Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارسسپیده کریمی: از جمله موارد بسیار مهم در بررسی اختیارات، وظایف، رویکردها و عملکردهای شوراهای اسلامی شهرها، مدیریت جامع شهری است که از اهمیت بسیار بالایی هم به لحاظ مفهومی و هم به لحاظ عینی برخوردار است.

مفهوم مدیریت شهری که از برنامه ها و اولویت های پیش بینی شده قانونی برای شوراهای اسلامی شهر است نه فقط به لحاظ عمرانی و خدمات عمومی شهرداری بلکه به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و معماری اسلامی بصورت بسیار گسترده تری می‌باید مورد بررسی و تحلیل و تبیین واقع شده و بدین سان زوایای مختلف آن مورد واکاوی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالت کلی می‌توان مؤلفه های مدیریت جامع یک پدیده یا سیستم را در سه رکن اساسی فضای توانمندساز، چارچوب های نهادی و ابزارهای مدیریتی خلاصه کرد که البته هر سه مولفه در عین دارا بودن هویت مستقل به صورت کاملا شفافی با هم در ارتباط هستند که در این نوشتار سعی بر آن بوده که خلاصه ای از مفهوم هر سه رکن بیان شده و در نهایت مفهوم تبیین شده به لحاظ مصداقی از منظر وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گیرد.

در استقرار مدیریت جامع سیستم های نظیر مدیریت جامع شهری، وجود یک بستر و فضای توانمندساز برای حفظ حقوق و عایدات ذینفعان (اعم از بخش خصوصی و دولتی) و نیز برای حفظ عایدات عمومی امری ضروری به شمار می رود. چنین بستری، اصولاً شامل سیاست های ملی، استانی یا محلی بوده و شامل قوانین و مقرراتی است که برمبنای آن، کلیه ذینفعان باید وظایف و نقش محوله خود را در توسعه  و مدیریت شهر ایفا کنند. همچنین این بستر شامل فرآیندها و اطلاعات لازم درخصوص نقش و وظیفه هریک از ذینفعان به منظور تسهیل مشارکت آنان است.

به بیان دیگر، چنین بستری شامل فرآیندها و ساز و کار لازم برای ایجاد و اجرای فرآیندهای مدیریت جامع بوده و این امر باید به طور مستقیم در شورای اسلامی شهر با ملاحظه جوانب قانونی، ساختاری، ظرفیت ها و نیازهای شهرها و با در نظر گرفتن اسناد بالادستی توسعه ایجاد گردد.

بستر توانمندساز را می‌توان به نوعی مصوبات شورای شهر قلمداد نمود که با ایجاد فضای مناسب مشارکتی با پایه علمی و فنی راه را برای توسعه مطلوب شهر هموار می‌کنند.

در خصوص رکن دوم از ارکان سه گانه مدیریت جامع یعنی چارچوب های نهادی نیز می‌باید توجه داشت که در بحث مربوط به نقش و وظایف هر یک سازمان‌ها ممکن است نقشه راه جامعی برای تمام موارد ممکن وجود نداشته باشد. در چنین حالتی، مواردی نظیر مرحله توسعه، منابع مالی و انسانی، روش‌های سنتی و نیز برخی موارد خاص می توانند نقش عمده ای ایفا کنند.

از طرف دیگر، توسعه نهادی (سازمانی) یک مورد بسیار مهم برای فرموله کردن و استقرار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت جامع شهری به شمار می‌رود. تعیین نادرست و ناقص مسئولیت‌های بین سازمان‌ها و افراد پاسخگو، نبود مکانیزم‌های کافی جهت هماهنگی، خلأهای قانونی و نبود تطبیق لازم در پاسخگویی‌ها همگی از مشکلات بسیار مهم در مسیر استقرار فرآیند مدیریت جامع خواهد بود.

از این رو ایجاد مکانیزم‌های هماهنگی بین ارگان‌های مختلف امری بسیار ضروری است و مسئولیت‌پذیری‌های مختلف و متفاوت سازمان‌ها در جوامع یک امر واقعی بوده و نکته مهم و حائز اهمیت در این زمینه، ایجاد هماهنگی بین چنین سازمان‌هایی در راستای همسوسازی هر چه بیشتر و هماهنگی کامل بین فعالیت آنهاست.

در نهایت، ابزارهای مدیریتی در مدیریت جامع شهری عبارت از ابزارها و روش‌هایی هستند که به مراجع تصمیم گیرنده در اتخاذ تصمیم‌های منطقی و معقول در بین گزینه‌های مختلف قابل انتخاب کمک می کنند. چنین انتخاب‌هایی باید بر اساس سیاست‌های مورد توافق، منابع موجود، تاثیرات  تبعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و حتی زیست محیطی و ... صورت پذیرند.

به بیان کلی و جامع، مدیریت جامع شهری در حالتی به گزینه مطلوب نزدیک خواهد شد که گزینه‌هایی نظیر وضع و اجرای دقیق قوانین مؤثر، مشارکت، اثربخشی، بازدهی، شفافیت، عدالت، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و جلب مشارکت همه ذینفعان (که همان شهروندان میباشند) را در بر گیرد.

با اجرای چنین مدیریت جامعی در شهر می‌توان خلاهای قانونی یا ساختاری و اجرایی را به راحتی تشخیص داده و با مشورت با متخصصان امر نسبت به رفع آن اقدام نمود.

ذکر این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که وظایف شورای اسلامی شهر فقط در مباحث شهرداری خلاصه نشده و شامل موارد فرهنگی، اجتماعی، معماری اسلامی، ساماندهی مشاغل شهری، نیل به دولت الکترونیک و طیف وسیعی از موارد دیگر بوده که برابر قانون مصوب شوراهای اسلامی شهر می‌باید موردد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/ 60001

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت شهری مدیریت شوراهای اسلامی معماری اسلامی شورای شهر تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز ساماندهی مشاغل شهری دولت الکترونیک مدیریت جامع شهری اسلامی شهر سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۲۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هوشنگ توکلی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سخنانی عنوان کرد: معتقدم که تصمیم گیری و دیدگاه نسبت به جوانی جمعیت و ازدیاد آن باید از جامعه به بالا تزریق شود.

وی ادامه داد: وقتی خواسته‌ای در جامعه تعریف می‌شود و جا می‌افتد، به سمت مدیران اجرایی هم می‌رود و همین نشان می‌دهد که چنین علاقه‌ای الان در جامعه وجود دارد. وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که چنین دیدگاهی به مدیران جامعه تزریق شود قطعا جزو اولویت هایشان قرار میگیرد و توجه می‌کنند که چه چیز‌هایی نیاز این جوانان است و تعادل بین نیاز‌ها، خواسته‌ها، توقعات و قدرت اجرایی خود را برقرار می‌کنند، هر تصمیمی در اینجا گرفته شود می‌تواند به نفع جامعه باشد.

توکلی با اشاره به شعار جوانگرایی جامعه گفت: همین شعار نشان می‌دهد که ما جوانان را می‌خواهیم تشویق به ازدواج و سپس فرزندآوری کنیم، این را هم باید در نظر بگیریم که در طول سالیان گذشته کشورما دچار تحریم‌های زیادی بوده و همه روی جامعه اثر منفی گذاشته است حال باید سرمایه گذاری‌هایی داشته باشیم که بتواند این ضعف‌ها را جبران کند و جزو اولویت‌های جامعه قرار بگیرد، قطعا قوه مجریه ما در این زمینه نیت خوبی دارد و باید بررسی کند که براساس آن چه سیاست‌هایی را در نظر بگیرد.

توکلی با اشاره به اینکه آشوب‌هایی که در سراسر دنیا دیده می‌شود نیرو‌های جوان جامعه را نسبت به آینده نگران می‌کند، گفت: الان هم که دانش بشری رشد کرده، کهنسالان بیشتر عمر می‌کنند و شرایط به طوری شده کشوری مثل انگلیس یک قتل عام علیه سالمندانش در بیمارستان راه انداخته به دلیل اینکه توان دادن خرج سالمندان را ندارد، حال در این شرایط و در جامعه خودمان باید وضعیت با بسنجیم تا نیروی کار و انسانی جوانمان از دست نرود و برای آینده هم برنامه ریزی درست داشته باشیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع
  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • عقب‌ماندگی شوراهای شهر از سایر نهادها هنوز جبران نشده است
  • آشنایی با ۲ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در کرج
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند
  • لزوم الصاق پیوست‌های فرهنگی و امنیتی در طرح تفصیلی شهری
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد