Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:15:39 GMT

ایمان و تقوا از شاخصه های مهم انتخاب اصلح است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۸۷۲۲

ایمان و تقوا از شاخصه های مهم انتخاب اصلح است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نامه امیرمومنان علی (ع) به مالک اشتر به تبیین ویژگی‌های رئیس قوه مجریه پرداخت و اظهار داشت: امام علی (ع) به مالک اشتر می‌فرمایند: من تو را به جایی فرستادم که چهار کار عمده را انجام دهی.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: حضرت برای تحقق این چهار امر مهم دستورات گوناگون کلی و جزئی را بیان می‌فرماید: می‌طلبد در انتخابات ریاست جمهوری به این چهار امر توجه شود تا بدانیم چه کسی را برای اقامه دین الهی انتخاب می‌کنیم؛ بنابراین برای یک انتخاب درست و سرنوشت ساز بصیرت و شناخت لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حضرت در این کلام مسلمانان را به این چهار شاخصه مهم سوق می‌دهند، شاخصه‌هایی که به نوعی در ولی امر مسلمین به صورت کامل و جامع وجود دارد اما چون ولی امر مسلمین نمی‌تواند به صورت مستقیم در اداره جامعه اسلامی دخالت داشته باشد بحث ریاست جمهوری مطرح می‌شود تا فردی به عنوان رئیس جمهور اداره جامعه را با ارکان‌های دیگری چون قوه مقننه و قوه قضائیه اداره کند؛ در واقع کسی که زمام اداره جامعه را به عهده می‌گیرد رئیس قوه مجریه است لذا امام علی (ع) می‌فرمایند محور اول باید ایمان و تقوای الهی باشد.

آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه زمامدار جامعه اسلامی باید شخص مؤمن و متقی باشد تا بتواند دستورات دین الهی را در جامعه پیاده کند، گفت: در پرتوی پیاده کردن دستورات دین انسان‌ها به سعادت می رسند، البته پیاده کردن دین الهی و ایمان متفرع است بر اینکه نشر فرهنگ دینی را در رأس قرار دهیم. حضرت می‌فرمایند اگر این معنا نباشد هم خود شخص به شقاوت می‌رسد و هم جامعه را به سمت شقاوت سوق می‌دهد.

تولیت مدرسه علمیه مروی بی تقوایی و بی ایمانی زمامداران و سردمداران جامعه اسلامی را مهمترین دلیل مشکلات مسلمانان بیان و عنوان کرد: می‌بینیم در جوامعی که رئیس جمهورها و حاکمان آنان به مساله دین بها نمی‌دهند و همواره از هوای نفسانی خویش تبعیت می‌کنند استقلال سیاسی، فرهنگی و نظامی در آن کشورها معنا ندارد اما در جمهوری اسلامی ایران به برکت معارف دقیق اسلام و اهل بیت (ع) ابتدائا به این استقلال دست یافت و به نوعی این استقلال در جامعه تحقق پیدا کرد.

وی با استناد به فراز دیگری از کلام امیرحکمت و بلاغت، اظهار داشت: حضرت در ادامه می‌فرمایند زمامداران جامعه اسلامی باید ناصر و یاری کننده دین خدا باشند و با دست، زبان و قلبشان به دین الهی خدمت کنند؛ حکومت دینی حکومت مردمی است و زمامدار جامعه علاوه بر صفات مطرح شده باید بتواند حیات قلبی مسلمانان را در پرتوی تحقق دستورات دین حفظ کند. از این رو رئیس جمهور باید در همه شوون زندگی دغدغه دین و تقوا داشته باشد.

آیت الله تحریری خاطرنشان کرد: از دیگر صفات محبت، رحمت و لطف به مردم است، زمامدار باید از لغزش‌های کوچک مردم چشم پوشی کرده و با شرح صدر نسبت به امور گوناگون جامعه رسیدگی کند.

کد خبر 5229760

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات 1400 امام علی ع مالک اشتر حوزه علمیه شهادت امام صادق ع امام خمینی ره انتخابات 1400 سالروز ارتحال امام خمینی قرآن کریم قرآن آیت الله خامنه ای حوزه علمیه انقلاب اسلامی ایران شیعه قیام 15 خرداد امام صادق ع نهج البلاغه دین اسلام جامعه اسلامی دین الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی طاغوت وعده صادق الهی است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن موسایی مسئول موقوفات، منابع پایدار، امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان و نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در تبیین ویژگی‌های طاغوت، اظهار داشت: طاغوت در اسلام به معنای طغیان‌گر و تجاوز کننده از حدود الهی شناخته می‌شود، حدودی که سراسر منطبق با فطرت آدمی وضع شده است بنابراین افراد و قدرت‌هایی که بر خلاف فطرت رفتار کنند را باید طاغوت بدانیم.

وی افزود: بر اساس فطرت، همه ما از ظلم، قتل، دروغ، فحشاء، تزویر و ریا انزجار داریم؛ هیچکس را نمی‌توان پیدا کرد که بگوید از مورد ظلم واقع شدن لذت می‌برد یا دوست دارد به واسطه دروغ در معرض اطلاعات غلطی قرار بگیرد از این رو با توجه به اینکه این اعمالِ دارای منافات با سرشت آدمی، جامعه را از مسیر رستگاری دور می‌کند مؤمنین باید برای جلوگیری از انحرافات عمومی در مقابل طاغوت بایستند.

مسئول امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان، تأکید کرد: نتیجه سکوت در مقابل اعمال خلاف واقع، طاغوتیان رسیدن به موضعی است که جامعه اسلامی در سال ۶۱ هجران به آن رسید و در برابر سکوت عده‌ای و همراهی عده‌ای دیگر امام جامعه به بدترین شکل ممکن به شهادت رسید؛ شهادت رهبر جامعه مسلمین تاوان بی‌تفاوتی مسلمانان به اعمال ضد اسلامی و انحرافات بود و همین بی‌تفاوتی زمینه را برای جنایات بعدی هموار کرد.

موسایی عنوان‌کرد: شناختن منافق کار بسیار سختی است اما شناختن طاغوت سهل و دسترس پذیر است، کافیست به دقت به اطراف خود نگاه کنیم؛ امروز چه کسی کشورهای دنیا را به بهانه‌های واهی تحریم می‌کند؛ بازار اسلحه و سلاح‌های کشتار جمعی در دست چه کسانی است؟ چه کشوری قطعنامه‌ها را بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی وتو می‌کند؛ حامی اصلی شبکه‌های دروغ‌پرداز معاند کدام کشور است؟ قطعاً پاسخ همه این سوالات ایالات متحده آمریکا است که امام امت به حق آن را شیطان بزرگ نامید.

نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان بیان‌کرد: رژیم منحوس صهیونیستی نیز مصداقی عینی برای طاغوت است که حافظ منافع شیطان بزرگ در غرب آسیا است اما این‌ها غافل هستند از اینکه خداوند وعده داده است ظالمین و طاغوت را نابود سازد.

وی ادامه داد: قرآن در آیه ۵۳ سوره ذاریات قوم حضرت نوح را پیرو طاغوت معرفی کرده، قومی که به بلای بد دچار شدند و صغیر و کبیرشان در طوفان الهی غرق شدند؛ وقتی به این ماجرا می‌نگریم می‌بینیم مقام و منزلت حیواناتی حضرت نوح علیه‌السلام جمع آوری کرد از انسان‌های پیرو طاغوت بالاتر بود چرا که آن‌ها لیاقت نجات پیدا کردند اما انسان‌های طغیان‌گر در سیل تعدی به حدود الهی غرق شدند.

استار حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات ۲۱ و ۲۲ سوره نبا گفت: جهنم کمین‌گاهِ اهالی طاغوت است و پیروان طاغوت در واقع هم در این دنیا به جهنم کشیده خواهند شد و هم در آن دنیا چرا که نابودی طاغوت صادق‌ترین وعده الهی است و این نابودی با خار و خفیف شدن همراه خواهد بود چنانچه در هفتم اکتبر شاهد بودیم رژیم صهیونیستیِ مغرور و متکبر که به گنبد آهنینش می‌نازید در برابر یک گروه ساده از مقاومت فرو پاشید و جمهوری اسلامی ایران نیز در عملیات وعده صادق به همگان نشان داد که بُتی که از این رژیم در ذهن کشورهای جهان و منطقه ساخته‌اند حتی با یک هلُ در سیلاب جنایات خود و خون بی‌گناهان غرق خواهد شد.

کد خبر 6089460

دیگر خبرها

  • نابودی طاغوت وعده صادق الهی است
  • لزوم پرهیز از مجادله‌های بیهوده در سطح جامعه
  • مردم در انتخاب فرد اصلح نگاه قبیله‌ای را کنار بگذارند
  • با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود
  • فال انبیا فردا جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دستورات رئیس جمهور برای رفع مشکلات مردم جنوب غرب تهران
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • حاشیه امنی که ایجاد نشد/ تعهد جدید شرکت‌های پیشروی هوش مصنوعی
  • فال انبیا فردا پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳