Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:00:47 GMT

عدم‌تصویب FATF مانع بازگشت سرمایه کشور شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۵۸۴۴

عدم‌تصویب FATF مانع بازگشت سرمایه کشور شد

روزنامه آرمان ملی ۱۷ خرداد به گفت وگو با سیدجلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در بریتانیا پرداخت و نوشت: تحریم‌هایی که نتایج فعالیت‌های ترامپ در ۴ سال اخیر بوده، فشار زیادی به کشور و دولت ایران وارد کرده است. این اقدامات غیرقانونی بوده و تحریم‌های مرتبط با برجام هیچ‌کدام به تصویب کنگره آمریکا نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر تحریم‌هایی که علیه ایران به صورت قانونی وضع کرده‌اند در ارتباط با مسائل حقوقی و دفاعی ایران است و ارتباطی با برجام ندارد. نباید فراموش کرد زمانی که برجام برداشته شد تا یک سال و چند ماه شاهد لغو تحریم‌ها و اثرات مثبت آن بودیم تا زمانی که دونالد ترامپ بر سر کار آمد. از جمله تحریم‌های دوره ترامپ، تحریم‌های بانکی است که بر کشورمان فشار زیادی وارد کرد و بانک‌های سایر کشورها به موجب آن با ایران همکاری نکردند. تحریم‌های ثانویه سبب شده بود همکاران ایران در عرصه مالی نیز تنبیه شوند. حتی همسایگان ایران در این عرصه نمی‌توانستند با ایران همکاری کنند و این نشان از تحریم سنگین ترامپ علیه ایران بود که عملا دست دولت را به صورت کامل بسته بود.


 چه عوامل دیگری موجب سخت‌تر شدن شرایط و تحریم‌ها شد؟ ...فارغ از اینکه ارجاع این لوایح به مجمع کار درستی بوده یا خیر اما تعداد بیشتری از اعضای مجمع با این استدلال که این لوایح ایران را محدود می‌کند، به آن رای منفی دادند. کارشناسان در این عرصه ورود و تاکید کردند که اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، ما به واسطه عدم‌تصویب FATF با مشکل مواجه خواهیم شد. مصداق بارز آن پول‌های زیادی است که امروز باید از کره‌جنوبی و عراق به ایران برگردد اما به بهانه عدم‌تصویب این لوایح همکاری صورت نمی‌گیرد. این لوایح یک موضوع مجزا از تحریم‌هاست اما تاثیرات متقابل بر هم دارند. اگر به‌زودی در وین  مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شود عدم‌تصویب لوایح باز هم یک مانع است و به همین علت مشخصا FATF بر مسائل اقتصادی کشور تاثیرگذار است.

رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و برخی از اعضای تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت تصویب FATF تاکید کرده‌اند و تصویب آن را ضرورت می‌دانند. باید دید با مثبت شدن مذاکرات وین موضوع FATF در کشور نیز حل می‌شود یا نه؟ این نگاه خوشبینانه وجود دارد که همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، سازوکار  FATF نیز در کشور تصویب شود تا ما بتوانیم از مزایای برجام به نحو کامل‌تری استفاده کنیم. البته این نگاه نیز  وجود دارد که مذاکرات وین به نتیجه برسد ولی همچنان FATF در کشور تصویب نشود و تصمیم‌گیری در مورد آن به ماه‌های بعد موکول شود. نگاه بدبینانه نیز این است که مذاکرات در وین به نتیجه نرسد و موضوع FATF نیز در کشور به نتیجه نرسد.


 همواره به دولت به علت عدم‌همکاری اقتصادی با همسایگان انتقاد می‌شد. عدم‌تصویب FATF تا چه میزان دست دولت را برای همکاری با همسایگان مسدود کرد؟
ایران در یک نمونه مشخص میزان زیادی برق به عراق صادر کرده است و امروز عراق نمی‌تواند پول‌های ایران را به بهانه تحریم و عدم‌تصویب FATF به ایران بازگرداند. مشخصا تاثیر گذاشته و این مانع برای همکاری با سایر کشورها نیز وجود داشت. همین امر سبب شده تهاتر در دستور کار قرار گیرد که مشخصا پاسخگوی مسائل اقتصادی کشور نیست. کشورها عنوان کرده‌اند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود باید فکری به حال اینکه ایران در لیست سیاه مبادلات مالی قرار گرفته است نیز شود.

امروز ایران تبادلاتی با افغانستان در حوزه سوخت دارد که به سختی از طریق صرافی‌ها پول‌هایی وارد کشور می‌شود اما کشورهایی همچون ترکیه، امارات و ترکمنستان و سایر همسایگان امروز نمی‌توانند با ایران همکاری مالی داشته باشند و باید هر چه زودتر فکری برای برطرف کردن موانع شود.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها FATF برجام کنگره آمریکا وین دونالد ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام کنگره آمریکا برجام کنگره آمریکا وین دونالد ترامپ اخبار کنکور عدم تصویب FATF تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی به ایران از سوی دشمنان گفت: استقبال از اجلاس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای علی رغم مانع‌تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای صنعتی در اصفهان در خصوص اجلاس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: اگر چه فشار نظام سلطه برای اینکه اجازه ندهد هدف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق نشود، اما با همه این محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی استقبال از این اجلاس علمی خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای علی رغم مانع‌تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه شده است.

وی افزود: این مقالات به صورت شفاهی و ویدئو کنفرانسی ارائه شده است.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما این است که این مقالات و دستاوردها تراز علم و فناوری ایران را به دنیا نشان دهیم و برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم این فناوری‌ها را به سایر کشورها منتقل کنیم تا حصارها شکسته و یک نظام علمی متفاوت ایجاد شود. این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای بود و امیدوارم اهداف تعیین شده محقق شود.

گفتنی است مراسم افتتاحیه سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وی، مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، متخصصان داخلی و خارجی و … عصر امروز در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 751075

دیگر خبرها

  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو
  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • تصویب قانون رفع تحریم‌های ظالمانه از کارهای مهم مجلس است
  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا