگفته ها برترین های قرن با رحیم یوسفی؛ تکنیک امروزی ها بیشتر شده ولی قدرت قدیمی ها را ندارند مشاور ایتالیایی فرهاد بالاخره رخ نمایی کرد جزییات جلسه هفت ساعته هیات مدیره استقلال با وزیر لوتار ماتئوس: گواردیولا با انتخاب آن ترکیب اولیه، قهرمانی اروپا را از منچسترسیتی و هوادارانش دزدید دنیل لوی و قول حفظ هری کین به آنتونیو کونته

منبع: طرفداری

کلیدواژه: مهدی سیدعلی فضای مجازی داوران هم تست کرونا لیگ برتر تا حالا تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک

داور برجسته کشتی ایران برای قضاوت در آخرین مرحله انتخابی این رشته برای المپیک که در ترکیه برگزار خواهد شد، دعوت شد. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ اتحادیه جهانی کشتی کامران سلطانی زاده داور المپیکی کشتی ایران و رییس کمیته داوران استان تهران را برای حضور و قضاوت در مسابقات کسب سهمیه نهایی پاریس ۲۰۲۴ (در کشور ترکیه) انتخاب و دعوت کرد.

این رقابت‌های حساس، آخرین شانس کشتی‌گیران باقی‌مانده برای کسب جواز شرکت در بازی های المپیک تابستانی پاریس خواهد بود.

دیگر خبرها

  • دو بازی حساس هفته۲۵ لیگ با داوری دو برادر!
  • حیدری داور دیدار سپاهان و پرسپولیس شد
  • از قرقیزستان تا رومانی: قهرمانی که داور شد!
  • اعتراف کمیته داوران لالیگا به اشتباهات داوری
  • گفت‌وگو با داور فوتبال که مورد ضرب و شتم قرار گرفت + فیلم
  • پیشکسوت فوتبال سپاهان: کمیته داوران یک داور باکیفیت برای دیدار با پرسپولیس انتخاب کند
  • داور عشق راگبی برای بایرن مونیخ-رئال
  • فرصت دفاع برای مصلایی‌پور؛ وقتی فقط یک نفر تعلیق شد
  • کارشناس داوری: بازیکن پرسپولیس قبل از زدن گل اول خطا کرد
  • قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک