Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:52:38 GMT

قیام۱۵ خرداد مبدا انقلاب اسلامی بود

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۶۹۵۴

قیام۱۵ خرداد مبدا انقلاب اسلامی بود

سرهنگ احسان علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  قیام ۱۵ خرداد از نقش و جایگاه روحانیت شیعه در جامعه ایران و پیروی مردم از آنها ناشی می شود، چه در مبارزات سیاسی روحانیت علیه سلسله قاجار و چه ایستادگی آنان به رهبری امام خمینی (ره) علیه رژیم منحوس پهلوی.

وی ادامه داد: به دنبال همین حرکت عظیم بود که حمام خون در قم به راه افتاد، بعد از قم، شهر های دیگر همچون شیراز ، مشهد و ورامین نیز به دادیاری امام به پا خاستند؛ رژیم پهلوی برای مقابله با این سیل جمعیت شروع به تیراندازی به سوی  مردم کرد،اینگونه بود که قیام خونین ۱۵ خرداد شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار داشت: ندای آن روز امام (ره) و مقاومت خستگی ناپذیر مردم ایران در بهمن ماه ۵۷ به ثمر نشست و امام با الهام از دین، مردم را به صحنه آورد و مردم نیز جان خود را در راه انقلاب فدا کردند.

علیزاده نقش زنان را در شکل گیری قیام ۱۵ خرداد مهم دانست ، گفت: برای اولین بار زنان در نهضت امام خمینی(ره) همراه مردان حاضر بودند و این خود نقطه عطفی در مبارزات ضد رژیم شاه بود.

فرمانده سپاه ناحیه امام رضا(ع) شهرستان فردیس افزود: باید در نظر بگیریم که زحمت زنان مبارز به مراتب بیشتر از مردان بود چرا که در عین سر دادن شعار و راهپیمایی، حجاب خود را رعایت می کردند، بسیاری از آنها نیز بچه خود را در آغوش داشتند.

علیزاده افزود: جنبش ۱۵  خرداد، اگرچه واکنش طبیعی مردم ایران و مسلمان در برابر رژیم شاهنشاهی و بازداشت امام خمینی(ره) بود، اما سرانجام پس از اعتراضات علمای تراز اول و مردم باعث آزادی امام خمینی (ره) شد، پس از قیام ۱۵ خرداد، خبر این قیام در سراسر جهان پیچید و موجب نفرت جهانی از رژیم طاغوت شد.

قیام ۱۵ خرداد که در پی دستگیری امام خمینی (ره) در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی رخ داد و به دنبال آن، کشتار رژیم شاهنشاهی در تهران و سراسر کشور به وقوع پیوست در حقیقت بسترساز و منشا انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ بود و نخستین جرقه‌های سرنگونی رژیم شاهنشاهی را رقم زد در جریان این رویداد مهم تاریخی شمار زیادی از مردم، روحانیان و طلبه‌ها به دست عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.  

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فردیس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فردیس قیام ۱۵ خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فردیس اخبار کنکور قیام ۱۵ خرداد امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۶۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سلیمان طاهری صبح سه شنبه در دیدار با مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کرمانشاه که در دفتر فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا برگزار شد، اظهار کرد: مرکز نیکوکاری نیروی زمینی ارتش جهت کمک به نیازمندان این شهر و همچنین کارکنان وظیفه بی‌بضاعت مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی از تعامل ۲ جانبه و مشارکت ارتش با کمیته امداد امام خمینی (ره) کرمانشاه خبر داد و افزود: این تعامل به ویژه در حوزه مهندسی و اجرای طرح مردم یاری و محرومیت زدایی در مناطق مرزی و محروم این استان خواهد بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا گفت: بر اساس این تعامل ۲ جانبه، کارکنان وظیفه دارای مهارت و بی‌بضاعت جهت دریافت وام از کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی خواهند شد.

به گفته طاهری، مرکز نیکوکاری نیروی زمینی ارتش در راستای کمک به نیازمندان و کارکنان وظیفه بی‌بضاعت پویا خواهند شد.

کد خبر 6092839

دیگر خبرها

  • حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل تبلور شیطنت آمریکا در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • نامه رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا
  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • حرکت آزادانه و شجاعانه دانشجویان غربی قابل تحسین است
  • دیدار ۳هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • کتیبه متفاوت با الهام از تخته‌ کلاس درس در حسینیه امام خمینی(ره) | عکس
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از حضور رهبر انقلاب
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه