Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@22:07:54 GMT

سیستم شبه مواد خودآگاه تولید شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۵۸۸۰

سیستم شبه مواد خودآگاه تولید شد

پژوهشگران ساختاری به نام سیستم شبه مواد خودآگاه ارائه کرده‌اند که در عین حال که انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند، قابلیت حسگری داشته و می‌تواند شرایط خود را نیز رصد کند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، از بزرگترین پل‌ها گرفته تا کوچکترین کاشت‌های پزشکی، حسگر‌ها در همه جا وجود دارند و دلیل خوبی هم دارد زیرا توانایی درک و نظارت بر تغییرات قبل از اینکه به مشکل تبدیل شوند می‌توانند باعث صرفه‌جویی در زندگی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برای مقابله بهتر با این تهدیدات احتمالی، آزمایشگاه نظارت و آزمایش ساختاری هوشمند (iSMaRT) در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه پیتسبورگ سوانسون دسته جدیدی از مواد را طراحی کرده است که هم محیط حسگر و هم نانو‌ژنراتور را با هم یکجا دارد. این فناوری آماده ایجاد انقلابی در مواد چند منظوره است.

براساس مقاله‌ای که پژوهشگران در مجله Nano Energy به چاپ رساندند، یک سیستم شبه‌ ماده جدید ساختند که به‌عنوان حسگرِ خود عمل کرده و اطلاعات مهمی در مورد فشار و تنش‌های موجود در ساختار آن را ضبط و ارسال می‌کند. این به اصطلاح «شبه‌ماده خودآگاه» انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کند و می‌تواند برای طیف وسیعی از کاربرد‌های حسگری و نظارت مورد استفاده قرار گیرد.

ابتکاری‌ترین وجه این کار، مقیاس‌پذیری آن است؛ معماری این فناوری به‌گونه‌ای است که هم در مقیاس نانو و هم در مقیاس بزرگ کار می‌کند.

امیر علوی، استادیار مهندسی عمران و مهندسی زیستی و مدیر آزمایشگاه iSMaRT می‌گوید: «تردیدی نیست که مواد نسل بعدی باید چند منظوره، تطبیق‌پذیر و تنظیم شوند. شما فقط با مواد طبیعی نمی‌توانید به این ویژگی‌ها دست پیدا کنید، شما به سیستم‌های ترکیبی نیاز دارید که در آن هر لایه عملکرد خاص خود را ارائه می‌دهد. سیستم شبه مواد خودآگاه که ما اختراع کردیم می‌تواند با ترکیب مواد فوق پیشرفته و فناوری‌های برداشت انرژی در چند مقیاس، خواه یک استنت پزشکی باشد یا ضربه‌گیر یا بال هواپیما، این کار را انجام می‌دهد.»

در حالی‌که تقریباً تمام مواد خودحسگر موجود به‌ صورت هیبریدی بوده که در آن‌ها از اشکال مختلف الیاف کربن به عنوان ماژول‌های سنجش استفاده می‌شود، این مفهوم جدید رویکردی کاملاً متفاوت، در عین حال کارآمد، در ایجاد سیستم‌های حسگری و نانوژنراتور ارائه می‌دهد.

کاوه باری، نویسنده اصلی و دانشجوی دکترا در آزمایشگاه علوی، می‌گوید: «ما معتقدیم این اختراع یک تغییر بزرگ در علم شبه‌مواد است در حالی که بخش قابل توجهی از تلاش‌های فعلی در این زمینه صرفاً در جستجوی خصوصیات مکانیکی جدید بوده است، ما با معرفی مکانیزم انقلابی خود شارژشونده و خودحسگری در یک محصول، گامی فراتر برداشته‌ایم.»

محققان چندین طرح اولیه را برای انواع کاربرد‌های مهندسی عمران، هوا و فضا و زیست پزشکی این فناوری ارائه کرده‌اند. در مقیاس کوچکتر، می‌توان از استنت قلب با استفاده از این طرح برای کنترل جریان خون و تشخیص علائم تنگی مجدد شریان استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو حسگر نانو مهندسی زیستی سیستم شبه شبه مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۵۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با استفاده از روش علمی، موفق به تولید بیشتر توت فرنگی شدند.

آنها با راهنمایی‌های دکتر حدادی نژاد از اساتید این دانشگاه متوجه شدند برای افزایش تولید، اگر از مواد زیستی استفاده کنند این مواد می‌تواند نیاز گیاه را تامین کند و مقدار تولید بالا برود.

در این روش در دو مزرعه در بهنمیر با پوشش تونلی و پلاستیکی، هم آفت و هم علف هرز کمتر در تولید توت فرنگی استفاده می‌شود.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از برداشت توت فرنگی در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع استان مازندران خبر داد.

به گفته ملایی پیش بینی می‌شود ۱۷ هزار تن انواع توت فرنگی در این مزارع تولید و روانه بازار شود. مازندران در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

وی با اشاره به تغییر کشت از سنتی به روش‌های نوین افزود: در روش‌های جدید، با استفاده از عملیات تقویت خاک و پوشش پلاستیکی، موجب زودرس کردن برداشت و کیفیت تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • وضع مقررات برای استفاده تسلیحاتی از هوش مصنوعی
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب