Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@18:58:22 GMT

نرخ سود بین بانکی افت کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۹۵۱۱

نرخ سود بین بانکی افت کرد

برای اولین بار در ۹ ماه گذشته، نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۹ درصد نفوذ کرده و به ۱۸٫۴ درصد رسیده است.

 

به گزارش پول نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، برای اولین بار در ۹ ماه گذشته، نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۹ درصد نفوذ کرده و به ۱۸٫۴ درصد رسیده است.

نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها (نرخ بهره سپرده، تسهیلات، اوراق دولتی و…) جهت می‌دهد با این حال از آنجا که در اقتصاد ایران چون نرخ بهره سپرده و تسهیلات به صورت دستوری تعیین می‌شود، این تاثیرات قابل مشاهده نیست مگر اینکه بانک مرکزی تصمیم بگیرد که تعیین نرخ بهره در بانک‌ها را آزاد کند و به اختیار بانک‌ها بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به عبارت بهتر این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دورۀ مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

با این حساب با آغاز کاهش نرخ بهره بین‌بانکی در شرایط باید منتظر چه اتفاقی باشیم؟


کامران ندری، کارشناس امور بانکی، در پاسخ می‌گوید: کاهش فعلی زیاد نبوده بنابراین تا اینجا می‌توان چنینی ارزیابی کرد که چندان اثرگذار نیست ولی اگر روند کاهش ادامه پیدا کند میتواند آثار تورمی داشته باشد چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی به معنی تسهیل فرایند خلق پول در بانک‌ها و سرعت گرفتن رشد نقدینگی است.

همچنین ندری تاکید می‌کند که ادامه روند کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند در بلند مدت روی سود سپرده تاثیر بذارد و آن را کاهش بدهند اما روی نرخ سود تسهیلات بعید است که اثرگذار باشد.

به باور این کارشناس علت کاهش فعلی این نرخ در بازار بین بانکی احتمالا این است که اغلب بازارها نزولی شدند و به خاطر شرایط نااطمینانی در اقتصاد تقاضا برای وام نیز پایین آمده، بنابراین بانک‌ها ذخایر اضافی زیادی در دست دارند و طبیعتا نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا می‌کند.

ضمنا او با انتقاد از عملکرد بانک‌مرکزی در روشن کردن موضع خود نسبت به نرخ بهره بین بانکی، عنوان می‌کند: موضع بانک مرکزی اصلا مشخص نیست و در رابطه با نرخ بهره بین بانکی فقط یک کرودور اعلام کرده با کف ۱۴درصد و سقف۲۲درصد. درحالی که در سایر کشورها بانک‌های مرکزی علاوه بر کریدور، نرخ سیاستی مشخصی هم اعلام می‌کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نرخ بهره سود بانکی پول نیوز بانک مرکزی تسهیلات نرخ بهره بین بانکی بانک مرکزی بانک ها نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان

با توجه به حذف ارسال پیامک برای تراکنش‌های زیر ۳۰ هزار تومان در برخی از بانک‌ها اگر هنگام خرید اشخاصی به طور عمد و یا غیرعمد اقدام به برداشت کمتر از ۳۰ هزار تومان کنند کاربر از آن مطلع نخواهد شد و این معضل کاربران را گلایه‌مند کرده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و ادب؛ بانک‌ها چند سالی هست که برای پیامک شرط می‌گذارند که مثلا کم‌تر از ۵۰ هزار تومان و یا ۳۰ هزار تومان پیامک ارسال نمی‌شود و این دست سارقان فضای مجازی را بازتر می‌کند. لطفا پیگیری کنید.  

منبع: زهره صاحبی - شهروند خبرنگار 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت​
  • نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان
  • نرخ بهره بین بانکی تغییر کرد + جزییات
  • نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید/ جزییات