Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: کوتاه شدن دست سوء استفاده‌کنندگان باعث رشد، پیشرفت و شنیده شدن نظرات تخصصی اصحاب فرهنگ و هنر می‌شود.

جعفر مروارید در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که امروز، ۱۳ خرداد ماه در مشهد برگزار شد، با بیان گزارشی از عملکرد سه ساله خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: اولین دستاورد، ارتقاء سطح تاثیرگذاری و بازیابی مجدد اقتدار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با تعامل فعال و گفت‌وگو در سطوح مختلف محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه باعث رشد، ‌پیشرفت و شنیده شدن نظرات تخصصی اصحاب فرهنگ و هنر است، آرامش فرهنگی هنری و کوتاه شدن دست سوءاستفاده‌کنندگان است. برخلاف کسانی که چالش‌ها و تشنج‌ها را علامت پویایی فرهنگ می‌دانستند، آرامش فرهنگی که زمینه‌ساز پویایی فرهنگی است، تجربه‌ای بود که گام به گام، در این سه سال پایه‌ریزی شد.

وی تثبیت تولی‌گری فرهنگ و هنر استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را به عنوان دومین دستاورد خود در سه سال مدیریت عنوان کرد و گفت: با همکاری با نهادهای تأثیرگذاری همچون شهرداری، آستان قدس رضوی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نهادهای نظارتی برای مشارکت با اداره کل فرهنگ و ارشاد اقدامات خوبی صورت گرفت. پنج نمایشگاه و چندین جشنواره فرهنگی و هنری را نیز با همکاری تمام‌قد شهرداری برگزار کردیم. قرارداد ۲۳ بندی با آستان قدس رضوی منعقد شد و سازمان برنامه و بودجه نیز بودجه‌های عمرانی ما را چند برابر کرد و یک بودجه دو میلیاردی نقدی برای تکمیل ساختمان اداره کل اختصاص داد.

مروارید ادامه داد: دستاورد سوم بنده تکریم و ارتقاء شان اصحاب فرهنگ و هنر و چانه‌زنی با بخش‌های مختلف حاکمیتی برای حفظ حقوق آن‌ها بود که رعایت شان مشهدالرضا(ع) در نحوه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز پیگیری شد. بیش‌ترین حمایت مالی از اصحاب فرهنگ و هنر، اصحاب قرآنی، اصحاب رسانه، رسانه‌های دیجیتال و مشاغل فرهنگی خانگی، طی این سال های اخیر، در سال ۱۳۹۹ را  داد که در مجموع، ۶۴ میلیارد و ۵۹۷ میلیون تومان تسهیلات اعطایی سال ۹۹ بوده است که از این مبلغ، ۵۷ میلیارد و ۸۱۵ میلیون تومان، تسهیلات با نرخ  چهار درصد، یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۶ درصد و پنج میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان در قالب هنر کارت، به صورت بلاعوض، اعطاء شده است.

وی تصریح کرد: همچنین توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر، با اجرای یک ساله بازار فرهنگ و هنر مشهد و برنامه‌ریزی بازارهای فرهنگ و هنر گلستان، بازار فرهنگ وهنر عرصه شهداء مشهد (مجتمع طوس) و گذرهای فرهنگ و هنر در نیشابور و سبزوار، در حال انجام است.

مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که «تکریم معنوی اصحاب فرهنگ و هنر، مهم‌تر از تکریم مادی آن‌ها است»، عنوان کرد: همیشه افتخار من بهره‌مندی و خوشه‌چینی از خرمن تجارب پیشکسوتان فرهنگ و هنر و حمایت از ایده های جوانان بوده است، چنانچه از یک طرف حضور پیشکسوتان و نخبگان فرهنگی و هنری را در چهار شهر خلاق فرهنگ و هنر خراسان رضوی شاهد هستیم و از طرف دیگر برگزیده شدن جوانان خراسان رضوی در جشنواره ملی موسیقی جوان و هنرهای تجسمی جوان قدرت جوانان خراسان رضوی در گام دوم انقلاب را تثبیت کرد.

مروارید خاطرنشان کرد: تمامی این دستاوردها، جز با همراهی و همدلی مجموعه معاونان و همکاران خدوم محقق نمی‌شد و این‌که خانواده بزرگ فرهنگ و هنر، خود را یک ید واحده بداند و اختلاف گفتمانی درون خانوادگی را به بیرون خانواده نبرد، باعث فعلیت یافتن تمام عیار تمامی ظرفیت‌های نهفته فرهنگ و هنر خواهد شد.

وی در توضیح دستاورد پنجم خود با بیان این‌که «سال ۹۹ با توجه به شیوع بیماری کرونا، بدترین سال فرهنگ و هنر بود»، خاطرنشان کرد: بهترین هنرمندانمان در عرصه موسیقی، سینما، تئاتر، شعر و اصحاب قلم را در این سال از دست دادیم. علاوه بر حجم فشرده اندوه و بار عاطفی در جامعه فرهنگی و هنری، رویدادها و فعالیت‌های حضوری فرهنگ و هنر نیز تعطیل شد، اما امیدمان را از دست ندادیم. کرونا نه تنها دل‌های ما را به هم نزدیکتر کرد، بلکه مفهوم نوینی از فرهنگ و هنر را آفرید و آن حجم انبوه فعالیت‌ها در فضای مجازی بود که بخش مهمی از آن، رسالت اجتماعی فرهنگ و هنر در فرهنگ‌سازی زیست کرونایی بود. در دوران کرونا هنرمندان، کماکان به عنوان ساربان دل‌های مردمان ایران اسلامی، نقش انکار ناپذیرشان در خلاقیت و اعتلاء گفتمان اخلاقی جامعه را تثبیت کردند.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: آنچه که در ادامه این مسیر، خلاقیت فرهنگی و هنری در گام دوم انقلاب را هموار می‌سازد، تعریف مجدد و سیاست‌گذاری تحول‌خواه نسبت به فرهنگ و هنر در گام دوم انقلاب است. پیشنهاد اول من در این رابطه این است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر هنر مجازی با نگاه تمرکز زدایی، مبتنی بر ارزش‌ها و رسوم محلی، راه‌اندازی شود و وظیفه هدایت، حمایت، نظارت بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده گیرد. همچنین نظارت بر محصولات فرهنگی و هنری به خود جامعه فرهنگی و هنری واگذار شود.

مروارید برنامه‌ریزی برای اقتصاد فرهنگ و هنر را به عنوان دومین‌ پیشنهاد خود ذکر کرد و گفت: نیازمند تغییر نگاه از فرهنگ و هنر مبتنی بر دلارهای نفتی، به صنایع خلاق و نوآورانه و فناورانه فرهنگی و هنری، با  نگاه  به صادرات منطقه‌ای و جهانی هستیم. همچنین نیازمند تغییر از نگاه سیاست‌زده به فرهنگ و هنر، به رویکرد فرهنگ امنیت‌بخش و تاسیس دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر در ساختارهای اقتصادی حاکمیتی هستیم. سیاست‌گذاری برای خلاقیت و نوآوری فرهنگی، توسعه عدالت هنری با احیاء فنون هنری فراموش شده، همانند قوشمه و سورنانوازی، موسیقی مقامی، پرده‌خوانی، منبت‌کاری و... نیز توجه عادلانه و متوازن به همه هنرها است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، وی با بیان پیشنهادهای بعدی خود، خاطرنشان کرد: عدالت هنری، با توجه ویژه به هنرمندان فراموش شده و الگوسازی از مفاخر فرهنگی و هنری به جای سلبریتی‌ها، توسعه آموزش های فنون هنری و صنایع فرهنگی و هنری برای حاشیه‌های شهرها با کمک و گسترش نهادهای انقلابی فرهنگی هنری و راه اندازی مگاهلدینگ فرهنگ و هنر، با سرمایه‌گذاری در هنرهای هفت‌گانه و هنرهای فراموش شده‌ نیز مهم است. همچنین احیاء قانون خرید آثار فرهنگی و هنری توسط دستگاه‌های اجرایی از درصدی از درآمدهای دستگاه‌های اجرایی با نظارت شورای اقتصاد فرهنگ و هنر نیز قابل توجه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی جعفر مروارید کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقتصاد فرهنگ و هنر اصحاب فرهنگ و هنر فرهنگ و هنر فرهنگی و هنری میلیون تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۴۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود

 علی اصغر دریایی  در مراسم بزرگداشت امیرنظام گروسی امیرِ خوشنویس فرهنگ و هنر در شهر بیجار گفت: مردم قدرشناس کردستان، احترام خاصی برای مشاهیر و نامداران عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری قائلند که جزو میراث گذشتگان این سرزمین محسوب می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان  افزود: تجلیل و قدردانی از خدمات و آثار این مشاهیر، موجبات اعتلای فرهنگی و هنری را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی با مشاهیر و معارف فرهنگ و هنر سهمی ارزنده در هویت بخشی جامعه ایفا می‌کند،بیان کرد: برگزاری بزرگداشت امیرنظام گروسی از مشاهیر و نامداران بزرگ در همین راستا است.

دریایی ضمن اشاره به شخصیت و هویت ماندگار امیرنظام گروسی گفت: این شخصیت برجسته با وجود سفر به اروپا، هیچ وقت مجذوب ظواهر این فرهنگ نشد و در بازگشت به ترویج فرهنگ زیبای ایرانی و ایجاد خط تحریر ایران پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به بارش برنامه‌های فرهنگی و هنری در سال گذشته خاطرنشان کرد: از جمله خصیصه‌های برنامه‌ها و رویداد‌های سال گذشته تمرکززدایی و عدم نگاه کاریکاتوری به عرصه فرهنگ و هنر بوده است.

وی بیان داشت: برگزاری همایش مستوره اردلان و بزرگداشت سارو بیرو بانه‌ای و ملاعبدالله باشماقی در شهرستان دهگلان از دیگر بزرگداشت‌های امسال است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول