Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@00:42:28 GMT

بازنده‌ها به لواسان می‌روند

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۳۴۹۲

بازنده‌ها به لواسان می‌روند

حامد فوقانی:

مدتی بعدتر، در پی دستور ستاد مقابله با شیوع کرونا و فرمانداری شهرستان‌های شمیرانات و لواسانات، در برخی از ایام، تردد از جاده لشگرک با محدودیت‌هایی همراه شد. به طور نمونه عصرهای جمعه، پلیس مسیر انتهایی بزرگراه ارتش به سمت جاده لشگرک را می‌بست تا تنها راه ورود از سمت بزرگراه لشگرک و بابایی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله تا حدودی توانست مانع از شلوغی لواسان و فشم شود اما راه حلی دائمی به حساب نمی‌آمد.
داستان شلوغی لواسان و اوشان و فشم در تعطیلات نیمه خرداد، امسال نیز دوباره تکرار شده است. به احتمال فراوان همین امروز و فردا جاده‌های لشگرک، تلو و مسیر اوشان به فشم و میگون، بلوارهای امام خمینی و کمربندی رجایی لواسان تا میدان بسیج این شهرستان، مملو از خودروهایی شود که از تهران آمده‌اند. گزارش‌ها و تصاویر مردمی ارسال شده کاملا گویاست که دیروز جمعه 14خرداد 1400، تمامی مسیرهای لواسان در تصرف خودروهایی بود که ساعت‌ها در ترافیک اسیر شده بودند و تعطیلات را بر خود و خانواده‌شان ...!
جدا از اینکه چنین حجمی از مسافر می‌تواند به شیوع کرونا دامن بزند، نکته دیگر اینجاست که لواسان در این شرایط، ‌شهری شلوغ، بهت‌زده و بی‌قانون می‌شود. این منطقه خوش آب و هوای نزدیک تهران که طی دو دهه اخیر، از دست عده‌ای سودجو و رانت‌خوار حوزه شهرسازی با زیر پاگذاشتن قوانین بالادستی و اصول زیست‌محیطی کم درد نکشیده، از دست گردشگرانی که برای چند ساعت کوتاه هم به آنجا می‌آیند، به ستوه آمده است. افزایش آلاینده‌های هوا به واسطه حضور دهها هزار خودرو، اتراق کردن در حوالی انتهایی رودخانه جاجرود، رهاکردن زباله در طبیعت و این روزها شیوع کرونا، همگی در حال خفه کردن جان لواسان و فشم هستند؛ مناطقی که جزو سرمایه‌های ارزشمند بکر و طبیعی استان تهران به شمار می‌آیند اما چوب همین ارزشمندی و البته بی‌توجهی مسئولان را می‌خورند.
موضوع آنجاست که بسیاری از مردم استفاده از طبیعت شمال شرق تهران را حق مسلم خود می‌دانند که درست هم است. اما نکته‌ای که وجود دارد، رعایت حال طبیعتی است که روز به روز نابود می‌شود. اینکه عده‌ای منفعت‌طلب، ویلاها و عمارت‌های آنچنانی حتی در لبه رودخانه احداث کرده‌اند، دلیل نمی‌شود که من و شما نیز به خود اجازه دهیم تا هرجایی بساط منقل و آتش و جوجه را برپا کرده و دست آخر هم زباله‌ها را در طبیعت رها کنیم. البته ناگفته نماند که اختصاصی شدن برخی از محدوده‌های جنگلی شمال شرق تهران و اجازه عدم ورود به همگی شهروندان هم کاری اشتباه به حساب می‌آید. در واقع یا باید یک‌محدوده به دلیل ملاحظاتی به روی همگان بسته باشد یا همه شهروندان بتوانند از طبعیتش استفاده کنند. در غیر اینصورت مردم عادی ناچار هستند، بی‌عدالتی در بهره‌مندی از طبعیت را با حضور پرتراکم در مناطق دیگر جبران کنند.
با وجود این، آنهایی که تعطیلات نیمه خرداد را به لواسان، اوشان و فشم رفتند نسبت به آنهایی که سعی کردند در فضای باز اطراف محله خود لحظاتی را سپری کنند، بازنده به حساب می‌آیند. به عبارتی برنده‌ها به جای اتلاف وقت خود در ترافیک لشگرک و لواسان، از پارک محله خود لذت بردند.  

سخن آخر: مهیا ساختن امکانات رفاهی با اندازه کوچک در محله‌ها یکی از رویکردهای مهم در شهرهای توسعه‌یافته جهان به حساب می‌آید. وجود امکانات در محله‌ها سبب می‌شود تا شهروندان کمتر در شهر تردد داشته باشند و به دیگر مناطق بروند. به طور نمونه با وجود پاتوق‌ها و بوستان‌های محلی، شهروندان قادر خواهند بود، به تفریح در نزدیکی خانه بپردازند و سطح تعاملات اجتماعی و همسایگی‌شان را بالا ببرند. در همین راستاست که مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر سعی کرده تا عرصه‌های همگانی محلی را ایجاد کرده و توسعه دهد. وجود چنین فضاهایی برای توسعه پایدار یک‌شهر اهمیت فراوانی دارند و چه خوب است فارق از آنکه‌ چه طیف سیاسی دوره بعدی مدیریت عالی شهری پایتخت (شورا و شهرداری) را به دست می‌گیرد، این رویکرد ادامه یابد.

کد خبر 605579 برچسب‌ها کرونا سفر - طبیعت‌گردی سفر - گردشگری كرونا در ايران شورای شهر شهر بوستان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کرونا سفر طبیعت گردی سفر گردشگری كرونا در ايران شورای شهر شهر بوستان محیط زیست ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۳۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامبک تماشایی و گل‌های زیبا علیه پرسپولیس!

به گزارش "ورزش سه"، آلومینیوم اراک که مقابل پرسپولیس در نیمه اول با دو گل بازنده شده بود، در نیمه دوم شرایط بسیار بهتری داشت. تعویض‌هایی که مجتبی حسینی سرمربی اراکی‌ها داشت، باعث شد تا این تیم هجومی‌تر شود و در نهایت در دقایق پایانی بازی را به تساوی بکشاند.

اراکی‌ها در دقیقه 84 که حملات‌شان به اوج رسیده بود، توانستند گل اول را توسط مهدی لیموچی به زیبایی وارد دروازه حریف کنند و در وقت‌های اضافی نیمه دوم گل دوم را زدند. در پنجمین دقیقه از وقت‌های اضافی بازی شروین بزرگ یکی از بازیکنان تعویضی آلومینیوم بازی را با ضربه‌ای دقیق به تساوی کشاند.

نکته قابل توجه زیبایی گل‌های لیموچی و بزرگ بود؛ دو مهاجم باتجربه و تکنیکی آلومینیوم با شوت‌هایی دیدنی از فاصله‌ای نه چندان نزدیک توپ را به تور چسابدند و باعث شدند تا رفیعی گلر پرسپولیس فقط مسیر توپ را تماشا کند.

کامبک تماشایی آلومینیوم چند ثانیه مانده به سوت پایان باعث شد تا بازی به وقت‌های اضافه برود و اراکی‌ها در طول 90 دقیقه بازنده نباشند.

دیگر خبرها

  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • کارشناس فوتبال: پرسپولیس با تعویض های اوسمار بازنده شد
  • واکاوی بازی ذوب‌آهن و تراکتور/ بازنده سربلند
  • استقلال و پرسپولیس، یک برنده و یک بازنده!
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • کامبک تماشایی و گل‌های زیبا علیه پرسپولیس!
  • ایران‌پوریان: تراکتور همیشه در نقل‌وانتقالات بازنده است