Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحمد صدر در مورد مرحوم محتشمی پور گفت: آنقدر آرمان ها برای او مهم بود و اهمیت داشت که حاضر بود به دنبال انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر برود. من با ایشان هم نظر نبودم و بحث زیادی می کردیم و در نهایت ایشان پذیرفت که این ایده خیلی قابل عمل نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش مرحوم محتشمی پور در تأسیس حزب الله لبنان، گفت: آقای محتشمی پور آدم بسیار صادقی بود، اصلا ریاکاری و نفاق نداشت و از همه مهمتر اینکه بسیار آرمان گرا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی در جهت آرمان انقلابی که داشت حاضر بود از همه چیز خود بگذرد.

سید محمد صدر در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص ویژگی های شخصیتی و خدمات مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور، اظهار داشت: چهار سال آقای محتشمی پور وزیر کشور و من معاون سیاسی و اجتماعی بودیم و به دلیل این همکاری مداوم چهار ساله من شناخت دقیقی نسبت به ایشان دارم که طبیعتا با شناخت ظاهری خیلی متفاوت است. اگرچه قبل از آن هم در وزارت خارجه همکار بودیم؛ من مدیرکل اروپا و آمریکا بودم و ایشان سفیر ایران در سوریه بود. البته در دوره وزارت خارجه فرصت پیدا کردم که شناخت دقیقی نسبت به ایشان داشته باشم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آقای محتشمی یک  شخصیت انقلابی، فعال در مبارزه با شاه و از نزدیکان امام خمینی(س) بود و در عین حال نسبت به قضیه فلسطین و مبارزات تمام نهضت های اسلامی در جهان حساس بود و به همین دلیل خودش این فرصت را پیدا کرد که جزو پایه گذاران حزب الله در لبنان باشد که یکی از ضربه زنندگان اصلی به اسرائیل و در جهان عرب تقریبا کم سابقه است و باعث اخراج اسرائیل از جنوب لبنان شد.

وی یادآور شد: تعدادی از نیروهای سپاه در زمان جنگ تصمیم گرفتند که برای اخراج اسرائیل از لبنان نیرو آماده کنند و به لبنان بفرستند در حالی که چهار استان ایران در اشغال عراق بود. آنها فکر می کردند این یک کار انقلابی است وحتی تعدادی نیرو هم اعزام کردند، اما بعدا وقتی امام متوجه شدند، (نقل به مضمون) گفتند سر شما را کلاه گذاشته اند و راه قدس از کربلا می گذرد. آقای محتشمی پور خیلی توجه داشت که در این زمینه نظر امام حتما اجرا شود و بلافاصله نیروهایی که اعزام شده بودند به ایران برگردند و خاک ایران را از اشغال بعثی ها پاک کنند.

صدر در خصوص شخصیت مرحوم سیدعلی اکبر محتشمی پور نیز اظهار داشت: من به صورت کلی در تجربه 40 ساله سیاسی ام به این نتیجه رسیده ام که شخصیت سیاسی افراد در شکل گیری رفتار و گفتار سیاسی آنها و اقداماتی که انجام می دهند خیلی مؤثر هست و حتی بیشتر از تفکر سیاسی تأثیر دارد. مهمترین این ویژگی های شخصیتی «شجاعت» است. یعنی یک آدم وقتی شجاع هست یک شجاعت در رفتار و گفتارش بسیار تأثیرگذارتر از این است که اصلاح طلب یا اصولگرا است و اصلا خط سیاسی دارد یا ندارد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر، «صداقت» است. این صداقت اول در ارتباط با خدا، بعد در ارتباط با مردم و بعد در ارتباط با خود فرد است. در مقابل صداقت، نفاق و ریاکاری قرار دارد که اگر کسی آن ویژگی ها را داشته باشد، موضع گیری های متفاوتی دارد. ویژگی هم دیگر «قدرت طلبی» و دنبال مقام و پست بودن است. این قضیه هم در رفتار سیاسی افراد بسیار تأثیرگذار هست. بحث های بعدی حسادت، کینه، مادی گرایی، پول دوستی است که همگی در رفتار افراد تأثیرگذار هست.

محتشمی پور انسان شجاعی بود و پست و مقام اصلا برای او اهمیت نداشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: آقای محتشمی پور اولا انسان شجاعی بود و ثانیا پست و مقام اصلا برای او اهمیت نداشت. چون من بودم در قضایایی که مخصوصا بعد از پایان دولت مهندس موسوی که آقای هاشمی رئیس جمهور شد، به هیچ وجه دنبال ادامه دادن وزارت کشور نبود. شاید توقعاتی هم از او بود که جملاتی را بگوید تا پستش ادامه پیدا کند ولی به هیچ وجه زیر بار چنین چیزی نرفت.

وی ادامه داد: آدم بسیار صادقی بود، اصلا ریاکاری و نفاق نداشت و از همه مهمتر اینکه بسیار آرمان گرا بود. یعنی در جهت آرمان انقلابی که داشت حاضر بود از همه چیز خود بگذرد. یکی از مسائلی که با من مطرح می کرد و البته یک مقدار من با ایشان اختلاف نظر داشتم این بود که می گفت ما انقلابی ها جریانی در کشورهای دیگر به اسم «انقلاب اسلامی» درست کرده و حساب خودمان را از جمهوری اسلامی جدا کنیم.

محتشمی پور حاضر بود به دنبال انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر برود

صدر افزود: آنقدر آرمان ها برای او مهم بود و اهمیت داشت که حاضر بود به دنبال انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر برود. من با ایشان هم نظر نبودم و بحث زیادی می کردیم و در نهایت ایشان پذیرفت که این ایده خیلی قابل عمل نیست. در مجموع چیزی که می توانم بگویم صداقت، پاکی و اعتقاد به آرمان هایش بود که ویژگی منحصر به فردی از آقای محتشمی پور ساخته بود.

 

محتشمی پور در تأسیس حزب الله لبنان نقش اصلی را داشت

وی در پایان گفت: در تأسیس حزب الله لبنان ایشان نقش اصلی را داشت و در ابتدا هم آنجا با مشکلاتی مواجه بود ولی همه را به جان خرید و پیگیری آراء امام و حمایت هایی که باید از فلسطین و لبنان انجام می شد و مقابله ای که باید با اسرائیل به وجود می آمد و در حالی که متأسفانه تمام کشورهای عربی در مقابل اسرائیل نتوانسته بودند نقش جدی بازی کنند، حزب الله تشکیل و وارد مبارزه شد. البته تا حدی هم با استفاده از تجربیات جنبش امل که قبل از آن بود ولی با یک گسترش بسیار زیادی به وجود آمد و خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسید./جماران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تأسیس حزب الله لبنان آقای محتشمی پور کشورهای دیگر انقلاب اسلامی برای او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۴۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️ مجموعه خبری "گشت خبری"، خبر‌های متنوع و رویداد‌های خبر ساز استان سمنان است که در بخش خبری ۲۰ سیما مرکز سمنان در شب گذشته پخش شده است.
در این مجموعه خبری، دیگر رویداد‌های متنوع از سراسر استان سمنان، با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی به نمایش درآمده است و مخاطبان می‌توانند این مجموعه خبری را مشاهده کنند.
مجموعه "گشت خبری" خبر ۲۰ سیما مرکز سمنان، هم چنین در کانال فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما استان سمنان به نشانی @news_semnsnirib نیز بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان به دنیای خبر می‌توانند این اخبار را مشاهده و یا دانلود کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • تسلیت رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی