Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین ذوبین با اشاره به ویژگی های اخلاقی امام صادق (ع) گفت: سیره تربیتی امام صادق (ع) الگویی برای سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، ششمین امام شیعیان، و پنجمین امام از نسل امیر المؤمنین (ع) کنیه او ابو عبد الله و لقب مشهورش «صادق» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لقبهای دیگری نیز دارد، از آن جمله صابر، طاهر، و فاضل. اما چون فقیهان و محدثان معاصر او که شیعه وی هم نبوده اند، حضرتش را به درستی حدیث و راستگویی در نقل روایت بدین لقب ستوده اند، لقب صادق شهرت یافته است.

ولادت او ماه ربیع الاول سال هشتاد و سوم از هجرت رسول خدا (ص)، و در هفدهم آن ماه بوده است. ولی بعض مورخان و تذکره نویسان ولادت حضرتش را در سال هشتادم از هجرت نوشته اند و در ماه شوال سال صد و چهل و هشت هجری به دیدار پروردگار شتافت. مدت زندگانی او شصت و پنج سال بوده است.

نام مادر او فاطمه یا قریبه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و ام فروه کنیت داشته است. امام صادق (علیه السلام) در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید. بیشتر مورخان و سیره‌نگاران شیعه، تاریخ شهادت آن حضرت را ۲۵ شوال می‌دانند.

 

حجت الاسلام والمسلمین «اکبر ذوبین» کارشناس مذهبی با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره سبک زندگی و سیرت امام جعفر صادق (ع) گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

درخصوص ویژگی های اخلاقی امام صادق (ع) توضیح بفرمایید.

امام صادق (ع) همواره به انفاق می پرداخته اند و به کسب روزی حلال اهمیت فراوان می دادند و به مردم توصیه می کردند تا با هم وحدت داشته باشند. قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت همواره به نیازها و خواسته های فطری انسان پاسخ گفته و پیامبران، ائمه اطهار و اولیای الهی را به عنوان الگوی خوب برای زندگی فردی و اجتماعی انسان ها معرفی کرده است که یکی از این افراد امام جعفر صادق (ع)، رییس مذهب تشیع می باشد.

امام صادق (ع) همواره به عبادت و تزکیه نفس می پرداختند و برای کسب روزی حلال بسیار تلاش می کردند. امام صادق (ع) علاوه بر اینکه دیگران را به کار و تلاش دعوا می کردند، خود نیز با وجود مشغله زیاد، مدارس درس و مناظرات همواره به کار و تلاش مشغول بودند. ایشان در تجارت به رضایت خداوند تاکید داشت. بخشش مال به نیازمندان یکی از بهترین کارهایی بود که امام صادق (ع) انجام می دادند و در مواجهه با نیازمندان همواره انفاق می کردند.

 

سبک زندگی سیاسی، اجتماعی و فردی امام صادق (ع) چه ویژگی هایی داشت؟

راستگویی، خیرخواهی و گذشت، خوش اخلاقی با مردم و ساده زیستی، ایستادگی در برابر ظالمان از دیگر ویژگی های امام صادق (ع) است. وحدت اسلامی و مدارا با مسلمانان از دیگر ویژگی های اخلاقی امام صادق (ع) است که باید به آن توجه داشته باشیم و در زندگی فردی و اجتماعی سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم. امام صادق (ع) هفدهم ربیع الاول چشم به جهان گشود. پدر ایشان امام محمد باقر (ع) بودند. ایشان پس از شهادت امام سجاد (ع) در محضر پدرش به فعالیتّ و تلاش پرداخت و در سن 10 سالگی در جلسات بحث شرکت می کرد در حالی که افراد که در آن جلسات حضور داشتند همه از صاحب نظران و پیشکسوتان آن زمان محسوب می شدند.

بخشش و بزرگواری، پرداخت صداقت پنهانی، عطوفت و مهربانی و تواضع در کوشش از فضایل اخلاقی امام صادق (ع) محسوب می شود. سیره تربیتی امام جعفر صادق (ع) الگویی برای سبک زندگی اسلامی است چرا که یکی از الزامات تحقق جامعه دینی شکل گیری سبک زندگی اسلامی است. با بررسی زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی امام صادق (ع) می توان به این نتیجه رسید که ایشان به تمام ابعاد اعتقادی، عبادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، علمی و هنری توجه ویژه داشته اند؛ بنابراین می توان ایشان را به عنوان اسوه حسنه به جامعه معرفی کرد.

خوش زبانی و پرهیز از پرخاشگری و طمع ورزی از دیگر ویژگی های امام جعفر صادق (ع) است که باید این موضوع را در جامعه گسترش دهیم. عزت نفس در برابر دشمنان و دوری از آنان از دیگر ویژگی های امام صادق (ع) است. خداوند در آیه 113 سوره هود فرموده است:«وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»  و بر ظالمان تکیه ننماید که موجب می شود آتش شما را فرا گیرد و در آن حال هیچ ولی و سرپرستی جز خدا نخواهد داشت و یاری نمی شوید، این شاخص مهم دینی در روایتی از امام صادق (ع) این گونه آمده است که دست سوال به سوی دشمن ما دراز نمی کنند گرچه از گرسنگی جان دهند.

 

امام صادق (ع) درخصوص مهمان نوازی و کسب روزی حلال چه دیدگاهی داشتند؟

امام صادق (ع) بسیار میهمان نواز بودند و به میهمانان خویش می فرمودند مهربان ترین شما نسبت به ما کسانی هستند که بر سر سفره ما خوب غذا می خورند و حدیثی هم از ایشان نقل شده که فرموده اند اگر کسی پنج درهم به دست گیرد وارد بازار شود با آن غذایی تهیه کرده و چند نفر مسلمانان را دعوت کرده و اطعام شان کند، نزد من دوست داشتنی تر از آن است که یک برده را آغاز کند.

الگوی رفتاری دیگری که درباره امام صادق (ع) می توان به آن توجه داشت، دقت در به دست آوردن روزی حلال است. امام صادق (ع) در کار تجارت و کار ابتدا رضای خدا را در نظر می گرفت و بر کسب روزی حلال تاکید داشت.

امام صادق (ع) دارای خلق نیکو بود و با روی خوش و مهربان با مردم برخورد می کرد و در برخورد با مخالفان و فرقه های انحرافی راه روشنگری را در پیش می گرفت و در عین احترام به مخالفان از برخورد تند برای تلنگر زدن به آنها استفاده می کرد. صداقت و راستگویی ویژگی اخلاقی دیگر امام صادق (ع) است و بر این اساس ایشان را «صادق» می نامند.

 

در عصر حاضر چگونه می توان سبک زندگی امام صادق (ع) را ترویج و تبلیغ کرد؟ 

امروزه می توان با شیوه های مختلف سبک زندگی حضرت را برای افراد جامعه به ویژه نسل جوان تبیین کرد. تبلیغ عملی و رفتاری یکی از شیوه هایی است که می تواند در این راستا موثر باشد. روحانیون و طلاب می توانند با شیوه های رفتاری و عملی نسل جوان را به سبک زندگی ائمه اطهار (ع) تشویق کنند. برخورد نیکو، گفتگوهای چهره به چهره، ارائه شیوه های زندگی عملی و همچنین تبیین آثار و برکات ساده زیستی، کسب روزی حلال، صداقت، خوش اخلاقی و بخشش در زندگی فردی و اجتماعی می تواند روش خوبی برای ترویج سبک زندگی ائمه اطهار (ع ) باشد.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام صادق ع سبک زندگی شهادت سبک زندگی اسلامی دیگر ویژگی اخلاقی امام صادق امام جعفر صادق کسب روزی حلال زندگی فردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت، وجوه مهم سلامت را برشمرد و بر نقش خانواده در سلامت افراد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت نوشت:‌« یکی از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی، «سلامت» است. چه، با برخورداری از تراز بالای صحت و سلامت است که می‌توان برای تحقق اهداف ریز و درشت زندگی و بیشینه‌سازی شادابی و موفقیت، گام فراسو نهاد و جهد و جد روزافزون کرد. لیکن، نباید از یاد برد که قلمرو و حیطه سلامت هرگز در سطح «سلامت جسم» محدود نمی‌ماند بلکه حیطه‌های پر اهمیت دیگری را نیز در بر می‌گیرد که از آن میان سه حیطه دیگر سلامت، یعنی «سلامت روان»، «سلامت اخلاق» و «سلامت اجتماعی» در خور توجه فزون‌تری هستند. نیازی به یادآوری نیست که این چهار حیطه سلامت پیوند وثیق و جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و لاجرم زوال یا نقصان هریک قادر است آن سه دیگر را دستخوش کژکارکردی کند.

 چنانچه از حیث یادآوری و بیش و کم از منظر امروزین بخواهیم تعریفی بس مختصر از این چهار حیطه سلامت به دست دهیم چنین می‌توان گفت که جسم آنگاه سالم است که بتوان بی‌هیچ محدودیتی از همه ظرفیت و توان آن برای «نیکو زیستن» بهره جست، روان نیز زمانی در سلامت است که نه تنها در دام هیچ «تعارض» آشفته‌ساز و نشانگان ملال انگیز و تنیدگی آشوبناکی گرفتار نشده باشد بلکه لبریز سُرور و وجد و خرسندی و پیوسته در تعالی و پویایی باشد. به همین قیاس سلامت اخلاقی نیز به حالتی اطلاق می‌شود که ذهن و ضمیر فرد عاری از «احساس گناه» باشد؛ آشکار است که لازمه فراچنگ زدن چنین خلق و حالتی آن است که فرد در کنش و منش و بینش خود، «فضایل اخلاقی» نظیر صداقت، عدالت، اصالت، امانت و جزو آن را فرو نگذارد و برای بیشینه‌سازی آن‌ها پیوسته بکوشد. سرانجام، مراد از «سلامت اجتماعی» آلوده نشدن به آسیب‌های مختلف از یک سو و داشتن ارتباط و تعامل «شفابخش» با جمع و جامعه از دیگر سو است.

 ناگفته پیداست که یک دوجین عامل را می‌توان نشان کرد و نشان داد که بر هر یک از این چهار حیطه سترگ سلامت تاثیر می‌گذارند. اما، تردیدی نمی‌توان کرد که در این میان سهم و نقش خانواده برجسته‌تر است. چون همانگونه که می دانیم در خانواده است که «اندیشه» شکل می‌گیرد، «شخصیت» فرا می‌بالد، «منش» نضج می‌یابد، «نگرش به خویشتن» پایه‌ریزی می شود و «نحوه رفتار» در برابر پدیده‌ها و در شرایط مختلف، سمت و سو داده می‌شود.

 حال این پرسش در برابر ما عرض اندام می‌کند که کدام خانواده قادر است تراز و میزان هر یک از چهار نوع سلامت را ارتقا دهد و مانع از فروشدن در «بیماری» و نقصان سلامت شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان انبوهی شاخص و ملاک را برای « خانواده سلامت محور» و «سالم پرور» فهرست کرد. لیکن به باور من از آن میان شاخص های زیر اهمیت بیشتری دارند:

۱.سبک زندگی برخوردار از تحرک بهینه (۶۰ دقیقه در روز)، بهداشت مطلوب، چک آپ دوره ای، تفریح به موقع و تغذیه مناسب. چنین سبکی نه تنها به سلامت جسم یاری می‌رساند بلکه سلامت ذهن و روان را نیز مضاعف می‌کند.

۲.پیروی از الگوی گفت‌وگوی سازنده برای از میان راندن تعارضات ناگزیر زندگی. در چنین خانواده‌ای کمتر مشاجره و منازعه و مجادله دیده می‌شود. چه، اینگونه خانواده‌ها زبان و کلام را در جهت «مفاهمه» و مصالحه بکار می‌گیرند و با گفت و شنود به موقع مانع از سایه انداختن تعارضات و مسائل حل نشده بر ساحت جان و روان می‌شوند.

۳.افزایش مستمر ذخیره شناختی. در خانواده سلامت محور مطالعه و یادگیری رفتاری رایج و مستمر است و لاجرم اعضای اینگونه خانواده‌ها پیوسته دانایی خود را افزایش می‌دهند و اندیشه خود را زیبا و غنی می‌سازند. آنان همچنین می‌کوشند تا «دانش» خود را به «خِرد» تبدیل سازند و آن را در کنش و عمل خود بکار بندند. ناگفته پیداست که پیامد دانایی، خردمندی و «اندیشه زیبا» خوشامدگویی مستمر به زیبایی‌های بیکران زندگی و شادابی و شورمندی جسم و روان است.

۴.فضیلت‌مند زیستن. در خانواده سالم پرور و سلامت محور به فضائل اخلاقی نه تنها در «گفتار» بلکه در «کردار» ارج نهاده می‌شود. به همین سبب اینگونه خانواده‌ها اغلب با خود و دیگران «در صلح» و آرامش هستند.

۴.برخورداری از روابط و پیوندهای اجتماعی خرسند ساز. چنین پیوندی نوعی «حمایت اجتماعی» است که همچون «سپری نیرومند» از اعضای خانواده در برابر سختی‌ها و رنج های ناگزیر زندگی حفاظت می‌کند. یادمان باشد که در جهان بودن یعنی با دیگران بودن.

 خلاصه آنکه، خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد و لاجرم احساس خوشبختی و بهروزی و شادابی آن پیوسته در حال افزایش است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • کتک‌زدن وحشتناک داور در فوتبال تهران+فیلم
  • خاتمی: بازی با ایران بازی با دم شیر است / عملیات وعده صادق نشان داد که دوران موشک پایان نیافته است
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم/ انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند/ عملیات تنبیهی وعدۀ صادق یک کار الهی بود
  • عملیات وعده صادق سیلی محکم مظلومان جهان بر چهره صهیونیست بود
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی