Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-مرور برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری به کلیدواژه‌ای از گردشگری نمی‌رسد؛ این غفلت صدای اعتراض فعالان گردشگری را بلند کرده است.

در بیشتر از ۱۰ روزی که تبلیغات هفت کاندیدای ریاست جمهوری از رسانه‌های رسمی آغاز شده است، تا کنون جز دو نامزد ریاست‌جمهوری که البته در کلیات به موضوع گردشگری اشاره کرده‌اند، سایر کاندیداها حتی در حد اشاره هم به صنعت گردشگری و موضوع سفر نپرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مناظره اقتصادی نیز نقش گردشگری در درآمد ارزی کشور و تولید ناخالص ملی به طور کامل نادیده گرفته شد و مغفول ماند.

با وجود این‌که سعید جلیلی، یکی از هفت نامزد ریاست‌جمهوری در کلیات برنامه‌اش، «طرح سفر برای هر خانواده ایرانی» را ارائه کرده و ابراهیم رئیسی که ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر را از رئوس برنامه‌هایش عنوان کرده، فقط یک بار در گفت‌وگویی رادیویی در اهمیت صنعت گردشگری و تعطیل‌بردار نبودن و ثروت‌آفرین بودن آن سخن گفته است، اما به عقیده کارشناسان و فعالان گردشگری، این‌طور نادیده گرفتن اقتصاد گردشگری و مصائب و مشکلات آن که بی‌ارتباط با نوع دیپلماسی سیاسی و چالش‌های کلان اقتصادی همچون تحریم و تورم نیست، گویای ناکارآمدی و نقص برنامه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست‌جمهوری است.

از سویی، طرحی که سعید جلیلی برای سفر خانواده‌های ایرانی مطرح کرده بیشتر جنبه در دسترس قرار دادن سفر را برای عامه مردم نشانه گرفته و از جنبه اقتصادی و ارزش‌آفرینی آن در حوزه‌های اشتغال و تولید و توزیع ثروت غافل مانده است. این طرح بیشتر از آن‌که برنامه‌ای نجات‌دهنده و توسعه‌بخش برای صنعت گردشگری باشد، تداعی‌کننده جنس برنامه‌های گردشگری در دوران ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که بیشتر آن‌ها هم سرانجامی ناموفق داشت.

در بین هفت کاندیدا، عبدالناصر همتی که در زمان ریاست بانک مرکزی، زیرمجموعه‌اش در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در حمایت از گردشگری کارنامه موفقی نداشته، اما چندین‌بار به طور مستقیم در جریان مشکلات گردشگری به‌ویژه در دوران کرونا قرار گرفته و این انتظار از او می‌رفت که با شناخت هرچند حداقلی که از مصائب گردشگری پیدا کرده، دست‌کم به چالش‌های گردشگری اشاره می‌کرد و برنامه و راهکاری برای آن ارائه می‌داد، هنوز در برنامه‌های خود هیچ جایگاهی برای صنعت گردشگری قائل نشده است. برنامه‌های سایر کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و عاری از هرگونه توجه به گردشگری است؛ صنعتی که زمانی قرار بود جایگزینی برای درآمد کاهش‌یافته نفت باشد.

تا این‌جا برخوردِ کاندیداهای ریاست‌جمهوری با گردشگری، که در یک سال گذشته بنا بر آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فقط از محل شیوع ویروس کرونا بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده و بیش از یک میلیون نفر بیکار داشته، آینده‌ مبهم و نگران‌کننده‌ای را برای اهالی گردشگری رقم زده است، به‌ویژه پس از تجربه‌ای که با آن حجم از شعار و وعده بی‌سرانجام برای صنعت گردشگری دارند.

عقیده کارشناسان گردشگری بر این است که غفلت نامزدهای ریاست‌جمهوری از اقتصاد گردشگری نشانه ناآگاهی آن‌ها از اسناد بالادستی کشور و اقتصاد گردشگری است؛ چرا که در دنیای امروز، بدون درنظر گرفتن اقتصاد و اشتغال گردشگری، طرح اقتصادی کشور تکمیل نمی‌شود و پیش نمی‌رود.

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ در روزهای گذشته با داغ شدن مناظره‌های کاندیداها، اظهار کرد: نشانی از برنامه‌ای جدی و متمرکز روی گردشگری، نزد هیچ کاندیدایی دیده نشد. در حالی که کمترین انتظار از کسی که می‌خواهد برای رسیدن به جایگاه ریاست قوه مجریه وارد رقابت شود، توجه ویژه به سند چشم‌انداز توسعه کشور به عنوان سندی بالادستی است. در برنامه توسعه، گردشگری از جایگاهی متفاوت از آن‌چه قبلا بوده، برخوردار است. با توجه به این جایگاه بدیهی است که بخش ویژه‌ای از برنامه‌های هر داوطلب باید به این صنعت و توسعه آن اختصاص پیدا کند.

او گفت که در این روزها تنها یکی، دو کاندیدا در حد اشاره به اهمیت گردشگری حرف‌های گذرایی زدند، با این مضمون که گردشگری مهم است و ظرفیت‌های خوبی دارد و باید به آن توجه شود. تکرار این مکررات دردی از این صنعت دوا نمی‌کند و راه به جایی نمی‌برد.

حمزه‌زاده شأن گردشگری را بالاتر از اشارات جزئی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری دانست و گفت که ما منتظریم ببینیم داوطلبان محترم انتخابات ریاست‌جمهوری هر کدام چه اندازه از اتاق فکر خود را به بهره‌برداری کشور و مردم از صنعت گردشگری اختصاص داده‌اند؛ صنعتی که به جرات می‌توان گفت قادر است اقتصاد کشور را متحول کند، سبب ارتقای سطح معیشت مردم شود و خط فقر را در جامعه پایین بیاورد.

الیار عاصمی‌زاده ـ رییس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ـ نیز پس از مناظره نخست نامزدهای ریاست‌جمهوری با موضوع اقتصاد در توئیتی این‌چنین واکنش نشان داد که مشاوران گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی ستادهای انتخاباتی دقیقا چه کارهایی داشتند که در مناظره با محوریت اقتصادی صحبت و برنامه‌ای از این حوزه نشده است.

برخی کارشناسان و فعالان گردشگری همچنان امید دارند کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظره‌های بعدی، به‌ویژه در بخش فرهنگ، هرچند گردشگری را متعلق به اقتصاد می‌دانند اما شاید به واسطه موضوع میراث فرهنگی، از گردشگری حرف بزنند و برنامه اصولی و شفاف‌تری برای آن داشته باشند و نقش آن را در اقتصاد، اشتغال و تولید ناخالص ملی کشور نادیده نگیرند.

ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کاندیداهای ریاست جمهوری فعالان گردشگری میراث فرهنگی صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۰۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است

مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

او یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • پسکوف: روسیه پیروز جنگ است
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری