Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:17:07 GMT

«میزان» در روز قیامت چیست؟ +صوت

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۳۹۰۴

«میزان» در روز قیامت چیست؟ +صوت

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

و روز محشر حقا روز سنجیدن اعمال است، پس آنان که در آن میزان حق وزین و نیکوکار بودند البته رستگار خواهند بود.

فایل صوتی تلاوت آیه ۸ سوره اعراف

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۸ سوره اعراف

امام علی (ع) در روایتی فرمودند: راستگویی شمشیر خداوند در روی زمین و آسمان است که بر هرجا فرود آید آن را دو نیم می‌سازد. اکنون اگر می‌خواهی بدانی راستگو هستی و یا دروغگو می‌باشی به دل خودت نگاه کن و به دعایت توجّه نما و آن را با میزان خداوند هماهنگ ساز، که خداوند می‌فرماید: «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الحَقُّ»؛ در روز قیامت از روی حق اعمال را وزن می‌کنند و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند. هرگاه باطنت با ادّعایت یکی شد صداقت تو ثابت می‌گردد.

بیشتر بخوانید

آیا در عدد ۱۲ رمز و رازی نهفته است؟ +صوت

«میزان»، وسیله سنجش است و هر چیزی وسیله سنجش خاصّی دارد، مثلاً دیوار را با شاقول، گرمی و سردی هوا را با دماسنج، میوه را با کیلو و پارچه را با متر می‌سنجند، همان گونه که وسیله سنجش انسان‌های عادّی، انسان‌های کامل می‌باشند. میزانِ روز قیامت حقّ و حقیقت است. در آن روز هم حاکمیّت با حقّ است، «هُنالِکَ الْوَلایَهُ لِلّهِ الْحَقِّ»، هم روز حقّ است، «ذلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ» و هم میزانِ سنجش، حقّ است. «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»

امام صادق (ع) در تفسیر آیه «وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ»، فرمودند: «میزان، انبیا و اوصیا می‌باشند». چنانکه در زیارت مطلقه‌ی حضرت امیر علیه السلام می‌خوانیم: «السّلام علی میزان الاعمال» اینان، معیار و میزان سنجش اعمال دیگرانند. حضرت علی (ع) فرمودند: «حسنات، موجب سنگینی میزان و سیّئات و گناهان، موجب سبکی آن است».

پیام‌های آیه ۸ سوره اعراف

۱-خداوند، خواهان رسیدن انسان به حقّ و دستیابی به عقاید و کردار‌های شایسته و صحیح است. «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»

۲-برای هر کس، چندین وسیله و معیار سنجش و محاسبه در کار است. «مَوازِینُهُ»

۳-توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بیهوده است. «فَمَنْ ثَقُلَتْ ... اَلْمُفْلِحُونَ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن میزان ال و ز ن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،طی حکمی از سوی محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، بابک مومنی به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران منصوب شد. 

در حکم وزیر جهاد کشاورزی آمده است: "با توجه به سوابق و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران منصوب می شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نیروهای متخصص و متعهد آن سازمان و اعمال نظارت مستمر بر اجرای سیاست ها و برنامه های وزارت در استان، در نیل به اهداف بخش کشاورزی گام های موثر بردارید.

توفیق شما را از درگاه خداوند منان خواهانم."

دیگر خبرها

  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است
  • اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان
  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • این ۸ وسیله حمام را فورا دور بیندازید
  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • ببینید | بچه فوک‌های کوچولو
  • شستشوی برج‌های دبی به وسیله پهپاد‌ها پس از سیل وحشتناک (فیلم)
  • تعیین تکلیف ۶۵۷۰۰ وسیله نقلیه توقیفی در تهران