Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:54:29 GMT

۶۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور داریم

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۴۲۱۷

۶۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور داریم

علایی مقدم گفت: ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور داریم لذا سه میلیون تُن نهاده دامی از محل ارز دولتی تأمین و دام عشایر خرید تضمینی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «شاهپور علایی مقدم» در نشست با فرماندار، نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه و معتمدین عشایر شهرستان نهبندان اظهار کرد: حدود سه روز در مقطع حساس خشکسالی در یکی از استان هایی که به شدت تحت تاثیر نزولات کمِ آسمانی است حضور یافتم تا تمام نقاط استان را به صورت میدانی بررسی و مشکلات را احصاء کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه شنیدن مشکلات عشایر در تصمیم گیری ما را کمک می کند، گفت: ایراداتی که در مصوبات و مرکز انجام می شود به این خاطر است که افراد تصمیم گیر و تصمیم ساز در میدان نیستند تا مشکلات را رفع کنند لذا تصمیمات با مشکل بر می خورد.

 

علایی مقدم افزود: سازمان عشایری ایران یک سازمان توسعه ای جامع است که در چند وجه کار و نه تنها در بخش دام و مرتع کار می کند، تمام وظایفی که یک وزارتخانه، یک استاندار و یک فرماندار دارد؛ در سازمان ما جمع شده؛ مسائل بهداشتی، آب، راه، برق، گاز رسانی، موارد پدافندی و امنیتی را باید هم انجام دهیم و هم از دستگاه های متولی مطالبه گری کنیم، این در صورتی که همه قدرت در دست ما نیست.

 

وی تصریح کرد: 246 هزار خانوار معادل یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور، عشایر است که نقش بی بدیلی در امنیت غذایی، توسعه پایدار کشور و خودکفایی در گوشت قرمز کشور دارند.

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه کشور به 880 هزار تن گوشت قرمز نیاز دارد، مطرح کرد: از این میزن 200 هزار تن گوشت توسط یک میلون و 200 نفر تأمین می شود یعنی عشایر  25 درصد گوشت قرمز کشور را تهیه می کنند.

 

علایی مقدم ادامه داد: 35 درصد از منابع دام زنده و گوشتی که از دام زنده است را عشایر تامین می کنند لذا عشایر قشر ارزشمندی هستند که کار آنها برای کشور ذی قیمت است، می توان گفت هر نفر عشایر؛ گوشت 16 ایرانی را با کمترین مزاحمت و بیشترین فایده تامین می کند.

 

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در کشور زیاد و کشوری خشک و نیمه خشک هستیم، افزود: عشایر تکنیکی را به کار گرفته اند به نام زیست بشری که کهن ترین زیست در دنیا شناخته شده است، عشایر با استراتژی کوچ در امتداد اقلیم حرکت می کنند تا به آب مجازی برسند.

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: عشایر محققان بومی و واقعی در صرفه جویی آب هستند، این افراد باید حمایت ویژه شوند و یارانه بگیرند چراکه خشکسالی بیشترین اثر سوء را به عشایر می زند.

 

علایی مقدم  گفت: 165 میلیون هکتار سطح ایران است که 150 میلیون هکتار آن زیر چتر وزارت جهاد کشاوزی است که یا مرتع و یا زیر کشت است از این مزان 84 میلیون هکتار مرتع داریم، از 84 میلیون هکتار 34 میلیون هکتار مرتع تحت اختیار عشایر ایران است.

 

وی در خصوص وابستگی عشایر و دام به مرتع، عنوان کرد: در کشور هشت میلیون و 400 هزار تن نیاز به علوفه داریم که وقتی کاهش بارندگی داریم یک میلیون و 600 هزار تن کاهش علوفه مرتعی داریم، به ریال می توان گفت 6 هزار و 200 میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور داریم (یعنی یارانه دو ماه کشور که دولت پرداخت می کند). چراکه به ازای یک میلی متر بارندگی کمتر، یک کیلوگرم ظرفیت مرتع ما کم می شود.

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه اعتبارات عشایر قبلا خیلی کم بود، افزود: امسال با تعامل و همکاری دولت ظرفیت قانونی برای عشایر ایجاد کردیم و در برنامه ششم 17 بار اسم عشایر در قانون آمده است.

 

علایی مقدم ادامه داد: با پیگیری های انجام شده با فراکسیون کشاورزی و نماینده های استانها، امسال بودجه ما بیش از سه هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

 

وی گفت: 370 میلیارد تومان برای آبرسانی به مناطق عشایری در نظر گرفته شده است، همچنین 615 پروژه آبرسانی در هفته دولت به بهره برداری رسید.

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور دومین اولویت در بودجه عشایر را آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: دختران عشایر قربانیان عشایر هستند که بازمانده از تحصیل می شوند؛ ورودی دانش آمموزان عشایر 92 درصد است اما خروجی این دانش آموزان 20 درصد است لذا مجلس 500  میلیارد تومان امسال برای تجهیز و نوسازی مدارس و سیستم گرمایشی و سرمایشی آن تفاهم نامه امضاء کرده است.

 

وی گفت: طبق قانون باید 32 هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در کشور باشد که از این محل با پیگیری سازمان 500 میلیارد تومان دریافت می شود.

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه ستاد مدیریت خشکسالی را تشکیل دادیم چراکه خشکسالی در 53 سال گذشته بی سابقه بوده است، ادامه داد: 42 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش بارندگی داریم، لذا برای جامعه عشایری 400 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره گرفته ایم و 200 میلیارد تومان آبرسانی سیار و 200 میلیارد تومان هم علوفه یارانه ای اختصاص داده می شود.

 

علایی مقدم گفت: طی نامه ای با وزیر کشور قرار شد سه میلیون تن نهاده دامی از محل ارز دولتی و 200 میلیارد تومان برای نهاده های دامی بگیریم.

 

وی عنوان کرد: دولت خرید تضمنی یک میلیون راس دام عشایر را انجام می هد، خرید ضربتی هم از امروز آغاز شده است و 400 رأس دام روزانه در خراسان جنوبی خریداری می شود چون ظرفیت کشتار استان در همین حد است.

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: طی مصوبه ای با استاندار، دام عشایر خراسان جنوبی از استان به صورت مدیریت شده توسط تعاونی ها به استان های همجوار صادر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی و نیمه تمام استان از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار می شود، گفت: برای تسهیلات عشایری هیچ گونه محدودیتی نداریم و هیچ گروهی نباید بدون گرفتن تسهیلات علوفه ای باشد چراکه بانک کشاورزی قرار است ضمانت زنجیره ای را قبول کند.

 

رئیس سازمان امور عشایری کشور در پایان تصریح کرد: خراسان جنوبی سخت ترین شرایط خشکسالی را دارد و سهمیه علوفه برای این استان و به ویژه شهرستان نهبندان در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: رئیس سازمان امور عشایر ایران عشایر بیرجند خراسان جنوبی رئیس سازمان امور عشایری کشور 200 میلیارد تومان میلیون هکتار علایی مقدم هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۴۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اورژانس قزوین ‌۱۲۰ نیرو کم دارد

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین گفت: اورژانس قزوین با کمبود نیروی ۱۲۰ نفری مواجه است و در ۶ ماه گذشته وضعیت تغییری نکرده است، نیروهای جدیدی هم که جذب شده‌اند در واقع تبدیل وضعیت هستند که تعداد خاصی بر نیروی انسانی مورد نیاز ما اضافه نشده و موضوع نداشتن نیروی خانم همچنان مشکل ماست.

حسن اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این موضوع که بیشترین مشکلات حوزه اورژانس در زمینه کمبود نیروی انسانی و منابع مالی و اعتباری خلاصه می‌شود، اظهار کرد: این موضوع تنها مشکل استان قزوین نیست بلکه همه استان‌های کشور با این مسئله مواجه هستند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر ۲ موتورلانس به ناوگان قزوین اضافه شده که پشتیبان پایگاه‌ها هستند و به خاطر کمبود نیرو هنوز نتوانسته‌ایم بر تعداد موتورلانس‌ها اضافه کنیم.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین ادامه داد: از حدود سه سال پیش مشکلات بیشتر هم خودشان را نشان داده‌اند چراکه با کمبود منابع مالی و انسانی روبه‌رو شده‌ایم و اگر بخواهیم به طور ریشه‌ای به این موضوع بپردازیم باید گفت که یکی از مشکلات عدم استقلال سازمان و زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی بودن است.

وی بیان کرد: شاید استقلال سازمان بتواند تا حدودی مشکلات را حل کند، ما بخشی از منابع و اعتبارات مورد نیاز خود را از سازمان و وزارتخانه دریافت می‌کنیم و بخشی را از دانشگاه علوم پزشکی ولی متأسفانه چون مبالغ قابل توجه نیست همیشه به خدمت‌دهنده‌ها که عمده آن تعمیرگاه‌ها هستند مغروض هستیم، از سال ۱۳۹۶ متأسفانه یک آمبولانس هم به واسطه تحریم‌ها وارد کشور نشده است.  

منبع: روزنامه قدس تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبود‌های عشایر
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • اورژانس قزوین ‌۱۲۰ نیرو کم دارد
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه