Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود فکری مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در پنجاه و پنجمین نشست سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی و هفتادمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بر لزوم استفاده از دیدگاه نخبگان و متخصصان برای توسعه عرصه فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فکری با بیان اینکه باید برای توسعه عرصه فعالیت های فرهنگی نگاهی واقع بینانه داشت، گفت: برای برای این منظور سه گام اساسی مطرح است که اولین گام، یافتن مهم‌ترین مسائل فرهنگی است که دائم در حال دگرگونی است، دومین گام، استفاده از نگاه نخبگان و متخصصان است؛ یعنی استادان دانشگاه که تاثیرگذاران اصلی در شکل‌گیری سیاست‌ها و برنامه‌ها هستند و گام سوم برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در حوزه فرهنگی است که همواره باید مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد تا نقاط ضعف و کاستی‌های آن برطرف شود.

او افزود: هم اکنون با مسائل مهمی روبه‌رو هستیم که باید راهبردهایی برای آنها پیدا کنیم؛ موضوعاتی مانند تقویت هویت ملی، همبستگی ملی، گسترش اخلاق دانشگاهی، افزایش مسئولیت‌پذیری، فراهم کردن فضای نشاط و پویایی در دانشگاه‌ها، تقویت رابطه استاد و دانشجو، تقویت پیوند میان جامعه و دانشگاه و مشارکت‌پذیری، مسائل پیش رو در حوزه فرهنگ هستند و باید ببینیم که برنامه‌هایی که در قالب فعالیت‌های دانشجویی صورت می‌گیرد چقدر در تحقق آنها می‌تواند موثر باشد.

فکری در ادامه گفت: برای این سه گام چند پیشنهاد واضح وجود دارد که نخست پیشنهاد مربوط به تولید محتوای نظری، تحقیقی و پژوهشی است که دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی باید به این موضوع بپردازد و راه عملی آن برگزاری نشست‌هایی است که از گذشته آغاز شده و در فضای مجازی ادامه پیدا کرده است. راهکار دوم در حوزه آموزش است که همه فعالان فرهنگی نیاز دارند از دو نوع آموزش برخوردار باشند آموزش‌های مربوط به ساختارهای فعالیتی مانند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و آموزش‌هایی که باعث ارتقای نگرش و بینش آنها می‌شود که سامانه جامع آموزش فعالان فرهنگی در بخش زیرساختی افتتاح شد و اولین برنامه آنکه سلامت روان بود برگزار گردید. همچنین ۸ برنامه دیگر نیز با سرفصل های مشخص برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: ۱۷۷ دانشگاه شامل ۸۲ دانشگاه دولتی و ۹۵ دانشگاه غیردولتی عضو سامانه جامع آموزش فعالان فرهنگی هستند و تعداد کل اعضا ۹۸۳ نفر است که ۱۳۷ نفر معاونان فرهنگی و ۱۶۴ نفر مدیران فرهنگی و اجتماعی و ۶۱۸ نفر از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی عضو این مجموعه هستند.

 فکری افزود: سومین گامی که به بهبود برنامه‌ریزی‌های فرهنگی می‌تواند کمک کند برگزاری برنامه‌هایی همچون جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی است که می‌تواند زمینه پژوهشی داشته باشد. به طور مثال جشنواره پایان نامه‌های دانشجویی که با کمک دانشگاه یزد برگزار می‌گردد و موضوع آن کاهش انواع خشونت در جامعه است و بالغ بر ۴۰۰ پایان‌نامه در این خصوص شناسایی شده است و اختتامیه آن مردادماه برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خاتمه بیان کرد: آخرین بخشی که می‌تواند به تقویت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی کمک نماید، تعاملات برون سازمانی است که یکی از آنها همکاری حوزه با دانشگاه است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم قانون گرایی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها برنامه ها نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۷۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها

مصطفی زارع زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با حضور در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد با زهیرحاجی حسینی مدیرکل  ورزش و جوانان استان یزد و معاونین این اداره دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که نارگانی معاون توسعه ورزش، راجی معاون توسعه منابع و پشتیبانی، آزاده دهقان معاون توسعه ورزش بانوان و شیر مدیر روابط عمومی این اداره کل و ربانی معاون ورزشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نیز حضور داشتند، بر تعامل و همکاری هرچه نزدیک‌تر این دو نهاد تاکید شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد در این نشست گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بازوی قوی برای ماست و تعامل و همکاری دو این دو نهاد ثمرات زیادی در توسعه ورزش و اشاعه فرهنگ در جامعه خواهد داشت.

حاجی حسینی افزود: فرهنگ و ورزش دو مقوله جدانشدنی هستند که باید به هردو آنها توجه شود و ما نیز تلاشمان اشاعه فرهنگ و اخلاق در بین ورزشکاران و جامعه ورزش است.

وی بیان داشت: خوشبختانه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به خوبی در زمینه توسعه ورزش در شهر یزد تلاش داشته و المپیاد محلات رویداد مهم ورزشی است که شور، نشاط و پویایی در محلات ایجاد کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد اظهار داشت: برای توسعه هرچه بهتر ورزش و فرهنگ سازی ورزش کردن در جامعه باید تعامل و همکاری در بین دستگاه‌ها و نهاد برقرار باشد و امیدواریم با تعامل و همکاری بیش از پیش با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بتوانیم گام‌های خوبی در پیشرفت ورزش در سال جدید برداریم و رویداد‌های بزرگی را برگزار کنیم. 

زارع زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد هم در این نشست گفت: قطعا ورزش یکی از مقوله‌های مهم جامعه است که آمادگی این را داریم تا همکاری و تعامل همه جانبه‌ای باهم داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • ناشنوایان با آموزش صحیح و شناخت صحنه در فعالیت‌های جهادی مشارکت کنند
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها
  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است