Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@21:14:43 GMT

وجود 50 هکتار باغ پسته بارده در زنجان

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۴۵۴۴

وجود 50 هکتار باغ پسته بارده در زنجان

جواد تاراسی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در شرایطی که شاهد خشکسالی هستیم روی آوردن به کشت گونه‌هایی با نیاز آبی پایین می‌تواند راهکاری برای نجات کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه محصولاتی چون پسته، زعفران و گیاهان دارویی به دلیل نیاز به آب کم و درآمد زیادی که از آن به دست می‌آید، می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات کشاورزی باشند، افزود: جایگزینی کشت محصولات با نیاز آبی پایین با محصولات پرآب از سیاست‌ها و برنامه‌های مهمی است که دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه پسته از جمله گیاهانی است که علاوه بر مقاومت بالا در برابر خشکی، به لحاظ اقتصادی نیز برای بهره‌برداران بسیار سودآور است، عنوان کرد: این محصول در جایگزینی کشت با محصولات پرآب مورد توجه قرار گرفته است.

تاراسی با اشاره به اینکه استان زنجان در منطقه نیمه خشک سالانه میزان بارندگی کم‌تر از ۲۵۰ میلی‌متر دریافت می‌کند، عنوان کرد: این امر در کنار برداشت غیرمجاز آب از منابع آبی زیرزمینی شرایط دشت‌های استان را بحرانی‌تر می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه جایگزینی کشت درخت پسته با محصولات پر آب‌بری همچون هندوانه می‌تواند در مدیریت آب موثر باشد، اضافه کرد: از طرف دیگر برخی مناطق استان به دلیل اینکه دارای شوری بالایی هستند امکان کشت محصولات متعددی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان زنجان، شهرستان ماهنشان بیشترین میزان کشت پسته را دارد و بیشترین عملکرد محصول نیز در این شهرستان انجام می‌گیرد، افزود: در شهرستان‌های خدابنده و زنجان نیز در سطح محدودی باغات پسته وجود دارد.

تاراسی با بیان اینکه در سطح استان زنجان بیش از ۴۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که قریب به ۵۰ هکتار از آن بارده هستند، عنوان کرد: در طول سال گذشته ۶۷ تن از سطح باغات بارور، پسته برداشت شد که امسال پیش‌بینی به افزایش این میزان است.

انتهای پیام/73009/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: پسته زنجان گیاهان دارویی خشکسالی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۴۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ سطح مزارع گل‌محمدی در این منطقه، اکنون ۱۵ هکتار است که سه هکتار از آن، به بهره برداری اقتصادی رسیده است.

به سبب ارزش اقتصادی بالا، نیاز آبی کم و سازگاری با اقلیم منطقه، سالانه تا ۵ هکتار به این سطح افزوده می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • هیات تجاری نروژی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان زنجان بازدید کرد
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش
  • آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند