Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@20:49:23 GMT

اساس هنر متعهد آرمان‌های انقلاب است

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۹۴۹۰

اساس هنر متعهد آرمان‌های انقلاب است

خبرگزاری فارس - اردبیل|مریم رضایی: «رحمان مجرد»، متولد ۱۳۶۳ و عکاس اردبیلی است که بیش از ۱۵ سال در این عرصه فعالیت داشته و تدریس می‌کند. عضویت در انجمن ملی عکاسان ایران، عضویت در انجمن عکاسان نگاه (خانه عکاسان ایران)، عضویت در فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و عضویت پیوسته خانه مطبوعات استان اردبیل، تنها برگ‌هایی از دفتر فعالیت‌های هنری اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که اکنون معاونت فرهنگی حوزه هنری استان اردبیل را برعهده گرفته، علاوه بر داوری و حضور در نمایشگاه‌های مختلف، بیش از ۱۵۰ جایزه ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد؛ از جمله:

تندیس طوبای زرین، لوح افتخار و سفر مطالعاتی به سیته فرانسه در دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، دیپلم افتخار دومین جشنواره بین‌المللی کشور اوکراین، مدال طلای FPC جشنواره بین‌المللی «نوروز» تاجیکستان، مدال طلای FPC جشنواره بین‌المللی عکس «فیلارمونیای» قرقیزستان، مقام اول نخستین جایزه جهانی عکس اربعین، مقام اول سومین جشنواره بین‌المللی جایزه بزرگ مقاومت اسلامی، جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی «عکس ۵»، مقام دوم  چهارمین جشنواره بین‌المللی «پرتو حسن»، مقام اول، لوح و تندیس مسابقه بین‌المللی عکاسی دانشگاه آزاد اسلامی، روبان آبی فیاپ در چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام و ده‌ها جشنواره داخلی و خارجی.

 

وی این بار مدال افتخار هشتاد و یکمین دوره بزرگ‌ترین جشنواره‌ عکاسی جهان (آساهی شیمبون ژاپن) را به دست آورده که اهمیت آن به سبب سابقه برگزاری آن بوده و این دوره به دلیل شیوع کرونا ویروس به شکل مجازی برگزار شد. به این مناسبت ساعتی با این هنرمند اردبیلی هم‌صحبت شدیم که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

فارس: درباره جشنواره عکاسی آساهی شیمبون ژاپن و اتفاق مبارکی که در این دوره افتاد توضیحاتی بفرمائید..

مجرد: این جشنواره یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های عکاسی جهان است که توسط انجمن عکاسی ژاپن و موسسه انتشاراتی آساهی شیمبون (دومین روزنامه پرتیراژ جهان) در شهرهای توکیو، ناگویا، اوزاکا و سایر شهرهای بزرگ ژاپن برگزار می‌شود.

این رویداد رقابتی، سالانه در سطح آسیا اتفاق می‌افتد و از بین آثار رسیده، تعدادی عکس را برای ارائه در نمایشگاه و چاپ در کتاب بر می‌گزیند؛ از حدود ۱۱ هزار و ۸۴۱ اثر رسیده از ۷۷ کشور دنیا، ۱۱۱ کار به بخش نمایشگاهی راه یافت و از بین آنها ۶ اثر برگزیده شد که ۳ اثر ژاپنی و ۳ منتخب غیر ژاپنی داشت و عکس من یکی از آنها بود.

موضوع جشنواره آزاد بود و این اثر که نام آن را «صدای طبیعت» گذاشته بودم در منطقه مشه‌سویی از عده‌ای شناگر در آب و نوازنده‌ای که سه تار می‌نواخت گرفته شد.

 

فارس: برای ورد به دنیای عکاسی، چه پیش‌نیازهایی لازم است؟

مجرد: امروزه عکاسی گستره بسیاری یافته است. وقتی این کلمه ادا می‌شود، باید به ژانر آن نیز توجه شود. ۲۵۰ گونه عکاسی داریم؛ مثل اینکه هنر تجسمی، زیر گروه هنر است؛ عکاسی، زیر گروه هنر تجسمی و خود همین عکاسی وقتی تخصصی می‌شود، در بین یکی از این گونه‌ها اتفاق می‌افتد.

غیر از پایه، باید مسیر نیز مشخص شود. در مسیر است که روحیه، اطلاعات و مطالعات شکل می‌یابند. فردی که معماری می‌خواند، عکاسی معماری را پی می‌گیرد؛ کسی با رشته تخصصی نجوم، عکاسی نجوم را برمی‌گزیند و عکاسی که طبیعت‌گرد است، طبیعت را سوژه خود می‌بیند. خود من، از ابتدا، به سبب فضای هنری که در آن قرار داشتم، ناخودآگاه به این راه سوق پیدا کردم. شاید گاهی تغییر مسیر داده‌ام، اما از اصل کار دور نیفتاده‌ام. عکاسی هنری را بیشتر دنبال کرده‌ام، چون در آن مجاز هستیم از همه ژانرها استفاده کنیم تا ایده خود را اجرا کنیم و من نیز در این رشته، از گرایش‌های مختلف هنری بهره می‌گیرم.

 

فارس: در آموزش هنر عکاسی، به تحصیل آکادمیک اعتقاد دارید یا تجربه را کافی می‌دانید؟

مجرد: در اردبیل فردی به نام حجت حمیدی نه دوره عکاسی رفته و نه تحصیلات مرتبط دارد، اما توانست با دوربین موبایل عکس‌های زیبایی بگیرد و این عکس‌ها چنان حرفه‌ای است که شرکت اپل، او را به عنوان عکاس خوب و برتر معرفی کرد؛ چنین رویکردی نشان می‌دهد خود فرد پیگیر بوده و پشتکار داشته است و همه می‌توانند وارد این عرصه باز شوند.

با این وجود، گاهی به این هنر لطمه می‌زنیم، به این ترتیب که در دورهمی‌ها همه حواسمان به این است که عکس از غذا بیاندازیم یا حتی از منطقه‌ای که برای گردش رفته‌ایم. در واقع، از مناظر و اتفاقات لذت نمی‌بریم. این روزها، از بوییدن، نگاه کردن و خوب دیدن لذت نمی‌بریم. ثبت کردن لحظات، خوب است؛ اما ایراداتی هم دارد، از جمله حذف درونمایه زیبای زندگی.

فارس: پرداختن به این هنر چه مشکلاتی دارد؟

مجرد: یکی از مسائلی که ما این روزها بیشتر با آن روبه‌رو هستیم، به ویژه در عکاسی از اماکن تاریخی و معماری‌ بناهای قدیمی، روند طولانی مراحل اداری است. موبایل، راحت‌ترین وسیله همراه است؛ در جیب جا می‌شود و به خصوصی‌ترین محافل راه پیدا می‌کند. سازمان‌ها برای عکاسی حرفه‌ای مانع‌تراشی می‌کنند، به این ترتیب که دوربین حرفه‌ای اجازه حضور و ورود ندارد، اما با موبایل کار سریع‌تر انجام می‌شود و حتی به شکل آنلاین منتشر می‌شود. در حالی که اگر ایرادی هست، باید شامل حال همه انواع دوربین باشد.

از مشکلات عمده بخش تجسمی، نگارخانه‌ها و موقعیت‌ نامناسب اغلب آنهاست. در خود اردبیل، تنها موجودی ما گالری مجتمع فدک است که دوری مسیر و پروسه طولانی اداری برای برپایی نمایشگاه از معضلات آن است. فضای حوزه هنری هم به سبب محدودیت فیزیکی چندان مناسب نیست. پیشتر، نگارخانه خطایی را داشتیم که تغییر کاربری داد و در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. بخش خصوصی هم بازدهی مالی ندارد و اثرگذار نیست.

در کل، در ایران جز چند شهر معدود، باقی شهرها  مشکل فروش آثار را دارند در حالی که اگر نمایشگاه در منطقه‌ای که رفت و آمد توریست و مسافر در آن زیاد است به شکلی دائمی برگزار شود، عرضه و فروش بهتری اتفاق می‌افتد، اما اگر چنین مکانی مهیا نشود، تقریباً به درِ بسته می‌خوریم چون به لحاظ موقعیت قرارگیری، دسترسی برای عموم مردم دشوار است، بنابراین استقبال عمومی نداریم و گردش مالی و اقتصادی در این بخش ضعف دارد.

اگر نمایشگاه در منطقه‌ای که رفت و آمد توریست و مسافر در آن زیاد است به شکلی دائمی برگزار شود، عرضه و فروش بهتری اتفاق می‌افتد.

 

از مدتی پیش، در حوزه هنری سایتی راه‌اندازی شده که رشته‌های مختلف هنری به شکل تفکیک‌شده برای فروش در آن قرار می‌گیرد. تهران به عنوان مرکز، مراودات بیشتری دارد و شاید سایت بتواند ایده خوبی باشد، اما باز محدودیت‌های خاص خود را دارد.

 

فارس: در بحث هنر متعهد، تاکنون چه گام‌هایی برداشته شده است و چه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم؟

مجرد: حوزه هنری سمت و سوی انقلابی دارد. اگر در طول مدت فعالیت، هنرمندان متعهد انقلابی پرورش داده باشیم، می‌توانیم ادعا کنیم که در این بخش خوب کار کرده و به نتیجه رسیده‌ایم اما اگر به این نقطه نرسیده باشیم، یعنی نقصی در کار ما وجود دارد که باید به آن پرداخت و تمام زوایا را بررسی کرد تا پس از علت‌یابی، به رفع آن اقدام کنیم.

وقتی از هنر انقلاب سخن می‌گوییم، از دل‌های مؤمنینی حرف می‌زنیم که در عرصه‌های مختلف برای خدا می‌تپد. پس از گذشت چهار دهه از آغاز انقلاب اسلامی، این سؤال ما را به خود می‌خواند که هنر انقلاب در کجای تاریخ خود قرار گرفته است؟

هنرمند، هم در قبال فرم و قالبِ هنرِ خودش و هم در قبال مضمون تعهّد دارد. کسی که قریحه هنری دارد، نباید به سطح پایین اکتفا کند. این اصل تعهّد است. هنرمند باید دائم تلاش کرده و با تکیه بر باور و اعتقادش دست به خلق اثر بزند. هنرِ یک هنرمند انقلابی، هدفمند ساخته می‌شود؛ یعنی تنها هنر برای هنر نیست بلکه فهمی پشت آن اثر تولیدی وجود دارد.

 

هنرمند، هم در قبال فرم و قالبِ هنرِ خودش و هم در قبال مضمون تعهّد دارد. کسی که قریحه هنری دارد، نباید به سطح پایین اکتفا کند. این اصل تعهّد است.

 

تفاوت هنرمند انقلابی با سایر هنرمندان، در آثار هنری مبتنی بر آرمان‌های انقلابی است. امروز کشور ما با جنگ نرم دست و پنجه نرم می‌کند و هنرمند انقلابی باید به این صحنه وارد شود. هنر انقلابی با درد و شادی مردم رابطه مستقیم دارد و نمونه آثار طراحان و نقاشان انقلابی در تولید پوسترها و نقاشی‌های دیواری بیانگر این ادعا هستند.

هنر انقلابی با درد و شادی مردم رابطه مستقیم دارد و نمونه آثار طراحان و نقاشان انقلابی در تولید پوسترها و نقاشی‌های دیواری بیانگر این ادعا هستند.

 

هنر، تنها بیانگر زیبایی یک طبیعت خاص نیست؛ بیشتر، مفهومی است بر اساس تفکر و آرمان‌های انقلابی. دغدغه‌ هنرمند انقلابی همان دغدغه‌های انقلاب بوده و نسبت به تمامی مسائل مردمی حساس است. مضامین هنری که متوجه عرصه حق و حقانیت بوده باشد همواره مورد توجه قرار گرفته است و همه آن‌ها را می‌توان در دایره هنر انقلاب لحاظ کرد.

دغدغه‌ هنرمند انقلابی همان دغدغه‌های انقلاب بوده و نسبت به تمامی مسائل مردمی حساس است.

 

در اردبیل نیز فضای حاکم بر منطقه این فرصت را به ما داده که مرکز رشد و آموزش را راه‌اندازی کنیم  و باشگاه‌های مختلف ادبی، هنری (در رشته‌های کاریکاتور، موسیقی، فیلم‌سازی، نمایش، خاطره‌نویسی و ...) در آن پیش‌بینی شده است.

 

فارس: از رئیس‌جمهور منتخب چه انتظاری دارید؟

مجرد: انتظارات ما در شرایط فعلی شاید مستقیماً به خود رئیس‌جمهور ارتباطی نداشته باشد، اما اگر انتخاب درستی صورت دهد و گزینش مناسبی در هیأت دولت صورت گیرد، طوری که هر وزارتخانه، متخصص خود و درد آشنای مردم را در  رأس کار داشته باشد، می‌توان امید داشت بسیاری از مسائل حل شود.

اگر هر وزارتخانه، متخصص خود و درد آشنای مردم را در  رأس کار داشته باشد، می‌توان امید داشت بسیاری از مسائل حل شود.

 

در بخش تخصصی خودم، اگر پروژه‌های اداری کمی سبک‌تر شوند، اگر امور تسهیل یا  نگارخانه‌های مناسب طراحی و تأمین شوند، این مشکلات کم‌رنگ‌تر خواهند شد. یعنی با تسهیل‌گری در تمامی جزئیات هنری شاید بشود کارها را راحت‌تر پیش برد. پیچیدگی‌های موجود، برخی را در نیمه راه خسته می‌کند؛ چنان که یا از ادامه راه باز می‌مانند یا از اصل وظیفه دور می‌افتند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: هنر عکاسی جشنواره انقلاب رحمان مجرد عکاس اردبیلی جشنواره بین المللی هنرمند انقلابی اتفاق می افتد هنر انقلاب هم در قبال حوزه هنری منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۹۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مصطفی موتورچی دبیر این رویداد هنری در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم.

وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در  مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.

وی سپس به ضرورت و تلاش‌های انجام شده برای ورود تئاتر به روستاها پرداخت.

مصطفی موتورچی در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود .

وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و  سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.

موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند. وی همچنین اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.

کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.

جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور»

وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوییم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.

وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸  اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد همچنین یادآور شد: در طول برگزاری یان جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی  و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.

وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود.همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان این جلسه به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به  ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

در پایان این نشست خبری پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

دیگر خبرها

  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • اسامی ۱۶ گروه برگزیده دومین جشنواره ملی سرود کانون اعلام شد
  • افتتاح نمایشگاه عکس وعده صادق در کوهدشت
  • جشنواره ملی اشکواره حسینی به دور هفتم رسید
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد