Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@03:16:34 GMT

رگ‌های خشک سیستان و بلوچستان، تر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۴۱۷۳

رگ‌های خشک سیستان و بلوچستان، تر می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، استان سیستان و بلوچستان سال بارشی بسیاری بدی را پشت‌سر می‌گذارد و این مساله باعث خشکسالی بی‌سابقه‌ای در این استان شده است که با خود افزایش دما، تبخیری بالای آب‌ها و فعال شدن کانون‌های ریزگرده‌ها در اغلب نقاط استان را به همراه دارد.

ورود سامانه بارشی با وجود گرمای کم سابقه در سیستان و بلوچستان اکنون موجب خوشحالی مردم و به‌ویژه کشاورزان برخی مناطق استان شده و سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان را برآن داشته تا درباره فعالیت این سامانه هشدار زرد اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر روابط عمومی سازمان هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: این سامانه شب گذشته وارد استان شده و حداقل تا جمعه ۲۱ خرداد ما شاهد بارش‌های رگباری در برخی نقاط استان خواهیم بود.

محمد عنایت گفت:‌ این سامانه در نیمه جنوبی بیشتر فعالیت خواهد داشت و در ادامه در ادامه نواحی مرکزی و شمالی استان را درگیر خواهد کرد.

عنایت تصریح کرد: شهرستان‌های فنوج، قصرقند، نیکشهر، دلگان، ارتفاعات جنوبی سراوان، شهرستان‌های سیب و سوران، مهرستان، ارتفاعات شمالی دشتیاری، چابهار، کنارک و ارتفاعات غربی خاش و تفتان بیشترین تاثیر را از این بارش‌ها خواهند گرفت.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان خشکسالی گرمای کم‌سابقه‌ای را در سال آبی جاری تجربه ‌کرده و این مساله سبب کاهش سطح منابع آبی استان شده است. برهمین اساس این بارش‌ها که اغلب کوتاه‌مدت و رگباری هستند، نمی‌توانند کمبودها را جبران کنند، اما از آنجا که اغلب رودخانه‌های محلی استان در این فصل خشک هستند شاهد آن خواهیم بود که در روزهای آیند آب در این رگ‌های خشکیده جاری شود.

اعلام هشدار زرد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم گفت: این اداره کل نسبت به فعالیت‌های این سامانه هشدار سطح زرد اعلام کرده است.

محسن حیدری اظهار کرد: سامانه بارشی همرفتی از سه‌شنبه شب در جنوب شرق استان فعال شده که بارش‌های آن ممکن است در برخی مناطق منجر به آبگرفتگی معابر و جریان یافتن رودخانه‌های محلی شود.

حیدری بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این سامانه بارشی موجب جاری شدن روان آب، پرآب شدن موقتی مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه، وزش باد شدید و گردوخاک خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان  به مردم هشدار داد از اسکان و تردد در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی حتی رودخانه‌های خشک خوداری کنند.

وی همچنین به کوهنوردان توصیه کرد تا جمعه از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

حیدری بیان کرد: این توصیه‌ها شامل دامداران و کشاورزان استان نیز می‌شود. برهمین اساس از آنها نیز خواسته‌ایم تا از چرای دام و فعالیت‌های کشاورزی در زمین‌های وسیع  به‌ویژه در بعدازظهرها خودداری کنند. زیرا احتمال می‌رود با برخورد صاعقه در مناطق تحت تأثیر آسیب‌های جدی ببینند.

کد خبر 606154 برچسب‌ها سيل استان سیستان و بلوچستان آب و هوا - ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سيل استان سیستان و بلوچستان آب و هوا ایران سیستان و بلوچستان استان شده بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۴۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی در استان اردبیل

ایسنا/اردبیل اداره‌ کل هواشناسی استان اردبیل در خصوص فعالیت سامانه بارشی در همه مناطق استان از عصر امروز ۱۴ اردیبهشت تا اواخر فردا ۱۵ اردیبهشت، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

بر این اساس، وزش تندبادهای موقتی، بارش متناوب باران گاهی به‌صورت رگبار باران همراه با رعدوبرق، رخداد تگرگ به‌ویژه در مناطق کوهستانی و دامنه کوه‌ها و بارش برف در ارتفاعات به‌ویژه در ارتفاعات سبلان، انتظار می‌رود.

آب‌گرفتگی معابر عمومی و روان‌آب درون‌شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه در دامنه کوه‌ها، لغزندگی جاده‌های مواصلاتی و اختلال در عملیات پروازی، از آثار این سامانه جوی پیش‌بینی می‌شود.

اجتناب از اتراق و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اطلاع‌رسانی به عشایر برای جلوگیری از چرای احشام در دامنه کوه و عدم تردد در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، توجه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی برای پیشگیری از خسارت، انجام تمهیدات لازم در ارگان‌های امدادی و گردشگری و توصیه به اتخاذ تمهیدات به‌منظور آگاه‌سازی گردشگران، احتیاط در انجام پروژه‌های عمرانی و ساختمانی و اجتناب از صعود به ارتفاعات، از توصیه‌های هواشناسی در مدت فعالیت این سامانه جوی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • ثبت ۵۴۰ هزار و ۳۸۸ تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ۲ هشدار هواشناسی برای لرستان/ سامانه بارشی در راه است
  • ورود سامانه جدید بارشی به کهگیلویه و بویراحمد/ هواشناسی هشدار زرد صادر کرد
  • سامانه بارشی جدید در راه جنوب غرب خوزستان 
  • هشدار زرد هواشناسی خوزستان درخصوص سامانه بارشی جدید
  • هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان و دامداران
  • هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
  • سیستان بارانی شد
  • هشدار هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی در استان اردبیل