Web Analytics Made Easy - Statcounter

عاصفه عباس‌زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: فرضیات متعددی در رابطه با پایان حیات کرونا پس از واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی مطرح می‌شود، اما این مساله به طور قطع قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

وی ادامه داد: برخی فرضیات سال ۲۰۲۲ را پایان واقعی حیات کرونا عنوان می‌کنند، اما عمدتا برای پایان حیات بیماری‌های ویروسی باید درصد قابل‌توجهی از جهان واکسینه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس‌زاده توضیح داد: در واقع به منظور کاهش شیوع بیماری و تاثیر دائمی واکسن باید موتاسیون (جهش) ویروس متوقف شود. اغلب عوامل ویروسی از خانواده کرونا ویروس‌ها، سالانه حداقل یک‌بار جهش بزرگ داشته و بنابراین می‌توانند تاثیر واکسن را هم کاهش داده و سبب نیاز واکسیناسیون سالانه شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی وگرمسیری تصریح کرد: احتمال می‌رود که در برخی مناطق دنیا این ویروس از بین برود، اما با توجه به نقل و انتقالات عصر جدید، حجم سفرها و ارتباطات کنونی باید گفت، در هیچ یک از مناطق دنیا حضور این ویروس صفر باقی نخواهد ماند.

وی تاکید کرد: در حقیقت واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی پاندمی (همه‌گیری) کرونا را کنترل می‌کند، اما این ویروس به مانند تمامی جانوران کره زمین تمایل به ماندگاری داشته و قانون بقا نیز ایجاب می‌کند که به طور صددرصد از بین نرود.

واکسیناسیون سراسری و تبدیل پاندمی به اندمی

عباس‌زاده ادامه داد: در حقیقت با واکسیناسیون سراسری جهش‌ها به سمتی حرکت می‌کند که سویه‌ای از ویروس با قدرت بیماری‌زایی کمتر و تکثیر بیشتر در کره زمین تداوم حیات می‌دهد.

وی توضیح داد: این بیماری نیز همچون ویروس اصلی انتقال می‌یابد، اما قدرت کشندگی قبل را از دست داده واحتمالا علائمی شبیه به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را خواهد داشت. بنابراین پس از واکسیناسیون نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نه به شدت امروز، اما باید ادامه داشته باشد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا اختصاصی ایرنا بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختصاصی ایرنا بهداشت و سلامت ویروس کرونا اختصاصی ایرنا بهداشت و سلامت اخبار کنکور واکسیناسیون سراسری ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

مصطفی زبردست  در گفتگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: دهمین مرحله از واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در لرستان به پایان رسید.

وی افزود: باتوجه‌به نقش و جایگاه طیور بومی در اقتصاد خانوار روستایی و عشایری و در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی و همچنین کاهش ویروس وحشی در گردش، دهمین مرحله از واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان با واکسیناسیون دو میلیون و ۴۰۱ هزار و ۳۶۸ قطعه طیور به پایان رسید.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، تصریح کرد واکسیناسیون طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل از ۲۰ بهمن سال گذشته شروع شده بود در انتهای فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به پایان رسید.

زبردست، اضافه کرد در اجرای این عملیات از پتانسیل نیرو‌های بسیج مهندسین جامعه کشاورزی روستاها، دهیاران و همکاران سازمان جهاد کشاورزی جهت ایمن‌سازی طیور بومی استفاده شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ایمنی و بهداشت شغلی به اندازه معیشت کارگران مهم است
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن