Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه 149 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی بعد از استماع گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در باره چگونگی ساماندهی این موسسات آموزشی، گفت: ساماندهی آموزش عالی یک حوزه چند دستگاهی است و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نمی‌تواند به تنهایی این موضوع را پیش ببرد، لذا  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و نیز وزارت بهداشت و درمان هم در این موضوع دخیل هستند و حوزه تصمیم‌گیری مربوط به ستاد نقشه جامع علمی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: ظرفیت‌های دانشی گسترده‌ای در این خصوص وجود دارد اما اگر یک نهاد سیاست‌گذاری و فرادستگاهی این برنامه را تنظیم کند این برنامه می‌تواند جامعیت بیشتری داشته باشد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از مسؤولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پیشبرد این طرح ملی گفت: با اطلاعی که از کشور روسیه دارم، آنها هم با چنین وضعیتی روبه‌رو بودند. از 2500 واحد آموزشی که داشتند، تبدیل به 1200 مرکز آموزش عالی شد که بی‌شباهت به وضعیت ما نیست؛ بنابراین طبیعی است که بعد از چنین گسترشی شاهد تجمیع هم باشیم.

وی اضافه کرد: در طرح ساماندهی فعلا فقط ساماندهی واحدهای آموزشی دولتی تحت اشراف وزارت علوم صورت گرفته است و حجم قابل توجهی از مراکز آموزشی در طرح حضور ندارند. 

عاملی با اشاره به اینکه در آیین نامه مدیریت دانشگاه، گروه و دانشکده را تعریف کرده است ولی تعریف مشخصی برای دانشگاه وجود ندارد، گفت: به نظرم بهتر است اول یک تعریف مبتنی بر شاخص از دانشگاه داشته باشیم تا ببینیم تعریف دانشگاه الگو برای گرفتن موافقت اصولی و قطعی چیست؟ باید واجد چه تعداد دانشجو، استاد، آزمایشگاه، کتاب و کتابخانه، میزان بنا و غیره باشد. شاید بهتر بود طرح ساماندهی را مرحله بندی می‌کردیم و خصوصا در مورد دانشگاه‌ها اول موافقت قطعی را تبدیل به موافقت اصولی می‌کردیم تا ببینیم می‌توانند شرایط را احراز کنند. 

وی در بیان رعایت اصل عدالت اجتماعی در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی در کشور، اظهار کرد: در اینجا موضوع توسعه فرهنگی و اجتماعی است. در قدیم شهر از میدان اصلی توسعه پیدا می‌کرد، اما امروز شهر با محوریت دانشگاه و مراکز آموزشی توسعه می‌یابد. 

وی در بحث فرایند تجمیع و الحاق دانشگاه‌ها نیز گفت: روش و فرایند تجمیع و الحاق باید به‌گونه‌ای باشد که دانشگاه میزبان و دانشگاه ملحق شد هر دو محترم باشند و ظرفیت آنها به حساب آورده شود و دچار انزوا یا اضمحلال نشود. در واقع دانشگاه‌هایی که ملحق می‌شوند اصولا در مرتبه پایین‌تری قرار گرفته و این موضوع به هیچ وجه،  جلوه خوبی ندارد؛ بنابراین در بررسی موضوع الحاق و تجمیع دانشگاه‌ها باید از سازوکاری استفاده کرد که این موارد نیز لحاظ شود و نکته آخر هم بحث شاخص‌های ساماندهی است که با توجه به معیارهای درونی و بیرونی به آنها پرداخته شد. بهتر است این موضوع به طور مفصل‌تری مورد بررسی قرار گیرد و در جلسه بعد در مورد شاخص‌های ماندگاری واحد آموزشی و همچنین واحدهای تجمیع و الحاقی مورد بررسی قرار گیرد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی مؤسسات آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۱۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل نفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۱ و پیوست ۳ در خصوص شرکت‌های دولتی با ۱۴۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.   حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح جدول شماره ۱۱ گفت: این جدول در خصوص شرکت‌های دولتی است، برخلاف آنچه گفته می‌شود حدود دو سوم بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص داده شده که بررسی نمی‌شوند. اعتبارات شرکت‌های دولتی با بودجه عمومی جدول شماره ۱۴ تقریبا برابر است، فقط یک مقدار شرکت‌های دولتی کم است، حدود ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل تأمین نفت است، در خصوص نفت اقدامات خوبی در کمیسیون انرژی انجام شده و به نتایج مثبتی دست یافته‌ایم، همگی را بررسی کرده و بر همین اساس شرکت‌های دولتی که بودجه آن در جدول شماره ۱۴ مشخص شده اگر از آن سرپیچی شود باید پاسخگو باشند، این یک گام بلند برای نظارت بر شرکت‌های دولتی است که در بودجه امسال برداشته شده است.

دیگر خبرها

  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • پلمب ۱۲۴ واحد مشاور املاک در قزوین
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • برق حرارتی یک ساله ۲۰ همت ضرر کرد
  • تامین ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل نفت
  • توضیحات رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان در مورد احتمال تعطیلی واحد گلباف
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار