Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-09@00:19:48 GMT

افزایش مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۶۸۳۵

افزایش مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور

آفتاب‌‌نیوز :

شمسی جوادی زاده کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند، گفت : سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و این یعنی میانگین مصرف نوشابه در بین ایرانیان ۴ برابر میانگین جهانی است.

شمسی جوادی زاده گفت : از بارزترین مضرات نوشابه قند بالای آن است، به طوری یک بطری نوشابه حاوی ۱۰ قاشق شکر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به آسیبی که مصرف نوشابه به دندان‌ها وارد می‌کند اشاره کرد و افزود: با مصرف نوشابه پلاک دندان‌ها بزرگ شده و موجب کرم خوردگی آن‌ها می‌شود، همچنین ممکن است مشکلات لثه برای مصرف کننده نوشابه به وجود آید.

این کارشناس غذا و دارو افزود: نوشابه‌های گازدار باعث چسبندگی خون می‌شود و افزایش غلظت خون سبب کند شدن حرکت خون در رگ‌ها خواهد شد، افزون بر این، این پدیده می‌تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی شود.

جوادی زاده ادامه داد: تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند، ۸۳ درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند به دیابت مبتلا می‌شوند.

او افزود: پوکی استخوان، کم خونی، بیماری‌های قلبی- عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سرطان از عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه‌های گازدار است.

شمسی جوادی زاده گفت: فسفریک اسید موجود در نوشابه در توانایی بدن برای جذب کلسیم تداخل به وجود می‌آورد؛ این تداخل رفته رفته موجب بروز نرمی و پوکی استخوان می‌شود، علاوه بر این‌ها فسفریک اسید با قرارگیری در تماس با اسید معده گوارش را کند کرده و جذب مواد غذایی را دچار مشکل می‌کند.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: کافئین موجود در نوشابه باعث می‌شود افراد مدام به سمت نوشابه جذب شوند، کافئین باعث عوارضی، چون سرطان، فشار خون بالا و تپش قلب می‌شود.

او افزود: دستگاه گوارش برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد.

جوادی زاده گفت: پژوهشگران با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از ۹ سال بودند، در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند تا ۶۱ درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: در ترکیبات برخی نوشابه‌های رژیمی از آسپارتام به عنوان قند استفاده می‌شود که این نوع قند می‌تواند باعث تشنج، ام اس، دیابت و برخی دیگر از بیماری‌ها می‌شود.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: به طور کلی با به حداقل رساندن مصرف نوشابه‌های گازدار و جایگزین کردن آن‌ها با نوشیدنی‌های سالم و طبیعی می‌توان از مضرات بی شمار نوشابه‌ها در امان بود .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تغذیه سالم انتخابات ریاست جمهوری نوشابه های گازدار نوشابه مصرف مصرف نوشابه جوادی زاده غذا و دارو نوشابه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ ادویه که چربی هایتان را مثل کوره می‌سوزاند

آفتاب‌‌نیوز :

ادویه‌ها نه تنها منجر به بهبود کیفیت سلامت می‌شوند بلکه از بیماری‌های مزمن نظیر فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، حمله قلبی و... پیشگیری می‌کنند و مصرف منظم برخی از آن‌ها راهی مفید برای کاهش وزن است.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف هفت ادویه زیر به حفظ سلامتی و از دست دادن چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کند:

زیره: این ادویه متابولیسم را افزایش می‌دهد و علاوه بر کاهش وزن، طیف وسیعی از خواص را از جمله بهبود فرایند هضم، کاهش التهاب و از بین بردن نفخ، جلوگیری از یبوست و از بین بردن بافت‌های چربی دارد.

فلفل سیاه: برای کوتاه کردن دوره کاهش وزن، شما می‌توانید فلفل سیاه را هر روز در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر این نقش این ادویه در سرعت بخشیدن به فرایند‌های گوارشی، کاهش تولید گاز، جلوگیری از کم آبی بدن، تنظیم فشار خون و... شناخته شده است.

هل: توانایی این ادویه در کمک به فرآیند گوارش و بهبود عملکرد سوخت و ساز باعث می‌شود برای کاهش وزن ایده‌آل باشد. پژوهش‌ها نشان داده است که طعم لذیذ و بوی هل نیز روشی فوق‌العاده برای تسکین افسردگی به طور طبیعی است.

خردل: دانه‌های خردل با افزایش دمای بدن، منجر به افزایش سوخت کالری می‌شود. شما می‌توانید سه قاشق چای‌خوری از دانه‌های خردل را قبل از شروع تمرینات ورزشی بخورید تا از مزایای آن در از دست دادن کالری بیشتر بهره ببرید.

زردچوبه: مطالعات نشان داده که این ادویه می‌تواند تشکیل بافت چربی را کاهش دهد، پس مصرف آن راه خوبی برای جلوگیری از اضافه وزن نیز هست. مصرف زردچوبه برای پیشگیری از دیابت و جلوگیری از افزایش مقاومت به انسولین نیز مفید است.

زنجبیل: نه تنها نقش مهمی در سوزاندن چربی‌های اضافه دارد، بلکه به لطف خواص ضد التهابی، دستگاه گوارش را آرام می‌کند. ساده‌ترین راه این است که هر روز یک فنجان چای زنجبیل را در وعده صبحانه مصرف کنید. جالب است بدانید که زنجبیل می‌تواند مانع چاقی ناشی از رژیم‌های غذایی سرشار از چربی شود و می‌توان از زنجبیل به عنوان مکملی برای درمان چاقی استفاده کرد.

دارچین: دارای مزایای سلامتی متعددی از جمله کاهش سطح اسید بدن، تنظیم فرایند هضم، مبارزه با آنفلوآنزا، کاهش سطح قند خون و تنظیم میزان تری گلیسیرید و کلسترول بد و در نهایت افزایش متابولیسم است. برای استفاده از این مزایا، دارچین را به دسر‌ها اضافه کنید. راه دیگر، نوشیدن چای دارچین به طور روزانه است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • چرا نباید قهوه ناشتا بخوریم؟
  • ۷ ادویه که چربی هایتان را مثل کوره می‌سوزاند
  • انتقاد تند آیت‌الله جوادی آملی از مشکلات اقتصادی کشور: اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود
  • انتقاد تند آیت‌الله جوادی آملی درباره مشکلات اقتصادی کشور: اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود
  • افزایش هزینه و از دست دادن بازار، مشکلات صنایع در اثر قطعی برق
  • خطر ابتلا به سنگ کلیه با انجام این ۸ مورد
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • تنها مکتبی که قادر به اداره جهان بوده قرآن و عترت است
  • ورود نوشابه گازدار لیموناد سن ایچ، به بازار نوشیدنی‌ها
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف