Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، قرعه‌کشی اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی برگزار شد.

این مناظره از ساعت ۱۷ آغاز شد و پیش از شروع مناظره، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۵ خود را به ساختمان شیشه‌ای جام جم رساندند.

اجرای این مناظره را «مرتضی حیدری» برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناظره انتخاباتی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می‌شود.

۱۷:۳۸ قاضی زاده هاشمی: مسئولین کشور به جای حفاظت از پول ملی، از ارز خارجی حراست می‌کنند

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزش پول ملی، گفت: ما اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، ارزش پول ملی را هم می‌توانیم حفظ کنیم.

رئیسی گفت: در کشور ما مسئولین مربوطه به جای حفاظت از پول ملی، مسئول حراست از پول خارجی شده‌اند. ای کاش رئیس بانک مرکزی خودش را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.

۱۷:۳۰ همتی: اغلب وعده‌هایی که نامزدها می‌دهند، امکان تحقق ندارد عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین دور از مناظرات انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص ابربدهکاران بانکی گفت: ابراز تأسف کنم که نمایندگان توانای مرم ایران در این مناظرات حضور ندارند. مردم ایران! همه شما در اینجا نماینده ندارید.

همتی گفت: وضعیت اقتصادی ایران به گونه‌ای است که اغلب وعده‌هایی که نامزدها می‌دهند، امکان تحقق ندارد. من اقتصاددان هستم و می‌گویم ما منابع لازم را برای این وعده‌ها نداریم.

۱۷:۳۰ رضایی: رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است / همتی دست در جیب مردم می‌کند

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاح فرآیند بودجه ریزی کشور، گفت: ۸ سال پیش در همین مکان در مقابل آن کلید بی خاصیت یک، هزار تومانی نشان دادم و گفتم اگر اوضاع اینطور پیش برود، پول ملی کم ارزش خواهد شد.

وی گفت: چرا باید مردم ما در زباله گردی و نان قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است و هرگاه مشکلی برای دولت پیش می‌آید، دست در جیب مردم می‌کنند.

رضایی گفت: بلایی که بانک مرکزی و آقای همتی در مورد کسر بودجه آوردند و دست در جیب مردم می‌کنند، آیا می‌خواهید ارزش پول ملی ثابت بماند؟

۱۷:۲۴ رئیسی: باید برای «رونق تولید» جذابیت ایجاد کنیم / لزوم برخورد با قاچاق

سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در خصوص موانع تولید و راهکارهای وی در این ارتباط، اظهار داشت: موانع تولید، کاری کرده است که تولیدکنندگان ما با انگیزه حضور پیدا کردند اما تولیدشان با مشکل مواجه شده است.

رئیسی گفت: باید برای رونق تولید جذابیت ایجاد کرده و از آن طرف جذابیت امور اقتصادی غیر مولد را کم کنیم.

وی افزود: این مساله نیاز به سازوکار دارد، جذابیت نداشتن به معنای این است که سازوکارهایی مثل مالیات و کاستن از مالیات تولیدکنندگان را وضع کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید با قاچاق مقابله شود و نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود.

۱۷:۰۰ قرائت اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قرائت شد.

در این اطلاعیه آمده است: این کمیته شامل وزیر کشور، دادستان کل، دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وزارت کشور، رئیس سازمان صداوسیما و یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به عنوان منتخب سه قوه است.

این کمیسیون موظف است طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزدها در خصوص سایر نامزدها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت و یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور، بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.

برای احترام به افکار عمومی مردم شریف ایران، رعایت و اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری به نامزدهای محترم یادآوری شده است.

امیدواریم نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت «موضوعات اقتصادی» فضایی اخلاق‌مدارانه، آگاهی‌بخش و در جهت شناخت از برنامه‌ها ودیدگاه‌های نامزدهای محترم پدید آورد.

۱۶:۴۰ قرعه‌کشی صندلی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

قرعه‌کشی نوبت نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره زنده تلویزیونی انجام شد. بر این اساس شماره صندلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره به شرح زیر است:

سعید جلیلی صندلی شماره ۱

سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره ۲

امیرحسین قاضی زاده هاشمی صندلی شماره ۳

علیرضا زاکانی صندلی شماره ۴

محسن رضایی صندلی شماره ۵

محسن مهرعلی زاده صندلی شماره ۶

عبدالناصر همتی صندلی شماره ۷

در خلال این قرعه‌کشی زمانی که مجری از همتی خواست که شماره‌ای را انتخاب کند، همتی خطاب به مجری برنامه قرعه کشی کاندیداها گفت: چرا همه را «آقا» صدا کردید، جناب رئیسی را «جناب آقا»؟

محسن مهرعلی زاده نیز زمانی که از او خواسته شد عددی را انتخاب کند، عدد ۳ را انتخاب کرد در حالی که این شماره قبلاً توسط نامزد دیگری انتخاب شده بود.

۱۶:۳۱ زاکانی: رقابتم با اژدهای هفت‌سر فساد و قبیله سالاری است

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی، در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد گفت: به روح امام (ره) و شهدا درود می‌فرستم. سعی می‌کنم با استدلال، منطق، عدد و رقم با نامزدهای انتخابات صحبت کنم تا هم قابل قضاوت باشد و هم با واقعیات جامعه تطبیق کند و هم شعاری نباشد، راهکارهایی برای عبور از شرایط ارائه می‌کنم، توانمندی‌های داخل کشور بسیار بالاست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کشور در وضع اسفناکی اداره می‌شود، بنده آمده‌ام تا با اژدهای هفت‌سر فساد، قبیله سالاری، باند بازی و ناکارآمدی رقابت کنم.

زاکانی ادامه داد: آمده‌ام تا حق مردم را بگیرم، این حق مردم نیست که با چنین وضعیتی زندگی کنند، بنده رقیب خود را به فساد، ناکارآمدی و قبیله سالاری می دانم.

۱۶:۱۶ مهرعلیزاده: رئیسی تنها رقیب من است / صادقانه با مردم حرف می‌زنم

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی، گفت: سعی می‌کنم صادقانه با مردم حرف بزنم. سعی می‌کنم آنچه را که درد و دل مردم است با آنها در میان بگذارم و راهکارها را به آنها بگویم. وی افزود: سعی می‌کنم آن‌هایی که در صحنه حاضر شدند و آشنایی با این عرصه را ندارند آشنا کنم، که این عرصه، عرصه مشکلی است و باید سابقه‌شان، تحصیلات‌شان و تجربیات‌شان در این کار باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای رئیسی تنها فردی است که بر اساس نظرسنجی‌ها می‌تواند رقیب من باشد.

۱۶:۰۶ مردم تغییر می‌خواهند / من خود را رقیب فساد می‌دانم

سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به محل مناظره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امام و شهدا به دنبال اجرای عدالت بودند، گفت: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض. امروز موضوع مهم اجرای عدالت است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد یک تحول در حوزه اجرایی کشور بسیار ضروری است، افزود: مردم تغییر را می‌خواهند. وضع موجود موجب نگرانی و ناامیدی مردم است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: لازمه تغییر حضور مردم در میدان است. مردم همیشه نشان داده‌اند که بهترین تصمیم را می‌گیرند.

رئیسی تصریح کرد: من رقیب خود را ناکارآمدی، فساد و وضعیت ناپسند مردم می‌دانم. وی با تاکید بر اینکه مردم امروز کارنامه و برنامه را با هم خواهند دید، گفت: مردم باید با عملکرد افراد قضاوت کنند که آیا توان اجرای برنامه وجود دارد یا نه؟ باید داوری را به عهده مردم گذاشت.

۱۵:۴۹ جلیلی: رقیب من کسی است که کشور را متوقف و معطل می‌کند

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش، جهت برگزاری برنامه مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

وی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما، گفت: ما فکر می‌کنیم که کشور ۸ سال روند کندی داشت و در بسیاری از موضوعات آنگونه که باید و شاید اداره نشد و توقف داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در این هشت سال ما کارهای جدی کردیم و سایه به سایه دولت و تحولات آن را دنبال کردیم و یک برنامه‌ای را در ۸ سال نوشتیم. فکر می‌کنیم که کشور امروز این ظرفیت را دارد که در ۴ سال آینده جهش پیدا کند و در ۴ سال آینده کشور نباید فقط اداره شود.

جلیلی گفت: رقیب ما کسی است که کشور را بخواهد متوقف و معطل کند و هر روز یک بهانه داشته باشد.

وی بیان کرد: روش ما این است که با اقناع و اخلاق اسلامی مطالب خود را به ملت ایران تقدیم کنیم و حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات، تعقیب مناظره‌ها و مباحث نامزدها و انتخاب آگاهانه آنان می‌تواند کشور را به یک جهش قابل اعتنا برساند.

۱۵:۴۳ رضایی: رقیب من مقصرین وضع موجود هستند

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد، گفت: در ۱۵ خرداد نقطه جدیدی در حیات سیاسی ملت ایران رقم خورد. من برای دفاع از ملت ایران و دفاع از میراث انقلاب به مناظره‌ها آمده‌ام تا بتوانم حرف‌ها و برنامه‌هایم را مطرح کنم و به عنوان سرباز وطن از این میراث بزرگ پاسداری کنم.

وی افزود: کاملاً آمادگی دارم با وضعیتی که در کشور مستقر شده رقابت کنم، بنابراین هر کدام از آقایانی که مقصر و مسبب وضع موجود هستند، رقیب من خواهند بود. چه خودشان مستقیماً در مسئولیت بوده‌اند یا نمادی از دولت و مجلس‌های گذشته بودند که وضعیت کشور را به این روز رسانده‌اند، بنابراین جز برای دفاع از ملت ایران و جز با زبان حقیقت مسیر دیگری را پیش نخواهم گرفت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در این رابطه بسیار قوی عمل خواهم کرد و هیچ نوع مسامحه‌ای را به خودم راه نخواهم داد. امیدوارم بتوانم وظیفه و مسئولیت سنگینی را که شهدا بر دوشم گذاشته‌اند در این مناظره‌ها ادا کنم.

۱۵:۳۶ همتی: رقیب من، قهر مردم با صندوق رأی است

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: من الان یک شهروند عادی هستم. تا چند وقت پیش رئیس بانک مرکزی بودم الان یک استاد دانشگاه هستم.

وی ادامه داد: آمده‌ام در مقابل یک جریانی که تلاش می‌کند کشور را با سیاسی کاری ادامه بدهد و اداره کند بیاستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: می‌خواهم به آنها بگویم بحران اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور، راه حل دارد. من آمده‌ام که بگویم اقتصاد ایران را از سیاست خارج کنم. آمده‌ام که بگویم جوان‌ها را باید از حصر مقررات خارج کنیم. آمده‌ام بگویم نفت را باید از حصر آمریکا خارج کنیم.

همتی تاکید کرد: از همه مهمتر آمده‌ام بگویم که مردم را از حصر خارج کنیم. از حصر جریانی که پنج نامزد آن‌ها در این انتخابات وجود دارد. رقیب من، قهر مردم با صندوق رأی است. امیدوارم مردم پیروز این صحنه شوند.

۱۵:۲۴ قاضی‌زاده هاشمی: آمده‌ام تا زیر میز «روش کشورداری» بزنم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش برای برگزاری برنامه مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

وی در بدو ورود به صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: من حل مشکل را در جابجا شدن اشخاص نمی‌دانم. مشکلات پایدارتر از اینهاست، نوع کشورداری و حکمرانی ما مشکل دارد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه انقلاب اسلامی علیرغم توفیقاتی که داشته، نظام اداری را نتوانسته بر اساس آرمان‌ها تغییر دهد، گفت: برای تحول عظیم پا به میدان گذاشتم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه من صدای جوانان، زنان بانوان و دختران هستم، تاکید کرد: صدای سربازان و آسیب دیدگان از بورس هستم. من رقیب خود را شخص نمی‌دانم من به قول ضرغامی آمده‌ام تا زیر میز بزنیم البته نه میز اشخاص بلکه زیر میز روش کشور داری.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: مناظره انتخاباتی سازمان صداوسیما انتخابات 1400 سازمان صداوسیما مناظره انتخاباتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اولین مناظره انتخاباتی اولین مناظره انتخابات پاسخ به سوالی نامزدهای انتخابات دست در جیب مردم سازمان صدا و سیما جمع خبرنگاران سازمان صداوسیما قاضی زاده هاشمی صندلی شماره سعی می کنم آمده ام مناظره ها ملت ایران قرعه کشی پول ملی رقیب من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس

راه دشوار محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس برای رسیدن به ریاست دوره دوازدهم مجلس بر کسی پوشیده نیست؛ راهی که هاتف صالحی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا، از چهره‎های نزدیک به طیف قالیباف معتقد است، اگر به سرمنزل مقصود نرسد، حتی ممکن است قالیباف قید نمایندگی مجلس را هم بزند.

به گزارش هم میهن، او در گفت‌وگویی، مذاکره و ائتلاف قالیباف با تندروها برای دوره بعدی مجلس را مورد بررسی قرار داد که در ادامه می‎آید:

چرا قالیباف برای ورود به مجلس در انتخابات ۱۴۰۲ با جبهه پایداری ائتلاف کرد؟ به نظر شما این ائتلاف پس از انتخابات هم ادامه خواهد داشت و فراکسیونی در مجلس با حضور شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و پایداری شکل می‌گیرد؟

برخی رفتارها پراگماتیسمی است که متناقض به نظر می‌رسد اما در ساحت سیاست یک امر مرسوم و طبیعی است. یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های جبهه پایداری، مخالفت با محمدباقر قالیباف است. قالیباف هم تاکنون سر سازگاری با جبهه پایداری نداشته است. اما در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ این دو با هم ائتلاف کرده و لیست واحدی را تشکیل دادند. اگر جبهه پایداری رویکرد ایدئولوژیک دارد چرا این اتفاق افتاد؟

جبهه پایداری در سال‌های اول (۱۳۹۰) که از احمدی‌نژاد جدا شد جزوه‌ای به نام «استقامت در منطقه ممنوعه» را منتشر کرد. اما جبهه پایداری نتوانست به این استقامت پایدار بماند. جبهه پایداری بر این عقیده بود که هر کسی را در حلقه خود نپذیرد و بر این عقیده است که علی لاریجانی، حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و به‌ویژه قالیباف را نپذیرد.

قالیباف از دید جبهه پایداری یک تکنوکرات غیرانقلابی است. در این سال‌ها هم تخریب قالیباف توسط این جریان انجام شد. اما برای رسیدن به پیروزی در میدان انتخابات گاهی لازم است که با دشمن هم ائتلاف شود که به‌عنوان پراگماتیسم شناخته می‌شود و مماس با اپورتونیسم (فرصت‌طلبی) است. رفتار جبهه پایداری در طول این سال‌ها فرصت‌طلبانه بوده است.

پراگماتیسم (عملگرایی محض) و اپورتونیسم (فرصت‌طلبی) نسبتی با مبانی ایدئولوژیک جبهه پایداری و استقامت در منطقه ممنوعه ندارد و این نشان می‌دهد جبهه پایداری از مبانی و ارزش‌های اولیه خود دور شده است. چراکه قالیباف عوض نشده و اتفاقاً طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ بیشتر از مبانی جبهه پایداری دور شده است.

قالیباف چرا تن به ائتلاف با جبهه پایداری داد با وجود آنکه می‌دانست این طیف او را تخریب کرده است؟

این کیاست قالیباف بود. او در تعامل با جبهه پایداری، دشمن یک دهه اخیر خود را به یک دوست تاکتیکی تبدیل کرد.

قالیباف مجبور است برای حفظ ریاست در دوره آینده مجلس با تندروهایی بر سر میز مذاکره بنشیند که او را در انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ و پس از آن تخریب کرده‌اند. شما این مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من قالیباف دو رقیب اصلی و جدی دارد؛ یکی جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم و دیگری دولت سیزدهم. من اصلاح‌طلبان را رقیب قالیباف نمی‌دانم. یقیناً طیف میانه‌رو و معتدلان راه‌یافته به مجلس دوازدهم قالیباف را دشمن خود نمی‌دانند و براساس پراگماتیسم مجبورند بین قالیباف با افرادی مانند ذوالنوری، رسایی، آقاتهرانی و… قالیباف را ترجیح دهند. قالیباف باید حلقه خود را با جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم تنظیم کند و با دولت سیزدهم مواجهه تعادل‌بخشی را در پیش بگیرد.

چرا حامیان دولت سیزدهم رقیب جدی قالیباف محسوب می‌شوند؟

قالیباف برسر دوراهی گیر کرده بود و اتاق فکر او به این نتیجه رسیدند که در صورت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴، نباید در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شرکت کند و فرصت را برای سامان‌بخشی سرمایه اجتماعی خود هزینه کند. در غیراین‌صورت باید برای کسب کرسی ریاست مجلس وارد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شده و فاتحه ریاست‌جمهوری را برای ۴ سال می‌خواند.

تصمیم این بود که قالیباف همچنان رئیس مجلس باقی بماند و اگر قرار است کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، در سال ۱۴۰۸ وارد این کارزار شود اما جریانی که دولت سیزدهم را در دست دارند، به‌نوعی موتلف با قالیباف بودند چراکه قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ به احترام آقای رئیسی کنار کشید و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز به احترام رئیسی وارد انتخابات نشد. اما دولت قدردان این اقدام قالیباف نبوده، او را دیگری دانستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا قالیبافِ رئیس تضعیف‌شده‌ی مجلس دوازدهم باشد و احتمال ورود قالیباف به رقابت ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ را به صفر برسانند. به همین دلیل است که دولت از جبهه پایداری پشتیبانی می‌کند.

مگر جبهه پایداری در انتخابات مجلس با قالیباف ائتلاف نکرده است؟

جبهه پایداری در انتخابات با قالیباف ائتلاف کرد اما به محض اتمام انتخابات مجلس، در زمین قالیباف بازی نکرد و به رقیب قالیباف برای کسب کرسی‌های مجلس تبدیل شد. این به دلیل آن است که رفتارهای پراگماتیسم کوتاه‌مدت و غیرقابل تحلیل است. در حقیقت نگاه‌ها بلندمدت و ایدئولوژیک نیست بلکه زودگذر است برای کسب هدف‌های حداکثری. قالیباف باید مراقب رفتارهای جبهه نوپدید رادیکال‌ها باشد، چراکه رقیب اصلی قالیباف است. این جبهه در ماه‌های آینده منتقد قالیباف و همچنین دولت ابراهیم رئیسی می‌شود.

با این تفاسیر قالیباف می‌تواند با جبهه نوپدید بر سر ریاست مجلس ائتلاف کند؟

کاری بسیار سخت است. با این وجود نگاه معتدلان و عقلای مجلس به ریاست قالیباف مثبت است. سایر ارکان حاکمیت نیز ریاست مجلس قالیباف را به ریاست تندروها ترجیح می‌دهند چون قالیباف قابل کنترل و مدیریت است که رفتارهایی قابل پیش‌بینی دارد. اما جبهه پایداری غیرقابل پیش‌بینی است و تصمیمات یک‌شبه اتخاذ می‌کند. اگر رئیس مجلس از این طیف باشد، دود آن به چشم مجلس، مردم و حاکمیت می‌رود. این انتخاب بین بد و بدتر است و عقل حکم می‌کند که «بد» را انتخاب کنند.

بعضی از افراد با جبهه پایداری و لیست شانا وارد مجلس نشدند، بلکه با حمایت امنا و رائفی‌پور به بهارستان رسیدند. این افراد چه رویکردی را در رابطه با قالیباف در پیش خواهند گرفت؟

در ادبیات سیاسی امروز کشور مراد از جبهه پایداری صرفاً تشکیلات سیاسی نیست، بلکه تفکر پایداری است. این همان تفکر رادیکال نوپدید در ساحت سیاست جمهوری اسلامی ایران است که قواره‌ای ندارد و مشمول رفتارها، نگرش‌ها و تصمیم‌های پارادوکسیکال است. بنابراین این افراد هم جزو پایداری محسوب می‌شوند و از لحاظ تفکری مماس با جریان پایداری قرار می‌گیرند. همان خطری که قالیباف از جانب جبهه پایداری حس می‌کند از سوی این افراد هم احساس می‌شود.

از نظر قالیباف تمام این افراد یک جریان هستند بنابراین باید تقابل تنظیم‌گر یا مواجهه تعادل‌بخش با این افراد داشته باشد. یعنی وارد دعوا با آن‌ها نشود و تقابل آشکاری نداشته باشد. زمان انتخابات ۱۴۰۲ بی‌تقوایی‌هایی در عرصه رسانه انجام و اسنادی منتشر شد و حاکی از آن است که ساحت سیاست (رفتارهای سیاست‌ورزی منتهی به انتخابات) در شرایط کنونی کشور ناپاک و آلوده است و اخلاق‌مدارانه نیست.

منظور از تعادل‌بخشی این است که قالیباف به سهم‌خواهی‌ها و امتیازات تندروهای مجلس دوازدهم پاسخ دهد؟

قالیباف در این شرایط باید رفتار پراگماتیسم از خود نشان دهد و دشمن را تبدیل به مخالف کند و ضدیت را از دشمن بگیرد. مخالف را به منتقد و منتقد را به کنشگر خنثی و سپس دوست خود تبدیل کند.

در این مدت کوتاه قالیباف می‌تواند این راه پیچیده را طی کند تا رئیس مجلس باقی بماند؟

کار بسیار سختی است. قالیباف نسبت به کنشگران دیگر (رؤسای سابق قوا) یک مؤلفه مثبت دارد. قالیباف همچنان در درون ساختار جمهوری اسلامی قدرت و ظرفیت کنشگری دارد، بنابراین باید نقش میانجی را در مواجهه با این طیف رادیکال ایفا کند. در درون ساختار سیاسی فقدان حلقه میانجی بین حاکمیت و مردم محسوس است و قالیباف می‌تواند این نقش را ایفا کند.

اما قالیباف در دوره دوازدهم چهارمین منتخب تهران است؛ آن‌هم در انتخاباتی که مشارکت در حداقل خود قرار داشت. قالیباف بدون داشتن پشتوانه مردمی می‌تواند مطالبات آن‌ها را دنبال کند؟

اگر قالیباف تغییری در رویکرد خود در قبال مردم نشان دهد شکی نیست که مورد اقبال مردمی قرار می‌گیرد.

اگر این تغییر را در رویکردش ایجاد کند چطور تندروها را از خود راضی نگه می‌دارد؟

سختی کار همین است. قالیباف باید طوری رفتار کند که با مشکل مواجه نشود.

اما این پروسه بلندمدت است و به انتخاب ریاست مجلس دوازدهم نمی‌رسد.

بله. این پروسه بلندمدت است و راهی برای ورود به ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ است. موضوع این است که وجاهت شخصی (با افشاگری‌های جبهه پایداری در انتخابات مجلس) و آینده سیاسی قالیباف در معرض خطر است. بنابراین قالیباف باید تکلیف خود را مشخص کند. قالیباف در این دو ماه (تا انتخابات ریاست مجلس دوازدهم) می‌تواند تنها نظر معتدلان و اصلاح‌طلبان راه‌یافته به مجلس را جلب کند و راه سختی در این خصوص ندارد.

به نظر شما قالیباف می‌تواند ریاست مجلس را به دست آورد؟

من ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم را تقریباً قطعی می‌دانم. اما تمام سعی جبهه پایداری و دولت این است که قالیباف رئیس مجلس نشود اگر هم به ریاست رسید، رئیس مجلس تضعیف‌شده‌ای باشد تا خطر قالیباف در انتخابات ریاست ۱۴۰۴ را کاهش دهند تا به‌عنوان رقیب مقتدری مطرح نشود. قالیباف خطری بالقوه برای ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود چراکه شرایط ریاست‌جمهوری را دارد و همیشه دوست داشته که سکان ریاست‌جمهوری را به دست بیاورد.

اگر قالیباف در دوره دوازدهم رئیس مجلس نشود، به‌عنوان یک نماینده چه رویکردی را در پیش می‌گیرد؟

اگر فرض کنیم قالیباف رئیس مجلس دوازدهم نشود و به‌طور ناپلئونی این کارزار را ببازد؛ قالیباف نماینده مردم تهران در مجلس می‌شود و باید ۴ سال درگیر راهروهای مجلس شود. آیا قالیباف این شرایط را می‌پذیرد؟ قطعاً خیر. شکی نیست که قالیباف از مجلس انصراف می‌دهد و آماده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ می‌شود.

یعنی ۵ سال در هیچ مسئولیتی به کار گمارده نمی‌شود؟

به هر حال او در یکی از نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان یا مراکز دیگر حاکمیتی مسئولیت قبول می‌کند و در این ۵ سال فرصت دارد تا سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهد و برای حضور در انتخابات ۱۴۰۸ آماده شود.

دیگر خبرها

  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • درگیری فیزیکی در حاشیه مناظره انتخاباتی!
  • درگیری طرفداران در مناظره انتخاباتی نامزدها در خرم‌آباد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند