Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@13:06:16 GMT

نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا بسیار موثر است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۳۲۲۴

نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا بسیار موثر است

آرزو کاوه ئی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این روزها براساس برنامه زمان بندی گروه های سنی اقدام به تزریق واکسن کرونا می کنند و یکی از شایع ترین سوال آنها تاثیر نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا است.

وی اظهار داشت: درباره اینکه آیا هنگام تزریق واکسن کرونا، نوع تغذیه به تاثیر گذاری واکسن کمک می کند یا خیر نیاز مند مطالعه است که با توجه به اینکه زمان کمی از آغاز تزریق واکسن می گذرد مطالعات محدودی در این زمینه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با توجه به تشابه کرونا با بسیاری از بیماری ها از جمله آنفلوانزا، دانشمندان یکسری تحقیقات و مطالعات انجام شده درباره دیگر واکسن ها را به کرونا نیز بسط داده اند.

کاوه ئی ادامه داد: آزمایش های انجام شده درباره تغذیه بر روی اثربخشی واکسن گویای این است که  بعد از تزریق واکسن سطح آنتی بادی در همه افراد به یک میزان بالا نمی رود و در واقع، اثر بخشی  واکسن در همه افراد یکسان نیست و به عواملی نظیر نوع تغذیه افراد و میزان مغذی خون بسیتگی دارد.

وی توضیح داد: مواد مغذی موجود در بدن انسان روی سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و سیستم ایمنی نیز به دنبال تزریق واکسن کرونا، آنتی بادی زیادی ترشح می کند که این آنتی بادی مانع ابتلا فرد به کرونا می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یکی از مهمترین فاکتورهایی که توسط کارشناسان نیز تایید شده میزان ویتامین «دی» موجود در بدن افراد است یعنی پس از تزریق واکسن، آنتی بادی کمتری در بدن افرادی که سطح ویتامین «دی» کمی دارند تولید می شود.

کاوه ئی افزود: همچنین این قبیل افراد هنگام ابتلا به این ویروس شدت بیماری شان بیشتر از دیگر افراد بوده و نیاز بیشتر به بستری در بخش «آی.سی.یو» و مراقبت های ویژه دارند.

وی از شهروندان خواست پیش از تزریق واکسن کرونا، سطوح ویتامین «دی» بدن را چک کنند و سطح بالای ۵۰ قابل قبول برای سلامت انسان است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: «روی» نیز بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت بالایی می گذارد و افراد در صورت مصرف اندک غلات، حبوبات و گوشت در وعده غذایی، پیش از تزریق واکسن کرونا آزمایش داده و در صورت محرز شدن کمبود «روی» در بدن زیر نظر پزشک اقدام به مصرف مکمل هایی برای بالا بردن میزان «روی» بدن کنند.

کاوه ئی اظهار داشت: میزان ویتامین «سی» بدن هم باید مناسب باشد چراکه مطالعات نشان داده افرادی که ویتامین «سی» بدن شان در حد نُرمال است پس از تزریق واکسن، میزان آنتی بادی تولید شده در بدن آنها مطلوب بوده و حالت پیشگیرانه می تواند داشته باشد.

 وی درباره چاقب و اضافه وزن هم گفت: افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و شدت بیماری در آنها بیشتر است حتی در صورت تزریق واکسن کرونا بدن آنها  آنتی بادی کمتری تولید می کند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به افراد دارای اضافه وزن و چاقی توصیه کرد پیش از تزریق واکسن، وزن خود را را به حالت ایده آل رسانده سپس نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

کاوه ئی افزود: هنگام تزریق واکسن افراد نباید گرسنه باشند بلکه پیش از تزریق باید وعده غذایی مناسب مصرف کننند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان تغذیه سالم واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان تغذیه سالم واکسن کرونا تزریق واکسن کرونا تزریق واکسن پیش از تزریق آنتی بادی نوع تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین علت چاقی در ایران

به گزارش خبرآنلاین، منصور رضایی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان با اشاره به برخی باورهای غلط در حوزه تغذیه بیان کرد: متأسفانه امروزه شاهد گسترش باورهای غلطی در میان عموم مردم هستیم که آنها را در نوع تغذیه و سبد غذایی به انحراف می‌کشاند. به طور مثال؛ بسیاری بر این باورند که مصرف مداوم آناناس قوای جسمانی آنها را تقویت می‌کند در حالی که آناناس دارای ماده‌ای به نام بروملین است. بروملین یک آنزیم پروتئولیتیک است که به هضم پروتئین کمک می‌کنند. از بروملین در علم پزشکی استفاده می‌شود و بیشتر در راستای ترمیم زخم و بافت‌های آسیب دیده کاربرد دارد.

فارس در خبری نوشت:وی در ادامه ضمن تأکید بر تعادل در وزن افراد و استفاده از رژیم غذایی مناسب افزود: نخست باید تأکید کنم که این باور به کلی اشتباه است که برای کاهش وزن افراد چاق؛ پیشنهاد می‌شود تا از خوردن شام و برخی مواد غذایی خودداری کنند به زعم بنده این نوعی خودآزاری است و به هیچ عنوان در راستای کاهش وزن مؤثر نیست و آسیب‌های بسیاری را نیز دارد. به بیان دیگر، کسی با نخوردن لاغر نمی‌شود!

این متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفت: نخستین قدم در زمینه لاغری و تناسب اندام، ریشه‌یابی و یافتن علت چاقی در افراد است. بر اساس یافته‌های جامعه آماری؛ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین علت چاقی در کشور ما مشکلات تیروئیدی است و تشخیص این مهم نیز بر عهده متخصص غدد است و نمی‌توان آن را به تمام افراد چاق تعمیم داد و بی‌شک این تشخیص نیز مستلزم انجام آزمایش‌های تخصصی و ویژه است تا بهترین روند درمان در دستور کار قرار گیرد.

رضایی در ادامه متذکر شد که وقتی فردی یکی از وعده‌های غذایی را حذف می‌کند، در وعده بعدی با اشتهایی مضاعف به غذا خوردن می‌پردازد که ضمن جلوگیری از لاغری به سیستم گوارش وی نیز آسیب می‌رساند؛ بنابراین هر فردی که قصد رژیم لاغری و کاهش وزن دارد باید چند نکته را مد نظر قرار دهد؛ نخست گرم کردن اتاق، بدان معنا که در فضای سرد غذا نخورد (افزایش میل و اشتها به خوردن)، دوم اینکه آهسته غذا را میل کند تا با این روش حس بیشتر خوردن را به خود القا کند و سوم اینکه غذاهای جویدنی را بیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهد تا زودتر خسته و دست از غذا بکشد.

وی در ادامه سخنان خود چنین اظهار کرد که ضروری است تا افراد برای لاغری با متخصص غدد و تغذیه مشورت کنند تا ضمن بررسی مشکلات تیروئیدی و گوارشی مناسب‌ترین رژیم را برای فرد در نظر بگیرد. به طور کلی باید بگویم که این روند از چنان ظرافت و زوایایی برخوردار است که نوع تحرک، میزان تحرک و فعالیت روزانه، روش غذا خوردن، سبک زندگی و حتی نوع تنفس فرد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای تجویز رژیم حائز اهمیت ویژه‌ای است و این مهم را نیز در نظر داشته باشید که هیچ رژیمی در کوتاه‌مدت فرد را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند پس از رژیم‌های کوتاه‌مدت پرهیز کنید که آسیب‌های بسیاری را به همراه دارند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902312

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!