Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانگرد با اشاره به لزوم ایجاد و توسعه فضای استاندارد برای نگهداری و آماده سازی دارو‌های شیمی درمانی گفت:کاربران فعال در بخش نگهداری و آماده سازی دارو‌های شیمی درمانی در صورت عدم رعایت استاندارد‌های کار سلامتشان به خطر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کلینیک انکولوژی آرام دکتر زهرا جهانگرد رفسنجانی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره موضوع دارو‌های شیمی درمانی اظهار داشت: اکثر این دارو‌ها برای محیط زیست و کسانی که به عنوان کاربر محسوب می‌شوند و در محیط تهیه این دارو‌ها هستند می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین توجه به موضوع استاندارد سازی فضا و ایجاد اتاق تمیز در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها جهت جلوگیری از خطرات بالقوه ناشی از این دارو‌ها در مرحله انبارش و آماده سازی، بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه دارو‌های شیمی درمانی در زمره دارو‌های سمی و خطرناک محسوب می‌شوند، گفت: باید همه استاندارد‌ها در کلیه مراحل کار با این دارو‌ها از زمان تهیه و انبارش دارو تا آماده سازی و تجویز به بیمار رعایت شود تا آلودگی ناشی از آن‌ها به حداقل برسد.
وی بیان داشت: منظور از فضای استاندارد یک مکان ویژه یا اتاق تمیز است که جهت آماده سازی این دارو‌ها با تمهیدات مهندسی شده میزان ورود آلودگی به این فضارا کاهش داده و ایمنی فراورده به حداکثر می‌رسد. همچنین با استفاده از کابین‌های ایمن بیولوژیک در این فضا جهت آماده سازی دارو‌ها و با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و رعایت استاندارد‌های ساخت میزان آلودگی برای کاربر به حداقل می‌رسد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه شیمی درمانی یکی از روش‌های اصلی درمان سرطان محسوب می‌شود، گفت: در بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های خون شیمی درمانی درمان اصلی می‌باشد، اما در مورد درمان سرطان‌های سالید تومور نیز شیمی درمانی در کنار جراحی نقش بسزایی دارد.
دکتر جهانگرد رفسنجانی با اشاره به اینکه دارو‌های شیمی درمانی عوارض زیادی برای بیماران نیز می‌تواند به همراه داشته باشد، گفت: دارو‌های شیمی درمانی باعث مهار تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شوند و به موازات آن بر روی سلول‌های طبیعی بدن به ویژه سلول‌هایی که تکثیر آن‌ها با سرعت است مانند سلول‌های مغز استخوان، پوست و سلول‌های مخاطی دستگاه گوارش نیز می‌توانند تاثیرگذارند و منجر به عوارض مختلف گردند. در نتیجه افرادی هم که بیمار نیستند، ولی با این دارو‌ها در محیط‌های شغلی در ارتباط هستند در معرض بروز عوارض جدی ناشی از این دارو‌ها هستند و مطالعات زیادی ایجاد این عوارض را در پرسنل کادر درمان بررسی کرده اند و حتی موارد متعددی از سقط جنین در خانم‌هایی که با این دارو‌ها کار می‌کرده اند گزارش شده است.

وی به لزوم اجرای استاندارد‌های لازم در زمان کار با این دارو‌ها اشاره کرد و گفت: از سال ۱۹۸۰ تاکنون استاندارد‌های معتبری جهت کار با این دارو‌ها در دنیا نوشته شده است و در بسیاری از کشور‌های جهان این استاندارد‌ها در حال اجرا است که هدف نهایی اجرای آن‌ها حفظ ایمنی فراورده دارویی، بیمار، پرسنل کادر درمان و حفظ محیط زیست می‌باشد.
این متخصص دارو سازی بالینی گفت: در حال حاضر در کشور ما نیز استاندارد‌هایی در این مورد توسط دست اندرکاران وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ گردیده است، اما رعایت این استاندارد‌ها در کل کشور مستلزم بسترسازی، آموزش و نظارت مستمر می‌باشد و مراکز محدودی در کشور وجود دارند که این استاندارد‌ها را رعایت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تهران دارو درمان درمان دارو های شیمی درمانی شیمی درمانی دارو ها استاندارد ها آماده سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۱۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد: هیچیک از کارکنان این مرکز غیرقانونی، تخصص پزشکی نداشتند.

با پیگیری و تلاش کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه و همکاری دادستانی و پلیس اماکن، پس از طی مراحل قانونی، پلمب انجام شده و مدارک موجود به مقامات قضائی و همچنین دفتر حقوقی دانشگاه ارائه شد.

یکی از وظایف حوزه معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی حفظ سلامت آحاد جامعه است و برخورد با مراکز غیرمجاز و مداخله گر در امور درمانی در حوزه پزشکی با جدیت در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 6093902

دیگر خبرها

  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد
  • دستاورد تجمعات دانشجویان آمریکایی شفاف شدن چهره غرب است
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • شرایط درمانی و تمرینات حسین طیبی خوب است
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟