Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس قوانین کره جنوبی بسیاری مجبورند مواد غذایی اضافه خود را جدا کرده و آن را بازیافت کنند.

به گزارش عصر ایران، کره جنوبی به عنوان یکی از زباله سازان مواد غذایی روند خود را تغییر داده و به یکی از بازیافت کنندگان آن تبدیل شده است.

روند بازیافت مواد غذایی در کره جنوبی بسیار موفق بوده و میزان بازیافت آن حدود 95 درصد برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کره جنوبی چگونه این کار را می‌کند؟

بی بی سی در گزارشی نوشت: غذاهای کره‌ای به صورت سنتی با غذاهای فرعی، چاشنی‌های مختلف و مخلفات گوناگون سرو می شوند.

این غذاهای جانبی بسیار گسترده "بنچان" نام دارند و معمولا در رستوران‌ها به صورت رایگان سرو می شوند.

غذاهای فرعی (بنچان) در کره جنوبی/ عکس تزئینی است

در بسیاری مواقع مشتریان توان تمام کردن غذاهای جانبی خود را ندارند و ناخودآگاه آنها را به سمت سطل‌های زباله می‌فرستند.

اما براساس قوانین کره جنوبی افراد باید ضایعات غذایی خود را در سطل‌های زباله ویژه ریخته و آن را از دیگر زباله ها تفکیک کنند. آنها همچنین باید برایی بازیافت و جمع آری زباله‌های مواد غذایی هزینه کنند.

چه قدر باید برای یک باکس زباله مواد غذایی اضافی پرداخت کرد؟

رستوران خان "لی" باید برای یک سطل متوسط مواد غذایی حدود 2600 ون کره جنوبی (2.60 دلار یا 1.80 پوند) پرداخت می‌کند.

 

 یک سطل مخصوص بازیافت برای زباله های مواد غذایی/ عکس: گزارش تصویری بی بی سی

 در کمتر از 3 دهه کره جنوبی از یک کشور هدر دهنده مواد غذایی به یکی از بازیافت کنندگان آن تبدیل شده است.

 کره جنوبی ملتی است که با هدر رفت مواد عذایی مبارزه می‌کند

آقای "شین" و تیمش اضافات مواد غذایی در طول سال گذشته را در سئول جمع آوری کرده‌اند.

 وی در این باره گفت: در تابستان این سطل های بوی بدی می‌دهند و در زمستان زباله های غذایی یخ می‌زنند و به سختی از سطل ها بیرون می‌آیند. برخی از اضافات یا زباله‌های غذایی به مراکز کمپوست ارسال شده یا به سوخت‌های زیستی تبدیل می‌شوند.

تیم مخصوص جمع آوری زباله‌های مواد غذایی در کره جنوبی/ عکس: بی بی سی

بخشی از زباله‌های غذایی به مراکزی ویژه رفته و با تجهیزات خاص خشک می شوند و در نهایت از آنها خوراک مرغ و طیور ساخته می‌شود.

 

در برخی از مراکز ویژه مواد غذایی خشک شده و از آنها خوراک دام و طیور می سازند/ عکس: گرفته شده از گزارش تصویری بی بی سی

24 سال پیش زباله‌های غذایی وارد مراکز دفن زباله می‌شد و زمین‌ را آلوده می‌کرد.

غذاهای فاسد منبع چشم‌گیر تولید "متان" به شمار می‌آیند و گرمایش جهانی را شدت می‌بخشند.

 بوی وحشتناک مواد غذایی فاسد نیز مردم به ویژه ساکنان نزدیک به مراکز دفن زباله ناراحت می‌کند.

خانم "کیم میهاو" به عنوان یکی از پیشنهاد دهندگان تغییر سیستم زباله‌های غذایی در کره جنوبی در این باره گفت: همیشه اعتراض زیادی به نحوه بازیافت‌های قبلی وجود داشت و کره‌ای‌ها آگاهی مدنی قدرتمندی برای این اعتراض‌ها دارند.

 او افزود: در این مواقع والدین بچه‌های خود را به مدرسه نفرستادند و برخی با خودروهای سنگین یا خوابیدن در حاشیه خیابان‌ها مسیرهای رفت و آمد را مسدود کردند و اعتراض شدید خود به هدر رفت مود غذایی و بازیافت نشدن آن را نشان دادند.

 

آموزش بازیافت زباله‌های غذایی در کره جنوبی بیش از 16 سال زمان برد/ عکس: دویچه وله

دولت کره جنوبی در سال 1997 با معرفی قانون جدید به این اعتراضات واکنش نشان داد و دستور جداسازی و بازیافت مواد غذایی را صادر کرد.

گسترش تجهیزات و آموزش شهروندان کره جنوبی برای بازیافت مواد غذایی بیش از 16 سال زمان برد.

 حدود 8 سال پیش تولید زباله مواد غذایی در کره جنوبی به بخشی از سیستم  (Pay as you throw) "هرچه زباله تولید کنید به همان نسبت پول پرداخت کنید"، تبدیل شد.

این روند فرایند پیچیده‌ایست . برای مثال خانم "لی"  مالک رستوران در کره به شیوه خود مواد غذایی را در سطل های ویژه بازیافت می‌ریزد. 

او باقی مانده چند نوع غذا را در یک سبد می ریزد و آنقدر آنها را می‌فشارد تا بخش زیادی از آب آن گرفته شود. این روش هزینه کمتری هم برایشان می تراشد.

 در نهایت او برچسب های پیش پرداختی بر روی سطل ها می‌گذارد.

 

برچسب پرداخت برای زباله غذایی روی سطل ویژه بازیافت یک رستوران کره ای قرار می گیرد/ عکس: بی بی سی

 در نهایت سطل‌ها به بخشی دسترسی ماموران  حمل و نقل منتقل می‌شوند.

در کنار این باکس ها دو روش دیگر برای سنجش مقیاس تولید اضافات مواد غذایی وجود دارد.

روش اول پرداخت هزینه برای کیسه‌های پلاستیکی حاوی زباله‌های غذایی و روش دوم  استفاده از دستگاهای فناورانه پیشرفته تر در این کشور است. 

 

دستگاه مخصوص باری پرداخت هزینه زباله غذایی/ عکس: بی بی سی

 

دستگاه‌های ویژه با خواندن کارت‌های شناسایی شما و بررسی میزان زباله تولیدی مبلغ مورد نیاز را به صورت خودکار از حسابتون کم می‌کنند. فقط کافی است بخشی از اطلاعات وارد این دستگاه شود.

در سال‌های گذشته نرخ بازیافت زباله‌های مواد غذایی به شکل چشم‌گیری در کره جنوبی افزایش یافته و به بیش از 95 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد این میزان بیشترین نرخ تولید زباله غذایی برای مردم این کشور باشد.

 با این وجود هنوز چالش های زیادی در این زمینه وجود دارد.

 با وجود تعداد زیادی از مراکز و تجهیزات بازیافت مواد غذایی، تعداد بسیار کمی از آنها سودآور هستند و بسیاری از آنها محصولات خود را به صورت رایگان تولید می‌کنند.

این موضوع سوالات در باره پایداری این سیستم را افزایش داده است.

از طرفی با افزایش نرخ بازیافت زباله غذایی حجم تولید این مواد در این کشور نیز بالا باقی مانده و  مواد غذایی زیادی هنوز به زباله تبدیل می‌شوند.

از طرف دیگر حدود 20 تا 30 درصد از غذای بازیافتی حیوانات نیز بی استفاده باقی می‌ماند.

شاید سیستم بازیافت مواد غذایی کره جنوبی چندان هم فو العاده نباشد اما نتیجه تاثیرگذاری داشته است و نشان می‌دهد زمانی که اراده کنید اتفاقات جالبی رقم می‌خورد.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زباله های مواد غذایی بازیافت مواد غذایی غذایی در کره جنوبی زباله های غذایی مواد غذایی بازیافت کنند زباله غذایی زباله ها بی بی سی سطل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

کمتر کسی می‌داند که برخی مواد غذایی برای صبحانه مناسب نیستند، چون نباید با معده‌ی خالی خورده شوند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه ابتدا از مواد غذایی‌ای خواهیم گفت که باید از خوردن آن‌ها با معده‌ی خالی پرهیز کنید و بعد از آن، مواد غذایی‌ای را معرفی خواهیم کرد که می‌توان آن‌ها را با معده خالی خورد.

مواد غذایی که نباید آن‌ها را با معده خالی خورد ۱- شیرینی‌های درست شده با خمیر پای و خمیر هزارلا

مواد غذایی خمیرمایه دار باعث تحریک جداره‌ی معده می‌شوند و ممکن است باعث نفخ شوند.

۲- شیرینی و شکلات

خوردن مواد غذایی قندی باعث بالا رفتن سطح انسولین در بدن می‌شود، امری که فشار زیادی به پانکراس که هنگام صبح تازه بیدار و فعال شده، وارد می‌کند. این امر می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری دیابت شود.

۳- ماست و دیگر محصولات لبنی تخمیری

اگر با شکم خالی ماست بخورید، اسید معده باکتری‌های مفید لاکتیک اسید درون ماست را از میان می‌برد؛ بنابراین خوردن ماست با معده‌ی خالی فایده‌ای برای بدن ندارند.

۴- گلابی

فیبر خام درون گلابی می‌تواند به غشای مخاطی ظریفی معده‌ی خالی صدمه بزند.

۵- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی تانیک اسید است که اسیدیته‌ی معده را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به زخم معده شود.

۶- خیار و دیگر سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات خام مملوء از اسید‌های آمینه هستند. با این حال، اگر با معده‌ی خالی خورده شوند می‌توانند باعث سوزش معده، نفخ و شکم درد شوند.

۷- موز

اگر با معده‌ی خالی موز بخورید این کار باعث افزایش شدید میزان منیزیم موجود در خون می‌شود. این امر می‌تواند به قلب صدمه بزند.

۸- ادویه جات

غذا‌های تند می‌توانند باعث تحریک شدن غشای مخاطی معده و وارد شدن صدمه به آن شوند و میزان تولید اسید معده را افزایش دهند، مسأله‌ای که عامل بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش است.

۹- نوشیدنی‌های گازدار سرد

مصرف نوشیدنی‌های گازدار در زمان صبح می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به غشای مخاطی معده شود و خونرسانی به معده را کاهش دهد. درنتیجه، مواد غذایی با سرعت کمتری هضم خواهند شد.

۱۰- مرکبات

مرکبات سرشار از اسید میوه هستند. این میوه‌ها اگر با معده‌ی خالی خورده شوند می‌توانند باعث سوزش معده شوند و همینطور ریسک گاستریت یا همان التهاب معده و حتی زخم معده را افزایش دهند.

مواد غذایی که می‌توانید آن‌ها را با معده خالی بخورید ۱- جو دو سر

جو دو سر یک لایه‌ی محافظ به دور جداره‌ی معده ایجاد می‌کند که جلوی آسیب رساندن اسید معده به دیواره‌های این اندام را می‌گیرند. جو دو سر همچنین حاوی فیبر محلول در آب است که برای کاهش سطح کلسترول مفید است.

۲- گندم سیاه

گندم سیاه دستگاه گوارش را با ملایمت تحریک می‌کند. این ماده غذایی منبع بسیار خوبی نیز برای پروتئین، آهن و ویتامین است.

۳- فرنی آرد ذرت

فرنی آرد ذرت به از میان رفتن سموم و فلزات سنگین از سیستم بدن کمک می‌کند و به جمعیت میکروفلور دستگاه گوارش (میکروب‌های مفیدی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند) تعادل می‌بخشد و سیری طولانی مدتی نیز ایجاد می‌کند.

۴- جوانه گندم

۲ قاشق غذاخوری جوانه گندم نزدیک به ۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین E و ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فولیک اسید را تأمین می‌کند. این ماده غذایی همچنین به دستگاه گوارش می‌کند عملکرد درستی داشته باشد.

۵- تخم مرغ

پژوهش‌ها نشان داده مصرف تخم مرغ برای صبحانه می‌تواند میزان کالری دریافتی روزانه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

۶- هندوانه

خوردن هندوانه با معده‌ی خالی، بدن را از مقدار مناسبی آب برخوردار می‌کند. به علاوه، هندوانه به دلیل داشتن لیکوپین فراوان برای سلامت چشم‌ها و قلب هم مفید است.

۷- بلوبری

پژوهش‌ها می‌گوید مصرف منظم بلوبری باعث بهبود حافظه و تنظیم فشار خون و سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود، به ویژه اگر برای صبحانه مصرف شود.

۸- نان غلات کامل بدون خمیرمایه

کربوهیدرات و دیگر مواد مغذی موجود در این نوع نان‌ها برای بدن ضروری هستند. بهترین زمان برای مصرف این نوع نان صبح زود است.

۹- آجیل

آجیل اگر برای صبحانه مصرف شود باعث بهبود سلامت گوارشی می‌شود و سطح pH درون معده را متعادل می‌کند.

۱۰- عسل

عسل به بیدار و فعال شدن بدن در زمان صبح کمک می‌کند و به سیستم بدن قدرت و انرژی می‌بخشد. این ماده غذایی همچنین فعالیت مغزی را بهبود می‌بخشد و میزان تولید هورمون شادی بخش ِ سروتونین را افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟