Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@19:04:51 GMT

سرکوب آفات گیاهی با انسکتاریوم

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۸۸۵۲

سرکوب آفات گیاهی با انسکتاریوم

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: انسکتاریوم سربیشه اولین مجموعه خصوصی تولید عوامل زنده کنترل بیولوژیک آفات گیاهی در سطح استان است.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مجموعه با نظارت و حمایت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه ( واحد حفظ باتات) در فروردین ۹۷ به بهره برداری رسید و اکنون اشتغال‌زایی ۵  نفری را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این واحد در چهارمین سال کاری، تولید و توزیع ۱۰۰ هزار تریکوکارت یا یک کیلوگرم تخم زنبور تریکوگراما در سطح ۱۷ هکتار بین انارکاران استان را تعهد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه هر تریکوکارت ها حاوی ۰.۰۱ گرم تخم زنبور تریکوگراما است که در هر هکتار ۶۰۰ کارت به درختان انار نصب می‌شود، تصریح کرد: تاکنون ۱۵ هزار تریکوکارت در سال ۱۴۰۰ توزیع شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کنترل بیولوژیک در سطح شهرستان سربیشه با تاسیس انسکتاریوم، از فعالیت‌های شاخص بود، اظهار کرد: مهم‌ترین آفت انار، کرم گلوگاه انار است که این آفت به محصول انار در دو مرحله درختی و انباری خسارت می‌زند.

جوادی بایگی تصریح کرد: خسارت عمده کرم گلوگاه انار مربوط به تغذیه لاروهای جوان است که با ایجاد سوراخ در محوطه داخلی تاج و نفوذ به داخل میوه انار از پوست و دانه‌های میوه تغذیه می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آفت کرم گلوگاه انار، تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد، به همین دلیل مبارزه شیمیایی با آن تقریبا غیرممکن است و از طرفی سمپاشی در باغ‌های انار سبب از بین رفتن حشرات مفید و در نتیجه طغیان سایر آفت‌ها به خصوص کنه‌ها می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: روش‌های مکانیکی نیز به معنای جمع آوری میوه‌های باقیمانده روی درختان یا ریخته شده روی زمین و دفن یا سوزاندن آن‌ها یکی دیگر از روش‌های مبارزه است.

جوادی بایگی افزود: در کنترل کرم گلوگاه انار باید از روش‌های تلفیقی مانند استفاده از تریکوکارت حاوی تخم زنبور تریکوگراما، جمع‌آوری و سوزاندن میوه‌های آلوده، استفاده از تله نوری و تله فرمونی از شروع میوه دهی تا برداشت میوه برای جذب و جمع‌آوری شب پره‌های کرم گلوگاه انار استفاده کرد.

وی بیان کرد: استفاده از زنبور تریکوگراما نقش مهمی در کنترل بیولوژیکی دارد و باعث افزایش عملکرد ۴۰ تا ۶۰ درصد محصول انار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آفات گیاهی منطقه خراسان جنوبی زنبور تریکوگراما کرم گلوگاه انار جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، سعید اسدی گفت: تله‌های فرمونی به منظور جلب آفات برای تعیین زمان مناسب مبارزه با آفاتی مانند کرم سیب، سرشاخه خوار هلو، کرم آلو و کرم خراط گردو و همچنین ردیابی مگس مدیترانه‌ای توسط کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بن در سطح باغات شهرستان نصب شدند.
مدیر جهاد کشاورزی بن افزود: این اقدام منجر به صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی در خصوص کنترل آفات می‌شود.
وی گفت: با توجه به سطح چشمگیر باغات شهرستان تعیین زمان دقیق مبارزه با آفات و اطلاع رسانی به بهره برداران یکی از رسالت‌های مهم جهاد کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با ۵۵ میلی متر
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • شباهت بی‌نظیر زنبور رباتیک به زنبور واقعی
  • رتبه نخست سطح زیر کشت طلای معطر به سربیشه رسید
  • 10 ایده کیک زنبور عسل (عکس)
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • جنگ ستارگان پاریسی با زنبور‌های پرشور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا