Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:00:13 GMT

شروع مناظرات با وعده‌های اقتصادی نامزدها

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۱۱۲۱

شروع مناظرات با وعده‌های اقتصادی نامزدها

دشمنان می دانند، اقتدار و قدرت نظام اسلامی، همین حضور و حمایت‌های مردم است و اگر اتفاقی بیافتد که معلوم شود، مردم طرفدار انقلاب و نظام نیستند، ضربه بزرگی به‌نظام وارد می شود و دشمن نیز همین را می خواهد که آبروی نظام از بین برود و بگویند مردم دیگر علاقه ای  به‌نظام ندارند، از این رو تلاش می کنند که مردم را از حضور در انتخابات دلسرد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا
رسانه‌ اعتدالی خبرآنلاین در شبانه روز گذشته در مطلبی به تحلیل سخنان نامزدهای انتخابات پرداخت و پایگاه خبر تحلیلی انتخاب سخنان نامزدهای انتخابات در اولین مناظره را بررسی کرد. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند در این خصوص پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در تیتری با عنوان این مناظره کمکی به افزایش مشارکت نکرد، ضرورت جلب مشارکت مردم را بازتاب داد. دیگر روزنامه‌ها در گزارش های مختلف به برنامه ها و وعده های بدون پشتوانه کاندیداهای ریاست جمهوری پرداختند. برای نمونه خبرگزاری ایسنا و برنا به ترتیب در تیترهایی با عنوان وعده‌های اقتصادی کاندیداها مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و کاندیدا را آنقدر بالا نبرند که بعد از سایه آن بترسند، این موضوع را بررسی کردند. رسانه‌ اصولگرای فارس در تیتری با عنوان «متلک‌گویی و اتهام‌زنی برخی کاندیداها در مناظره انتخاباتی به جای پاسخگویی به مردم» سخنان احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای  اسلامی را بررسی کرد. همچنین دیگر خبرگزاری این جریان از جمله مهر در مطالب و گفت وگوهای خود بر لزوم مشارکت حداکثری مردم و توجه به این مهم را بازتاب دادند.

رسانه‌های اعتدالی

حمله به همتی در مناظره غیرمنصفانه اما قابل پیش بینی بود

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران پرداخت و آورد:

* نمی توان انتظاری از هیجانی بودن این مناظرات داشت چراکه با این آرایش صحنه که نمی توان معجزه رخ دهد.

*این مناظره مشتی از یک خروار و مشکلاتی که در این انتخابات با آن مواجه هستیم، بود.

* انتخابات پیش رو هم از جهت شور و اشتیاق حضور مردم و هم از جهت حضور کاندیداهایی در تراز مردم ایران (ضمن احترام به همه کاندیداهای حاضر در این انتخابات) با ضعف های اساسی روبرو است.

* این مناظره تمام جلوه های ضعیف و غیرقابل قبول این انتخابات را به نمایش گذاشت.
* ایراد بعدی این مناظره این بود که کاندیداها به دولت حمله می کردند در حالی که هیچ یک از دولتمردان آقای دکتر روحانی در آن صحنه حاضر نبودند. اگر می خواستند پاسخی بشنوند باید کرسی مخصوصی برای دولت طراحی می کردند تا دولت بتواند از خودش دفاع کند این نکته هم از ضعف های اساسی کار بود.

* آقای همتی هم مورد حمله قابل پیش بینی اما غیرمنصفانه ای قرار گرفت به جای اینکه بتواند راهکارهای عالمانه خود را در اقتصاد ایران ارایه کند مجبور شد به تهاجمات چندنفره پاسخ بدهد از نگاه بنده در این بخش توانست جسارت های خودش را نشان دهد.

*اساسا طراحی این مناظره در قالب فرصت های دو، سه و چهار دقیقه ای اشتباه بود به بیانی حداقل در بخش اول باید به هر کاندیدایی وقت می دادند که در ابتدا اظهاراتش را مطرح کند و خود را معرفی کنند.

 این چهار کاندیدا نامزد پوششی رییسی هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به انعکاس سخنان نامزدهای انتخابات در اولین مناظره آنها پرداخت و آورد:

* موضوع موانع تولید از مسایل مهم است که امروز تولیدکنندگان ما با آن مواجه هستند موانع تولید کاری کرده که تولید کنندگانی که با اندیشه و انگیزه در عرصه تولید حضور یافتند تولیدشان دچار مشکل شده است برای این که تولید رونق پیدا کند باید برای تولید جذابیت ایجاد کنیم و از آن طرف جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را بکاهیم.

* این که نقدینگی یا پول ها به طرف ارز و طلا و زمین و امور غیر مولد باید جاذبه اش از دست برود، این نیاز به سازو کار دارد.

*این که می گوییم جذابیت نداشته باشد این جذابیت نداشتن به این معنا نیست که از فردا مانع شویم بلکه باید کاری کنیم سازو کارها برای کارهای غیر مولد و کاستن از مالیات هایی که تولیدکنندگان تولید خود را انجام می دهند انجام شود.

* اگر ۲۵ درصد مالیات برای تولید گذاشتیم باید با شیب ملایم به میزان پایین تری برسانیم که به میزان ۱۰ درصدی برسد.

*برای حل مساله تولید باید در عمل کاری کنیم که تولید کننده مشکل نداشته باشد.

*صدور برخی مجوزها برای تولید کننده مشکل است. باید سازو کاری داشته باشد. این سازو کارها که به صورت مجوزهاست باید پسینی باشد نه پیشینی تا وقتی که بتواند تولید کننده را موفق کند کاری باید بکنیم که مساله قاچاق از موانع جدی تولید به حداقل برسد و نقدینگی باید به سمت تولید برود.

رسانه‌های اصلاح طلب

وعده‌های اقتصادی کاندیداها مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با حجت الاسلام سید کاظم موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:

* ما باید کاری کنیم که انتخابات پرشور برگزار شود چرا که خواسته رهبری معظم انقلاب متدینین، خانواده‌های شاهد، جانباز، ایثارگر، آزاده و کل ملت ایران همین است.

*اگر مشارکت بالا برود امید دشمن هم به یاس و ناامیدی تبدیل خواهد شد.  

* هرکدام از کاندیداها وعده هایی داده اند از افزایش یارانه نقدی گرفته تا اقتصاد آنچنانی و مبارزه با فساد، طبیعتا ما نیازمند انتخاب فردی جامع به عنوان رئیس جمهور هستیم که هم در حوزه فساد زدایی و هم تقویت اقتصاد، زیرساخت های کشور، حوزه های، پولی و بانکی، نفت، میعانات و معادن تخصص داشته باشد یا اگر تخصص ندارد کارشناسان و مشاورین خبره ای را برای خود انتخاب کنند.  

* مشکل امروز ما معیشت، اشتغال و بهم ریختن بازار بورس است و رئیس جمهور باید ظرفیت جمع و جور کردن این مسایل را داشته باشد.  

* کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که همه آنها افراد فرهیخته ای هستند باید دقت و توجه لازم را داشته باشند به خصوص افرادی که پیشکسوت و پیش قراول هستند توجه‌شان به این موضوع باشد که ما در سال چهل و دوم انقلاب هستیم و در گام دوم انقلاب باید حضور جوانان در سیستم اجرایی کشور را در نظر بگیریم، نخبگان و صنعتگران را مورد توجه قرار دهیم، کیفیت صنعت داخلی را بالا ببریم و اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم که نیاز به بیرون نداشته باشیم.  

مناظره فرصت خوبی است که نشان دهد برخی‌ها تغییر عقیده داده‌اند

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با علی محمد حاضری  فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت و آورد:

* مناظرات برای جامعه ما یک فرصت است تا ببینند همه آنچه را که نیروهای تحول خواه مطرح می‌کردند و تاکنون در مقابلش مقاومت می کردند در حال حاضر برای جلب رای مردم فراموش کرده‌اند که خلاف نظر و عقیده‌شان است.

* در مورد آقای زاکانی اگر یک سطر کارنامه‌ای از ایشان در حمایت از برجام فردی برایمان بیاورد ما آن را قیمت‌گذاری می‌کنیم و با قیمت بالا خریداری خواهیم کرد. این اشخاص در سابقه‌ و ایده‌های‌شان جز کارشکنی در مقابل برجام نبوده است و اتفاقاً نماد مقابله به معنای تلاش برای فروپاشی و سنگ‌اندازی در راه تحقق برجام بوده‌اند.

* مساله مهم در این میان این است که خیلی‌ها مانند جلیلی هنگامی که می فهمند مطلوبیت‌ها و انتظارات مردم چیست مواضعی همسو با آن ها اتخاذ می کنند که  اشتباه می‌کنند زیرا مردم حافظه تاریخی شان را از دست نداده‌اند.

* سوابق، گرایش‌های قبلی و جوهره وجودی که این افراد را تشکیل می‌دهند که تغییر نمی‌کند! این افراد  قرار نیست یک شبه عوض شده باشند آن‌ها همان‌هایی هستند که طی چند دهه مواضع گذشته شان نشان داده‌اند و شاکله اصلی‌شان همان است که بوده؛ لذا اشتباهی که دارند این است که فکر می‌کنند مردم حافظه تاریخی شان را از دست داده‌اند و می‌توانند با این نوع عملکردها و ادعاها مردم را فریب دهند!

*مهم این است که مجموعه این انتخابات با همه مهندسی‌هایی که انجام شد یک رقابتی برای موضوعات و مباحثی است که تاکنون جریان اصولگرایی آنها را نفی کرده و مطرح شدن دوباره آن‌ها در جامعه باعث می‌شود افراد این جریان هرکدام‌شان روی دست یکدیگر بلند شوند برای این‌که چیزی را بگویند.

* مناظرات برای جامعه ما یک فرصت است تا ببینند همه آنچه را که نیروهای تحول خواه مطرح کرده و تاکنون در مقابلش مقاومت می کردند در حال حاضر  برای جلب رای مردم ادعاها را مطرح می کنند که خلاف نظر و عقیده‌شان است.

کاندیدا را آنقدر بالا نبرند که بعد از سایه آن بترسند

خبرگزاری برنا به گفت وگو با حجت الاسلام مهدی شیخ»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، پرداخت و آورد:

*مجلس یک هویت و ریاست جمهوری هم یک هویتی دارد، در اینکه این دو با هم تعامل دارند و تعاملشان اجتناب ناپذیر است شکی نیست این تعامل در این زمینه هاست که مثلا مجلس و دولت مکمل یکدیگر در کار هستند.

*بودجه دولت را مجلس تصویب می کند، مجلس نظارت بر وزرا و تایید صلاحیت وزرا را انجام می دهد و مکمل یکدیگر هستند.

* اینکه نمایندگان دغدغه قوه اجرایی را داشته باشند طبیعی است و با آن درگیر هستند ولی بستگی به عملکرد و حواشی دارد و این کار نیاز به ظرافت دارد. اینکه مثلا اگر من نماینده مجلس از یک کاندیدا خاصی حمایت می کنم این حمایت نباید افراطی باشد.

* یکی از مواردی که باید در حمایت نمایندگان از رئیس جمهور رعایت شود این است که، فاصله طبیعی حفظ شود. طوری نباشد که طرف را آنقدر بالا ببرند و بزرگ کنند که بعد خودشان از سایه او بترسند و نتوانند اقدامی علیه او کنند.

* حب در انسان ها تاثیرگذار است اینکه ما از نماینده ای افراطی حمایت کنیم یعنی فراتر از آنچه که مصلحت هست و قانون به ما اجازه می دهد درست نیست.

آیا نامزدهای اصولگرا به نفع رییسی کنار می‌روند؟
پایگاه خبری تحلیلی فرارو به گفت وگو با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا پرداخت و آورد:

* بعضی از ناظران سیاسی معتقدند که ممکن است اتفاقی که در سال‌های ۷۶، ۸۴ یا حتی ۹۲ افتاد و در آن دوره‌ها نامزدی که شانس کمتری داشت از لحاظ دید کلی و تبلیغاتی که وجود داشت به ریاست جمهوری دست یافت، در این دوره نیز همان اتفاق ممکن است رخ دهد، به نظر می رسد به دلیل فضای سردی که در انتخابات وجود دارد این احتمال خیلی اندک است.
* در دوره‌های گذشته به دلیل شور و هیجانی که فضای انتخاباتی داشت، این شور انتخاباتی می‌توانست به سوی هر یک از نامزدها میل پیدا کند.

*این دوره به دلیل فضای سردی که وجود دارد میزان مشارکت بسیار کمتر از دوره‌های گذشته خواهد بود و به همین دلیل اینکه تغییر محسوسی در پیش‌بینی‌ها صورت گیرد، بسیار کم است.

* برخلاف بسیاری از کارشناسان که همه‌چیز را صددرصد تمام شده به نفع ابراهیم رئیسی می‌دانند، بنده چنین استنباطی ندارم، به هر حال ممکن است اتفاقاتی در این مدت باقی مانده و به خصوص در مناظرات رخ دهد و ورق کار برگردد.

* اینکه از الان بخواهیم به صورت صددرصد آقای رئیسی را رئیس جمهور بدانیم به نظر من این کار غلطی است، بلکه باید فضا را به خوبی رصد کرد چرا که در انتخابات گذشته در روزهای آخر اتفاقاتی رخ داد که باعث، اتقاق افتادن شگفتی‌های قابل توجهی شد.
* هیچ تضمینی وجود ندارد که در هر شرایطی آقای رئیسی به ریاست جمهوری دست پیدا کند، بنابراین باید هر احتمالی را در نظر گرفت، اما همان‌طور که عرض کردم احتمال تغییر در وضعیت نامزدها به مانند دوره‌های گذشته بسیار کمتر است به دلیل فضای سردی که وجود دارد و همچنین مشارکت پایینی که رخ خواهد داد.

 این مناظره کمکی به افزایش مشارکت نکرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز به گفت وگو با محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و آورد:

 *برخی چهره‌ها که توقع می‌رفت، فعال تر شرکت کنند، ندرخشیدند و برخی که خیلی در اعداد افراد رای آور نبودند یا کاندیدای مشخص یک جناح نبودند، خوب درخشیدند.

*اولین مناظره انتخاباتی با واکنش‌های متفاوتی همراه بود اما برخی از سیاسیون معتقدند  که تاثیر چندانی در افزایش مشارکت نخواهد داشت.

* «محور مناظره امروز اقتصادی بود  اما از آنجایی که هر نامزدی وقت اندک و محدودی داشت نمی‌شد که زیربنایی به موضوعات اقتصادی پرداخته شود لذا همه مباحث اقتصادی نیمه‌کاره مطرح شد.»* در بحث‌های تهاجمی که اول مناظره شکل گرفت، فضا قدری انتخاباتی شد و اگر ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست به افزایش مشارکت کمک کند.

* به نظر من از این پس مسایلی که در حوزه های فرهنگی و سیاسی مطرح می‌شود، می‌تواند تعیین کننده باشد.

* تصور نمی‌کنم که این مناظره به مشارکت کمک زیادی کرده باشد امیدوارم که مناظرات بعدی با حرف‌های جدی‌تری همراه باشد و نتیجه این باشد که مجموعه قهر کرده با صندوق رای، تجدید نظر کنند.

رسانه‌های اصولگرا

متلک‌گویی و اتهام‌زنی برخی کاندیداها در مناظره انتخاباتی به جای پاسخگویی به مردم

خبرگزاری فارس به گفت وگو با احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای  اسلامی پرداخت و آورد:

* بعضی از کاندیداها به جای پاسخگویی به مردم به متلک‌گویی و اتهام‌زنی به دیگران روی آوردند.

*در اولین مناظره انتخابات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این مساله پیش‌بینی می‌شد و محتمل بود که بعضی از کاندیداها به جای اینکه برنامه خود را ارایه دهند و از کارنامه عملکردی خودشان دفاع کنند با توجه به اینکه عملکردشان در میان مردم کاملاً شفاف و روشن بود برای عبور از پاسخگویی به متلک‌گویی و تهمت روی آوردند.

* این کاندیداها فضای تهمت‌زنی در عرصه سیاسی را که یادگار اسلاف جریان‌های سیاسی آنها است یک بار دیگر تکرار کردند.

* اسلاف سیاسی اصلاح‌طلبان در دوره‌های گذشته نشان دادند هیچگاه با برنامه و مساله محور با مردم صحبت نکردند و به جای پرداخت به راهکارهای حل مسایل مردم به ویژه در حوزه اقتصادی به دوگانه‌سازی‌های دروغین و کاذب روی آوردند و تلاش کردند در یک فضای غیرواقعی و فضای احساسی کارنامه غیرقابل قبول خود را بپوشانند.

خبرگزاری مهر به گفت وگو با جواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران پرداخت و آورد:

* آنهایی که به هیچ دینی هم معتقد نیستند به این موضوع باور دارند فردی که وعده غیرواقعی می‌دهد به نوعی مردم را گول زده و غش در معامله می‌کند.

* وعده‌های بدون پشتوانه ندهند، چراکه اگر این وعده‌ها عملی نشود، موجب دلسردی در میان مردم خواهد شد.

* اینکه فردی وعده‌ای می‌دهد و آن وعده محقق نمی‌شود، به کل نظام آسیب می‌زند و مردم را نسبت به کل نظام بدبین می‌کند. به خصوص اگر این فرد رییس جمهور باشد که مسوول اصلی اجراییات کشور است.

* یک عده برای اینکه به قدرت برسند به هر قیمتی سعی می‌کنند با وعده‌های خود مردم را جذب کنند.

*ما در دوران روحانی دیدیم وعده‌های صد روزه برای حل مشکلات داد که به هیچکدام عمل نکرد و نه تنها به این وعده‌ها عمل نکرد بلکه هر روز وعده‌های جدیدتری داد.

* بهترین کار برای اینکه بفهمیم سخنان و وعده‌هایی که افراد می‌دهند، قابل تحقق است یا خیر، باید به عملکرد و سابقه آنها توجه کنیم و ببینیم آیا در مسوولیت‌هایی که داشته‌اند و به قول‌هایی که در گذشته داده‌اند عمل کرده‌اند.

* یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای شناخت بهتر از نامزدها از آن استفاده کرد توجه به این موضوع است که این فرد خود را منتسب به چه جریان و تفکری می‌داند.

رضایی یا کنار می‌رود یا رای مردم کنارش می‌زند

باشگاه خبرنگاران جوان به گفت وگو با مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی پرداخت و آورد:

*محسن رضایی ممکن است کناره گیری کند، اما اگر کناره گیری هم نکند آرای مردم رضایی را کنار خواهد زد.

* انتخابات حضور متنوع افراد است، نظرات و دیدگاه‌های مختلفی را می‌توانند بیان کنند و محسن رضایی هم نظرات خود را بیان می‌کند، که مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

* در حال حاضر مردم به دنبال برنامه، کارنامه، کارآمدی و عملیات میدانی نامزدها هستند و نامزدی را می‌بینند که برنامه داشته باشد و به برنامه‌ها عمل کند.

*دقت مردم بالاست چراکه مردم علاوه بر اینکه به برنامه‌ها توجه می‌کنند به این نیز توجه می‌کنند که نامزد مربوطه پیش از آن چه قدر به حرف‌های خود عمل کرده است و مناظره‌ها برنامه‌های افراد را نشان می‌دهد.

* برخوردهای غیر اخلاقی که در دوره‌های قبل هم اتفاق می‌افتاد مانند متلک گویی‌ها و ... دیگر رای آور نیست، افراد می‌توانند برنامه‌های یکدیگر را نقد کنند و یا بگویند که برنامه خوب است، اما در توانایی اجرایش را ندارید در این حدود نقد نامزدها بر یکدیگر خوب است.

* محسن رضایی در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت کرده و سبد رای بالایی نداشته است، حتی در این دوره هم طبق نظرسنجی‌ها صورت گرفته یک دهم رئیسی هم رای ندارد، در کل رضایی ممکن است خود کناره گیری کند، اما اگر کناره گیری هم نکند آرای مردم و صندوق‌های انتخابات رضایی را کنار خواهند زد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ یارانه نقدی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ یارانه نقدی مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ یارانه نقدی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری پایگاه خبری تحلیلی نامزدهای انتخابات مناظره انتخابات دوره های گذشته افزایش مشارکت پرداخت و آورد گفت وگو اولین مناظره متلک گویی کناره گیری مجلس شورای رئیس جمهور برنامه ها اصلاح طلب داده اند رای مردم پیش بینی سازو کار وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۱۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره محور جلسه اخیر این حزب گفت: روز پنجشنبه اجلاسیه شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و دفتر سیاسی با حضور روسای شعب استان‌های حزب اعتدال و توسعه، واعظی، جنتی و نوبخت برگزار شد. در این جلسه برنامه‌های حزب در سال جاری مطرح شد. یکی از محورها به این ترتیب بود که تاکید حزب بر این است که همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید به سمت رفع اختلافات داخلی گام بروند، به عبارت دیگر به سمتی برویم که بتوانیم نسل جوان را بیشتر به خودمان جذب کنیم و بر وفاق ملی دامن بزنیم. استراتژی حزب اعتدال و توسعه در سال جدید استفاده از همه ساز و کارهای مدنی برای بهبود اوضاع کشور است و حزب اعتدال و توسعه هم سعی می‌کند در تحولات جاری داخل و خارج از کشور نقش‌آفرینی داشته باشد و ما همچنان تاکید می‌کنیم که با هر گونه ساختارشکنی مخصوصا در زمینه سیاسی مخالف هستیم و همچنان بر راهکارهای مدنی و غیر خیابانی و اعتراضات خیابانی تاکید داریم و زمانی که همه می‌دانیم، هیچ امیدی به خارج از کشور نیست باید به سمت وحدت آفرینی حرکت کنیم.

وی افزود: مقوله انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برای ما اهمیت دارد، مخصوصاً اگر حاکمیت اندکی نرمش نشان دهد و با این نرمش در بحث انتخابات ریاست جمهوری شاهد توفیقات باشیم و اگر غیر از این باشد، مجدداً شاهد کاهش حضور مردم خواهیم بود و شاید این بار مردم نسبت به دفعات قبل مشارکت پایین‌تری داشته باشد. حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد به صورت شفاف مردم را برای مشارکت در بهبود شرایط کشور دعوت کند و از هر گونه سخن رادیکال و تنش‌زا پرهیز می‌کند، در حقیقت حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد که با عقلانیت به نقد وضع موجود در عرصه سیاست داخلی بپردازد.

هروی همچنین تصریح کرد: دومین محور که در جلسه روز پنجشنبه حزب اعتدال و توسعه برگزار شد، سیاست خارجی است. هنگامی که احساس می‌کنیم غرب و شرق همگی برای توسعه کشور مانع‌تراشی می‌کنند باید باهم به وحدت و تنش‌زدایی بپردازیم، در غیر این صورت نتیجه‌ای نخواهد داد. در سیاست خارجی اعتقاد بر این داریم که باید درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود، کما اینکه کشوری مانند عراق در همین روزهای اخیر با تولید بیش از ۴ میلیون بشکه نفت توانسته بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را حل کند اما ما همچنان با بسته بودن و انزوای سیاسی در عرصه جهانی، دچار مشکلات اقتصادی هستیم.

برخورد خیابانی با حجاب بی‌تدبیری است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: سومین محور و شاید اصلی‌ترین بحثی که در اجلاسیه حزب اعتدال و توسعه مطرح شد، تحلیل وضع داخلی بود. ما همه جناح‌های سیاسی باید نشان بدهیم ایران عامل ثبات منطقه خاورمیانه است اما در این میان که در حال کشمکش اسرائیل و قدرت‌ها هستیم، جریحه‌دار کردن افکار عمومی خطا است، در حالی که کشورهای منطقه در حال توسعه و پیشرفت هستند، اینکه ما به مجادلات داخلی و تحریک جوانان مبادرت کنیم، کاملاً از روی بی‌تدبیری است. تشویش اذهان، ایجاد ناامیدی و رعب و وحشت بین نسل جوان، آن هم در خیابان‌ها و با حرکت‌هایی مانند برخورد با حجاب، منجر به ایجاد نا امیدی در کشور می‌شود که این نشانه بی‌تدبیری است.

هروی اظهار کرد: اما آنچه در مورد وضعیت داخلی وجود دارد این است که دولت سیزدهم به دست اندازی در بخش خصوصی رو آورده و به جای درآمدزایی به سمت کسب درآمدهای بیشتر از مردم می‌پردازد که این امر شایسته و بایسته مردمی که همه چیز خود را برای نظام دادند، نیست. به عبارت دیگر مشکل اول کشور حجاب نیست بلکه ایجا روح همدلی و امید و رفع مشکلات معیشتی مردم است.

وی با اشاره به برخورد دولت با فساد ابراز کرد: نکته دیگر ارجحیت منافع ایدئولوژیک بر منافع ملی است. متاسفانه احساس می‌شود اقلیتی از نظام حاکمیت به دنبال این هستند که مباحث ایدئولوژیکی یا نگرش‌های افراطی مذهبی را بر منافع ملی ترجیح بدهند ، که این امر موجب شده اشکالات اساسی در نحوه برخورد با مردم مانند برخوردهای شکل بگیرد، که این رفتارها کاملاً از سر بی‌تدبیری است. نکته بعدی مربوط به ناکارآمدی مدیران دولت سیزدهم است که متاسفانه در همه اضلاع دولت مشاهده می‌شود، چنانچه شایسته‌سالاری رنگ باخته و نظام مسئولیت‌سپاری دچار خدشه شده است.

هروی همچنین افزود: نکته پایانی که همه اعضای حزب و دبیرکل بر آن تاکید داشتند، مربوط به فساد و تبعیضی است که در جامعه وجود دارد. امروز برخورد دوگانه در سطح جامعه انجام می‌شود و این برخورد منجر به دلسردی و ناامیدی مردم شده است. درحقیقت به نظر می‌رسد که با عاملان فساد مدارا می‌شود ، مماشات با مفسدان در سطوح مختلف و در مباحث اقتصادی و عقیدتی منجر به این امر شده که مردم دچار یاس دینی و ناامیدی شوند که متاسفانه این مورد برای بهبود شرایط کشور مناسب نیست.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این در حالی که با جوانان برخوردهای خیابانی تحت عنوان حجاب و برخورد با منتقدین، افرادی که در روزنامه‌ها سخن می‌گویند و شرایط سیاسی و آرای دولت را نقد می‌کنند، برخلاف آن چیزی است که باید انجام شود. لذا از این برخورد دوگانه که با عاملان فساد مماشات می‌شود اما با جوانانی که نقادی می‌کنند برخورد می‌شود، را حزب اعتدال و توسعه محکوم می‌کند و خواهان تدبیر نظام حاکمیت در قبال این قضیه است.

هروی در رابطه با برنامه حزب اعتدال و توسعه برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، یادآور شد: در این مورد در کل کشور تلاشی آغاز کردیم و امیدوارم بتوانیم در بین نامزدهایی که به مرحله دوم رسیدند افرادی که عضو نیروها و یا هواداران حزب اعتدال و توسعه هستند، کمک می‌کنیم که بتوانیم حداکثر نیروهای اعتدالی را در این مرحله از انتخابات در مجلس داشته باشیم. همچنین در مورد فراکسیون تلاش‌هایی را در مجلس آغاز کردیم و امیدواریم فراکسیون با تمایلات اعتدالی شکل بگیرد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899876

دیگر خبرها

  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • آغاز ضبط مناظره ی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • آغاز ضبط مناظره های نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در خراسان جنوبی
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس در مازندران
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی