Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:12:03 GMT

۱۱ توله شغال در خراسان شمالی به طبیعت بازگردانده شدند

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۵۲۰۴

۱۱ توله شغال در خراسان شمالی به طبیعت بازگردانده شدند

احمد صفرزاده روز  جمعه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : زادآوری  این تعداد  توله ( ۱۱) در یک شکم از گونه های جانوری شغال یک اتفاق نادر محسوب می شود که در شهرستان جاجرم  مشاهده و به ثبت رسید.
وی اضافه کرد : میانگین تولد توله از یک شغال ماده ،تاکنون به طور معمول بین سه تا ۶ قلاده بود.
رییس محیط زیست شهرستان جاجرم  اظهارداشت : شغال ها از گونه های همه چیز خوار در طبعیت معروفند که بیشتر برای دسترسی آسان به غذا به خصوص در هنگام زادآوری به مناطق سکونتگاهی شهر و روستا پناه می برند و این شغال ماده نیز این فرزندان خود را در داخل یکی از باغات متروکه به دنیا آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: پس از دریافت گزارش مردمی مبنی بر وجود ۱۱ توله شغال یک اکیپ از یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در محل حضور یافته و نسبت به زندگیری شغال ها اقدام کردند.

صفرزاده اظهار داشت: توله ها در روز زنده گیری و سپس برای نگهداری و نمونه گیری به  بانک ژن  محیط زیست منتقل  شدند و پس از نمونه گیری از این توله ها و مادرشان، این حیوانات در طبعیت رها سازی شدند.
 شغال : 
 شبیه گرگ ولی به مراتب کوچک‌تر از آن است. گوش‌ها، دست و پا و دو طرف بدن گندمگون، زیر بدن زرد زنجبیلی و یا تقریباً سفید است. (رنگ شغال‌های جنوب ایران روشن‌تر از شغال‌های نواحی شمال است). قسمت انتهایی دم گاهی بریده به نظر می‌رسد و رنگ آن تیره‌تر است. در موقع دویدن معمولاً دم را پایین و بین پاها نگه می‌دارد و نام  علمی: Canis aureus و انگلیسی: Golden Jackal و  در زبان های و گویش های محلی نام های متفاوت دارند به گونه ای که در  (بلوچی: تولَک) (ترکی و ترکمنی: چاقال) (کردی: چَغَل) (کرمانی: توره) (لری: چَغَل) (مازندرانی: شال) گفته می شود.
 

تولید مثل شغال:
 جفت‌گیری در زمستان صورت می‌گیرد و دوره بارداری ۶۳ روز به طول می‌انجامد و ۳ الی ۶ و گاهی تا ۱۰ نوزاد با وزن تقریبی ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم به دنیا می‌آورد. نوزادان با چشم‌های بسته و موهای نرم به رنگ خاکستری تیره متولد می‌شوند. پس از ۱۰ روز چشم‌های خود را باز کرده و تا ۸ هفته از شیر مادر تغذیه می‌کنند سپس تغذیه با گوشت نیمه‌هضم شده‌ای که توسط والدین برگردانده و در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، صورت می‌گیرد. از ۲ ماهگی به بعد همراه والدین به شکار می‌روند. در ۶ ماهگی مستقل می‌شوند و در ۲۱ ماهگی بالغ می‌شوند.
طول عمر شغال: دشمن طبیعی شغال، گرگ و پلنگ است. در اسارت طول عمرشان ۱۲ تا ۱۶ سال است.
خراسان شمالی دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور است.

برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

برچسب‌ها اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یوزپلنگ آسیایی جاجرم خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یوزپلنگ آسیایی جاجرم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یوزپلنگ آسیایی جاجرم خراسان شمالی اخبار کنکور خراسان شمالی محیط زیست شغال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، حسین معصوم‌زاده افزود: برابر پیگیری‌های مکرر قضایی که از سوی این اداره اراضی ملی مورد نظر که در بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال قرار دارد، رفع تصرف شد.
وی بیان کرد: اراضی تصرف شده درون محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ قرار داشت و با ایجاد فنس مورد تصرف قرار گرفته بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته، با حکم مقام قضایی آزادسازی شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال در ادامه از حامیان محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موضوع را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.
منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال که ۹۳ هزار هکتار مساحت دارد، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری از جمله انواع پرندگان شکاری، کبک، تیهو، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش و سایر گونه‌ها تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مشاهده خرس قهوه‌ای و ۲ توله‌اش در اقلید + ویدئو
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله‌اش در اقلید +فیلم
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله اش در اقلید
  • حفاظت از حیات وحش، رسالت همه ایرانی‌ها
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد