Web Analytics Made Easy - Statcounter

تومور مغزی از جمله سرطان‌هایی است که در صورت پیشرفت، بسیار بیشتر از سایر انواع سرطان‌ها کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مغز از جمله اعضای مهم و حیاتی بدن است که عملکرد سایر اجزای بدن را کنترل می‌کند. اخلال در روند فعالیت سلول‌های مغزی در پی ایجاد هر عارضه و آسیبی می‌تواند عملکرد بخش‌ها و اعضای مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بافت مغز نرم و لزج است و به گفته متخصصان علوم پزشکی بسیاری از بخش‌های این عضو حیاتی به خصوص در حوزه بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان هنوز ناشناخته مانده و همین مسئله روند درمان بیماری‌های مربوط به مغز، اعصاب و روان را دشوارتر کرده است.

تومور مغزی از جمله سرطان‌هایی است که کیفیت زندگی بیماران را در زمان ابتلاء به بیماری و در طول درمان به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل هر ساله هشتم ژوئن به عنوان روز جهانی تومور مغزی در نظر گرفته شده است. در این ارتباط گفت‌وگویی با محمدرضا نجفی، متخصص مغز و اعصاب داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

منشأ تومور مغزی چیست؟

تومور مغزی ضایعات فراگیری است که در مغز ایجاد شده و منجر به بروز طیف وسیعی از علائم و نشانه‌ها در مغز می‌شود. بر حسب محل، جنس تومور در مغز و همچنین سن فرد مبتلا به تومور (سنی که تومور ایجاد شده است) علائم خاص خودش را ایجاد می‌کند.

تومورهای مغزی به دو دسته کلی تومورهای اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود؛ تومورهای اولیه منشأ بافت مغز دارد و تومورهای ثانویه تومورهایی است که در سایر اعضا و بافت‌های بدن، به طور مثال در ریه، معده یا پستان ایجاد می‌شود و در مغز نیز رشد می‌کند. در تومورهای اولیه منشأ مغز است و از جای دیگری نشأت نگرفته است. به علاوه شایان ذکر است که تومورهای ثانویه شیوع بیشتری نسبت به تومورهای اولیه دارد.

تومور مغزی موجب بروز چه علائمی می‌شود؟

تومور مغزی موجب ایجاد طیف وسیعی از علائم در قالب دو دسته کلی می‌شود. دسته اول علائم کلی ناشی از این بیماری است و دسته دیگر علائم، بسته به محل قرارگیری تومور متفاوت است. علائم کلی تومور شامل سردرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه و اختلال اعمال شناختی می‌شود که هرکدام از این موارد خصوصیاتی دارد؛ به طور مثال سردرد افرادی که دچار تومور مغزی هستند، بیشتر در خواب رخ می‌دهد و زمانی که از خواب بیدار می‌شوند، سردرد دارند. هرگونه فعالیت سنگینی در این افراد حتی انجام ورزش موجب تشدید سردرد آن‌ها می‌شود. این افراد ممکن است همراه با سردرد استفراغ داشته باشند. تاری دید، دو بینی، گیجی، تشنج به خصوص در افراد با سن بالا و ضعف بدنی نیز از علائم تومورهای مغزی است.

تومور مغزی بر شرایط روانی و شخصیتی فرد مبتلا اثرگذار است. میزان ابتلاء تومور مغزی نسبت به دیگر سرطان‌ها چندان زیاد نیست اما این نوع از سرطان به شدت کیفیت زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تومور مغزی موجب ایجاد علائم ناتوانی در بدن بیماران می‌شود؛ اختلال در تکلم، اعمال شناختی و تغییر در شخصیت فرد و کاهش سطح هوشیاری از جمله این علائم است. اختلال در نوشتن، خواندن، اختلال شنوایی، چشایی و بویایی می‌تواند از علائم تومورهای مغزی باشد که به شدت کیفیت زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

چه عواملی در ایجاد تومور مغزی مؤثر است؟

از جمله عوامل مؤثر در ایجاد تومور مغزی تاریخچه فامیلی است. به طور کلی در پنج تا ۱۰ سرطان، عامل ژنتیک دخالت دارد. سن افراد نیز به عنوان یک عوامل خطر برای بروز تومور مغزی مطرح شده است و با افزایش سن شانس بروز تومور مغزی بیشتر می‌شود. نژاد افراد در بروز این بیماری نقش دارد؛ بعضی از نژادها حساسیت بیشتری نسبت به این بیماری دارند و شیوع این نوع از سرطان در برخی نژادها از جمله قفقازیان بیشتر است. از دیگر عوامل مؤثر در بروز تومور مغزی می‌توان به عوامل شیمیایی اشاره کرد؛ زمانی که افراد در معرض بعضی مواد شیمیایی قرار می‌گیرند، احتمال ایجاد تومور مغزی بیشتر می‌شود. اشعه، رادیاسیون و تشعشات رادیواکتیو نقش مهمی در بروز تومورهای مغزی دارد.

تشخیص دقیق تومور مغزی تا چه اندازه ممکن است؟

احتمال وجود تومور مغزی را می‌توان با گرفتن یک شرح حال دقیق و انجام یک معاینه فیزیکی و عصبی دقیق تشخیص داد و برای اینکه پزشک مطمئن شود، از دستگاه‌های تصویربرداری مانند سی تی اسکن، ام آر ای و آندروگرافی استفاده می‌کند؛ در حال حاضر می‌توان به راحتی ابتلای فرد به بیماری تومور مغزی را تشخیص داد.

کشف و توسعه دستگاه‌های ام آر ای مغز با تکنولوژی پیشرفته این امکان را فراهم کرده تا بتوان تومورهای کوچک مغز را در جاهای غیر معمول تشخیص داد. زمانی که وجود تومور مغزی زود تشخیص داده شود، می‌توان در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد. در حال حاضر و با وجود امکانات و تجهیزات پیشرفته و نیروی تحصیل کرده در کشور می‌توان تومورهای مغزی و ضایعات فراگیر مغز را در همان اوایل تشخیص داد.

کد خبر 499073

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علم و فناوری سرطان مغز تومور مغزی سرطان بیماری درمان بیماری ها بیماران سرطانی درمان سرطان بافت بدن کیفیت زندگی علائم بیماری سردرد استفراغ سرگیجه مغز و اعصاب تازه های پزشکی تصویر برداری ام آر ای سی تی اسکن درمان روش های درمان درمان بیماران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تومورهای اولیه تومورهای مغزی کیفیت زندگی قرار می دهد تومور مغزی بروز تومور سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۷۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید

مسئولان حوزه بهداشت و درمان همیشه درباره مصرف نکردن قارچ‌هایی که در طبیعت روییده هشدار دادند، زیرا تشخیص سمی یا غیرسمی بودن این نوع قارچ‌ها بسیار دشوار است و مصرف آن می‌تواند باعث فوت افراد شود، این درحالی است که اورژانس کشور از رشد سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در طبیعت خبر داده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا با شروع فصل بهار و افزایش بارش‌ها در این فصل زمینه رشد قارچ‌های وحشی در طبیعت بیشتر می‌شود و در این فصل شاهد حضور بیشتر افراد در دل طبیعت هستیم، لذا مهم است که افراد از مصرف این قارچ‌ها خودداری کنند و هشدارهای مسئولان ذی‌ربط درباره مسمومیت‌زا بودن این نوع قارچ‌ها را جدی بگیرند.

بابک یکتاپرست، معاون روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به آمار مسمومیت با قارچ وحشی گفت: امسال با توجه به افزایش میزان بارش باران، رویش قارچ در طبیعت افزایش یافته است و از آنجایی که اطلاعات مردم و گردشگران درباره قارچ‌ها کم است؛ ممکن است عده‌ای با مصرف این قارچ‌های وحشی، دچار مسمومیت شوند.

وی با اشاره به آمار مراجعان مسمومیت به اورژانس افزود: از هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه و در واقع طی مدت حدود یک ماه، ۵۳ نفر بر اثر استفاده از قارچ وحشی، مسموم شده‌اند، در حال حاضر ۱۴ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها تحت نظر هستند، همچنین ۳۹ نفر درمان شده و ترخیص شده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: این مسمومیت تاکنون فوتی برجای نگذاشته، اما لازم است که افراد و به خصوص طبیعت‌گردان از مصرف این قارچ‌ها پرهیز کنند، میزان مسمومیت‌ها، نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته است، بنابراین این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیشترین میزان مسمومیت‌ها با قارچ در استان‌های فارس، لرستان و کرمانشاه به ترتیب با ۱۶،۱۳ و ۱۰ نفر بوده است.

نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی

حمید قهرمانی، کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان یکی از دلایل مسمومیت افراد، پس از مصرف قارچ‌های سمی را تشخیص غلط آنها دانست و یادآور شد: برخی به‌علت شکل ظاهری قارچ‌های سمی که شبیه به قارچ‌های غیر سمی و خوراکی هستند، دچار اشتباه می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که همه انواع قارچ‌ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند، افزود: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ شود، تنها در آزمایشگاه می‌توان نوع قارچ را شناسایی کرد و از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان سمی یا غیرسمی بودن قارچ را تشخیص داد.

این پزشک با تأکید بر اینکه فرد مسموم باید سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود، گفت: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و عرق کردن گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری از نشانه‌های زودرس مسموم شدن با قارچ‌های سمی است.

قهرمانی با بیان اینکه از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده شده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده شود، ادامه داد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد.

وی با اشاره به تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ گفت: تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم، کودکان یکی از گروه‌های پرخطر و در معرض مسمومیت با قارچ هستند.

کد خبر 748427

دیگر خبرها

  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند