Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:50:03 GMT

تحول فرهنگی، رمز موفقیت و پیشرفت در کشور است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۰۳۵۷

تحول فرهنگی، رمز موفقیت و پیشرفت در کشور است

ایسنا/آذربایجان شرقی امام جمعه اهر رمز موفقیت، پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور را تحول فرهنگی برشمرد.

حجت الاسلام جواد حاجی زاده در اختتامیه مسابقه عکاسی "اهر از نگاه شما"  بحث تحول فرهنگی را بسیار مهم ذکر کرد و گفت: باید همگان به دنبال تغییر و تحول باشیم و اگر تحول و تغییری در جامعه رخ ندهد بی شک آن جامعه و کشور عقب مانده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: تغییر و تحول در عرصه‌های مختلف جامعه مهم است و انتخابات پیشرو نیز یک تغییر و آزمونی برای ملت ایران بوده که باید در این انتخابات، حضوری حداکثری داشته باشیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و ... کارنامه درخشانی داشته ولی در کنار این پیشرفت و توسعه برخی نقص‌ها و معایبی نیز در رابطه با بحث معیشتی، بیکاری، اقتصاد، وضعیت فرهنگی و ... داشته که برای حل اینگونه مشکلات و معایب باید در برخی صحنه‌ها و رویدادهای مهم خود مردم شرکت چشمگیری داشته باشند که یکی از این رویدادها را می‌توان حضور در انتخابات عنوان کرد که خود مردم سرنوشت خود را پای صندوق‌های رای رقم خواهند شد.

حجت الاسلام حاجی زاده حضور حداکثری و آگاهانه با مشورت جمعی برای انتخاب فرد اصلح و کارآمد را بسیار مهم ذکر کرد و افزود: مردم همیشه در صحنه شهرستان اهر با حضور حداکثری، آگاهانه و دشمن شکن خود پای صندوق رای بار دیگر توطئه دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی را نقش بر آب خواهند کرد. 

وی در ادامه از ظرفیت‌های مهم انسان را داشتن علم، تفکر و اندیشه برشمرد و گفت: وجود این خصوصیات در انسان آن را اشرف مخلوقات کرده و جایگاهی فراتر از مقام ملائکه عطا کرده است.

وی خداوند را هنرمند واقعی در جهان برشمرد و افزود: جهان آفرینش به امر خدا هر لحظه در حال خلقت، آفرینش تحول و دگرگونی است و این خود بزرگترین نمونه و الهام بخش هنرمندان برای خلق آثار زیبا و فاخر است.

امام جمعه اهر، عکاسی را نوعی تحول فرهنگی در جامعه ذکر کرد و افزود: هنرمند عکاس با خلق تصاویری از رویدادها و وقایع تصویری و ترسیمی نوعی تحول فرهنگی ایجاد می‌کند که در نگاه اول در عین سادگی دارای مفاهیم و مطالب زیادی است که زمان گذشته، حال و آینده را به همدیگر ربط می‌دهد.

وی با اشاره به فرهنگ غنی منطقه ارسباران و شهرستان اهر، گفت: این خطه عالم و دانش پرور در عرصه مختلف هم‌چون شعر، ادب، عرفان، خط، نقاشی و ... بزرگان زیادی را به جامعه تحویل داده است.

وی افزود: منطقه ارسباران از هر نظر دارای ظرفیت و پتانسیل فراوانی در جهت پیشرفت و توسعه است که در این راستا نقش هنرمندان و به خصوص عکاسان در تولید و خلق آثار ناب و ارزشمند از واقعیت‌ها و زیبایی‌های منطقه ارسباران و شهرستان اهر و به تصویر کشیدن آن‌ها در قالب‌های مختلف برای بازدید دیگران می‌تواند باعث رشد و توسعه منطقه شود.

حجت الاسلام حاجی زاده در ادامه ضمن تشکر از شهردار اهر، اعضای شورای شهر، روسای ادارات، دست اندرکاران مسابقه عکاسی "اهر از نگاه شما" و هنرمندانی که با آثار فاخر خود در این مسابقه شرکت کرده‌اند، گفت: افتخار ما این است که در شهرستان اهر این چنین هنرمندانی با ذوق و سلیقه داریم که برای نسل‌های آینده این آثار زیبا و فاخر را به یادگار می‌گذارند. 

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم با حضور امام جمعه، معاون فرماندار اهر، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهردار و جمعی از مسئولان از نفرات برگزیده مسابقه "عکاسی اهر از نگاه شما" که در دو بخش دوربین حرفه‌ای و موبایل که در بخش حرفه‌ای "حامد زارعی" مقام اول، "جعفر بهمرام" مقام دوم، حق وردی اسدپور نیز مقام سوم و "حامد قاسمی" شایسته تقدیر را کسب کرده و در بخش موبایل نیز سه نفر به صورت همتراز شامل "مهدی ایمانی"،" سجاد محمدیان"و"امیر یوسفیان" شرکت کرده بودند به همراه چند فعال رسانه‌ای و عکاس که در عرصه ایثار و شهادت فعالیت دارند، تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها تحول فرهنگی شهرستان اهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۰۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقه‌مندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.

عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقه‌مند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند.

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.

وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، می‌تواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

کد خبر 6089607

دیگر خبرها

  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود