Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در جریان سفر سال ۱۳۸۵رئیس دولت نهم به ورامین، مردم شهرستان با در دست داشتن پلاکاردهایی، برخورداری از مترو از دولت را خواستار شدند و این موضوع در هیأت دولت مطرح و اجرای آن به تصویب رسید.

یک سال پس از درخواست مردمی و تصویب آن در هیات دولت، ۱۶  مرداد سال ۸۶ با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسئولان محلی، کلنگ احداث مترو ورامین به زمین خورد و در حالی که همگان تصور می‌کردند، اجرای این طرح با سرعت و به اسم مترو عملیاتی شود اما این طرح به طاق نسیان سپرده شد تا به همت دولتمردان در دولت تدبیر و امید، با برنامه ریزی دقیق، رفع معارض و سرمایه گذاری اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای این پروژه ابتدا در اختیار شرکت راه آهن قرار گرفت ولی اعتراض مسئولان ورامین و پیگیری های آنان باعث شد که این طرح ملی به شرکت مترو تهران واگذار شود ولی این امر نیز نتوانست از مشکلات اجرای آن بکاهد.

برگزاری جلسات متعدد هماهنگی مسوولان شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا با مسئولان مترو تهران به این امر منجر شد که اجرای این طرح ملی طی سه فاز شهرری تا قرچک، قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا انجام شود ولی پس از چندی، بار دیگر این طرح با عنوان قطار حومه‌ای در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گرفت تا در حاشیه راه‌آهن سراسری تهران- مشهد احداث شود.

معارضین پروژه

راه‌آهن سراسری تهران - مشهد در مسیر عبور از شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا، با مسیرهای ورودی روستاهای جنوبی این سه شهرستان را برخوردار می‌کند که از دیرباز، با استقرار ایستگاه سوزنبانی، در هنگام عبور قطار، مسیر عبور خودروها مسدود می‌شد و در برخی ایستگاه‌ها هر از چندگاهی به دلیل خطای انسانی، قطار با خودروهای عبوری برخورد می‌کرد.

راه‌آهن سراسری تهران - مشهد در شهرستان قرچک مسیر روستاهای محمدآباد، ولی‌آباد، داودآباد و پوئینک جنوبی، در شهرستان ورامین مسیر روستاهای باغخواص، موسی‌آباد، محور اصلی تهران - ورامین، شهرک باغ صالح، بلوار امام رضا(ع)، روستای محمدآباد و روستای قلعه بلند و در شهرستان پیشوا مسیر روستای قلعه سین، روستای کهنک و مسیر روستای سلمان‌آباد را قطع می‌کند.

برای اجرای دو خط موسوم به ۳ و ۴ قطار حومه‌ای، لازم بود تا تقاطع های جاده ای با راه آهن و ایستگاه های سوزنبانی حذف شود و تا این امر محقق نمی شد، اجرای این طرح امکان پذیر نبود. از این رو، دولت با اختصاص اعتبار مورد نیاز، زمینه این مهم را فراهم کرد.
 


رفع معارضین ورامین با اجرای پل روگذر و زیرگذر

مهمترین چالش و معارض پیش روی اجرای این پروژه در فاز ورامین – قرچک، دو معارض پل روگذر ۱۵ خرداد ورامین به دلیل عرض کم پل و محدودیت استقرار تأسیسات مترو و نیز اجرای پل روگذر بلوار امام(ع) در میدان رازی ورامین بود که تأخیر در اجرای آن با اعتراض بسیاری از ساکنان و کسبه مجاور همراه بود.

اجرای این دو پروژه سال ها با تأخیر مواجه شد؛ ستون های پل روگذر امام رضا(ع) از قول بسیاری از شهروندان و حتی رسانه ها به یکی از آثار باستانی ورامین بدل گشت و سخنرانی رئیس وقت چهارمین دوره شورای اسلامی ورامین در جمع نمازگزاران جمعه که در آن خبر از عبور قطار شهری در محدوده شهر ورامین از زیر زمین می داد، اجرای عملیات بهسازی یا تغییر پل ۱۵ خرداد را با چندین سال تأخیر مواجه ساخت.

سرانجام ابن دوات تدبیر و امید بود که با اعتباری افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان این دو روگذر را  آماده ساخت و خرداد سال ۹۶مورد بهره برداری قرار گرفت. 

دیگر معارض این پروژه در حوزه شهرستان ورامین، زیرگذر موسوم به باغ صالح ورامین بود که این طرح نیز با تلاش دولت  در عملیاتی که از آن به عنوان یک رکورد در تاریخ راه آهن ورامین یاد می‌شود، برطرف شود.

اجرای این عملیات با اخذ مجوز مسدودی یکی از خطوط اصلی راه آهن سراسری تهران- مشهد آغاز گردید و این در حالی است که در هر ۲۴ ساعت ۱۸۰ رام قطار به صورت رفت و برگشت در سه مسیر تهران – مشهد، تهران- شمال و تهران- ورامین – گرمسار از حاشیه کارگاه عملیات زیرگذر عبور کرده و مسئولان مدام در حال تعویض خطوط حرکت قطارها بر روی دو خط باقیمانده هستند.

اجرای زیرگذر راه آهن سراسری در منطقه باغ صالح ورامین، با دهانه ۸ و ارتفاع ۵.۵ متر کاری جهادی و برای نخستین بار در راه آهن جمهوری اسلامی زیر خط گرم اجرا میشود و تا کنون بدون وقفه و طی ۴۸ ساعت کار شبانه روزی انجام شده است.

تقاطع روستای قاسم آباد با راه آهن سراسری، آخرین معارض اجرای خط چهارم قطار حومه‌ای در حوزه ورامین است که عملیات اجرایی این طرح نیز از اسفندماه سال گذشته آغاز و هم اکنون عملیات نصب عرشه پل در حال اجرا است.
 


اجرای دو زیر گذر در شهرستان قرچک

در دو تقاطع قطار سراسری با روستاهای محمدآباد و داودآباد قرچک، دو ایستگاه‌ه سوزنبانی مستقر شده تا عبور خودروها از روی ریل با کمترین مشکل انجام شود ولی برای اجرای خطوط قطار حومه‌ای، لازم است این دو ایستگاه نیز با ایجاد دو زیرگذر حذف شود.

اجرای این دو زیرگذر، به عنوان اولویت‌های شرکت راه‌آهن و شهرستان قرچک برای تکمیل قطار حومه‌ای به حساب می‌آید که پس از چند سال، عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

اجرای این طرح در حاشیه کمربندی جنوبی شهرستان، دغدغه‌هایی را در خصوص دسترسی محلی برای مدیریت شهری ایجاد کرده بود که پس از چند سال و با رفع مشکلات بین راه آهن و شهرداری، عملیات اجرای این دو زیرگذر از دیماه سال گذشته آغاز شد.

این طرح هم اکنون با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و به گفته مسوولان تا تیرماه به اتمام می‌رسد.
 


احداث دو پل روگذر در پیشوا

راه آهن سراسری تهران – مشهد و قطار حومه‌ای تهران- ورامین- گرمسار در طول مسیر عبور خود از شهرستان پیشوا، در سه نقطه قلعه‌سین، قلعه‌نو و روستای محمدآباد عرب‌ها، مسیر اصلی را قطع می‌کند که برای سهولت تردد خودروها، در سال‌های گذشته زیرگذری در منطقه قلعه‌نو احداث گردید ولی عبور خودروها در محور محمدآباد و قلعه‌سین همچنان از روی ریل انجام می‌شود.

با اجرای خط ۳ و ۴ قطار حومه‌ای تهران- ورامین – گرمسار، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در محل تقاطع روستاهای محمدآباد و قلعه‌سین، اقدام به احداث پل روگذر کرد که به گفته مسئولان شهرستان پیشوا، به دلیل عدم تأمین خواسته‌های مسئولان مدیریت شهری، اجرای آن از سال ۹۴ تاکنون متوقف شده است.

هم اکنون پایه‌های این دو پل بر فراز راه‌آهن سراسری احداث شده و اجرای عرشه آن، به تأمین نظر مسوولان شهرستان پیشوا نیاز دارد.
با افتتاح این پروژه‌ها و کار گذاشتن یک خط راه آهن در مجاورت دو خط سراسری تهران – مشهد، شش رام قطار کار خود را در خط موسوم به تهران- ورامین - گرمسار آغاز کرد به این امید که شاید در آینده، این پروژه به مترو تبدیل و مشکل تردد مردم شهرستان های جنوب شرق استان تهران برای عزیمت به پایتخت برطرف شود.

بهره برداری از قطار شهری جنوب شرق استان تهران

هرچند بهره برداری از پروژه قطار حومه ای در ورامین با مراسم افتتاحیه ای همراه نبود ولی همزمان با راه اندازی قطارها در این محور و در روز پنجشنبه ۱۷ فروردین سال ۹۶ پروژه قطار حومه‌ای تهران – ورامین – گرمسار همزمان با سفر رئیس جمهوری‌ به سمنان و با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل راه‌آهن شهرستان گرمسار بهره‌برداری شد و هم اکنون مردم روزانه با ۶ رام قطار، به تهران عزیمت می‌کنند.

دولت تدبیر و امید با تحقق وعده‌های خود در حوزه حمل و نقل ریلی، بخشی از مطالبات مردم جنوب‌شرق تهران را برآورده کرد و با تکمیل خط چهارم، حمل و نقل ریلی در این حوزه در استان تهران تکمیل می‌شود.

برچسب‌ها سازمان برنامه و بودجه دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی ورامین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی سازمان برنامه و بودجه دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی ورامین اخبار کنکور راه آهن سراسری تهران شهرستان پیشوا اجرای این طرح تدبیر و امید شرکت راه آهن قطار حومه ای بهره برداری استان تهران راه آهن هم اکنون قلعه سین پل روگذر اجرای آن جنوب شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۵۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاقچی حشیش در جنوب تهران بازداشت شد

سرهنگ محمد قاسم طرهانی فرمانده انتظامی شهرستان ری به تشریح دو مورد از ماموریت‌های این پلیس در ۲۴ ساعت گذشته پرداخت و گفت: یکی از این ماموریت‌ها مربوط به دستگیری یکی از سوداگران مرگ است. ماموران عملیات کلانتری ۱۷۵ فرماندهی انتظامی شهرری با انجام اقدامات اطلاعاتی از نگهداری مقادیر قابل توجهی موادمخدر در یک منزل باخبر شده و در جریان تحقیقات تکمیلی خود متوجه شدند که یکی از سوداگران مرگ قصد دارد تا این مواد را در سطح استان تهران توزیع کند.

وی افزود: در این راستا ماموران به سرعت وارد عمل شده و پس از هماهنگی قضائی و اخذ مجوز‌های لازم در بازرسی از این منزل ۱۱ کیلوگرم مخدر حشیش را کشف و ضبط کردند. همچنین در این رابطه یک متهم را که در تدارک اقداماتی برای انتقال این مواد بود، دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. در آنجا متهم تحت بازجویی قرار گرفته و پس از اعتراف به جرم خود به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

فرمانده انتظامی شهرستان ری همچنین از کشف ۲۰ فقره سرقت با دستگیری دو سارق حرفه‌ای تجهیزات خودرو خبر داد و گفت: به دنبال مراجعه و شکایت چند تن از شهروندان در هفته‌های اخیر، در خصوص سرقت از محتویات خودرو شهروندان در محدوده شهرستان ری، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستورکار ماموران پلیس آگاهی شهرستان ری قرار گرفت و در تحقیقات انجام شده از سوی آنان مشخص شد، متهمان با پرسه زنی در مناطق جرم خیز و شناسایی خودرو‌هایی که قفل صندوق عقب آنها از ایمنی کمتری برخوردار است، در فرصت مناسبی قفل صندوق عقب خودرو را تخریب کرده و محتویات آن را به سرقت برده‌اند.

طرهانی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف جرم هویت متهمان را مورد شناسایی قرار دادند، گفت: بلافاصله هماهنگی با مقام قضایی انجام و مجوز‌های لازم دریافت شد. سرانجام تیمی از ماموران در روز گذشته متهمان را در حال سرقت مشاهده و طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

وی ادامه داد: پس از انتقال متهمان به اداره پلیس و انجام تحقیقات تخصصی و مواجهه با ادله و مستندات پلیس، آنان به ۲۰ فقره سرقت محتویات داخل خودرو در محدوده شهرستان ری و جنوب تهران اعتراف کردند. در ادامه نیز متهمان پس از تشکیل پرونده و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • اجرای طرح انضباط شهری مشاغل سیار در ۱۲ منطقه تهران
  • ۹۰ داوطلب در دور دوم برای تصاحب ۴۵کرسی مجلس رقابت می‌کنند
  • ۹۰ داوطلب در دور دوم برای تصاحب ۴۵کرسی مجلس رقابت می کنند
  • قاچاقچی حشیش در جنوب تهران بازداشت شد
  • توقف قطار تهران گرگان بر اثر سیلاب
  • تجربه سفر با قطارهای شهری استانبول
  • سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد
  • توقف قطار تهران - گرگان براثر سیلاب
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان