Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، هر چند که پیشه اغلب مردم دشت ورامین از دیرباز تا کنون، کشاورزی و دامداری است، ولی حرکت همراه با بصیرت مردم این دیار در قیام خونین ۱۵ خرداد ثابت کرد، این مردم با شناخت، بصیرت و حضور به هنگام، بسیار جلوتر از روشنفکران آن زمان حرکت کرده‌اند و به فرموده امام راحل، با انقلاب اول خود، زمینه فروپاشی رژیم ستم‌شاهی را فراهم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هر چند که شهادت مظلومانه و تدفین غریبانه شهدای ۱۵ خرداد در گورستان مسکرآباد تهران و عدم برپایی مجالس ترحیم برای شهدای این حادثه، هنوز هم پس از ۵۸ سال قلب بازماندگان شهدا را به درد می‌آورد، ولی رستگاری آنان همین بس که امام راحل به یاد شهدای این قیام، ۱۵ خرداد را تا ابد عزای عمومی اعلام کرد تا همگان به ارزش حرکت شهدای کفن پوش این روز پی ببرند.

یکی از مهمترین عوامل ظهور این نهضت اصلاحات ارضی بود، وقوع اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۰ که با هدف تأمین منافع آمریکایی ها و جلوگیری از گسترش کمونیسم صورت گرفت با مخالفت علنی علما و مراجع تقلید مواجه شدو موجب رویارویی روحانیت با دستگاه حاکم شد.

پس از رحلت آیت الله بروجردی، رژیم پهلوی احساس می کرد مانع اصلی اجرای اصلاحات مورد نظرش از میان رفته و به راحتی می تواند به خواسته های خویش جامه عمل بپوشاند ولی با درایت مراجع و به ویژه امام خمینی (ره) مخالفت ها شدت بیشتری به خود گرفت.

تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی یکی دیگر از عوامل پیدایش قیام ۱۵ خرداد بود.

در مهرماه سال ۴۱رژیم شاه در راستای حذف تدریجی اسلام و ژشت آزادی اجتماعی، لایجه انجمن های ایالتی و ولایتی را تصویب کرد که این لایه سه اصل داشت که قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف شود، به زنان حق رأی داده می شد و در مراسم سوگند نمایندگان در انجمن و مجلس به جای سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی سوگند یاد می شد.

هدف از این لایحه در اصل جدا کردن دین از سیاست وحرکت در جهت سکولاریزه کردن کامل نظام به سبک غربی ها بود.

موضع گیری علمای قم به ویژه امام خمینی(ره) و عقب نشینی نظام طاغوت از اجرای آن، قدرت و نقوذ روحانیت و مرجعیت را ثابت کرد.

انقلاب سفید دیگر عامل شکل گیری نهضت ۱۵ خرداد بود، در دیماه سال ۴۱ شاه شش اصل را در قالب انقلاب سفید که از جمله آن اصلاحات ارضی و لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود را مطرح کرد و مردم را برای شرکت در رفراندوم و رأس دادن به این شش اصل دعوت کرد.

هدف شاه این بود که با اجرای این اصول اقتدار خود را به رخ روحانیت ومراجع تقلید کشیده و مهمتر این که بتوانداصلاحات و خواسته های آمریکایی ها را در ایران اجرا نماید.

امام خمینی(ره) با مشاهده این تحرکات همواره به افشاگری دست می زد و رژیم که تاب و تحمل خود در مقابله با امام راحل را از کف داده بوددر نیمه شب ۱۵ خرداد سال ۴۲ همزمان با شب ۱۲ محرم سربازان مسلح خود را برای محاصره منزل امام و دستگیری ایشان راهی قم نمود و دستگیری حضرت امام سرآغاز شکل گیری نهضت ۱۵ خرداد سال ۴۲ گردید.

در اصل پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ برای نخستین بار صحبت تغییر نظام سلطنتی در ایران به میان آمد.

در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد مردم دشت ورامین هفت نفر از جوانان این دیار به نام های سید مرتضی طباطبایی رفیعی، عزت الله رجبی، امیر هوشنگ معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی، ابوالقاسم اردستانی و حسن خانی از شهروندان ورامین به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی ایران شیعه قم ورامین امام خمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی ایران شیعه قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی ایران شیعه قم ورامین امام خمینی اخبار کنکور ۱۵ خرداد سال ۴۲ امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۲۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، هاشمی، مدیرعامل شهرک صنعتی سالاریه ورامین تصریح کرد: کارفرمایانی که در این طرح مشارکت کنند مشمول برخی معافیت‌های مالیاتی می‌شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«رأی باز» امکانی قانونی برای برخی محکومان به حبس است که به آنها اجازه می‌دهد دوران محکومیت خود را با فعالیت در شهرک‌های صنعتی یا واحد‌های تولیدی و کسب درآمد از این طریق، بگذرانند.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاهیان قائمشهر از قیام جهانی دانشجویان
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از منادیان آزادی و دانشجویان اروپا و آمریکا +تصاویر
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • اجتماع دانشجویان قائم شهر در حمایت از قیام جهانی دانشجویی
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • نتانیاهو از قیام دانشجویان آمریکا شوکه شده است