Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@22:39:58 GMT

روادید گروهی بین ایران و روسیه لغو شد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۱۶۹۰

روادید گروهی بین ایران و روسیه لغو شد

ایران اکونومیست-برنامه اجرایی موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» بین ایران و روسیه امضا شد.

بنا بر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موافقت‌نامه لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به امضای دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه رسیده بود که امروز (دوشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۰) و در پی سفر علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به مسکو، برنامه اجرایی این موافقت‌نامه امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتبار زمانی اجرای این تفاهم‌نامه تا ۲۰۲۳ تعیین شده است. بر این اساس شهروندان دو کشور به صورت گروهی از ۵ تا ۵۰ نفر از طریق آژانس مسافرتی و بدون ویزا می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند.

از جمله بند‌های برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه که به امضای مشترک علی‌اصغر مونسان و خانم زارینا دراگوزووا ـ رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه ـ رسیده، توسعه همکاری‌های بلندمدت سودآور متقابل میان شرکت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، توسعه همکاری‌های درون‌منطقه‌ای در حوزه گردشگری، تبادل اطلاعات مربوط به ارزیابی میزان پیشرفت در اجرای موافقت‌نامه و نیز تبادل منظم اطلاعات مربوط به امنیت گردشگران در قلمرو دو کشور است.

دو کشور همچنین متعهد شدند به منظور صدور روادید گروهی، فهرست شرکت‌های گردشگری معتبر را که در چارچوب موافقت‌نامه حق فعالیت دارند با ذکر نام نهاد‌های هماهنگ‌کننده، شماره ثبت این شرکت‌ها، اطلاعات تماس و همچنین نمونه مهر‌های نهاد‌های هماهنگ‌کننده و شرکت‌های گردشگری را سالانه با یکدیگر مبادله کنند.

این موافقت‌نامه یک معاهده بین‌المللی محسوب نمی‌شود و برای هیچ یک از طرف‌ها تعهد و حقی را که براساس قوانین بین‌المللی باشد، ایجاد نمی‌کند و اجرای آن باید مطابق با مقررات دو کشور باشد.

هر گونه اختلاف ناشی از اجرا یا تفسیر این برنامه اجرایی، با مذاکره میان طرفین از طریق مجاری دیپلماتیک، حل و فصل خواهد شد.

اعلام شده این برنامه از تاریخ اجرای «موافقت‌نامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفر‌های گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و شهروندان فدراسیون روسیه» منعقدشده در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ شمسی برابر با ۲۸ مارس ۲۰۱۷ میلادی، تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی قابل اجرا است.

طبق اعلام قبلی مسؤولان میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود این برنامه اجرایی در سال ۲۰۱۸ امضا شود که تاکنون به تاخیر افتاده بود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال گذشته از امضای برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه خبر داده بود که به دلیل تشدید ویروس کرونا، روسیه امضای این برنامه را بار دیگر به تاخیر انداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران فدراسیون روسیه برنامه اجرایی میراث فرهنگی روادید گروهی موافقت نامه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۱۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین آیین نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۲ سال تصویب شد

وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ بعد از ۱۲ سال اولین آیین‌نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در هیئت دولت تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضامراد صحرایی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا به ویژه شهیدان مطهری، رجایی و باهنر، پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید و دانش‌آموزان شهید غزه اظهار داشت: معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه معلم کسی است که نیکی‌ها را می‌آموزد، افزود: در ادبیات رهبر معظم انقلاب درباره معلم گفته می‌شود او سازنده زیرساخت سرافرازی کشور است؛ معلم کسی است که هویت آینده کشور را معماری می‌کند و به دست او سرمایه انسانی آینده کشور ساخته می‌شود و معلم کسی است که بزرگترین امانت ملت یعنی فرزندان به دست اوست و معلم شخصیت آنها را پرورش می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان پرورش‌دهندگان فضیلت هستند، ادامه داد: از همه کسانی که در یک سال گذشته آموزش و پرورش را در انجام وظایف خود یاری رسانده‌اند، قدردانی و تشکر کنم.

صحرایی درباره عملکرد آموزش و پرورش همچنین گفت: آموزش و پرورش در دوره جدید سعی کرده است با ایجاد حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همسویی و جلب مشارکت همه دستگاه‌های تأثیرگذار در تعلیم و تربیت، امر مهم تربیت فرزندان این سرزمین را دنبال کند که یکی از سر حلقه‌های این اتحاد ائمه جمعه و جماعت هستند که به مثابه پیران و پدران مردم در دیار خود می‌توانند یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند.

وی با بیان اینکه در سالی که گذشت بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تمرکز کردیم، افزود: خشنودیم که به اطلاع شما نمازگزاران برسانیم که در اجرای این سند توفیقات چشمگیری حاصل شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند، ادامه داد: مبنای این سند نظریه تعلیم و تربیت دینی و بومی است و به همین دلیل است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد؛ ما در آینده بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقداماتی که این سند خواسته، آموزش و پرورش کشور را اداره خواهیم کرد و برای آن نقشه راه طراحی کرده‌ایم که مطابق آن پیش خواهیم رفت.

صحرایی با بیان اینکه کار مهم دیگری که در آموزش و پرورش طی یک سال گذشته انجام شد، اصلاح فرآیند جذب معلم بود، ادامه داد: معلم با جایگاه رفیع و عظیمی که دارد باید با دقت، صحت و خردمندانه انتخاب شود؛ او باید فردی باشد که ما در واگذاری امانت‌های خود به او اطمینان کامل حاصل کنیم. بنابراین در سالی که گذشت تاریخی‌ترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی‌سابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه آنچه کار ما را متمایز کرد این بود که از لحاظ کیفیت، معلمان ویژه‌ای را انتخاب کرده‌ایم، عنوان کرد: سعی کرده‌ایم گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم و کسانی را پیدا کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرزندان این سرزمین ۳۰ سال در دستان معلمان هستند، اظهار کرد: هر معلمی به طور متوسط در طول خدمت خود هزار دانش‌آموز را تربیت می‌کند و جریان تربیتی یک جریان پیوسته و مستمر است؛ بنابراین معلم کارمند نیست و انتخاب او باید با دقت ویژه اتفاق می‌افتاد که چنین شد.

صحرایی با اشاره به اینکه بعد دیگر کار این است که دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و از روز نخست شکل‌گیری انقلاب اسلامی مقوله تربیت معلم مورد توجه قرار داشته در چند سال گذشته بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بود، گفت: دانشگاه فرهنگیان هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد، البته وضعیت آن با وضع مطلوب فاصله فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به ما داده شده است، افزود: دانشگاه فرهنگیان بازهم افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصیش را برگزار کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم، ادامه داد: این نشان می‌دهد معلمی چقدر مورد توجه مردم است. کنکور اختصاصی و نظام جذب استاد اختصاصی دارد و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایه‌گذاری شده است.

صحرایی با بیان اینکه کار مهم دیگر ما در سال گذشته تقویت بیش از پیش معاونت پرورشی بود، عنوان کرد: ما برای هر مدرسه به یک مربی پرورشی نیاز داریم که متأسفانه تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور مربی و معاون پرورشی نداشتند؛ امروز آزمون استخدامی جذب مربی پرورشی و تربیت بدنی و مشاور در سراسر کشور برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید، ۴۰۰ هزار نفر از علاقه‌مندان با یکدیگر رقابت کردند که ۱۹ هزار نفر از آن‌ها در این رشته جذب خواهند شد.

وی با بیان اینکه در امور پرورشی کارهای بزرگی انجام شد، گفت: اولین اقدام طرحی به نام «امید، ایمان، خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت» که همه کلمات آن برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است طراحی شد و بر مبنای آن سامانه‌هایی ایجاد شد و فعالیت‌های پرورشی گسترده در سراسر کشور انجام گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۸ میلیون دانش‌آموز در این طرح فراگیر شرکت کردند و بیش از ۸ هزار گروه سرود در کشور شکل گرفت، بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر روز اردوی راهیان پیشرفت، راهیان نور، زیارت اولی‌ها و سایر اردوها برگزار کردیم که امسال نیز نهضت اردویی را دنبال خواهیم کرد.

صحرایی با بیان اینکه مراسم اعتکاف سال گذشته تاریخی بود، افزود: ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲۸۰۰ مدرسه معتکف شدند و دشمنان که گفته بودند نسل جدید همانند نسل گذشته نیستند را ناامید کردند.

وی ادامه داد: ۱۲۷ درصد رشد معتکفین در میان دانش آموزان را داشتیم، در ماه مبارک رمضان محفل‌های قرآنی دانش آموزی شکوه پیوسته‌ای داشت، ۲۰ هزار محفل در ماه مبارک رمضان برگزار و از خادمان و قهرمانان قرآنی تجلیل شد. جشن‌های تکلیف برگزار و باشگاه قله‌های فرهنگی و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت که نشان از عزم این کانون جهت تحول در امور پرورشی و تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح اقدامات انجام شده برای تقویت مدارس دولتی، اظهار داشت: قانون برای آنها تدوین شده و پیوسته به دنبال اصلاح وضع آنها هستیم؛ قانون مدارس غیردولتی توسط مجلس اصلاح شد، مهدهای کودک در سراسر کشور ساماندهی و بعد از ۱۲ سال اولین آئین نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آئین نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش آموزان از هیئت دولت بیرون آمد.

منبع: ایرنا

کد خبر 750315

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم
  • نخستین آیین نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۲ سال تصویب شد
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • انعقاد دو موافقت‌نامه بزرگ تحقیقاتی در یک هفته
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • انعقاد 2 موافقت‌نامه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو