Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:00:24 GMT

مدرک زبان دکتری: منابع و راهکارها

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۴۰۹۱

مدرک زبان دکتری: منابع و راهکارها

زبان انگلیسی به عنوان زبان علم در سراسر جهان پذیرفته شده است. تمامی مقالات و کتاب‌ها در سطح بین‌المللی به زبان انگلیسی نوشته و منتشر می‌شوند. بنابراین، دانستن این زبان برای هر فردِ آکادمیکی لازم و ضروریست‌. طبیعتا، نخبگان کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای پیشرفت در حوزه دانشگاهی چاره‌ای جز یادگیری زبان انگلیسی در سطح متوسطه به بالا نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، کلیه‌ی دانشگاه‌های دولتی و کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان مقطع دکتری را ملزم به دریافت مدرک زبانی که نشان‌دهنده‌ی سطح دانش زبان انگلیسی آن‌ها باشد، نموده‌اند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام سفیرمال، به عبارت دقیق‌تر، کلیه دانشجویان مقطع دکتری در ایران، جهت کسب مجوز شرکت در آزمون جامع و ایجاد امکان دفاع از پروپوزال نیاز به ارائه مدرک زبان دکتری خواهند داشت. از طرفی، ارائه مدرک زبان در مصاحبه دکتری نیز از امتیاز بالایی برخوردار است و احتمال قبولی شخص در شرایط برابر با سایر داوطلبین را افزایش می‌دهد.

در سالیان دور، اکثر دانشجویان مقطع دکتری در آزمون آیلتس یا تافل شرکت می‌کردند و تنها این دو مدرک بین‌المللی مورد پذیرش دانشگاه‌های معتبر در ایران بودند. ولی درسال‌های اخیر با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه شرکت در این دو آزمون، امتحانات زبان دکتری در سطح ملی با عناوین تولیمو، MSRT، MCHE، EPT و MHLE طراحی و با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تمامی این آزمون‌ها، مشابه امتحان تافل کاغذی یا PBT بوده و عموما شامل سئوالات listening، درک مطلب یا reading، گرامر و لغت هستند. نمره قبولی در هر یک از آزمون‌ها متفاوت بوده و شرکت مجدد در امتحان در صورت عدم کسب نمره مورد نظر محدودیتی ندارد.

منابع آزمون زبان دکتری

همانطور که پیشتر گفته شد، آزمون‌های زبان دکتری شباهت بسیار زیادی به آزمون تافل کاغذی دارند. بنابراین مطالعه کتاب‌های تافل می‌تواند کمک شایانی به داوطلبین این آزمون‌ها نماید.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ضروری یا 1100 words you need to know و کتاب ۵۰۴ واژه کاملا ضروری از بهترین منابع برای پاسخگویی به سئوالات بخش لغت در آزمون زبان دکتری به حساب می‌آیند. روزی پنج الی هفت کلمه را حفظ کرده و با استفاده از فلش کارت یا جعبه لایتنر آن‌ها را در حافظه بلندمدت ذخیره نمایید. توجه داشته باشید که یادگیری لغات فقط در جمله و با مثال اتفاق می‌افتد بنابراین از حفظ کردن آن‌ها به صورت کلمه ترکیب و با معنی فارسی خودداری نمایید.

کتاب‌های grammar flash، آکسفورد پرکتیس گرامر و گرامر این یوز در سطح متوسطه منابع مناسبی برای بخش گرامر آزمون زبان دکتری محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است، یادگیری فرمول‌های گرامری، کمکی به شما نخواهد کرد. بنابراین، از انجام دادن تمرین‌های متعدد و مطالعه مثال‌های مختلف غافل نشوید. 

علاوه‌براین، مطالعه دو کتاب بارونز و لانگ‌من در مورد تافل کاغذی نیز لازم و ضروریست. در واقع، بهترین منابع آزمون زبان دکتری، نمونه سئوالات دوره‌های برگزار شده است که داوطلبین را با فضای واقعی این آزمون‌ها آشنا کرده و سطح واقعی امتحان را به آن‌ها نشان خواهند داد. برای استفاده هر چه بهتر از این منابع، می‌بایست موقعیت امتحان را دقیقا شبیه‌سازی نمایید و سئوالات را بدون کمک گرفتن از کتاب و با زمانبندی مشابه آزمون جواب دهید. پس از اتمام پاسخگویی، جواب‌های خود را با پاسخنامه موجود در انتهای کتاب چک کرده و نمره خود را محاسبه نمایید. با استفاده از این روش از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شده و فرصت کافی برای رفع نقاط ضعف خود را خواهید داشت.

کلاس آزمون زبان دکتری

در حال حاضر، مراکز و موسسات زیادی به صورت عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی کلاس‌های آمادگی آزمون زبان‌ دکتری مانند کلاس EPT، کلاس تولیمو، کلاس MSRT و ... را برگزار می‌کنند و همگی ادعا می‌کنند که کسب نمره قبولی در آزمون پس از شرکت در کلاس را تضمین می‌نمایند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حداقل سطح مورد نیاز برای شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون زبان دکتری، سطح intermediate است. به عبارت دیگر، داوطلبین این آزمون میبایست در ابتدا با شرکت در کلاس‌های زبان عمومی، دانش زبان انگلیسی خود را به سطح قابل قبولی برسانند تا بتوانند از مطالب ارائه شده در کلاس آمادگی آزمون زبان دکتری استفاده کنند.

بنابراین، برای اینکه در مسیر درست آمادگی آزمون زبان دکتری قرار بگیرید و هزینه و زمان خود را هدر ندهید، از تعیین سطح شروع کنید. شما می‌توانید تعیین سطح را به صورت آنلاین یا حضوری در موسسات معتبر انجام دهید و سطح ابتدایی دانش زبان انگلیسی خود را بسنجید. در صورتی‌که سطح زبان انگلیسی‌تان از اینترمدیت پایین‌تر است، در کلاس‌های فشرده زبان عمومی شرکت کنید و بعد از آن در کلاس‌های آمادگی زبان دکتری ثبت‌نام نمایید. توجه داشته باشید که در این کلاس‌ها، بیشتر روی نمونه سئوالات و تکنیک‌های لازم برای موفقیت در آزمون تمرکز می‌شود. در هنگام ثبت‌نام، ترجیحا از تجربیات اساتیدی که خود مدرک دکترا داشته و یا تجربه تدریس تافل دارند، استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن در آزمون زبان دکتری را کسب کرده و مانعی در راه پیشرفت‎‌تان وجود نداشته باشد.

کلام آخر اینکه، به آزمون زبان دکتری نه به عنوان چالشی سخت بلکه به عنوان راهی برای ورود به دنیای علم و دانش در سطح بین‌المللی نگاه کنید و بدون استرس از یادگیری زبان انگلیسی نهایت لذت را ببرید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدرک زبان دکتری زبان انگليسي آمادگی آزمون زبان آزمون زبان دکتری زبان انگلیسی مدرک زبان آزمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۴۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ دوباره تمدید شد

به گزارش خبرنگار مهر، پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ و اصلاحات سری اول دفترچه راهنما در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، اصلاحات سری دوم دفترچه راهنما در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، اصلاحات سری سوم دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۳ منتشر شد.

به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که تاکنون برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است داوطلبان بتوانند تا پایان روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

داوطلبان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مندرجات اطلاعیه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند.

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا پایان روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

فایل اصلاحات سری سوم مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۳ در اینجا قابل مشاهده است.

به گزارش مهر، از تعداد ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

کد خبر 6090411

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • تمدید دوباره مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار دوم تمدید شد
  • فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ دوباره تمدید شد
  • امروز ، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟
  • هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود
  • امروز، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری
  • امروز آخرین مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری